Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 12474
Så istad en dokumentar på nrk netttv http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/839634/ Der koser voldtekt og drapsmenn seg med flatskjerm på rommet,og en haug av fasiliteter og selledørene på vid gap hele dagen,mens folk på gamlehjem går for lut og kaldt vann.Jeg synes dette strider voldsomt med hvordan jeg mener slike mennesker bør ha det under soning, det minner jo mer om et spa opphold en et fengsel
Svaret på hvorfor dette er bra er fårsovidt veldig enkelt. Man tar ut hva man putter inn.hvis fanger settes inn på ei celle 24/7 så slipper den domfeldte ut med et hat mot samfunnet å langt mindre motivert til å slutte med lovbrudd en om du gir vedkommende mulighet til å foreta seg noe fornuftig

Det være seg utdannelse,kurs, mulighet til å skaffe seg en bolig til han kommer ut osv osv.straffen i norge skal være frihetsberøvelse og at samfunnet skal slippe å treffe deg på gata mens du soner dommen din, ikke at du skal "pines" mens du soner.

Forskjellen blir i ytterste konsekvens. den som soner under slike forhold du tydeligvis helst skulle ha sett er den som kommer å raner å dreper bestemoren din hjemme etter endt soning, men hvis den samme personen soner i halden fengsel er ditt neste møte med han at han kommer å maler huset ditt fordi han har fått seg jobb.

Jeg vet hvordan jeg har lyst til å møte ferdigsonede fanger
Sist endret av skukketrure; 13. april 2012 kl. 04:40.
Her er en "gammel" tråd om emnet, kan være verdt en titt.
å der sitter min x fy fader, det er takka..Han fortjener virkelig ikke å sitte der.

[quote=skukketrure;2531767]Svaret på hvorfor dette er bra er fårsovidt veldig enkelt. Man tar ut hva man putter inn.hvis fanger settes inn på ei celle 24/7 så slipper den domfeldte ut med et hat mot samfunnet å langt mindre motivert til å slutte med lovbrudd en om du gir vedkommende mulighet til å foreta seg noe fornuftig

så du mener at uansett hva et menneske har gjort så fortjener de det beste?
Sitat av bella80 Vis innlegg
så du mener at uansett hva et menneske har gjort så fortjener de det beste?
Vis hele sitatet...
Alle kan gjøre feil, alle fortjener en ny sjanse.
Høy standard på fengsel er en viktig faktor for å sikre en høy grad av rehabilitasjon av den innsatte. Det har ikke noe for seg å hive kriminelle i fengsel av elendig standard og bryte dem ytterligere ned psykisk for så å slippe dem ut i samfunnet igjen som tikkende bomber.

Jeg er dog enig med deg i at eldrehjem i Norge per i dag innehar generelt en for dårlig standard, men vi trenger ikke å senke standarden på fengslene for det. Vi har god nok økonomi til å opprettholde en viss standard på begge plan.

Se denne

http://www.youtube.com/watch?v=wgHdGr4aQoU
Sitat av grøsaksblanding Vis innlegg
Så istad en dokumentar på nrk netttv http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/839634/ Der koser voldtekt og drapsmenn seg med flatskjerm på rommet,og en haug av fasiliteter og selledørene på vid gap hele dagen,mens folk på gamlehjem går for lut og kaldt vann.Jeg synes dette strider voldsomt med hvordan jeg mener slike mennesker bør ha det under soning, det minner jo mer om et spa opphold en et fengsel
Vis hele sitatet...
Som vi har diskutert mang en gang før er det en veldig dårlig sammenlikning å dra inn gamlehjem. Jeg er enig i at eldre bør få det bedre, men ikke at fanger skal få det dårligere. Det er lett for deg å sitte og tenke at det er luksuriøst med flatskjerm på rommet, men jeg tror ikke du har begrep for hvor ille det føles å være berøvet friheten sin. Har selv sittet en liten stund på høysikkerhet, og kan attestere at den såkalte luksusen ikke akkurat veier opp for manglende frihet til bevegelse og kommunikasjon med omverdenen. De som sier det er flott å sitte i fengsel, slik som Erling Havnå, er i majoriteten av tilfellene institusjonalisert og alvorlig soningsskadede.

Og som allerede påpekt, folk skal ut på et eller annet tidspunkt. Det er allerede et stort problem at fengsel er en krimskole, så det å gjøre forholdene der verre vil ikke akkurat gagne samfunnet med tanke på antall gjengangere, siden man ikke kan skremme folk bort fra fengsel slik en del tror. Rent realistisk burde man faktisk gjøre forholdene bedre i fengslene våre. Da snakker jeg ikke om å sy puter under armene på fangene og gi alle Xbox 360, men å gi bedre tilbud slik at selv de mindre ressurssvake får tydelige incentiver til å legge det kriminelle liv på hylla og bli bidragsytere i samfunnet.
Vent til man kjenner tiden for gamlehjemmet sniker seg innpå > ran en bank og bli tatt med vilje > Problem solved, luksus resten av livet!
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av Bemu Vis innlegg
Vent til man kjenner tiden for gamlehjemmet sniker seg innpå > ran en bank og bli tatt med vilje > Problem solved, luksus resten av livet!
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du leste innlegget til Nichotin, men hvis din oppfattelse av luksus resten av livet er svært begrenset kontakt med venner og familie, så er det bare å kjøre på.

Har sittet inne selv, det har ingenting å si hvor fint fengselet er, eller hva slags "luksus" man har på rommet, man er innesperra, og det er dèt som er straffen. Enough said.
En frihetsberøvelse av den grad at man ikke kan bestemme når man vil gå ut, gjøre sine daglige rutiner, bo hjemme og rett å slett å kunne være sin egen herre er straff nok i seg selv.
Sitat av Zarbon Vis innlegg
Alle kan gjøre feil, alle fortjener en ny sjanse.
Vis hele sitatet...
Håper Breivik ender opp i Halden etterhvert med det i baktanke at han skal motiveres for å prøve seg på nytt...fortjener ikke alle en ny sjanse?
Sitat av Zarbon Vis innlegg
Alle kan gjøre feil, alle fortjener en ny sjanse.
Vis hele sitatet...
Alle fortjener en ny sjanse... ETTER STRAFF.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av bella80 Vis innlegg
så du mener at uansett hva et menneske har gjort så fortjener de det beste?
Vis hele sitatet...
Det mener ikke jeg nødvendigvis alltid. Men jeg er klar over at behovet for hevn er en tanke primitivt, og en lite tiltalende del av menneskets natur.

Straffesystemet i Norge handler i stor grad om å rehabilitere og reformere. Nå mener jeg ikke nødvendigvis at man bør få celler som er bedre enn den gjennomsnittlige studenthybel (sier det noe om fengsler eller studentlivet?). Jeg mener imidlertid at å bure noen inne og gi dem vann og brød ikke hjelper så veldig mye på noe som helst.

Utdanningsmuligheter i fengsel ser jeg på som en flott ting.
Sist endret av robhol; 13. april 2012 kl. 08:46.
Sitat av Zarbon Vis innlegg
Alle kan gjøre feil, alle fortjener en ny sjanse.
Vis hele sitatet...
Uansett om de hadde voldtatt en av dine nærmeste?
Sitat av williams123 Vis innlegg
Håper Breivik ender opp i Halden etterhvert med det i baktanke at han skal motiveres for å prøve seg på nytt...fortjener ikke alle en ny sjanse?
Vis hele sitatet...
Jeg syns Breivik fortjener en ny sjanse, etter han har sonet for det han har gjort.
Hvorfor blir de som bygde opp landet vårt behandla som dritt? Mens litauske bander og sånt dritt bli behandla slik... Forkastlig, jeg mener ikke at vi skal rive ned fengsla og følge det amerikanske systemet men jeg mener at noen et eller annet sted bør ta tak i eldreomsorgen i dette landet for det er forkastlig. Det verste er at folk faktisk ikke bryr seg virker det som, om hvordan de gamle må bruke sine siste år.

Sitat av Eodor Vis innlegg
Jeg syns Breivik fortjener en ny sjanse, etter han har sonet for det han har gjort.
Vis hele sitatet...
Ekkel tankegang...
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hvorfor blir de som bygde opp landet vårt behandla som dritt? Mens litauske bander og sånt dritt bli behandla slik... Forkastlig, jeg mener ikke at vi skal rive ned fengsla og følge det amerikanske systemet men jeg mener at noen et eller annet sted bør ta tak i eldreomsorgen i dette landet for det er forkastlig. Det verste er at folk faktisk ikke bryr seg virker det som, om hvordan de gamle må bruke sine siste år.
Vis hele sitatet...
Du kan jo bry deg og ta vare på foreldre\besteforeldre så godt du kan.
Ha de i hus til de tar kvelden, bry deg sjæl.

Det å plassere foreldre og besteforeldre på felleshjem når de blir gamle er egentlig ganske hårreisende. Hvis de ikke var gamle og senile før de kom dit, blir de ihvertfall det etter en liten stund i tralala-land med alle de andre zombiene.
Å putte mentalt oppegående mennesker på gamlehjem er som å tvangsinnlegge folk på psykiatrisk avdeling uten diagnose. De blir miljøskadd.

I veldig mange kulturer skal de gamle taes vare på og sees opp til, her overlater vi jobben til andre når ting blir for ekkelt eller stressende.
Man kan prate seg blå om at pleierne skal ha mer kontakt, vise mer omsorg og generelt være mer ålreit mot de gamle, men når dagen er ferdig så er det bare en jobb og de menneskene de håndterer er en del av jobben deres, ikke familien.
Sist endret av Bothrops; 13. april 2012 kl. 09:34.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Du kan jo bry deg og ta vare på foreldre\besteforeldre så godt du kan.
Ha de i hus til de tar kvelden, bry deg sjæl.
Vis hele sitatet...
Nå klarer mine foreldre/besteforeldre å passe på seg selv, men likevel så er det mange som sender sine foreldre til eldrehjem, skal de eldre straffes fordi deres barn ikke vil ta vare på de? Virker sånn...
Sist endret av ParadiseCity; 13. april 2012 kl. 09:32.
Er det noen her som har sett noen statistikk på hvor mange som syntes norske fengsel er for luksuriøse?

Uansett, denne holdningen som gjentas i det evinnelige viser bare hvor mange(av høylytte, vel å merke) nordmenn som ikke forstår konseptet frihetsberøvelse.

De har nok heller ikke drøftet for seg selv hva som har mest samfunnsnytte av straff og rehabilitering.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Håper Breivik ender opp i Halden etterhvert med det i baktanke at han skal motiveres for å prøve seg på nytt...fortjener ikke alle en ny sjanse?
Vis hele sitatet...
tror ikke det hjelper med luksus til han, med tanke på at han ALDRI kommer til å slippe ut uansett.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bemu Vis innlegg
Vent til man kjenner tiden for gamlehjemmet sniker seg innpå > ran en bank og bli tatt med vilje > Problem solved, luksus resten av livet!
Vis hele sitatet...
Hvis det er flatskjermen som frister, så kan jeg berolige deg med at min gamle mormor har både en medium stor flatskjerm (på enkeltrommet med eget bad), og tilgang til en større i fellesarealet på gamlehjemmet.

Nå prøver jeg overhodet ikke å si at eldreomsorgen her til lands er perfekt, det finnes dessverre enkelte kommuner man nesten må ha trippel kreft i hjertet før man slipper inn, men de færreste gamlehjem er som skrekkeksemplene man leser om i VG.
Sitat av Eodor Vis innlegg
Jeg syns Breivik fortjener en ny sjanse, etter han har sonet for det han har gjort.
Vis hele sitatet...
Det var sært. Det har jeg ikke hørt før. Øsnker du å fortelle litt mer om denne tankegangen?

Én ting er kriminelle som soner sin straff og deretter kommer inn i samfunnet igjen. En annen ting er massemordere med en vrengt virkelighetsoppfatning som blir sendt like syke ut i samfunnet igjen.

Jeg datt ut av stolen da ABB sa at han fortjente krigskorset for det han hadde gjort. Da viste han, at ja - kanskje han er inneforstått med at det han har gjort er grusomt, men at det like vel var en "riktig" (og viktig) ting å gjøre. Jeg skjønte på dette punktet at det ikke er noe sjangs i havet for at han kommer til å komme ut igjen - altså pga gjentagelsesfaren.
Sist endret av Lily Bowen; 13. april 2012 kl. 11:32.
Problemet med Abbo og rettergangen for min egen del er at det norske lovverket ikke har noe passende straff for hans kriminelle handlinger. Jeg mener ikke tortur eller henrettelse eller noe i den retningen.

Abbo kan ikke sitte nok i fengsel rett og slett. Rettferdighetsfølelsen min gir meg særdeles store ubehag at det ikke er helt urealistisk at han kan komme ut om 21, 26, 31, osv år. Det bare passer seg ikke.

Samtidig vil jeg ikke at norske samfunnet skal endres av hans handlinger, så det er utfordrende å drøfte dette temaet for meg selv.
Jeg forstår ikke helt hvorfor folk skal klage på at folk har det fint? Å være i fengsel er ikke nødvendigvis synonymt med å ha det materialistisk fælt. Frihetsberøvelsen derimot er den verste straffen for et hvert menneske fra en vestlig verden.

Og hvorfor skal man alltid sidestille fengselsopphold og eldreomsorgen? Må man tenke så svart hvitt? Eldreomsorgen er nok ikke perfekt i Norge, men det er også skrekkeksemplene som blir vist i mediene også. De fleste har det veldig bra på eldrehjem, mens noen ikke er så heldige, og det må vi selvfølgelig rette opp i. Man trenger derimot ikke å blande inn en annen del av politikken som er mer vellykket. Det er bra at fanger får et verdig liv også innenfor fengslene, og mange blir i tillegg rehabilitert.

Jeg er lei av at vi skal klage hele tiden. Særlig over ting som er bra i samfunnet! Hvorfor i all verden skal vi hige etter å ha et fengsel som behandler folk dårlig, når vi vet at det ikke fungerer så bra i forhold til fengslene vi har i dag? Vi er et vestlig land av beste merke, og vi skal behandle mennesker på et nivå vi kan være stolte av.

Og snart kommer det et svar til meg om hvorfor vi skal la barnemishandlere, mordere og pedofile ha det fint i fengselet. Svaret mitt er det samme. Vi skal være humane mot mennesker, og det er ikke humant å behandle mennesker, uansett farge, etnisitet, meninger eller tidligere handling, som dritt. Jeg er stolt over fengselspolitikken vår!
Sist endret av bendiks; 13. april 2012 kl. 11:39.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Sjarlatan Vis innlegg
Problemet med Abbo og rettergangen for min egen del er at det norske lovverket ikke har noe passende straff for hans kriminelle handlinger. Jeg mener ikke tortur eller henrettelse eller noe i den retningen.

Abbo kan ikke sitte nok i fengsel rett og slett. Rettferdighetsfølelsen min gir meg særdeles store ubehag at det ikke er helt urealistisk at han kan komme ut om 21, 26, 31, osv år. Det bare passer seg ikke.

Samtidig vil jeg ikke at norske samfunnet skal endres av hans handlinger, så det er utfordrende å drøfte dette temaet for meg selv.
Vis hele sitatet...

Breivik er vel en god kandidat for forvaring.
Putt ham inn og sjekk innom hvert femte år for å gi han fem til.
Til han dør, eller muligens til han begynner å skjønne hva han faktisk har gjort (og er overbevisende nok).
Sist endret av Bothrops; 13. april 2012 kl. 11:41.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Vis du ser på denne videoen som er fra et program i amerika så sammenligner de forskjellige tall på div. ting fra amerika og norge. Foreksempel tilbakefall prosenten er skremmende lav her iforhold til amerika!

Har selv vært på omvisning (når det var omvisningsdag) på halden fengsel, og ja det var fint der. Men samtidig så føltes det som jeg ble overvåka uansett hvor jeg gikk. Følte meg glodd på. Følte også at jeg ikke hadde no "frihet" der. Innelokka rett og slett.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Breivik er vel en god kandidat for forvaring.
Putt ham inn og sjekk innom hvert femte år for å gi han fem til.
Til han dør, eller muligens til han begynner å skjønne hva han faktisk har gjort (og er overbevisende nok).
Vis hele sitatet...
Selvsagt.

Men hvordan praksisen rundt forvaring om 20 år? Vil de med ansvaret huske alvoret fra i dag?

Det jeg vil frem til er at det er umulig å vite hvordan vurderinger som vil bli tatt så langt frem i tid. Det usikkerhetsmomentet er særdeles ubehagelig.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Sjarlatan Vis innlegg
Selvsagt.

Men hvordan praksisen rundt forvaring om 20 år? Vil de med ansvaret huske alvoret fra i dag?
Vis hele sitatet...
Ja jeg tror 22. juli massakren fortsatt vil være en big deal om 20 år. Kan de klare å glemme det? Da trur jeg det må skje vanvittig mye jævelskap de neste 20 åra, typ tredje verdenskrig.

Hvorfor skulle de forandre praksisen rundt forvaring? Nå har vi en kriminell som vi med god samvittighet kan bruke til å utvide forvaringa i femti år. Sjekke hvor langt vi kan dra strikken, evt om det er noe rehabilitering i sikte.
Sist endret av Bothrops; 13. april 2012 kl. 12:02.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Ja jeg tror 22. juli massakren fortsatt vil være en big deal om 20 år. Kan de klare å glemme det? Da trur jeg det må skje vanvittig mye jævelskap de neste 20 åra, typ tredje verdenskrig.

Hvorfor skulle de forandre praksisen rundt forvaring? Nå har vi en kriminell som vi med god samvittighet kan bruke til å utvide forvaringa i femti år. Sjekke hvor langt vi kan dra strikken, evt om det er noe rehabilitering i sikte.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det jeg og, men dommere og rettspraksis vedrørende forvaring er jeg mer usikker på.

Det som er litt morsomt er jo at manifestet vil for alltid være bevis på at Abbo ikke kan slippes ut av forvaring, da han er helt klar på at han vil gjøres hva som helst for å komme seg ut for å gjøre mer. Jeg håper det tas alvorlig ut levetiden hans.
Det blir for dumt å dra inn Breivik i denne debatten, det er et særs spesielt tilfelle og han kommer neppe til å bli en fri mann igjen.
Dessuten er ikke saken ferdig enda, vil med høy sannsynlighet tro det blir forvaring eller et livslangt opphold på psykriatisk.
Han kunne trengt begge deler imo
Sist endret av Cosmos; 13. april 2012 kl. 14:13.
Foreslår at dere som tror at "søppel-fengsel" funker tar en titt på kriminalstatistikk fra USA og sammenligner det med f.eks. Norge.
Sitat av trckLOL Vis innlegg
Foreslår at dere som tror at "søppel-fengsel" funker tar en titt på kriminalstatistikk fra USA og sammenligner det med f.eks. Norge.
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng.

Her har vi en video som tar for seg tall fra både norske og amerikanske fengsler.

http://www.youtube.com/watch?v=wgHdG...feature=relmfu
Eat to bite?
Curver's Avatar
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Veldig godt poeng.

Her har vi en video som tar for seg tall fra både norske og amerikanske fengsler.

http://www.youtube.com/watch?v=wgHdG...feature=relmfu
Vis hele sitatet...
Hadde du lest litt lengre opp så har jeg posta eksakt samme video
"Høy standard på fengsel er en viktig faktor for å sikre en høy grad av rehabilitasjon av den innsatte"

Kan du underbygge dette litt? Du har ingen argumenter som støtter det du hevder her.

I Straffegjennomføringsloven er et av formålene at "det skal gjøres tiltak som er egnet til å motvirke ny kriminalitet"

Viste dere da at mange av de fangene som kommer fra Øst Europa/ og flere av de afrikanske (Nigeria, Somalia...) landene betrakter norske fengsler som et bra hotell. Og at det er vel ansett i disse landene og havne i norske fengsler?

I tilegg er det foretatt en rekke undersøkelser blant norske narkomane hvor det de ofte benytter fengselene som en slags avkobling hvis de er langt nede å kjøre. Vi vet jo alle hvordan det er med rehabiliteringskøer og ventetid. Og ja.. flertallet av de innsatte i norske fengsler er vinningskriminelle

At man da presterer å bygge et fengsel som faktiskt har bedre standard enn enn mange av de beste hotellene hvor mange av de innsatte kommer fra er for meg et mysterium.

Et poeng som er verdt å nevne er la oss si at en fra Nigeria selger en del narkotika i landet og får overført 1mill til sitt hjemland, som vil tilsvare omtrent ca 15 årslønner for han, vil det ikke da være verdt risken og få en 3 års fengsel for og sone på en anstalt man betrakter som et bra hotell?

At fengselet er preventivt og at man skaper nye rehabiliterte personer er også bare tull, men i mangel av et bedre alternativ har man benyttet fengsler.

Mvh Juss-student!
Sist endret av GonZaLo87; 13. april 2012 kl. 18:00.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Eodor Vis innlegg
Jeg syns Breivik fortjener en ny sjanse, etter han har sonet for det han har gjort.
Vis hele sitatet...
Bare et spørsmål, hva synes du om feks Quisling og Rinnan. Hadde de fortjent en ny sjanse?

Kan legge til mitt syn på saken:
Når en person gjør en grusom handling synes jeg at offeret og pårørende fortjener å se gjerningsmannen lide (gjennom en streng straff, ikke tortur/dødsdom). De burde ikke ha muligheten til å flytte inn på et fengsel som har en bedre standard enn det vi tilbyr våre eldre og pleietrengende.

Det betyr ikke at fengselene skal se ut som de Moland og French soner i, men jeg synes det er litt over-the-top med 3 stjerners hotell celler.
Hotell og hotell.

Har dere sett bildene fra Halden fengsel? Det er langt fra noen Hotell standard. Det er et nytt fengsel, så hvordan forventer dere at standarden skal være når det er nytt? Skal de ta møbler fra Fretex? Bare til opplysning så selger de ikke blikkboks fjernsyn lengre, det er kun flatskjerm man får tak i.

Celle.

http://img198.imageshack.us/img198/3456/fireshotcapture408celle.png

Fellesstue.

http://img195.imageshack.us/img195/4186/haldenfengsel896909i.jpg

Utrolig luksuriøst må man si, bad.

http://img715.imageshack.us/img715/5760/haldenfengsel896910i.jpg

Det eneste jeg ser på som luksus i fengselet er det en kunstner med navn Dolk som står bak.

Dere som er så bastante på at norske fanger er så bortskjemte, dere får søke om en amerikansk celle da dere eventuelt må inn til soning. Her er det gull og grønne skoger hele veien. Flotte celler med masse hjemmekos så man blir rehabilitert den dagen man skal møte samfunnet igjen.

http://img256.imageshack.us/img256/2641/federalprisoncellvick.jpg
Ja, for meg ser faktiskt den cellen ut som et helt kurrant enkeltrom. Greit nok at det ikke er grand hotell, men hvis man sjekker inn på et middels hotell her i Norge får du ikke noe særlig bedre, med unntak av et noe større bad

"Dere som er så bastante på at norske fanger er så bortskjemte, dere får søke om en amerikansk celle da dere eventuelt må inn til soning. Her er det gull og grønne skoger hele veien. Flotte celler med masse hjemmekos så man blir rehabilitert den dagen man skal møte samfunnet igjen"

Så spør jeg deg. Er det nødvendig at hver eneste fange har en privat tv på sitt rom? Skal ikke fengsel være en plass hvor man i utgangspunktet skal tenke over det man har gjort og ikke ønske å havne tilbake på den plassen man har havnet. Vil det virkelig være så ille og havne tilbake til disse cellene her?

Off topic: Når jeg var i militæret fikk vi noenlunde samme betalingen som i fengselet, vi bodde på et større rom, men dog i køysenger med 6 stk på rommet. Vi betalte selv for et 1tv som vi delte på.. og gjett.. vi delte do og dusj med 60 andre.

Ser du at dette ikke står i kontrast til hverandre?
Sist endret av GonZaLo87; 13. april 2012 kl. 18:52.
At folk velger å komme fra andre land for å sitte i fengsel i Norge sier jo mer om hvor jævlig de har det der nede enn om hvor luksuriøse norske fengsler er.

Personlig er jeg stolt over å bo i et land som behandler fangene sine som mennesker.
Jeg er helt enig med deg at man skal behandle fanger som mennesker, diskusjonen står ikke der!

Spørsmålet er om man i Halden fengsel strekker standarden for langt?

For å havne i fengsel må man har gjort noe straffbart, det antar jeg at du er klar over. Så at folk reiser til Norge, svindler og utnytter - tjener penger på elendighet og havner i fengsel, som allerede er overfylte og fører til at mange nordmenn ikke engang trenger å sone straffene sine, synes du ikke er et problem?

Klarer ikke å se det på samme måten!
Sier du at standaren på fengslene må være slik at det ikke er ønskelig å komme til Norge for å sitte i fengsel? Med andre ord må vi endre standaren basert på hvor jævlig det er å bo i andre land, og ikke etter hvordan fengsel er i forhold til å være fri her i landet?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Detectable Vis innlegg
At folk velger å komme fra andre land for å sitte i fengsel i Norge sier jo mer om hvor jævlig de har det der nede enn om hvor luksuriøse norske fengsler er.

Personlig er jeg stolt over å bo i et land som behandler fangene sine som mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen eller svært få som ikke vil behandle fanger som mennesker her, men det er nå et tankekors at domsfelte har en høyere standard på sine rom enn hva eldre og pleietrengende har. (ref utallige nyhetsinnslag om eldre som har elendige bo og leve forhold)

Nå har jeg ikke så veldig sterke meninger om dette, men synes dette er en merkelig pengebruk.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Svaret på hvorfor dette er bra er fårsovidt veldig enkelt. Man tar ut hva man putter inn.hvis fanger settes inn på ei celle 24/7 så slipper den domfeldte ut med et hat mot samfunnet å langt mindre motivert til å slutte med lovbrudd en om du gir vedkommende mulighet til å foreta seg noe fornuftig

Det være seg utdannelse,kurs, mulighet til å skaffe seg en bolig til han kommer ut osv osv.straffen i norge skal være frihetsberøvelse og at samfunnet skal slippe å treffe deg på gata mens du soner dommen din, ikke at du skal "pines" mens du soner.

Forskjellen blir i ytterste konsekvens. den som soner under slike forhold du tydeligvis helst skulle ha sett er den som kommer å raner å dreper bestemoren din hjemme etter endt soning, men hvis den samme personen soner i halden fengsel er ditt neste møte med han at han kommer å maler huset ditt fordi han har fått seg jobb.

Jeg vet hvordan jeg har lyst til å møte ferdigsonede fanger
Vis hele sitatet...
Du snakker om hvordan vi skulle ønske det skulle være..
Men at dette ikke er tilfelle, det ser man gang på gang.

Har ikke de disse (voldtektsmenn og drapsmenn) hatt den sjangsen, før de ble puttet i fengsel?

Fengslene i norge er latterlige!
Sist endret av Dub; 13. april 2012 kl. 20:34.
jeg for min del, har tenkt ut noen syke tortur metoder jeg ville brukt på Breivik. Det jeg har tenkt på egner seg ikke for freak. Det jeg sliter med å skjønne er at en psyko person som har drept så mange uskyldig og unge mennesker, får 3 rom i fengsel. Oppholdsrom, treningsrom OG soverom- Det er det jeg synes blir feil. Etter min mening kan han ikke bli "normal" som fler her mener at personer som har gjort noe galt kan være i luksus celler og bli "kurert" på en magisk måte. Men ok, jeg tenker slik jeg vil, og dere kan tenke som dere vil.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Det er vel ingen eller svært få som ikke vil behandle fanger som mennesker her, men det er nå et tankekors at domsfelte har en høyere standard på sine rom enn hva eldre og pleietrengende har. (ref utallige nyhetsinnslag om eldre som har elendige bo og leve forhold)

Nå har jeg ikke så veldig sterke meninger om dette, men synes dette er en merkelig pengebruk.
Vis hele sitatet...
Det er to helt forskjellige saker. Det ene utelukker ikke det andre.
Grunnen er: i Norge kjører vi et system kalt «Philadelphia-systemet», som går ut på å OMSKOLERE fangene slik at fangene ikke ble påvirket negativt av fengselsoppholdet. Men kom ut igjen med ønske om å ta seg en jobb og droppe hans kriminelle liv.
Under middelalderen ble folk kastet i fangehullet og man ble pisket ol. som straff, nå prøver man å hjelpe disse menneskene ut i arbeidslivet istedenfor.

Hvis du heller vil at fanger skal tortureres ol. syns jeg du bør tenke deg om to ganger, for det er mye bedre å omskolere fanger enn å gi dem elendige levekår i fengselet
Svar til de som sier "Alle kan gjøre feil"

Man gjør ikke en feil når man voldtar noen eller går løs på noen med blind vold, stjeler eller hva det måtte være. Man vet inderlig godt at det er feil å gjøre det, men man gjør det for det, for å oppnå noe uten hensyn til andre.

Derfor fortjener de å sitte i en mørk steinkjeller til de har kommet på bedre tanker, og de kan spørre pent om de vil ha mat og vann. Om de vil hate samfunnet er greit, men da får de lære å leve etter normale folks regler før de slipper ut. Vi kan ikke sy puter under armer på folk som vil andre vondt, det tror ihvertfall ikke jeg gjør vondt bedre.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Svar til de som sier "Alle kan gjøre feil"

Man gjør ikke en feil når man voldtar noen eller går løs på noen med blind vold, stjeler eller hva det måtte være. Man vet inderlig godt at det er feil å gjøre det, men man gjør det for det, for å oppnå noe uten hensyn til andre.

Derfor fortjener de å sitte i en mørk steinkjeller til de har kommet på bedre tanker, og de kan spørre pent om de vil ha mat og vann. Om de vil hate samfunnet er greit, men da får de lære å leve etter normale folks regler før de slipper ut. Vi kan ikke sy puter under armer på folk som vil andre vondt, det tror ihvertfall ikke jeg gjør vondt bedre.
Vis hele sitatet...
Sant.Og i tilegg så er det nesten ingen som forbedrer seg etter og ha sonet i norsk fengsel.Jeg veit om mange som har vært i fengsel,men nesten ingen av dem har skjerpet seg etter endt opphold,nettopp fordi dem ikke har noe å frykte.Det er jo som en leirskole.
Sist endret av JayHova; 13. april 2012 kl. 21:09.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Det er vel ingen eller svært få som ikke vil behandle fanger som mennesker her, men det er nå et tankekors at domsfelte har en høyere standard på sine rom enn hva eldre og pleietrengende har. (ref utallige nyhetsinnslag om eldre som har elendige bo og leve forhold)

Nå har jeg ikke så veldig sterke meninger om dette, men synes dette er en merkelig pengebruk.
Vis hele sitatet...
Tilfeldig innskudd: Det sitter vel 3-4000 mennesker i fengsel i norge til en hver tid. Hvor mange pleietrengende eldre er det i norge? Jeg gjetter langt fler. Vi sliter jo med mengden fengselsplasser til å starte med, pleie av pleietrengende eldre er ikke akkurat en lettere eller billigere oppgave.

Jeg tipper(og da mener jeg tipper) at hvis vi hadde tatt de kronene som blir brukt til å gi norsk en grei standard og gitt de til eldreomsorg så hadde ikke det holdt til særlig mange sykehjemsplasser eller alternativt bidratt til å heve standarden på plassene som eksisterer i dag.

Jeg er enig i at det er et tankekors, men oppgavene er såpass ulike i størrelse at det blir litt vel enkelt å få det til å virke som et problem at det er slik uten å se nærmere på det.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Sant.Og i tilegg så er det nesten ingen som forbedrer seg etter og ha sonet i norsk fengsel.Jeg veit om mange som har vært i fengsel,men nesten ingen av dem har skjerpet seg etter endt opphold,nettopp fordi dem ikke har noe å frykte.Det er jo som en leirskole.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser videoen litt lenger opp i tråden ser du at Norge har et usedvanlig lavt tall når det kommer til hvor mange som kommer tilbake til fengsel. Stikk i strid med det du sier.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Svar til de som sier "Alle kan gjøre feil"

Man gjør ikke en feil når man voldtar noen eller går løs på noen med blind vold, stjeler eller hva det måtte være. Man vet inderlig godt at det er feil å gjøre det, men man gjør det for det, for å oppnå noe uten hensyn til andre.

Derfor fortjener de å sitte i en mørk steinkjeller til de har kommet på bedre tanker, og de kan spørre pent om de vil ha mat og vann. Om de vil hate samfunnet er greit, men da får de lære å leve etter normale folks regler før de slipper ut. Vi kan ikke sy puter under armer på folk som vil andre vondt, det tror ihvertfall ikke jeg gjør vondt bedre.
Vis hele sitatet...
Tull. Disse "bedre tankene" vil aldri under slike omstendigheter, folk fungerer ikke slik. Hvordan skal de lære å leve etter samfunnets regler i et fengsel som bare er en straff uten begrunnelse hvor man ikke får høre en dritt om hvordan man egentlig skal oppføre seg? Ingen utprøving av situasjoner hvor man kan lære av det`?

Spekulativ fengselsquiztid:
Hvem fungerer best i samfunnet etter fengselsoppholdet?
A) Har utdannet seg under soningen og dannet yrkeserfaring.
B) Satt i mørkt hull under hele soningen.