Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1012
Hei
Er snart ferdig på IKT servicefag linja og håper på en lærlingplass. Skal på noen intervjuer snart.

Det jeg er usikker på er hva jeg skal gjøre etter en eventuell lærlingplass? Jeg vet jeg vil drive med noe innenfor data, men det er så utrolig mye morsomt og spennende. Jeg vil lære alt!
Skjønner jo at jeg ikke kan det og heller må prøve å sil ut det jeg ønsker mest.

Sånn jeg ser det nå så tenker jeg å fullføre 2år med lærling og så studere noe videre. Føler ikke at den lærling utdanningen er tilstrekkelig for meg. Har søkt litt rundt og noe som virker tiltrekkende er Nettverk og IT-sikkerhet ved Noroff. Det eneste minuset med dette er kostnaden, 92k/per år er mye for en kar som meg.

Selv føler jeg ikke at jeg kan noe spesielt eller merkverdig innenfor data. Kan "basic" eller hva jeg skal kalle det. Har alltid drevet med data, men aldri tatt meg tid eller hatt motivasjon til å bli skikkelig god på et spesielt området. Har laget filmer i flash, leket meg med nettsider, redigert filmer, spill diverse spill, leket meg såvidt med python og andre programmerings ting, men aldri gjort noe av det mer enn maks 1 måned, visse ting kun en helg.

Nettverk og IT-sikkerhet er to ting som lyder veldig spennende og noe for meg, selv om jeg vet lite om det nå. It sikkerthet generelt, forebygge hacking, diverse nettverk og slike ting er vel kanskje det jeg helst vil drive med.
Finnes det eventuelt noen lignende linjer eller studier?

Noen tips til hvordan jeg letter kan finne ut hva som passer meg/hva jeg kan gjøre videre. Hvor går veien?
Ble kanskje en litt rotet post, men hvis det er noe så spør. Så skal jeg svare så godt jeg kan
Kjenner meg forferdelig mye igjen i det du skriver. Går selv første året som IKT-servicefag lærling nå, og finner ikke helt ut hva jeg vil videre. Jeg har også kikket endel på det med sikkerhet. Var på åpen skole ved noroff, og må si det virket veldig spennende, dog alt for dyrt.

En annen linje jeg såvidt har kikket på er et Bachelorprogram i datasikkerhet ved Universitetet i Tromsø.
Kanskje det er verdt å kikke litt på for din del og?
Jeg skal gi deg et tips. Ta VGS fag som privatist samtidig som du er lærling. Begynn med de enkle som f.eks historie. Du har få valgmuligheter på høyere utdanning uten generel studiekompetanse og i hvert fall R1.
Nath's Avatar
Trådstarter
Som jeg nevnte ved et annet forum jeg spurte om dette, så vet jeg ikke hvordan det er å søke høgskoler uten studiekompetanse. Ser ikke helt hvordan jeg skal inn å ha matematikk når jeg ikke har hatt det på 3 år heller. Matte er ikke mitt sterkeste fag, fikk jobbet meg til 4. Har sett på både Tromsø og Gjøvik, men begge står det krever generell studiekompetanse + matte.
Hvis du leter etter GENS (generell studiekompetanse) og Matte R1 kan du ta dette som privatist eller Forkurs som fks Forkurset på HIST. Dette gir det GENS og mattekompetansen du trenger for å søke på div linjer