Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1223
Kanskje jeg er litt noob, men spør uansett...
Heg har en OCZ Vertex 4 SSD som jeg kun bruker til Windows 7 og programmer.
Jeg har nettop oppdatert den til nyeste firmware (1.5) og har rensket disken så godt jeg kan ved å uinstallere alt jeg ikke trenger pluss at jeg er en flittig bruker av disse: diskoppryddning, spybot og ccleaner. Så vidt jeg veit er det ikke stort mere jeg kan gjøre for å optimalisere ytelsen på disken, det er 128gb versonen jeg bruker og as of this moment har den ca 66% ledig plass.
Nå veit du det jeg veit så her kommer spørsmålet:
Ifølge specsa til denna disken skal den ha en r/w hastighet på ca. 550/460, men det høyeste jeg klare å oppnå når jeg kjørte crystal disk mark var ca. 390/370.
Hva gjør jeg galt? Hva må jeg gjøre for å få den ytelsen som den har blitt reklamert for?
550/460 er maks teoretiske hastighet
Jeg vet ikke helt hva som er problemet, men min SSD har ihvertfall blitt treigere og treigere for hver dag som har gått. Den er fortsatt lynrask. Hvor lenge siden er det du kjøpte den?
Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hva som er problemet, men min SSD har ihvertfall blitt treigere og treigere for hver dag som har gått. Den er fortsatt lynrask. Hvor lenge siden er det du kjøpte den?
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte den i august/september, oppdaterte driveren i går.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av espen_rud Vis innlegg
Jeg kjøpte den i august/september, oppdaterte driveren i går.
Vis hele sitatet...
Den hastigheten som blir reklamert med er som nevnt over teoretiske topphastigheter

SSD'er vil bli tregere over tid uansett hvor mye du rensker bort. Dette skjer pga noe jeg ikke orker å forklare med som du kan lese om her, her, her og her
Er kontrolleren i AHCI modus ? Er den tilkoblet en SATA3 port ? bruker du SATA3 kabel ? Hva bencher du med ?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
De hastighetene du nevner høres veldig ut som sata2 hastigheter.

sikker på at du ikke har plassert den i feil kontakt/ikke har sata3?

edit: ninja....
Sist endret av Frufsa; 3. februar 2013 kl. 15:33.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er kontrolleren i AHCI modus ? Er den tilkoblet en SATA3 port ? bruker du SATA3 kabel ? Hva bencher du med ?
Vis hele sitatet...
Ja den står i AHCI modus, jeg bruker bare sata 3 kabler da jeg hadde en del av de. Ja den står i en 6gbps port. Har 4 slike porter på korter, 2 vanlige brune porter og 2 hvite (bystander) porter. Begge mine ssder er plugget i de 2 hvite portene (vertex=os, crucial=spill). Bruker Sabertooth Z77 kort.
Bencher med AS SSD Benchmark.
Kablene jeg bruker er en variasjon av noen jeg har kjøpt ekstra på komplett og noen som fulgte med hovedkortet.
Ser ingen hvite porter på dette kortet :

Intel® Z77 chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), brown
4 x SATA 3Gb/s port(s), black
Support Raid 0, 1, 5, 10
Supports Intel® Smart Response Technology, Intel® Rapid Start Technology, Intel® Smart Connect Technology *4
ASMedia® ASM1061 controller : *5
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
2 x eSATA 6Gb/s port(s), red

http://www.asus.com/Motherboard/SABE...specifications

Jeg ville satset på de brune.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ser ingen hvite porter på dette kortet :

Intel® Z77 chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), brown
4 x SATA 3Gb/s port(s), black
Support Raid 0, 1, 5, 10
Supports Intel® Smart Response Technology, Intel® Rapid Start Technology, Intel® Smart Connect Technology *4
ASMedia® ASM1061 controller : *5
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
2 x eSATA 6Gb/s port(s), red

http://www.asus.com/Motherboard/SABE...specifications

Jeg ville satset på de brune.
Vis hele sitatet...
Tenkte feil, de 2 bystanderportene er gråe. Kortet har 4 sata 2 porter, 2 sata 3 porter og 2 bystanderporter. Begge mine ssder er plugget inn i de brune portene.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Hadde akkurat samme probleme med et z77 v-pro.
Tror bare Asus har laget elendige hovedkort.

Kabel, port og SSD fra intel...
Jeg fant hvertfall aldri noen annen løsning enn å bytte hovedkort. Strengt tatt, så mistet jeg tven på HKet...