Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4607
Var på hytta her om dagen, og kom plutselig til å tenke på å lage en egen ring-hytta-varm-funksjon. (Ganske rart, siden det var -20 ute) Er ute etter alle tips og ideer for å få det til å fungere...
Ser for meg en veldig enkel sak, siden jeg ikke har så stor innsikt i den tekniske biten:

Kunne det kanskje gått an å bruke en mobil som man hadde koblet til en ovn, slik at ovnen skrudde seg på når man ringte til mobilen? Eller evt. gjøre det mer mekanisk ved å utnytte vibrasjonene fra telefonen til å slå på bryteren?

Det kuleste hadde kanskje vært å koble en pc (kan sikkert skaffe en gammel fra skolen) opp til ovnen, og så for eksempel bruke regler i Outlook til å starte et program som sendte strøm til ovnen når man sendte en mail om det.
Det siste blir nok for min del bare et tankeeksperiment, såfremt ingen glupe sjeler her på forumet lager programmet til meg, men det hadde vært desto kulere

Det finnes sikkert allerede flere tråder her på forumet med gode fjernstyringsmåter som kan brukes, men det er litt vanskelig for meg å søke opp. Kan forresten opplyse at det er ca. tre timers aktiv bilkjøring i avstand hjemmefra til hytta. Så kan ikke bruke walkie-talkie akkurat

Må innrømme at jeg nesten har blitt litt besatt på tanken om å få dette til, bare for å kunne si at jeg ikke har betalt i dyre dommer for noe jeg kan lage selv Så takker for alle svar som kan hjelpe meg på veien mot fred i sjelen
Tror det er vanskelig å få til dette på en bra måte, blir fort jalla og lite driftssikkert.

Skulle du gi opp, har Sikom mange fine produkter, for eksempel disse: http://www.sikom.no/products/plone/w...er/gjordetselv

GSM mini er jo fin til å styre en ovn for eksempel.Det fins nok også mange andre leverandører av slike produkter.
Høres morsomt ut, og veldig nytting!!

Men som nevnt, pass på at det ikke blir noe Jalla opplegg. Sånn med gassovn, og tau som går hit og dit med koblinger og dritt Da kan det fort ta fyr, og det er jo ikke noe trivelig

Hytta vår ligger i østerdalen ved tynset, ikke så langt i fra Røros. Der har vi gjort det sånn, noen som vi kjenner godt som bor der oppe er så snille at de reiser opp til hytta vår et par tre dager før vi kommer. De setter da på strømmen og alt av panelovner og slikt, meget lettvint og helt gratis
Det du kan se på er løsningen som ble brukt her: http://ocfnash.wordpress.com/2009/10...ed-out-at-2am/

Han brukte en GSM-modul som trigget en høyttaler for å trykke på knappen ved intercom når det ble ringt på. Selve GSM-mottakeren sto en annen plass i leiligheten for konstant strømtilførsel, og kommuniserte via en XBee. Burde bli betydelig mindre avansert å sette på en ovn, f.eks. via en timerkontakt som man trigger via en enkel krets.

Problemet ditt med å bruke en mobiltelefon til dette er at den må stå koblet til laderen konstant. Telefonen har også ganske dårlig interfacing mot andre ting enn PC, evt. bluetooth hvis du klarer å finne/utvikle applikasjoner som utnytter dette. Hvis dekningen/telefonen støtter det, kan du jo også muligens koble til en PC som du selv sier og så skru på varmovnen hvis interfacing mot telefonen viser at du har ubesvarte anrop, ny melding eller noe sånt. Da kan du bruke f.eks. parallellporten på maskinen til å styre ovnen. Synes å huske det var et prosjekt (Hauk/Hawk?) som enkelt kunne styre enheter koblet til maskinen på denne måten.
Vanskligheitsgrada på dette kjem jo heilt an på om kva slags budsjett du har på pakka. Har du internett på hytta?

Det som burde vere såre enkelt er jo å ha ein telefon som tar imot ein sms, gjer beskjed på ei bærbar/stasjonær og videresende eit signal til eit relè, som f.eks Dyret her nevner, Hauken. Hauken var ein sak som gamle hardware hadde oppe (overklokking.no), enkel og rimelig å bygge eventuelt til ein 5-600NOK for ein ferdigbygd plug-n play-versjon:
http://www.electronickits.com/kit/co...lec/ck1601.htm

Dersom du har lyst å bli kvitt mellomleddet med ein PC så har du ein lang veg med programmering og hersing framfor deg då du mest truleg må setje opp ein programvare i f.eks Symbian som lese SMSane du sende til mobilen og behandla dei på rett vis vidare til eit relè som trigga ovnen. Det finnast bluetooth-relè, men dei kostar skjorta.

Merk deg at det finnast ferdigbygde pakkar med GSM-modul og relè til eit par tusen dersom du kjøper utenlands, kanskje den greiaste løysninga med minst kødd og arbeid.
Sitat av maggameg Vis innlegg
...
Ser for meg en veldig enkel sak, siden jeg ikke har så stor innsikt i den tekniske biten:

Kunne det kanskje gått an å bruke en mobil som man hadde koblet til en ovn, slik at ovnen skrudde seg på når man ringte til mobilen? Eller evt. gjøre det mer mekanisk ved å utnytte vibrasjonene fra telefonen til å slå på bryteren?
...
Vis hele sitatet...
Det er litt motstrid mellom å lage en trygg og pålitelig løsning for dette, når du kombinerer det med liten teknisk innsikt. Kjøp en ferdig løsning, er min anbefaling.

Her er det åpenbart en rekke problemstillinger du ikke har tenkt på. Bare for å ta det med mekanisk kobling når mobiltelefonen ringer. Du har sikkert opplevd at noen ringer deg feil noen ganger? En feiloppringing vil nå styre varmen på hytta.

En bonus med de kommersielle løsningene er at de ofte har toveiskommunikasjon, slik at du kan få tilbakemeldinger om at varmen har blitt satt på, temperatur, og sågar alarmer - hvis det skjer noe uforutsett.
Trådstarter
7 0
Hadde egentlig skrevet et langt "kapitulasjonsmanifest", men ombestemte meg etter å ha sjekket linken til Ranvik. Var for så vidt flere interessante linker, men sondred.info er nok så nær du kan komme det jeg hadde tenkt meg. Siden er herved lagt til i favoritter =) Tenker jeg sender en mail til Sondre og hører litt nærmere om duppeditten.

Noterte forresten et kvalitetspoeng som takk, Ranvik =)
Mener du en vedovn:-)
Sitat av druefjes Vis innlegg
Mener du en vedovn:-)
Vis hele sitatet...
Hva tror du?
En schmitt trigger å en 555timer + relè
Sitat av maggameg Vis innlegg
Hadde egentlig skrevet et langt "kapitulasjonsmanifest", men ombestemte meg etter å ha sjekket linken til Ranvik. Var for så vidt flere interessante linker, men sondred.info er nok så nær du kan komme det jeg hadde tenkt meg. Siden er herved lagt til i favoritter =) Tenker jeg sender en mail til Sondre og hører litt nærmere om duppeditten.

Noterte forresten et kvalitetspoeng som takk, Ranvik =)
Vis hele sitatet...
jeg jobba sammen med sondre en gang i tiden :-) han har mye rare ting han mekker på, han driver ikke så mye med data ting mest elektronik/mekanisk.
han er foresten fra vestfold, mest av delen shopper han på elfa.se eller electradeshop.com (siden han bor liksom 3km unna den

Den enkleste måten jeg kan tenke meg er å finne en tlf som du kan velge forsjelige ringe lyder for hvem som ringer.
så på alle andre kan du velge "stille" mens på den som er ditt nr, så velger du "vibrer" så koble rele rett inn på vibrator motoren.
Trådstarter
7 0
Sitat av druefjes Vis innlegg
Mener du en vedovn:-)
Vis hele sitatet...
Har tenkt tanken på det også...
En enkel "fyrstikk-detonator" som legges under papiret i bålet du lagde før du reiste forrige gang, som er koblet til en telefon

Sitat av ranvik Vis innlegg
jeg jobba sammen med sondre en gang i tiden :-) han har mye rare ting han mekker på, han driver ikke så mye med data ting mest elektronik/mekanisk.
han er foresten fra vestfold, mest av delen shopper han på elfa.se eller electradeshop.com (siden han bor liksom 3km unna den

Den enkleste måten jeg kan tenke meg er å finne en tlf som du kan velge forsjelige ringe lyder for hvem som ringer.
så på alle andre kan du velge "stille" mens på den som er ditt nr, så velger du "vibrer" så koble rele rett inn på vibrator motoren.
Vis hele sitatet...
Det må ha vært en fornøyelse

Jeg sendte en mail til ham i går, på adressen jeg fant på nettsiden. Men han har ikke svart enda

Det var en god idè!, for da kommer jeg utenom problemet med feilringing.
hvis du har inet på hytta kan du lett bruke en wrt54gl som du kan styre gpo port.
har du ikke inet så kan du og bruke ice.no å routern dems den har support for å slå av på leds i front, via web interface.

Men vil tippe enkleste er bare finne tlf med vibrator å sånn velge egen ringe lyd pr folk som ringer.
ønsker du tilbake melding på at power er slått på lag en sånn her:
http://sondred.info/oppringer.htm
Sist endret av ranvik; 9. januar 2010 kl. 21:47.
Sitat av ranvik Vis innlegg
Men vil tippe enkleste er bare finne tlf med vibrator å sånn velge egen ringe lyd pr folk som ringer.
Vis hele sitatet...
Enig her. Skru opp telefonen og finn vibrasjonsmotorens tilkoblinger. Lag en enkel krets med en komparator, muligens med en Schmitt-trigger i forkant for å minke motorstøy, som føler på motorspenningen. Når motoren aktiveres, aktiveres også komparatoren. Du bør nok også ha en timer som sørger for at ikke motorens på- og avskruing under ringing ikke påvirker resultatet i påslag av varmeovnen. Jeg ville også vurdert å modifisere laderen med en temperatursensor slik at den kan deaktiveres, eller rett og slett dras ut av støpselet, hvis den skulle bli for varm. Branner har startet av mobilladere før, men jeg er usikker på den faktiske risikoen. Det finnes sikkert noe statistikk på dette.
Trådstarter
7 0
Sitat av ranvik Vis innlegg
hvis du har inet på hytta kan du lett bruke en wrt54gl som du kan styre gpo port.
har du ikke inet så kan du og bruke ice.no å routern dems den har support for å slå av på leds i front, via web interface.

Men vil tippe enkleste er bare finne tlf med vibrator å sånn velge egen ringe lyd pr folk som ringer.
ønsker du tilbake melding på at power er slått på lag en sånn her:
http://sondred.info/oppringer.htm
Vis hele sitatet...
Det er intet nett på hytta, så den går ut.
Tror nok jeg går for tlf-vibrator-løsningen...

Sitat av Provo Vis innlegg
Enig her. Skru opp telefonen og finn vibrasjonsmotorens tilkoblinger. Lag en enkel krets med en komparator, muligens med en Schmitt-trigger i forkant for å minke motorstøy, som føler på motorspenningen. Når motoren aktiveres, aktiveres også komparatoren. Du bør nok også ha en timer som sørger for at ikke motorens på- og avskruing under ringing ikke påvirker resultatet i påslag av varmeovnen. Jeg ville også vurdert å modifisere laderen med en temperatursensor slik at den kan deaktiveres, eller rett og slett dras ut av støpselet, hvis den skulle bli for varm. Branner har startet av mobilladere før, men jeg er usikker på den faktiske risikoen. Det finnes sikkert noe statistikk på dette.
Vis hele sitatet...
Forstår det sånn at en komparator sender den største spenningen i fra pluss eller minus til utgangen... Men kommer komparatoren i tillegg til relèet vi snakket om tidligere?
Det går vel an å skaffe seg et relè med timer, eller blir ikke det det samme?

Mamma maser om å ikke lade mobilen om natten, men jeg er også litt usikker på hvor stor sjansen er. Blir vel som å si at du ikke bør kjøre bil, eller? Kan jo passe på å ikke legge den midt i haugen med fleecetepper da
Sitat av maggameg Vis innlegg
Det er intet nett på hytta, så den går ut.
Tror nok jeg går for tlf-vibrator-løsningen...



Forstår det sånn at en komparator sender den største spenningen i fra pluss eller minus til utgangen... Men kommer komparatoren i tillegg til relèet vi snakket om tidligere?
Det går vel an å skaffe seg et relè med timer, eller blir ikke det det samme?

Mamma maser om å ikke lade mobilen om natten, men jeg er også litt usikker på hvor stor sjansen er. Blir vel som å si at du ikke bør kjøre bil, eller? Kan jo passe på å ikke legge den midt i haugen med fleecetepper da
Vis hele sitatet...
oppbevare telefonen i ei spylerveskekanne med oksygenfri atmosfære?
Høres ut som er morsomt prosjekt!

Men det er jo skikkelig risikofylt. Tenk om ovene står tildekt ved fjernstyringen, da blir det litt for mye varme i hytta di. Forsikringsselskapene blir nok ikke fornøyda når de ser ditt hjemmesnekkrede system, ergo null knukker.

Hva med å fjernstyre det hele over en datamaskin, slik at du kan overvåke strømmer og spenninger, samt sette opp web-camera(er) rettet mot ovene for overvåkning?

Du kan jo eventuelt koble dataen opp mot en telefon, slik at du ringer et nummer som deretter startet dataen, for å spare deg for slitasje, strømutgifter og brann.

Blir et helvettes prosjekt detta! Lykke til
Sitat av maggameg Vis innlegg
Forstår det sånn at en komparator sender den største spenningen i fra pluss eller minus til utgangen...
Vis hele sitatet...
En komparator sammenlikner to spenninger (derav navnet) og kobler positiv eller negativ spenningsforsyning til utgangen.

Sitat av maggameg
Men kommer komparatoren i tillegg til relèet vi snakket om tidligere?
Vis hele sitatet...
Ja, men sannsynligvis vil du ha en krets i mellom som sørger for at releet ikke skrur seg av og på ettersom vibratoren skrur seg av og på. Du trenger en latchekrets som aktiverer releet og holder det aktivert når komparatoren, eller vibratorspenningen direkte, gir signal om det.

Sitat av maggameg
Det går vel an å skaffe seg et relè med timer, eller blir ikke det det samme?
Vis hele sitatet...
Spørs på releet sikkert. Det du må unngå er som sagt at releet skrur seg av når vibratoren gir seg. Det er mange måter å løse det på.
Sist endret av Provo; 12. januar 2010 kl. 17:19.
Så kan du bruke den hurtigtasten på mobilen å ringe deg opp igjen når hytta er varm.

Du kan satse på en sånn krets som denne litt ned på siden.. En bistabil flip flop(memory krets)
http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm
Den kan styre et rele som styrer strømtilførsel til varmeovn.

Hvis signalet fra vibratorkretsen er en rein spenning kan det ikkje vere noke problem å berre bruke denne kretsen pluss rele.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da har jeg starta skafe delen til sånt prosjekt som det her,en gammle k230i tlf (sonyericson), virker som flere sonyericson har support.
opp sette er som følger:
*lagre tlf i kontakt lista.
*så gå på hovedmenyen->innstillinger->generelt->profil->kontor (trykk på mer og så "vis og endre")
gå ned til "godta androp" (velg deg selv på kontakt lista)
så av alt lyder/osv, borsett fra vibrator, jeg sat svar modus til automastik, da vibrer den 1 gang så tar den tlf.
da hører jeg hva som er rundt tlf :-)

så er det bare koble til litte rele på vibratoen å koble til hva enn du vil ha, husk diode over relet.
Sist endret av ranvik; 24. januar 2010 kl. 20:31.