Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1451
Jeg er veldig interessert i utdanning innen sikkerhet. Også kom jeg over utdanning innen Nettverk og IT-sikkerhet. Det høres veldig spennende ut, utdanningen varer altså 3 år. 2 år i Norge, og ett utenlands tror jeg.

Men ville vite hva man kan bli med det, og er det gode karriere muligheter her i Norge. Og som alle synes er viktig hvor mye er lønninga?

Her er linken til sia: http://www.noroff.no/default.asp?kat=55&art=94
Sist endret av rs-dude; 26. desember 2008 kl. 19:40.
problemer med sånne studier er at dem er veldig generele, har selv hadt flere kompiser som har blitt lurt av sånne kurs som er utdatert lenge før dem har startet. eks itakademiet.....
Nettverk og IT-sikkerhet, er ikke så veldig lett og gå på skole og bare "kune det" problemer er at det er nye ting nesten vær dag. nye exploits osv... arbeide givern kan fort se deg som pro at du klarer og sperre ting. ofte så følger det med stor ansvar til disse jobben som veldig lett slår tilbake.

NB: er det en hack som VIL inn så har han ikke 1timer eller noe han kan bruke så lang tid han/hun vil.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei rs-dude.
Du kan jo rett og slett bli en hacker! Definisjonen på en hacker pleide å være en som kunne rote litt med operativsystemene.
Det finnes i dag 3 typer forskjellige hackere.
white-hat
black-hat
(og midt i mellom dem; Grey-hat)

Black-hat hackere er de som er ulovelig hackere. de kommer seg inn der de måtte ønske, banker, nettsider, PC-er, etc.

White-hat hackere er de lovlydige hackerne! Dette er hackere som gjør avtale med bedrifter om å hacke nettet dems, for å teste nettverkssikkerheten dems.
De har forskjellige kontrakter. tror de heter noe som enkelt som white-box og black-box...mulig det var en red-box og..husker ikke helt.
Black-box er vel (om jeg ikke husker feil), der du avtaler med sjefen at du skal hacket nettet....
White-box får du hjelp av it-avdelingen, du får den informasjonen du ønsker, så det går mye fortere å hacke, og mindre stress for deg. Med et slikt oppdrag for man da desverre ikke sett hvordan IT-avdelingen vil reagere på et angrep, sånn som man gjør ved et black-box oppdrag.
Det er veldig viktig at man skriver en veeeeldig konkret avtale med sjefen for disse type oppdrag, og at du dokumenterer ALT du gjør, tar vare på alle data-pakker du har sendt og mottat. I tillfelle serveren skulle gå ned, så kan du dokumentere at det IKKE var din skyld.

Gray-hat hackere.... De er litt sånn midt i mellom (opplagt :P ) Disse har en tendens til å hacke ting for morroskyld, også si ifra at de har hacket deg, så du skal innse at du har elendig sikkerhet på nettet ditt...
Hvordan betaling er har jeg desverre ingen annelse om, og håper du sender en mld om du finner ut av det!
Hvor etterspurt white-hat hackere er i norge har jeg heller ingen fakta-relatert svar på, men tviler på at den er så stor
Håper dette hjelper litt på vei!
Lykke til videre! Sees kanskje om noen år på et av disse studiene! ;P
Har du Studiekompetanse? Sats heller på en høyskole eller et universitet, gratis + semesteravgift på et par hundre, skjekk ut tilbudet til Høyskolen i Gjøvik: http://hig.no/studietilbud/it
anbefaler høgskole. ikke ta de kursene. dette er et såpass omfattende og raskt skiftenede emne som ranvik er inne på. ta en bachelor i informatikk med feks master i sikkerhet. eller du kan ta ingenør i forsvaret og bygge på innenfor forsvaret med sikkerhet. da får du også den praksisen og erfaringen som gjør at du blir godt likt og ettertraktet når/vis du kommer deg ut i det sivile igjen.
Det er karriere-muligheter for det i norge og det er noen veier en kan gå. Jeg vil som tobiasmt og Psych|Com sier absolutt anbefale informatikk på høyskole. En kan prøve å få jobb innen nasjonal sikkerhetsmyndighet, et firma som kun driver med sikkerhet (feks. Secode) eller et driftsfirma hvor du begynner feks. på support og dermed forflytter deg over til bla. sikkerhetsteamet.