Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 877
Til høsten skal jeg begynne på vidergående skole.
Jeg bor på klepp, som ligger ca 30 min biltur fra Stavanger.
Jeg har lyst å utdanne meg som Astronautical ingeniør, og må dermed gå almenn med realfag, og her kommer problemet;

Etter vidergående planlegger jeg å ta ingeniør utdanning ved universitet i USA, og dermed vil alt foregå på engelsk.

Av VGS skoler, har jeg satt opp Akademiet sandnes, St. Olav og Sandnes VGS.

Spørsmålet er hvilken av Akademiet eller St. Olav som vil være det beste førstevalget?
Søsteren min gikk på akademiet og hun var strålende fornøyd. Det er heller ikke vanskelig å skaffe transport dit, ettersom jeg i verste fall kan kjøre mopeden vis toget ikke går...
Jeg har også vert der på åpen dag og hospitering, og virker som en veldig bra skole



MEN, så har du St. Olav :S
Her har de tilbud om IB linje, noe som vil gi meg en veldig fordel når det kommer til videre utdanning... men så er jo reisen en god del lenger



Hva vil være det beste valget?
Sist endret av Heigren Traceur; 20. januar 2010 kl. 11:55.
At IB gir en fordel er en sannhet med modifikasjoner. IB er en meget konkurranseutsatt linje hvor du lett kan havne midt på treet karaktermessig, når du i offentlig skole kan havne i toppen med samme innsats.

GO offentlig skole!
St.Olav er hvis ikke jeg husker feil en offentlig skole. Det går jo tog til stavanger også, det tar bare ca 15 min lengre tid. Og fra togstasjonen i Stavanger er det gåavstand til St. Olav. Eneste er at du må stå opp tidligere.
Vet ikke om hybel er et alternativ for deg.
Sist endret av Per Gunnar; 20. januar 2010 kl. 12:10.
St. Olav er offentlig men det er vel ikke IB linjen?

Når du vet at du skal studere videre på engelsk er det klart en fordel å ha videregående på engelsk. Fra de jeg kjenner som har gått der så er det veldig bra opplegg, om enn noe vanskeligere å nå opp, slik som Matthiesen sier. Et annet minus er at russetiden passer veldig dårlig inn i opplegget på IB.
du kunne ikke tenke deg å flytte på hybel? det er jo offentlige skoler med IB-linje? mener gjøvik vgs har det, sikekrt fler også.