Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4141
Learning by doing
Undef's Avatar
http://www.ebay.com/itm/Music-Angel-...af992569#rpdId


tok en titt på denne, jeg syntes dette var så billig at jeg nesten tror jeg kjøper en! Jeg vet hvor fantastisk lyden i en rørforsterker er, så jeg tror jeg bytter ut den digitale kassa som knitrer med denne

Noen som har noen erfaringer rundt dette?
Tror rørene bør varmes opp før du spiller høyt. En annen ting er at lyden blir "varmere" på høyt volum.
Sitat av Prehol Vis innlegg
Tror rørene bør varmes opp før du spiller høyt. En annen ting er at lyden blir "varmere" på høyt volum.
Vis hele sitatet...
Lyden blir varmere uansett. På høyt volum eller mye gain vil lyden vrenge seg.
Bare fordi det er en rørforsterker betyr det ikke at den er kjempebra.

Har ingen kjenskap til den OP linker til, men ville vært skeptisk til å kjøpe slike ting på ebay.
Music Angel er kjent for god kvalitet og mye for pengene. Har kun hatt de litt større modellene selv, men tror ikke denne sverter merkenavnet.

http://www.ebay.com/itm/Music-Angel-...item3cc5efd9b1 Denne finnes det mange av i Norge, og ser du på f.eks Hifisentralen eller AVForum så er 99% meget fornøyde
Sist endret av Hobby; 2. juni 2013 kl. 12:48.
Vær litt forsiktig med å kjøre forsterkeren hardt. Rørforsterkere og klasse-A generelt er beregnet på høyttalere som trenger lite effekt for å spille et greit nivå, altså høyttalere med høy sensitivitet. Ikke bruk rør eller klasse-A på CV høyttalere eller andre høyttalere som krever mye effekt.

Hvilke høyttalere er det du har?
Learning by doing
Undef's Avatar
Trådstarter
jeg har Dynavoice Magic F-6 (4ohm) de er helt greie, savner mellomtonen.
har sett på denne:
http://www.hifiklubben.no/produkter/...e_sort-ask.htm

rør forsterkere klarer å dra i gang de største høytalerne

Grunnen til at jeg tok den aller første, var fordi den hadde El34 rør som var de gamle radiorørene som ble brukt før, disse rørene liker jeg veldig godt da
Sist endret av Undef; 2. juni 2013 kl. 22:03.
Om du har lyst finnes det et hav av ulike byggesett. Alt fra små enkle til store og dyre. Selv har jeg en MAE Set-1 som snart er klar.
Du risikerer å svi av spolene på både Magic F-6 og Dali Zensor 5. Rørforsterkeren vil fungere bedre med Magic F-6 enn med Zensor 5, da Magic F-6 har høyere følsomhet, og trenger derfor mindre effekt for å spille like høyt som Zensor 5. Jeg ville heller anbefalt deg en god klasse-D forsterker. En av norges fremste innen lyd anbefaler selv klasse-D, men det er egentlig mest en smakssak.

Du sier at rør forsterkere klarer å dra igang de aller største høyttalerne, det er feil. 25W RMS effekt er 25W RMS effekt, uansett om det er klasse-A, klasse-AB, eller klasse-D. Troels Gravesen har designet en høyttaler kalt DTQWT-mk II, den har følsomhet på 96dB når den den blir matet med 1W på 1m avstand, han anbefaler da en rørforsterker på 25W. Hvordan tror du det vil bli med de høyttalerne du linker til? Magic F-6 har følsomhet på 92dB, mens Zensor 5 har følsomhet på 88dB. En økning på 10dB vil si at lyden blir dobbelt så høy, og for hver 3dB økning så må høyttaleren ha dobbelt så mye effekt. Da kan du gjøre resten av regnestykket selv

Men kjør på for min del! Du som risikerer å ende opp med brente spoler.
Learning by doing
Undef's Avatar
Trådstarter
Sitat av SemiColon Vis innlegg

Du sier at rør forsterkere klarer å dra igang de aller største høyttalerne, det er feil. 25W RMS effekt er 25W RMS effekt, uansett om det er klasse-A, klasse-AB, eller klasse-D. Troels Gravesen har designet en høyttaler kalt DTQWT-mk II, den har følsomhet på 96dB når den den blir matet med 1W på 1m avstand, han anbefaler da en rørforsterker på 25W. Hvordan tror du det vil bli med de høyttalerne du linker til? Magic F-6 har følsomhet på 92dB, mens Zensor 5 har følsomhet på 88dB. En økning på 10dB vil si at lyden blir dobbelt så høy, og for hver 3dB økning så må høyttaleren ha dobbelt så mye effekt. Da kan du gjøre resten av regnestykket selv

Men kjør på for min del! Du som risikerer å ende opp med brente spoler.
Vis hele sitatet...
Hvilke høytalere ville du anbefalt hvis jeg skulle valgt noe som passer bra til rør?
Sitat av Undef Vis innlegg
Hvilke høytalere ville du anbefalt hvis jeg skulle valgt noe som passer bra til rør?
Vis hele sitatet...
Vil du bygge noe selv eller ha ferdigpakke? Prisklasse?

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/...aler-sort.html

Skyndt deg og kjøp denne, høy følsomhet gjør denne utmerket til rør. Fantastisk bra tilbud når det er så mye i avslag.
Learning by doing
Undef's Avatar
Trådstarter
og hvis jeg bygger selv? Jeg har ikke penger nå, så jeg vil nok bygge selv siden det er billigere.
http://www.pispeakers.com/catalog/pr...roducts_id/108

Her har du en byggepakke til 400 USD, regn med frakt og moms, pluss byggematerialer så har du en forbanna god høyttaler å bruke sammen med en rørforsterker Følg tegninger NØYE og bruk nøyaktige mål. Kjøp eller lån deg skikkelig verktøy, gjerne få platene ferdigkappet, så bruker du fres til å frese ut hullene. Stikksagen kan du kaste langt vekk når du skal bygge høyttalere, det samme gjelder håndsag. Å bygge en høyttaler krever tålmodighet og du må være nøyaktig.
Sist endret av SemiColon; 3. juni 2013 kl. 20:28.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå er det kanskje enklere å først finne seg en høyttaler man liker - for så å finne en egnet forsterker, enn å gjøre det omvendt.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Nå er det kanskje enklere å først finne seg en høyttaler man liker - for så å finne en egnet forsterker, enn å gjøre det omvendt.
Vis hele sitatet...
Er egentlig samme om man velger høyttaler eller forsterker først. Har man lyst på en rørforsterker så velger man det, og da må man finne en høyttaler som passer til rørforsterkeren. Pi høyttalerne er veldig bra, og kan ikke se for meg at noen vil bli misfornøyd med lydsignaturen på de, og en rørforsterker vil sørge for en varm lyd uansett høyttaler. Det viktigste er å finne en høyttaler som er oppløst og som vil få frem hele lydbildet, dette gjør Pi sine høyttalere. Det er noe ala Econowave, og de er kjent for å yte veldig bra og de har bare fått positive tilbakemeldinger. Mye bang for buck.
Sist endret av SemiColon; 6. juni 2013 kl. 23:10.
FourPi-ene koster jo $400 per stykk, noe jeg har inntrykk av at trådstarter ikke har råd til pr nå? 10-gangen pleier å stemme relativt bra for ting fra USA når alt er betalt, og da er man på samme prisen som Klipschene mer eller mindre.

Hva med et mindre kit som også har ferdigkutta kasse? Karma-8 fra diysoundgroup koster $300 per par inkludert CNC-frest kabinett, og bør passe finfint til rør. Så kan man legge til en sub etterhvert som man får råd

http://imageshack.us/a/img842/1627/dsc4421sm.jpg
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Du risikerer å svi av spolene
Vis hele sitatet...
Et kjapt offtopic spørsmål:
Når det gjelder forsterkere og å svi av ting...
Er ikke det bare å bygge inn noe inni helvetes kraftig kjøling?
La oss si at jeg virkelig GIDDER å bygge inn kjøling med flytende nitrogen på spolen på forsterkeren min, kan jeg da spille så høyt jeg vil uten å svi av spolen, eller vil det være andre momenter som spiller inn her?
Kan forstå at selv om man kjøler ned spolen, vil den likevel bli svidd, ettersom varmen kommer raskere enn den klarer å kjøle, eller hvordan jeg forklarer det..
Jeg har lenge brukt en Music Angel KT88 til å drive mine Canton Reference 9 høyttalere. Disse høyttalerne har en følsomhet på 86db hvis jeg ikke husker helt feil og forsterkeren hadde ingen problemer med det. Lytteavstanden er ganske kort da (2,8 m) så det har jo selvfølgelig noe å si.

KT88 er vel også hakket kraftigere enn den forsterkeren du har kjøpt. Tror uansett du vil bli veldig fornøyd for dette er virkelig et kvalitetsprodukt for en billig peng. Mye av grunnen til at Music Angel forsterkerene er lave i pris er at de leveres med billige og gjerne brukte rør, så du bør belage deg på å oppgradere rørene etter hvert.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Er egentlig samme om man velger høyttaler eller forsterker først. Har man lyst på en rørforsterker så velger man det, og da må man finne en høyttaler som passer til rørforsterkeren. Pi høyttalerne er veldig bra, og kan ikke se for meg at noen vil bli misfornøyd med lydsignaturen på de, og en rørforsterker vil sørge for en varm lyd uansett høyttaler. Det viktigste er å finne en høyttaler som er oppløst og som vil få frem hele lydbildet, dette gjør Pi sine høyttalere. Det er noe ala Econowave, og de er kjent for å yte veldig bra og de har bare fått positive tilbakemeldinger. Mye bang for buck.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at det er høyttaleren som har mest og si for hvordan lyden høres ut, så da er det jo enklere å finne en høyttaler som låter som man liker - for så å finne en forsterker som matcher bra og gir den signaturen man vil ha.. I forhold til å gjøre det motsatt.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Et kjapt offtopic spørsmål:
Når det gjelder forsterkere og å svi av ting...
Er ikke det bare å bygge inn noe inni helvetes kraftig kjøling?
La oss si at jeg virkelig GIDDER å bygge inn kjøling med flytende nitrogen på spolen på forsterkeren min, kan jeg da spille så høyt jeg vil uten å svi av spolen, eller vil det være andre momenter som spiller inn her?
Kan forstå at selv om man kjøler ned spolen, vil den likevel bli svidd, ettersom varmen kommer raskere enn den klarer å kjøle, eller hvordan jeg forklarer det..
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si med kjølingen. Det er spolen i høyttaleren du svir av, ved at forsterkeren leverer likespenning istedet for vekselspenning. Eller så får elementet for mye strøm, og elementet "bunner", da svir du av spolen. Tingen er at forsterkermodulene har en oppgitt effekt, la oss si 100W i 4 ohm RMS. Prøver du å presse forsterkeren til å levere 120W, så vil sinuskurvene bli flatet ut og forsterkeren vil levere likespenning. Dette takler ikke høyttalerelementene, og de vil bli svidd av. Det har ingenting å si hvilken kjøling du har, for det er ikke fordi forsterkeren blir for varm, men at den rett og slett ikke klarer å levere mer effekt til høyttaleren. Skjønner du bedre nå?

Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Poenget er jo at det er høyttaleren som har mest og si for hvordan lyden høres ut, så da er det jo enklere å finne en høyttaler som låter som man liker - for så å finne en forsterker som matcher bra og gir den signaturen man vil ha.. I forhold til å gjøre det motsatt.
Vis hele sitatet...
Både og. Jeg mener det er forsterkeren som gir høyttalerne en lydsignatur, men selvfølgelig. Høyttaleren spiller en stor rolle i bildet. Men de fleste høyttalere i en viss prisklasse vil levere bra. Det virker på meg som om trådstarter virkelig vil ha rør, og den rørforsterkeren han linker til er en god forsterker. Da prøvde jeg å finne en høyttaler som matcher den bra.

Sitat av Fx114 Vis innlegg
Jeg har lenge brukt en Music Angel KT88 til å drive mine Canton Reference 9 høyttalere. Disse høyttalerne har en følsomhet på 86db hvis jeg ikke husker helt feil og forsterkeren hadde ingen problemer med det. Lytteavstanden er ganske kort da (2,8 m) så det har jo selvfølgelig noe å si.

KT88 er vel også hakket kraftigere enn den forsterkeren du har kjøpt. Tror uansett du vil bli veldig fornøyd for dette er virkelig et kvalitetsprodukt for en billig peng. Mye av grunnen til at Music Angel forsterkerene er lave i pris er at de leveres med billige og gjerne brukte rør, så du bør belage deg på å oppgradere rørene etter hvert.
Vis hele sitatet...
Denne forsterkeren leverer dobbelt så mye effekt som den trådstarter linker til, så det er en vesentlig forskjell.
Sist endret av SemiColon; 10. juni 2013 kl. 21:47.