Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 14838
Jeg har en elektrisk enfase motor som står i en dekk-omlegger, men denne motoren er ikke den som sto i originalt. Originalt sto det en trefase motor, som kunne gå begge veier. Men enfasen går bare den ene veien. Jeg skulle hatt den til å gå begge veier.

Så jeg tenker viss jeg visste hvordan man kunne snu den til å gå den andre veien, så burde jeg kunne finne ut av hvordan jeg skal få koblet den slik at den passer begge veier.

Er det noen som har noe ide om hvordan å snu den? evn. Noen tegninger.

Jeg tenker nå på det elektriske f.eks. flytte på noen ledninger.

Jeg vet det kan gjøres på en måte men, jeg vet ikke åssen.
Enfase motorer kan jo ikke ompolariseres, så hvordan du skal få motoren til å gå begge veier er jo et veldig godt spørsmål. Hvorfor kan du ikke bruke trefase motoren som sto originalt i?
Jeg har ikke trefase kontakter i veggen.
Ikke trefase i det hele tatt faktisk...
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du kan bruke en kondensator til å erstatte den siste fasen. Da kan du endre dreieretning som vanlig ved å bytte om de fasene du har.
Hvor skal man da sette den kondensatoren?
Og hvordan bytte rundt fasene?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
I trefaskabelen som går ut fra apparatet har du tre faseledere. Koble to av lederne til en vanlig stikkontakt, og sett en kondensator mellom den siste og en av de som går i stikkontakten. Når det gjelder verdi, må noen andre svare på det, ettersom dette egentlig ikke er mitt fagområde.
Vel, jeg har fått litt mer forståelse. Så jeg får prøve etter hvert.

Den eneste måten å bli bli flink på er å prøve...
Eeem. Jeg vet ikke helt om du bør prøve deg fram. Vi snakker her om store kondensatorer. Kondensatorer kan eksplodere. Det er ikke et pent syn.
Som nemnt ovanfor i tråden, eg trur det går visst ein kopla om viklingane eller kondensatoren, slik at faseforskyvninga vert snudd 180 grader. Ein einfase motor er i realiteten ein trefase, med ein kondensator mellom ein fase og tredje vikling.

Her ser ein korleis ein koplar om for å snu retningen på motoren.


Skal ein kunne velge retning på motoren så kan ein sette inn ein brytar sånn som vist på bildet nedanfor. Men hugs å ikkje la motoren gå når du vender brytaren, då smell det.
Sist endret av Grinder; 26. september 2007 kl. 00:51.
Du har garantert 3-fase i sikringsskapet. Legg opp ny sikring og kabel, mye bedre enn en halvveis løsning hvis dette er noe du driver med daglig.
Ikke alle har 3-fase inn i sikringskapet, nei. Mor og far har blandt annet ikke.
Min bror hadde hatt litt å gjøre med disse dekkomleggerene. Så han fant ut at motoren ikke trengte å gå to veier allikevel.(han sa den måtte gå to veier for et par dager siden...)
Men jeg ble jo litt klokere da, så jeg får ta det med meg i tilfelle jeg trenger det senere.
Så jeg bukker å takker i støvet...takk for all hjelp.(:-])
▼ ... over en uke senere ... ▼
lusifer: i en av de bøkene jeg låner av deg står det om slikt:
man skal koble det som tidligere vist i denne tråden. kondensatorstørrelse skal være 75-80 µF per kW