Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1189
Noen som har peiling på arbeidsmarkedene innen yrkene og hvordan utdanningen er? Er på AA/ØA vk2, og skulle vel egentli tatt media & kommunikasjon ja. Noen som vet noe?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Det har ingen ting å si at du ikke har gått media og kommunikasjon. Utover det vet jeg ikke mer enn at du sannsynligvis finner ut mer på andre nettsider enn nFF. Her har du en link.
Alle fotografer/journalister jeg har snakket med han sagt at det er absolutt ikke noe å satse på. Dårlig med jobber o.l. You know the drill.
ja det ante meg. faen altså. er så i tvil om hva jeg skal bli. Noen som vet om noen tester man kan ta på internett?
www.vilbli.no der skal det være noen tester.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Bare søk deg inn på noe du syns virker spennende. Du har hele studietida foran deg, og har dermed god tid på å finne ut hva du skal "bli". Jeg ville ikke gått rundt å tenkt på jobbmuligheter om jeg var deg. Arbeidsmarkedet kommer til å se helt annerledes ut når du er ferdig som student uansett. Søk på hva det måtte være, og kanskje har du så flaks at du treffer blinkskudd og finner noe som virkelig engasjerer deg (jeg gjorde det; jeg søkte Afrikastudier på NTNU, og fant fort ut at samfunnsgeografi var tingen for meg).
Sitat av Lundern
Alle fotografer/journalister jeg har snakket med han sagt at det er absolutt ikke noe å satse på. Dårlig med jobber o.l. You know the drill.
Vis hele sitatet...
I second that. Ifølge en av lærerne mine på MK som er utdannet journalist er fotograf et døende yrke om du tenker på å bli fotograf og jobbe for et nyhetsbyrå/avis. I dag drar bare journalisten ut og dekker en sak med lydopptaker, kamera og evt. en notisblokk.
Om du har tenkt til å bli kunstner er det noe annet da jeg antar du vil jobbe solo. Da må du "bare" skaffe deg et navn som alle andre kunstnere og være fuckings flink.

EDIT: Så akkurat aybaras innlegg, og IKKE glem hva han skrev. Glem heller hva jeg skrev Hvis liker veldig å ta bilder og kunne tenkt deg å bli fotograf må du for all del satse på det! Sorry, men det tenkte jeg ikke over, og det jeg skrev over kan fort være veldig skremmende! Selv fikk jeg høre "Hva faen skal du bli når du skal begynne på MK da?!" av diverse kjentfolk.. Mest pga de ikke vet ordentlig hva MK er, og de tror jeg ikke kan gå videre på universitet/høyskole. Faktisk skal(jeg skal, ikke bare vil) jeg bli helikopterpilot i Hæren. Det er meget vanskelig, men jeg tenker heller lite på det. Passer bare på å ikke gjøre noe kødd som kan komme på rullebladet mitt, ikke ta dop og holde meg i form. Det er enkelt, bare de psykiske testene jeg er redd for, men nå blir det forferdelig offtopic
Uansett, vil du så KAN DU!
Sist endret av hedningen; 31. oktober 2006 kl. 23:06.
Joa, men fotograf kan jeg bli på fritiden egentlig... Er veldig i tvil, og åpen for mye. Det er ikke sånn at jeg dreper for å bli fotograf, men akkurat nå, står det på førsteplass
Bare tull at det ikke går an å leve som fotograf, men det kan være kjekt med en god utdanning ved siden av. Selv går jeg Art Direction, som lett kan kombineres med foto.

Prøv å videreutvikle fototalentet på f.eks. folkehøyskole eller liknende. Nå under utdanning tar jeg noen gratis jobber og en del betalt freelance. Drar inn ca 1500,- i måneden på freelancejobber, selvom det er mer jobb og mindre penger enn å stå i kassa på rimi, er det hvertfall mye mer gøy.

Jobbet også et år som pressefotograf og tjente helt fint med penger i en alder av 20 år. Fikk det kun gjennom tidligere praksis, så jobber som fotograf finnes der ute.

Men du må være god, og du må jobbe mye. Det er ikke noe lett yrke å slå gjennom i, men det er ikke umulig. Hvis du har seriøse planer om å bli fotograf, kan du vinke pent farvel til fritiden din, ettersom foto er noe som blir fritiden din i noen år før du tjener penger..

Når det er sagt er jo MK bare jalla uansett, så ingen bryr seg nevneverdig om du har det eller ikke.
▼ ... over et år senere ... ▼
bobbo's Avatar
Trådstarter
Jeg bumper denne litt igjen. Jeg har tenkt litt mer på dette, og selv om jeg allerde har søkt skole for i år frister en fremtid som fotograf meg. Er det noen andre som har noen idéer om hvor vanskelig det er å overleve som fotograf de neste årene?
Som det er sagt her er det et yrke som blir hardere etter hvert som "alle" blir fotografer, men hvis du blir bedre enn "de andre" så har du jo en sjanse Men det er mange av fotoskolene som er veldig dårlige hvis du tenker å utdanne deg. Noen av de har også fått søksmål rettet mot seg pga dårlig undervisningsopplegg. Hvis du jobber hardt og står på vil du klare deg.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Riktig det Krister sier. Viss du vil klare deg må du jobbe hardt og gi 110 prosent hele veien. Forsvarets Mediesenter tar inn 1 fotograf i året og fotojournalistikk på HiO tar inn 14 elever hvert år av 300 søkere omtrent. Fleste av søkerne på begge plassene er veldig dyktige fotografer så nivået er temmelig høyt.

Det er mange om beinet i dette yrket og du må jobbe hardt for komme deg noen vei.



MEN, viss du først får det til så er det et fantastisk flott yrke. I mine 4 måneder praksis i Dagsavisen så synes jeg det var kjempegøy å jobbe med noe jeg synes er spennende og arti å drive med. I tilegg få se bildene sine på trykk, er veldig sjarm!

Hadde forresten bilde på trykk i Aftenposten i dag *skryte skryte* =D


Er forresten ikke så mange som søker på FJ på HiO, men det er ca det antallet som får opptaksprøven tilsendt. Men det er ikke lett å komme inn uansett...