Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3951
Jeg har noen spørsmål rundt Grafisk Deisgn yrket.

Jeg går nå Studiespess med forgivning. (2stfa)
Jeg lurer på å studere grafisk design, det jeg lurer på er:

Hvordan karakter fra vgs er nødvendig ?
Hvor i Landet ligger skolene ?
Hvor i utlandet er det bra ?
Er dette et fag som f.eks lever om 10-20 år ?

Har prøvd å google litt, men finner liksom ikke så mye om det jeg lurer på.

tusen takk for svar på forhånd
Burde du ikke heller gått medier og kommunikasjon for å bli grafisk designer?
Digital nomade
trippy's Avatar
Står ganske mye her:
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/grafisk_designer
Lykke til videre
Jeg får 502 Bad Gateway på linken din. Utdanning.no er nede xD
Digital nomade
trippy's Avatar
Fikk det jeg også nå, funket i 20min så gvar den nede :P
Sitat av Defqon Vis innlegg
Burde du ikke heller gått medier og kommunikasjon for å bli grafisk designer?
Vis hele sitatet...

Hvorfor tror du at man ikke lærer nok på linja mi ?

Vi lærer å bruke adobe programene, lærer om skrift typer og farger.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Burde du ikke heller gått medier og kommunikasjon for å bli grafisk designer?
Vis hele sitatet...
Formgivning lærer ganske mye grunnleggende, på andre måter enn det man gjør på Media og Kommunikasjon. De bruker også en del programvare, men på en annen måte enn på Media.

I Norge ville jeg sjekket ut Grafisk design på Westerdals School of Communication. Går der selv, men innen du får ev. begynt der har de helt nytt bygg i tillegg til at de blir en høyskole (hvis alt går etter planen).

Kunsthøyskolen i Bergen og Kunsthøyskolen i Oslo har mange utdanninger som kan passe. Både Westerdals og Kunsthøyskolen har opptaksprøver, noe jeg mener er bra, da får man nesten bare inn elever som faktisk brenner for faget.

I tillegg tilbyr Høyskolen i Buskerud bacheloren Visuell kommunikasjon, som er et annet, dårligere ord, for grafisk design. Sikkert andre høyskoler som tilbyr dette også.

Sist har du jo NorOff, Norges Kreative Fagskole og mange andre fagskoler som tilbyr grafisk design, eller lignende. Dog anbefaler jeg ikke disse like høyt som de andre alternativene, da mange av elevene som går der ikke alltid er like engasjerte i faget.

Det viktigste er at du viser forståelse for farger, komposisjon og alt slikt, i tillegg til at du viser en evne til kreativ problemløsning. Jeg vil også tro at dette er et fag som lever i beste velgående i mange år til …
Sist endret av Viva la Opium; 3. januar 2010 kl. 17:45.
Hvordan karakter fra vgs er nødvendig ?
Nei ikke nødvendige, men kan hjelpe på om det er mange om plassene. Det du derimot må ha er noe å vise frem som er laget av deg, utover karakterer. For karakterene sier ingenting til skolen om du er kreativ.

Hvor i Landet ligger skolene ?
De ligger for det meste i Bergen. Oslo, Stavanger og Fredrikstad. Også i Trondheim og Kristiansand har noen, men ikke nødvendigvis det du leter etter.
Kunsthøyskolen i Bergen/Oslo er ikke for Grafisk Design, men for kunstnere. De har noen lignende fag som f.eks. Noroff, men du må ha etterutdanning etter endt skole. Uansett så har ikke Noroff eller andre 3 år på Grafisk Design i Norge så du må til utlandet etterpå. Er cirka 3-5 års utdanning. Mye er teori fordi du må forstå kunder og faget før du kan begynne å bryte reglene og bli flink. Og det å være oppdatert konstant på nye former, farger, temaer ect... er om minst like viktig som å kunne faget.

Hvor i utlandet er det bra ? Du må nesten høre med andre elever og høre på anbefalinger av Designere. Storbritania og Amsterdam og USA har de med best kvalitet for tiden, men dette forandres hele tiden.

Er dette et fag som f.eks lever om 10-20 år ?
Ja det har blitt større og større og vil nok være her om 10- 20 år..
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
I Norge ville jeg sjekket ut Grafisk design på Westerdals School of Communication. Går der selv, men innen du får ev. begynt der har de helt nytt bygg i tillegg til at de blir en høyskole (hvis alt går etter planen).
Vis hele sitatet...
Hehe, de høyskoleplanene ja... At westerdals blir høyskole tror jeg ikke før jeg får se det... Er det EN skole i norge som ikke passer inn i A4-formen for høyskoler, så er det WSOC Men - knallskole, anbefaler sterkt, hadde masse moro der i tre veldig bra år!
Sist endret av atomet; 6. januar 2010 kl. 12:54.
Hvordan karakter fra vgs er nødvendig ? kommer ann på skolene, men noen av de har opptaksprøve der man leverer noe man har laget, man får en oppgave. Eller så finnes det andre skolen som ikke har opptaksprøve, kjenner en som går i gjøvik trivs bra, tror jeg.
Hvor i Landet ligger skolene ? mange steder
Hvor i utlandet er det bra ? vet ikke.
Er dette et fag som f.eks lever om 10-20 år ? Det er jo grafisk DESIGN, design er ikke noe som automatiseres så ja, det er vel et fag som lever om 20 år, tror JEG.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hehe, de høyskoleplanene ja... At westerdals blir høyskole tror jeg ikke før jeg får se det... Er det EN skole i norge som ikke passer inn i A4-formen for høyskoler, så er det WSOC Men - knallskole, anbefaler sterkt, hadde masse moro der i tre veldig bra år!
Vis hele sitatet...
Problemet nå står det litt om her, hvor Tom Kvisle sier følgende om grunnen til at Westerdals må bli høyskole i 2010:

«Skolen vår bygger på en veldig gammel ordning som faller bort som lov i 2010. Det gjelder for så vidt for alle skoler som bygger på det som kalles paragraf 6a, som er en sånn spesialgodkjenning. Vi har hverken vært høyskole, eller fagskole, eller videregående eller… Men vi har hatt nok i kraft av merkevaren vår, på en eller annen måte. Men den faller bort i 2010. Så da må vi på en måte ha søkt om en annen type godkjenning og fundament. En av grunnene til at jeg ble ansatt her var for å få igjennom denne prosessen…»

Vet ikke hva det innebærer at en skole er fagskole, men tror kanskje det hadde passet Westerdals best, men er jo kos for de som vil få bachelor også. Jeg ville uansett hatt Westerdals-bachelor enn noen annen skole-bachelor. Tror Westerdals vil stå igjen som en knallskole, uansett.
Sist endret av Viva la Opium; 9. januar 2010 kl. 17:41.
Bakgrunnen min er treårig allmennutdannelse, og to år på grafisk design-linja ved Norges Kreative Fagskole i Tønsberg (dengang kalt Merkantilt Institutt).
Jeg kan ut ifra mine erfaringer bekrefte noen av påstandene ovenfor, og vil på det stærkeste fraråde denne form for utdanning! Vi gikk på skolen to ganger i uka, og noe studentmiljø fantes ikke.
Det var stort sett megselv og en kamerat, som var de eneste som gadd å være igjen å jobbe på kveldstid.

Nivået på faglærerene var (med ett hederlig unntak) mildt sagt lavt (avhenger såklart også av hvor flinke de er til å lære bort det de kan), og jeg for min del, satt i hvert fall igjen med følelsen av å ha kastet bort to år..
Hadde det ikke vært for at jeg ble bestevenn med (og satt ved siden av) et mac-geni, hadde de to årene vært totalt bortkastet! Jeg mener i likhet med de andre her, at du vil ha større utbytte av en mer seiøs skole, enn en aktør som kun jager etter profitt. Satans lånekasse minner meg fremdeles på de 120.000 kronene det kostet meg, hvert bidige kvartal..


Det er dessuten meget vanskelig å få jobb hos andre enn små lokale reklamebyråer,(les: sette inn annonser i maler) uten å vise til godkjent utdanning, da "grafisk designer" nå har blitt en beskyttet arbeidstittel. Heldigvis har jeg et snev av talent (sier folk), og startet opp et lite designforetak/ t-skjortetrykkeri sammen med en makker etter noen år med resultatløs jobbsøking. Det skal også sies at det å starte for seg selv er utrolig omfattende, og ikke minst tidkrevende (økonomistyring, distribusjon, kundebehandling m.m.).

Uansett, ønsker jeg deg lykke til med utdanning og jobb!
Ah, takker for link Viva la Opium! Tror aldri jeg har fått/sett noen så komplett forklaring, så lenge Westerdals klarer å beholde sjela si, og ikke faller ned i konformiteten eller utvidelses-megalomanien BI og NKF driver med, så tror jeg de forandringene der kan være positive. LITT mer teori og formalisering kan nok være bra, bare det ikke blir for mye

@Generelt: For det første må jeg korrigere deg på ett punkt - grafisk designer er IKKE en beskyttet tittel. Det du tenker på, er nok AMG, Autorisert Medlem Grafill, som er (evt funker på samme måte som?) en beskyttet tittel, og som det er relativt strenge krav til å få. Her finner du mer info om AMG.

Forøvrig vil jeg si en liten ting - to år på NKF trenger absolutt ikke å være bortkasta, akkurat som det er fullt mulig å kaste bort tre år på Westerdals. Samme hvilken skole du går på, så er det EN ting som er viktigere enn alt annet, og det er at du selv gjør en skikkelig innsats. Alt er hva du gjør det til.

Samtidig, så er det klart at det at en skole i utgangspunktet har et godt rykte vil hjelpe i positiv retning, og her er merkevaren Westerdals utrolig sterk. En skole som har bra rykte vil tiltrekke seg flere elever som både i utgangspunktet er flinkere, og som er mer interessert i å lære og utvikle seg, og det funker på samme måte for lærere og eksterne forelesere, og ikke minst for å skaffe praksisplasser og generell kontakt med næringslivet, alt sammen faktorer som igjen gjør skolen bedre.

Der Generelt forteller om at han og kompisen var de eneste som satt og jobba utover kvelden, så tror jeg nok Viva la Opium og andre som går på WSOC nå, kan fortelle om det samme som når jeg gikk der - det satt praktisk talt alltid ganske mange til sent på kveld. Det er rett og slett hva jeg vil kalle et positivt konkurranseinnstilt miljø, en slags god sirkel (det motsatte av en ond sirkel), der man bidrar til å trekke hverandre opp.
Sant nok. Jeg fikk stort sett veldig gode karakterer på alle oppgaver, men er overbevist om at jeg kunne fått mye mye mer ut av utdannelsen hvis lærer- og studentmiljøet hadde vært optimalt. Ville bare dele skrekk-eksempelet mitt, men det hører også til historien at de fleste i klassen var spredt over et stort geografisk område. Det var kun en håndfull som var bosatt i Tønsberg/ omegn.. De fleste bodde enten et godt stykke i retning Larvik eller Drammen, noe som utvilsomt gjorde det vanskelig.

Ellers vil jeg legge til at vi hadde et godt miljø innad i klassen (når vi først var samla). Det var bare kule folk, og mange av dem veldig talentfulle! Ikke noe å si på det, men.. når man møtes på skolen to ganger i uka, er det dessverre sjanseløst å få etablert noe som kan minne om et studiemiljø.