Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 741484
Sitat av uaexed Vis innlegg
http://www.nrk.no/okonomi/bitcoin-mo...der-1.11344916

Helt latterlig. Helt latterlig....

Har det ikke gått opp for dem hva bitcoins er? De kan jo ikke utstede en algoritmisk valuta som dannes av en algoritme. Hvis regjeringer o.l. hadde sluttet å være så forbaska arrogante...
Vis hele sitatet...
Skjønner du egentlig hva du leser her og hvem som skriver det?
Sitat av Mith Vis innlegg
Skjønner du egentlig hva du leser her og hvem som skriver det?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er jo om du forstår det du prøver å overprøve meg på.

Likevel, onsdag var bitcoin hovedoppslag i økonomidelen av Wall Street Journal. Dagen etter gjenga avisen en rapport fra Federal Reserve Bank of Chicago, som viser hvor seriøst både økonomer og bankvesen tar den nye valutaen.

«Bitcoin representerer en bemerkelsesverdig konseptuell og teknisk nyvinning som det kunne være mulig for de eksisterende finansinstitusjonene å bruke. De kunne utstede sine egne bitcoins, eller regjeringer kunne selv gjøre det», heter det blant annet i rapporten.
Vis hele sitatet...
Når de sier at det skal være mulig for eksisterende finansinstitusjoner å utstede bitcoins, da har de tydeligvis misforstått hvordan bitcoins fungerer. Selvfølgelig kan det hende jeg fikk en plutselig hjerneskade som gjorde at jeg ikke forsto ordet "utstede" i denne sammenhengen.
Poenget mitt er at François R. Velde er en relativt oppegående økonom og historikker, mens du er en anonym piratparti-kar. Når han da gir tommel opp for bitcoin etter en ganske velbegrunnet artikkel og du mener konklusjonen hans er helt latterlig så kan du få lov til å utdype det, for det virker ikke som om du skjønner konklusjonen hans.
Sitat av Mith Vis innlegg
Poenget mitt er at François R. Velde er en relativt oppegående økonom og historikker, mens du er en anonym piratparti-kar. Når han da gir tommel opp for bitcoin etter en ganske velbegrunnet artikkel og du mener konklusjonen hans er helt latterlig så kan du få lov til å utdype det, for det virker ikke som om du skjønner konklusjonen hans.
Vis hele sitatet...
Jeg har bare lest og sitert fra NRK. Når du da velger å gå videre inn i artikkelen så kunne du jo sagt det i utgangspunktet.

Jeg mener ikke at konklusjonen hans er latterlig, men iflg. NRK vil vedkommende utstede bitcoins fra eksistensielle finansinstitusjoner. Det er jo ikke slik bitcoins fungerer så jeg reagerte på det som sto i artikkelen til NRK.
Jeg tror det er snakk om at de kan bruke ideen bak bitcoin, altså lansere sin egen cryptocurrency som er tanken her. De kan selvfølgelig ikke utstedet bitcoins.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg har bare lest og sitert fra NRK. Når du da velger å gå videre inn i artikkelen så kunne du jo sagt det i utgangspunktet.

Jeg mener ikke at konklusjonen hans er latterlig, men iflg. NRK vil vedkommende utstede bitcoins fra eksistensielle finansinstitusjoner. Det er jo ikke slik bitcoins fungerer så jeg reagerte på det som sto i artikkelen til NRK.
Vis hele sitatet...
Så da forstår du ikke det du leste eller mer konkret så uttalte du deg uten å gidde å sjekke opp hva som faktisk var saken. Det var bare det jeg lurte på.

Dette var forresten ikke ment som et angrep på deg selv om det kanskje kan se slik ut, men siden denne tråden inneholder jævlig mye synsing så se på det som et forsøk på å øke kvaliteten av det som postes.
Sist endret av Mith; 8. november 2013 kl. 12:37.
Høyeste idag på $346, forrige rekord var $266, $80 over rekord idag, Mongo så den stiger ;-)
Ja, før det var det jo rekord på $32, og derfra gikk vi til $266. Jeg tipper at det blir litt mindre prosentvis verdistigning denne gangen, men går i hvertfall over $400...
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg tror det er snakk om at de kan bruke ideen bak bitcoin, altså lansere sin egen cryptocurrency som er tanken her. De kan selvfølgelig ikke utstedet bitcoins.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er en litt artig tanke - kan man få, i mangel av et bedre ord, metainflasjon? Jeg mener, hvis det dukker opp hundrevis av nye valutaer som aller 'like gode' rent teknisk - desentralisert cryptocurrency, fri programvare, the works - vil ikke verdien totalt sett gå nedover? Kan markedet regulere seg selv når det ikke finnes noen eksterne reguleringsmekanismer og alle alternativer er 'like gode'? Dette ble litt rotete, så la meg utdype hva jeg mener:

BC blir dyrere og dyrere. Som du korrekt påpeker har spekulanter vært viktige for å dra i gang opplegget. Nuvel, vi kommer til et punkt hvor det blir vrient å hente ut store penger på spekulasjon. Så, da oppretter noen en ny kryptovaluta, la oss kalle den CryptoCoins (CC). Vel, spekulantene kaster seg på, og det slår an - mange som ikke fikk være med på BC-gullrushet aner en ny mulighet. Mange av de som ikke har råd til en eneste BC vil unngå å gjenta feilen og skaffe seg minst en CC. Vi får to valutaer, og de bobler om hverandre. Alt er vel, og over tid stabiliseres det sånn noenlunde. Men, siden det også kun finnes en begrenset mengde CC, så vil også disse bli dyre med tiden. Så da kommer noen og lanserer DreamCoins (DC), og siden kommer EC, FC, GC, etc., etc. Man kan selvsagt spekulere mellom de ulike valutaene, men her ser jeg et problem: i klassiske systemer, så skal pengenes verdi gjenspeile verdien til landet som utsteder dem. Så, hvis det går bra i USA så blir dollaren dyr. Men med de ulike *C jeg her skisserer, så er det over tid kun tilfeldige variasjoner som utgjør forskjellen. Ergo er en metainflasjon i antallet kryptovalutaer ekvivalent med en evig økning i antallet BC selv om det kun finnes en begrenset mengde BC.

Når andre land kaster seg på dette her vil resultatet selvsagt bli mye verre - en nasjon har mye mer datakraft enn noe individ. Videre, hva om kina pluteslig bestemmer seg for at de vil mine ut mer SwedenCoin enn Sverige? Kina har mer datakraft enn Sverige, og avtaler betyr ingenting siden ingen har kontroll over tor-nettet. Og hva med store selskaper? Hvordan skal en stat kunne ha sin 'egen' kryptovaluta i utgangspunktet? De kunne jo ha et lukket nett, men det blir jo ekvivalent med å ha ei seddelpresse i kjelleren, om enn en med begrenset mengde papir (og jeg kan ikke helt se hva en stat skulle tjene på der).
Noen andre som er glade for at prisen har steget endel?
Venter på ltc stigningen jeg. Lurer på hva den viser om 3-4 år
Sist endret av svaart; 8. november 2013 kl. 17:13.
Jau, skal kjøpe 50 ltc nå
Kanskje jeg kan spandere på meg en bolle om 5 år?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Akkurat det er en litt artig tanke - kan man få, i mangel av et bedre ord, metainflasjon? Jeg mener, hvis det dukker opp hundrevis av nye valutaer som aller 'like gode' rent teknisk - desentralisert cryptocurrency, fri programvare, the works - vil ikke verdien totalt sett gå nedover? Kan markedet regulere seg selv når det ikke finnes noen eksterne reguleringsmekanismer og alle alternativer er 'like gode'? Dette ble litt rotete, så la meg utdype hva jeg mener:

BC blir dyrere og dyrere. Som du korrekt påpeker har spekulanter vært viktige for å dra i gang opplegget. Nuvel, vi kommer til et punkt hvor det blir vrient å hente ut store penger på spekulasjon. Så, da oppretter noen en ny kryptovaluta, la oss kalle den CryptoCoins (CC). Vel, spekulantene kaster seg på, og det slår an - mange som ikke fikk være med på BC-gullrushet aner en ny mulighet. Mange av de som ikke har råd til en eneste BC vil unngå å gjenta feilen og skaffe seg minst en CC. Vi får to valutaer, og de bobler om hverandre. Alt er vel, og over tid stabiliseres det sånn noenlunde. Men, siden det også kun finnes en begrenset mengde CC, så vil også disse bli dyre med tiden. Så da kommer noen og lanserer DreamCoins (DC), og siden kommer EC, FC, GC, etc., etc. Man kan selvsagt spekulere mellom de ulike valutaene, men her ser jeg et problem: i klassiske systemer, så skal pengenes verdi gjenspeile verdien til landet som utsteder dem. Så, hvis det går bra i USA så blir dollaren dyr. Men med de ulike *C jeg her skisserer, så er det over tid kun tilfeldige variasjoner som utgjør forskjellen. Ergo er en metainflasjon i antallet kryptovalutaer ekvivalent med en evig økning i antallet BC selv om det kun finnes en begrenset mengde BC.

Når andre land kaster seg på dette her vil resultatet selvsagt bli mye verre - en nasjon har mye mer datakraft enn noe individ. Videre, hva om kina pluteslig bestemmer seg for at de vil mine ut mer SwedenCoin enn Sverige? Kina har mer datakraft enn Sverige, og avtaler betyr ingenting siden ingen har kontroll over tor-nettet. Og hva med store selskaper? Hvordan skal en stat kunne ha sin 'egen' kryptovaluta i utgangspunktet? De kunne jo ha et lukket nett, men det blir jo ekvivalent med å ha ei seddelpresse i kjelleren, om enn en med begrenset mengde papir (og jeg kan ikke helt se hva en stat skulle tjene på der).
Vis hele sitatet...
Bitcoin har en nettverkseffekt som ingen andre kan måle seg med og dette i seg selv er verdt utrolig mye. Så er det at bitcoin var først. Jeg tror derfor det må komme noe mye bedre for at det skal kunne stjele noe særlig av markedsverdien til bitcoin. På en annen side vil nok en viss verdi vil forsvinne ut i alternative valutaer (det ser vi allerede på f.eks litecoin).

Vi har jo mange nasjonale valuta i verden, men det er USD og EUR som er de store. Jeg ser for meg at det vil bli noe slikt med cryptocurrencies, hvor bitcoin er den store, litt som gull til sølv eller USD/EUR vs andre valutaer. Den største verdien vil bli konsentrert rundt bitcoin mens mindre valutaer kan kanskje ta over i små nisjer.

Sitat av Solaced Vis innlegg
Jau, skal kjøpe 50 ltc nå
Kanskje jeg kan spandere på meg en bolle om 5 år?
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=n8UEPCatHn4
Ikke glem summen FBI har etter SR, dersom de blir solgt vil vi få en reprise fra i vår.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Ikke glem summen FBI har etter SR, dersom de blir solgt vil vi få en reprise fra i vår.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, de pleier vel å ha auksjon for å selge varer? Tviler egentlig på at de vil sende 144000 bitcoins til mtgox og selge alt på engang. Men hvis de skulle gjøre det, så vil det være tidenes beste mulighet til å kjøpe billig
Ser trollboxen på btc-e er aktiv. Spent på litecoin nå. Ligger ganske lavt for øyeblikket.
Sitat av Warz Vis innlegg
Ikke nødvendigvis, de pleier vel å ha auksjon for å selge varer? Tviler egentlig på at de vil sende 144000 bitcoins til mtgox og selge alt på engang. Men hvis de skulle gjøre det, så vil det være tidenes beste mulighet til å kjøpe billig
Vis hele sitatet...
Jeg ser det som en stor mulighet, hvor holder de slike auksjoner?
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg ser det som en stor mulighet, hvor holder de slike auksjoner?
Vis hele sitatet...
Politiauksjoner er vanlige overalt, men et valuta-beslag vil tidligst bli solgt når en dom er rettskraftig og dommen tillater salg av pengene til inntekt for staten. Tidligst slutten av neste år.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Politiauksjoner er vanlige overalt, men et valuta-beslag vil tidligst bli solgt når en dom er rettskraftig og dommen tillater salg av pengene til inntekt for staten. Tidligst slutten av neste år.
Vis hele sitatet...
Med overalt, mener du mange nettsider, eBay, Craigslist...?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Bitcoin er en valuta, ikke et spekuleringsobjekt

Bitcoins er morsomt, men per idag er det ikke annet enn et eneste stort spekulasjonsobjekt
Vis hele sitatet...
Og du var uenig med meg fordi at...?
Er det bare meg, eller har BTC steget noe voldsomt de siste dagene? Hva er grunnen til det?
Vet det er dumt å selge, men med en så høy verdi, er de få jeg har generert, sårt trengt..

Hvor bør jeg selge, med tanke på bra pris og enkelt få dette overført til min konto?
Det er helt umulig å vite hva som vil skje nå. Prisen kan falle til $200, prisen kan gå til $1000. Magefølelsen sier at vi skal over $400 og at krasjet vil komme før $1000.
Det tryggeste er å ha en Bitcoin Ticker app med alarm på mobilen, som sier ifra når prisen stiger eller synker drastisk.
Hvis jeg selger nå, har jeg tjent 12000 på en uke.
Hehe, nei uff, får tenke langsiktig og ta ut om 2-3 år, kan ikke drive å bli frista med å selge nå.

Det er værre att pengene blir mer værdt etter man tar ut, enn att det blir mindre værdt.
Sist endret av Ajesto; 9. november 2013 kl. 15:47.
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Hvis jeg selger nå, har jeg tjent 12000 på en uke.
Hehe, nei uff, får tenke langsiktig og ta ut om 2-3 år, kan ikke drive å bli frista med å selge nå.

Det er værre att pengene blir mer værdt etter man tar ut, enn att det blir mindre værdt.
Vis hele sitatet...
Jeg ville vurdert å selge, prisen kommer til å krasje en gang ganske snart, mest sannsynlig stabiliserer den seg på en pris lavere enn den i dag. Kjøp deg heller inn igjen da.
Ja nå har det gått for høyt på for kort tid. Jeg kjøpte de for noen uker siden til 50% av dagens pris, og det meste av veksten er fra de siste dagene. Vurderer å selge de igjen, og kjøpe når de har roet seg/sprukket.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Ueland Vis innlegg
Ja nå har det gått for høyt på for kort tid.
Vis hele sitatet...
Jeg er virkelig ikke sikker på det, for alt vi vet kan vi fortsatt være i starten av en ny boble. Google trends er feks. langt fra i nærheten av der vi var i April-boblen.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Med overalt, mener du mange nettsider, eBay, Craigslist...?
Vis hele sitatet...
Fysiske steder, aldri hørt om nettbaserte
Sitat av Ueland Vis innlegg
Fysiske steder, aldri hørt om nettbaserte
Vis hele sitatet...
Aaaw, ok. Ser beslaglagte varer i tollen blir solgt på QXL, så håpet^^
Ja det må man si. 1 BTC er verd $387 på mtgox nå. Ser også at stadig flere seriøse og store aktører tar bitcoin som betaling. Skulle investert når 1 BTC var verd $105 , men ser ut som kursen skal enda mer opp enn der den er nå.
nærmer oss 400 usd for en bitcoins. Når det forhåptenligvis i morgen eller om 2 dager.
Tror dere at prisen vil stabilisere seg på en høyere verdi, eller at den krasjer og stabiliserer seg på en lavere verdi?

Vurderer litt å selge min investering nå.
Jeg vurderer å selge når den når 500, for så å håpe på et krasj, og deretter kjøpe meg inn igjen. Tror den kommer til å nå 500 innen to uker
Er det egentlig noe sted man kan kjøpe btc eller ltc med visa?
Har begynt å krasje litt nå! :/ Håper det kommer seg igjen.
Ned 50$ de siste timene. Litt skummelt, men har tenkt å ta vare på mine en stund, og har troa på at den kommer til å stige igjen snart
Warz's Avatar
Trådstarter
Ser ut som partyet er over for denne gang folkens. Bare å slukke lyset og gå å legge seg. Vi skal under $300.
Har du troa på en ny stigning i nærmeste fremtid Warz?
Warz's Avatar
Trådstarter
Vi får se hva som skjer nå. Kan være at dette ikke blir så ille som det ser ut til.

Jeg har blitt mer optimistisk i det siste, orginalt hadde jeg sett for meg $1000 i 2016, men nå ser det ut som det kan komme allerede neste år.

Hvis $300 holder, noe jeg tviler på, så er dette faktisk en veldig bullish korreksjon.
Sist endret av Warz; 10. november 2013 kl. 02:33.
Sitat av Warz Vis innlegg
Ser ut som partyet er over for denne gang folkens. Bare å slukke lyset og gå å legge seg. Vi skal under $300.
Vis hele sitatet...
Hehe, var ganske sikker på at det kom til å gå nedover snart. så var heldig og kjøpte meg en del tjenester før det gikk nedover. 1 års VPN og VPS ;D

det var bare noen timer siden så var godt jeg var tidlig ute denne gang.

men warz. Tror du det tar lang tid bør den begynner å bevege seg oppover? eller på hvilken pris tror du den roer seg på?
Jeg tror slettes ikke partyet er over. Nå er verdien ca 350. Er ganske sikker på at verdien er høyere enn det i morgen.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Enig med ColdZ, nå stabiliserer den rundt 350 i en dag eller tre, og så stiger den nok videre.
I all verden Warz... Du vet like godt som meg at det er helg, dette der muligheter til kjøp, moroa er ikke over.
Sitat av cold Z Vis innlegg
Jeg tror slettes ikke partyet er over. Nå er verdien ca 350. Er ganske sikker på at verdien er høyere enn det i morgen.
Vis hele sitatet...
Magefølelsen min sier dead cat bounce
Sist endret av Grix; 10. november 2013 kl. 11:18.
Tråden begynner å ligne trollbox, der de fleste får panikk og plutselig glemmer det stor bildet....
Warz's Avatar
Trådstarter
Ser vi traff $290 i natt og nå ligger litt over. Det at vi ikke gikk lenger ned er i grunn bullish. Vi trengte en skikkelig korreksjon for å fortsette klatringen oppover og så lenge vi ikke begynner å falle igjen og går igjennom forrige ATH så er jeg ganske optimistisk. Da får vi nok $400 snart

Partyet var over i natt, men vi kan jo alltids ha et nytt party i dag.

Personlig håper jeg det blir konsolidering i området ~350 noen dager, før vi fortsetter opp.
Sist endret av Warz; 10. november 2013 kl. 13:47.
håper jeg kan stole på deg Warz. Har hatt en "mørk tid" i dag og i går. Den har nesten gått ned 1000 kroner. Vet ikke om jeg vil at den skal stige heller igjen fordi jeg kan kjøpe mye når det har sunket mye
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av cold Z Vis innlegg
håper jeg kan stole på deg Warz. Har hatt en "mørk tid" i dag og i går. Den har nesten gått ned 1000 kroner. Vet ikke om jeg vil at den skal stige heller igjen fordi jeg kan kjøpe mye når det har sunket mye
Vis hele sitatet...
Hvis du har hatt en "mørk tid" nå så har du fått et for emosjonelt forhold til prisen. Tapte selv noen årslønner fra toppen i går (målt i kroner), men da jeg la meg for å sove etterpå sov jeg som en stein. Ja jeg sov veldig godt faktisk, og vet du hvorfor? Jeg klarte å tjene 2 bitcoin på å selge på 360-367 og kjøpe meg inn rundt 336. Alt jeg bryr meg om er å få mer bitcoin, de nettene jeg har sovet dårlig er de nettene der jeg ikke har vært 100% i bitcoin.

Hva gjør det at prisen er på $300 nå? eller hvis den detter til $200? Ved fall kan du kjøpe mer, og dermed tjener du mer når vi går opp igjen. Nå er jeg overbevist om $1000 i løpet av få år, kanskje du bare må overbevise deg selv mer om at bitcoin ikke bare er en vanlig aksje, men en revolusjonerende oppfinnelse på linje med internett. Alle som investerer i dag vil kunne gå ut med stor gevinst (målt i kroner) i løpet av få år, merk mine ord.
Jeg er så ufattelig misunnelig på deg, Warz, men samtidig så unner jeg deg det.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Jeg er så ufattelig misunnelig på deg, Warz, men samtidig så unner jeg deg det.
Vis hele sitatet...
Det ironiske er at folk trolig vil skrive det samme om de som investerer i dag om 5+ år men takk, jeg investerte det jeg kunne på den tiden som fattig student og det har betalt seg rikelig.
Sist endret av Warz; 10. november 2013 kl. 20:05.