Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5314
Hei, noen her som har tatt båtførerprøven?
Jeg har lånt meg boken "på rett vei" fra cappelen damm, gunnar ulseth og tor johansen.
har lest til ca side 50 nå, føler at alt som står der er unødvendig å vite i forhold til båtførerprøven.
har kjørt båt i ganske mange år og kan dette med vedlikehold og båttyper osvosv.


er det noen som har en oversikt over hva man bør kunne før båtførerprøven, evt noen som har lest samme boken og kan fortelle meg hvilke deler av boken jeg ikke trenger å lese? kan jo så og si alt som har stått på de første 50 sidene og boken består bare av 200 sider.. føler det blir veldig unødvendig lesing når jeg har en del annet jeg skulle ha gjort disse siste dagene før sommerferien
Har personlig ikke båtførerprøven, men om du kan vedlikehold og det som ligger i den gaten, burde du vel konsentrere deg om lover og regler? Noe som er garantert er at akkurat det blir tatt opp under prøven, så ville ha terpet på det.
laf
Trådstarter
37 4
ja, jeg ville jo også tro at det er lover, regler, manøvrering, tegn og signaler osv som blir prioritert.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Jeg har liten erfaring på vannet og fikk 100% på båtførerprøven, så den er ikke så veldig vanskelig.

Nå var dette for noen år siden og jeg har ikke vedlikedholdt kunnskapen så jeg har glemt veldig mye, men husker vi hadde endel om sjømerker. Som feks fyrlys og båer(de du skal gå nord-om og sør-om osv).
Så var det en hel del om sjøkart, stake ut en kurs, lover og regler og lanterneføring.

Trur ikke vi hadde noe om vedlikedhold på prøven.
Tok selv båtførerprøven på ungdomsskolen(valgfag). Besto prøven uten å ha satt ett eneste sjøbein, og nå er det meste glemt. MEn som r0bin sier så gikk det meste på lover og regler, nautiske avstander, korrekt terminologi, kartbruk, bruk av utstyr, navigering og konvertering av verdier(fot til meter, knop til km/t osv).
Ærlig talt..
200 sider er jo ikke akkurat en uoverkommelig mengde å lese igjennom på en kveld.
Hvis du mener du kan et kapittel fra før så hopp rett til kontrollspørsmålene på slutten. Kan du svare på disse kan du sannsynligivs trygt hoppe til neste kapittel
laf
Trådstarter
37 4
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ærlig talt..
200 sider er jo ikke akkurat en uoverkommelig mengde å lese igjennom på en kveld.
Hvis du mener du kan et kapittel fra før så hopp rett til kontrollspørsmålene på slutten. Kan du svare på disse kan du sannsynligivs trygt hoppe til neste kapittel
Vis hele sitatet...
nei, men så er du kansje ikke i den siste innspurten av militæret, med mønstring til 10 om kvelden, og et par dager til prøven. lesing er ikke akkuratt det jeg vil drive med nå, og boken har dessuten ikke kontrollspørsmål.
Siden du på død og liv ikke skal lese får du jo bare håpe du består?

Om jeg skal tillates å gi tips, så er det navigering og vikeplikt. Disse er de to tingene du egentlig bare må forstår, ikke bare huske.
Gå på gule siders sjøkart, søk holtskjær, og sett opp navigering fra ''Espeholmen'' til ''Flaten'' (foreksempel, bruk steder du ønsker, bare ha med fyrlys.)
Hvorfor ikke prøve deg på noen eksamensspørsmål. Her finner du maaaange gratis spørsmål du kan bryne deg på. Klarer du disse vil det indikere på om du kan en god del eller ikke. For det er en del vanskelige navigasjoner i disse oppgavene.

Her er eksamensoppgavene
Tok den nå i juni. Sykt lett.

Noen viktige ting er f. eks kardinalmerker, rettvisende kurs og kompasskurs samt deviasjon. Jeg anbefaler å se kjapt over boka, og senere gå mer inn på det du synes var vanskelig.
Tok kurs og prøve i en pakke.

Etter kurset på 2 dager var jeg klar for prøva.
1 feil - Altså prøva var lett!

Du bør lese deg opp på navigasjon, bøyer, staker, merker, fyr, lys, lanterner, regne ut avstand og kurs, kompass, deviasjon. Da bør du stå vil jeg tro.

Leser du litt, bør det gå fint.
Det eneste spørsmålet du får om vedlikehold på en båt er hva som er den vanligste grunnen til at en dieselmotor streiker i en båt. Ellers så vil du bare få spørsmål om lover og regler. Alle spørsmålene er nye og forskjellige fra person til person og fra gang til gang, så det vil nok ikke hjelpe om vi skriver de faktiske spørsmålene her hvis du skjønner. Du får også om knuter. Dette er lett egentlig, du får bilder og skal sette riktig navn til riktig knute. Ellers så er det ikke så vanskelig.

Det er totalt 50 spørsmål, og du kan ha maks 10 feil for å bestå. MEN det er noen spørsmål som er "spesielt viktige", og der kan du ha maks 2 feil. Altså du kan stryke med 3 feil.
Sorry for aa stjele traaden litt, men er kurset obligatorisk eller kan man bare ta prOven?
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Sorry for aa stjele traaden litt, men er kurset obligatorisk eller kan man bare ta prOven?
Vis hele sitatet...
Kurs er ikke obligatorisk. Du kan ta eksamen hos godkjente folk, men du må ikke ta kurs. Ville dog anbefalt det
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Sorry for aa stjele traaden litt, men er kurset obligatorisk eller kan man bare ta prOven?
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler intensivkurs som foregår over en dag, og det er slik at man får pengene tilbake hvis en stryker( bortsett fra eksamensgebyret). Derfor får du ganske mye hjelp av kursverten
Ridder av 1. klasse
Jeg tok et 2dagers kurs og så avsluttende eksamen. Vi ble fortalt at de som bare hadde lest boken og gikk opp til prøve ofte strøk, fordi de hadde fokusert på å lære seg de mindre viktige tingene... Han som holdt kurset sa at 90% av de i boken var uinteressangt, mens de siste 10% var ekstremt viktig
Båtførerprøven er noe som kan pisse meg langt i ræva egentlig, har drevet med båt siden jeg var liten og jobber med fiskeskøyter statens tullinger kan aldri få meg til å punge ut penger for en lapp som betyr ingenting.
Sitat av Base Vis innlegg
Båtførerprøven er noe som kan pisse meg langt i ræva egentlig, har drevet med båt siden jeg var liten og jobber med fiskeskøyter statens tullinger kan aldri få meg til å punge ut penger for en lapp som betyr ingenting.
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du? Prøven koster 500 kroner.

Tror nok ikke du klarer den på første forsøk selv om du har drevet med båt hele livet.
Sist endret av Spirituell; 27. juni 2012 kl. 22:01.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hvor gammel er du? Prøven koster 500 kroner.

Tror nok ikke du klarer den på første forsøk selv om du har drevet med båt hele livet.
Vis hele sitatet...
Nei, man burde lese en del
Base: Kan du for eksempel: Hvordan ser du at en båt over 300m har nedsatt evne til å manøvrere og den er i fart i dagslys?
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hvor gammel er du? Prøven koster 500 kroner.

Tror nok ikke du klarer den på første forsøk selv om du har drevet med båt hele livet.
Vis hele sitatet...
25år for og være på målestokken.
Nei kanskje ikke eller kanskje det, det jeg påpeker er at man treng ikke båtførerprøven, når ble en båt stoppet av politiet? og kystvakten gir seg en støyte faen bare man ikke tyvfiske.
Tør jeg og spørre om Nord Norge har politibåt eller?

Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Base: Kan du for eksempel: Hvordan ser du at en båt over 300m har nedsatt evne til å manøvrere og den er i fart i dagslys?
Vis hele sitatet...
Forsto ikke engang spørmålet for og være ærlig
Sitat av Base Vis innlegg
25år for og være på målestokken.
Nei kanskje ikke eller kanskje det, det jeg påpeker er at man treng ikke båtførerprøven, når ble en båt stoppet av politiet? og kystvakten gir seg en støyte faen bare man ikke tyvfiske.
Tør jeg og spørre om Nord Norge har politibåt eller?



Forsto ikke engang spørmålet for og være ærlig
Vis hele sitatet...
Det at du ikke blir stoppet av politiet er jo ikke en gyldig grunn for å ikke tilegne seg litt teoretiske kunnskaper.
Skal man bare drite i å ta lappen fordi en blir aldri stoppet av purken?

Man kan bli veldig dyktig til å manøvrere en båt uten teorien. Men for en egens og andres sikkerhet så er det jo en stor fordel å vite hva forskjellige bøyer betyr og litt om hvordan man bruker et kart osv.
*insert tittel her*
Sitat av Base Vis innlegg
25år for og være på målestokken.
Nei kanskje ikke eller kanskje det, det jeg påpeker er at man treng ikke båtførerprøven, når ble en båt stoppet av politiet? og kystvakten gir seg en støyte faen bare man ikke tyvfiske.
Tør jeg og spørre om Nord Norge har politibåt eller?
Vis hele sitatet...
Jeg tok båtførerprøven, og det var ikke for å unngå problemer hvis jeg ble stoppet vilkårlig på vannet. Som du påpeker er dette lite sannsynlig uansett, men det kan alltids skje uhell - noe som ikke trenger å bety at du selv har vært uaktsom. Plutselig er det en annen båt som kjører på deg, eller raskt skiftende forhold som gir deg problemer vannet, og da er det greit å ha sitt på det tørre ved å ha båtførerprøven. Jeg er enig i at den føles urettferdig for de som har kjørt båt hele livet uten, men hvis man har planer om å gjøre det videre tenker jeg det er like greit å hoppe i det sure eplet og ta den. For etter min mening er den relativt triviell både i pris og innsats.