Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 9992
Hei!

Er nå forkjølet, men har lyst å drikke i morgen.
Noen som vet hvordan det går å drikke sprit når en er forkjølet? Vil ikke spriten hjelpe litt?
Sist endret av Mullah; 9. mai 2007 kl. 18:30. Grunn: pusset opp språket
Det vil hjelpe MYE
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
syko16: Ikke helt sant, det hjelper gjerne mot halsproblemer å drikke litt sprit, men dette er veldig varierende. Man kan faktisk også bli verre av å dra på fylla når man er syk.
master namer
elodin's Avatar
Det er jo litt forskjell på å ta seg en dram for å drepe bakterier og det å drikke-drikke på fest.
Kan fort bli som DarkStaar sier.

Ta et par slurker ren sitronsaft i løpet av dagen og i morgen, bruker å funke for meg.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jegermeister = Hostesaft av den hjelpende sorten. Eller det funker ivertfall !
Når min oldemor begynner å bli syk tar hun gjerne et glass konjakk før hun legger seg om kvelden.

Om dette er ren overtro eller om det faktisk fungerer er vel opp til hver enkelt å finne ut
Jeg sier som min onkel på 78 år; "det finnes ikke den ting ei god flaske brennvin ikke kan fikse!"

Dette er da en sannhet som er litt modifisert, men på forkjølelse har jeg erfaringer med at det hjelper som bare faen, det kommer da selvfølgelig ann på HVOR forkjøla du er...
Prøv å bli bedre før du drikker, ikke alltid like deilig å stå opp dagen derpå med kvalme, hodepine og være forskjøet attpåtil!:S
Neutral Good
Mith's Avatar
Men når du er forkjølet så har du vel nedsatt imunforsvar og da tåler du vel ikke like mye som du vill gjordt hvis du var frisk? Eller er det bare en myte? Det virker litt slik for meg i hvertfall, men det kan jo også komme av at jeg som regel er sliten når jeg er forkjølet og derfor tåler litt mindre. Uansett er mitt tips å ikke går for hardt ut, kjenn litt hvordan det tar. Farlig er det neppe.
Sist endret av Mith; 17. mars 2006 kl. 14:50.
Man trenger jo ikke å overdrive drikkinga heller da..

Men ser ikke helt sammenhengen mellom dårlig immunforsvar og det å drikke..
satt akkurat og lurte på det samma jeg også
Jeg pleier og bli frisk veldig fort vis jeg drikekr veldig mye vann. Da snakker jeg om veldig mye også... da har jeg gått i fra og være syk og ha 40 i feber til og bli frisk på to dager...
du får kroppen blir sliten noe som vil medføre at du ikke vil bli frisk raskere.
derimot hjelper sterker drikke som cognaq mot slim i halsen (ivertfall for en liten stund)
jæger er som sagt hostesaft.

men du vil ikke bli friskere av det. å tro annet er der plasebo effekten kommer inn i bildet..

edit: eneste er jo at du slapper litt av når du får _litt_ alkohyler i årene. noe som ahr samme effekt som en paracet ;0)
Trådstarter
45 0
ok, tusen takk for mangen goe svar=)
håper bare at eg ikke går å hoster i morra på festen:P er egentli det eg er mest redd for:P hehe..
så skal legge inn et innlegg på søndag, om kordan spriten funket mot forkjølelsen.
å det er ikke svak sprit som skal ned, er heimebrendte godsaker, så tror egentli dei meste bakteriene vil forsvinne, håper eg vertfall:P
men har hørt at brun brennevin er det beste mot forkjølelsen.
Finnes flere brennevinssorter av typen bitters som visstnok skal ha en forkjølelseshemmende effekt. Jägermeister, Fernet Branca, Gammel Dansk og en liten Underberg til slutt, og du bør bli frisk.
Har en kamerat som tydeligvis ble syk for et år siden. Mistenker det er kikhoste men duden nekter å gå til lege og sier han føler seg vel. Uansett, hver gang han går på fest forsvinner på mystisk vis hosten og holder seg i sjakk i et par dager før den igjen kommer tilbake, mer eller mindre sterkere.
Tviler iallefall at alkohol hjelper deg like mye som en god medisinkur. Før du drar ut ta noen C-vitamin piller. Hjelper immunforsvaret ditt. Og drikk tran .
Jeg er forkjølet/syk og har vært det i en dag elns. Drakk lett igår og idag og det hjalp ivertfall godt på hosten min.
Hehe, god fornøyelse. Om det ikke hjelper så jævlig så kan det virke som det gjør det i de timene du er på flaska, så det er vel godt for noe alikevel tenker jeg


Eller, du kan drikke ikveld også, og se om det fungerer. Er du blitt litt friskere, drikker du dobbelt så mye imorra så er du god som ny på søndag
Sist endret av zeal; 17. mars 2006 kl. 17:38.
"Tasted the snake's poison
Broken every bone
Felt a thousand gunshot wounds
But there's nothing that whiskey can't cure"

Hehe, kommer litt ann på.
Hjelper mot slimete hals f.eks., men ikke mot en sår hals.

Se ann litt, og drikk med måte
Sist endret av okaminaru; 17. mars 2006 kl. 18:43.
brennevin virket veldig kurerende forrige helg da jeg hadde tett hals og nese. Dagen etter hadde jeg blitt mye bedre i halsen, og den dag idag er jeg i topp form...
Alkohol FTW
Immunforsvaret svekkes generelt, både under inntak og på lang sikt. Så det kan jo godt hende du blir enda dårligere i morgen.
det pleier som regel å gå helt fint den kvelden du drikker, men dagen derpå blir alt greit mye verre ( egen erfaring )
▼ ... over et år senere ... ▼
Hver gang febern og forkjølelsa kommer tar jeg meg en skikkelig fyllefest og våkner uten å være syk(annet enn fyllesyk da), så for meg hjelper det
har våknet så utrolig mange ganger syk etter å ha vært på fylla.. Eneste det hjelper for er der og da, når man er full altså.. Ofte har jeg drukket meg full når jeg har vært syk, og det samme skjer hver gang, jeg føler meg enda værr neste morgen. Ikke særlig digg å være fyllesyk og forkjøla samtidig, de forsterker hverandre. men forkjølelse og fyllesyke er vel forskjellig blandt folk