Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1723
Hey folkens.

Jeg ønsker delvis å leve av aksjehandel (uten å være megler?). Ja, jeg vet det er ambisiøst og kanskje urealistisk, så det trenger jeg ikke å bli fortalt.

Uansett, hvilken utdanning er mest relevant for å tilegne seg kunnskap om hvordan børsen fungerer?

Jeg har tenkt på Finans ved BI, men enkelte har sagt at matematikken er svært tung. Noen med erfaringer? Jeg hadde 2P på VGS, men jeg er intelligent og akademisk anlagt, så med mindre man må ha hatt S1/S2/R1 for å forstå finansstudiet, bør det vel gå greit?


Takk for svar.
Sist endret av Spesiellgnom; 1. desember 2009 kl. 21:54.
Hvordan børsen fungerer er det minste problemet å lære seg.
Det problematiske er svært, svært gode analytiske evner, uten det kommer du ingen vei.

Teoretisk matematikk på universitetsnivå har hjulpet meg veldig mye i den verdenen.
Du finner nok fort ut at å være megler er mye mer spennende enn å handle kun for deg selv også.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hvordan børsen fungerer er det minste problemet å lære seg.
Det problematiske er svært, svært gode analytiske evner, uten det kommer du ingen vei.

Teoretisk matematikk på universitetsnivå har hjulpet meg veldig mye i den verdenen.
Du finner nok fort ut at å være megler er mye mer spennende enn å handle kun for deg selv også.
Vis hele sitatet...


Ja, var egentlig det jeg mente, beklager at jeg ikke forklarte det. Altså utdanning innen ting som hvermannsen her på freakforum ikke kan, som kan gi meg en fordel på børsen. Analyser mm.
Siviløkonomstudie på BI eller på NHH. En bachelor innen finans på BI kommer du ikke like langt med. Det veier ikke så tungt som det gjorde før.

Du må forøvrig ha S2 (R1) for noen økonomistudier i Norge, skal ikke si med sikkerthet at det gjelder alle, men det gjelder de fleste.
Sist endret av tanx; 1. desember 2009 kl. 22:03.
Sitat av tanx Vis innlegg

Du må forøvrig ha S2 (R1) for å kunne studere økonomi i Norge.
Vis hele sitatet...

Gjelder ikke det bare for siv. øk-studiet?
Nei, tror ikke det. Det gjelder for bachelor innen økonomi og administrasjon på NHH iallfall.
Sitat av tanx Vis innlegg
Nei, tror ikke det. Det gjelder for bachelor innen økonomi og administrasjon på NHH iallfall.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke studere på NHH, og jeg skal ikke bli siv. øk (tror jeg)


Flere innspill?

Hva bør jeg studere for å bli god på børsen?


Jeg vet at erfaring er viktigst
Det er mange faktorer som spiller inn om man skal bli god på børsen.

Psykologi er viktig.
Makroøkonomi er veldig viktig.
finans er viktig.

Finn et studie som kombinerer disse fagene eller ta det vær for seg.
Da har du gode forrutsetninger for å bli god på børsen.

Som du også sier er erfaring og eksperimentering viktig.

poenget er at du hele tiden skal være smartere enn de andre på børsen. da tjener du penger
Sist endret av jarlebassen; 2. desember 2009 kl. 15:01.
Setter stor pris på forslag til konkrete studier og andre tips.

Har sett på finans ved BI, men er bekymret for vanskelighetsgraden på matematikken.

Innspill?
Du må først å fremst være motivert, ha gode karakterer og ha skills :P
Men hvis du ikke forstår deg i det hele tatt på børsen, men kun tenker "kjappe penger" så tror jeg du heller bør tenke på noe annet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Økonomi utdanning "generelt" trenger matematikk som realfag (s1+s2/R1). ØkAd studiet på BI krever ingen matematikk av typene S og R. Sivøk derimot krever s2/r1. Finans studiet krever heller ikke s2/r1.

NHH tror jeg trenger matte ved hvertfall master økak(sivøk). Resten aner jeg ikke.

Regner ikke med du skal holde ut med aksjer/børs ut livet, så hvorfor satser du ikke på sivøk? Siden du har interesse for børs,regner jeg med du har interesse for finans generelt, noe du trenger for og være god på børsen. Med sivøk får du et helt utrolig bredt valg innen jobbmuligheter.