Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5477
Hei, jeg har idag lest ut den siste Harry Potter boken. Jeg kan si idag at om bare få dager kommer jeg til å svane lesestoffet. Jeg lurer på om det er noen som har peiling på noe lignene Harry Potter, eller fantasy bøker som inneholder action, humor og kjærlighet?

Elsker å drømme meg vekk i slike historier. (hvis du vet om bøker som har oppfølgere så hadde det vært flott)
For fantasy-humor: Discworld-serien av Terry Pratchett.
eragon, eldest, brisinger
Skriver under på Eragon. Selv om filmen er noe makkverk, er faktisk bøkerne ganske bra! Og veldig lett å drømme seg bort i
Deexc's Avatar
Trådstarter
93 7
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
eragon, eldest, brisinger
Vis hele sitatet...
Har hørt at den eragon er bra men har jo ikke sett filmen eller lest noe om den så. Har dere lest den?
Bitch, please
MrAsrud's Avatar
Har lest eragon, eldest og brisingr mange ganger. Fantastiske bøker, lettere å drømme seg bort i enn Harry Potter!
God fantasy = "Wheel of Time" serien til Robert Jordan!
Deexc's Avatar
Trådstarter
93 7
Hva får jeg i Eragon bøkene? Er det bare spenning ?
Sitat av Deexc Vis innlegg
Hva får jeg i Eragon bøkene? Er det bare spenning ?
Vis hele sitatet...
Nei, langt i fra. Selv om de er veldig spennende, har de også mange andre kvaliteter. Er et helt eget univers, med språk og fantastiske skildringer av tradisjoner og de forskjellige folks historie. Jeg synes i alle fall det var virkelig god lesning, og jeg gleder meg til bok nr 4 kommer.
Deexc's Avatar
Trådstarter
93 7
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Nei, langt i fra. Selv om de er veldig spennende, har de også mange andre kvaliteter. Er et helt eget univers, med språk og fantastiske skildringer av tradisjoner og de forskjellige folks historie. Jeg synes i alle fall det var virkelig god lesning, og jeg gleder meg til bok nr 4 kommer.
Vis hele sitatet...
ok xD Når jeg har lest alle harry potter bøkene så har jeg liksom vent meg til at det er litt humor å kjærlighet i bilde. Er det noe jeg kan finne i bøkene?
Det er ikke Harry Potter. Det ligner ikke heller. Men det er både litt humor og kjærlighet i bøkene. Og resten må du egentlig bare finne ut ved å lese de
Deexc's Avatar
Trådstarter
93 7
hehe, jeg ser ikke etter en bok som er like som harry potter men en som har spenning humor og kjælighet Å så skal det liksom være fantasy, så da høres dette ut som en verkelig bra bok da !
Anbefaler Artemis Fowl veldig sterkt.
Deexc's Avatar
Trådstarter
93 7
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Kan anbefale serien om Thomas Covenant. Fantastisk bra.
Vis hele sitatet...
Hva kan jeg forvente av bøkene? (spenning, osv...)
Den mørke materien ( http://en.wikipedia.org/wiki/His_Dark_Materials ) av Philip Pullman er etter min mening en fantastisk fantasy bokserie. Bør absolutt leses om du liker Harry Potter-bøkene.
Deexc's Avatar
Trådstarter
93 7
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Anbefaler Artemis Fowl veldig sterkt.
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør dem så bra?
The wheel of time av Robert Jordan, rett og slett helt fantastisk! Da har du også 12 bøker å storkose deg med

A tale from the malazan book of the fallen (serien) av Steven Ericson - Utrolig bra serie med en verden man bare må elske !

Eragon bøkene som nevnt tidligere er veldig bra.
Ringenes herre er jo en tidløs klassiker


Husk at mange fantasy bøker ofte er best på engelsk! Så hvis du har muligheten, les bøkene på engelsk
Tilslutt vil jeg bare si at jeg synes du burde prøve deg på Gardens of the Moon fra a tale of the malazan book of the fallen.
Sist endret av Domm; 31. januar 2010 kl. 14:45.
Vel serien apellerer til meg. Smart, kriminell gutt som kommer på feil side av en gjeng med svært teknologiske undergjordiske alver. Så kommer det trusler som gjør at de må jobbe sammen. Er en stund siden jeg har lest bøkene, men jeg har lest alle 5 over 4 ganger. :P

Alver
Teknologi
Intelligens
Evil.

Hadde jeg nettopp lest ut en av bøkene skulle jeg gjerne skrevet mer, men du får ty deg til å lese wikipedia-artikkelen for nå.
Kan være enig i at Eragon-bøkene er verdt å lese. Neal Stephenson skriver knallbra fantasy-ish bøker, men disse er kanskje ikke helt det du ser etter. Ellers er Terry Pratchett og Robert Jordan verdt å nevne (ser noen har gjort det før meg, men uansett).

Stikk en tur innom et bibliotek og les deg gjennom hyllene - det finnes mye grei fantasy der ute, dog kun et fåtall kan konkurrere mot Harry Potter.
Deexc's Avatar
Trådstarter
93 7
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Vel serien apellerer til meg. Smart, kriminell gutt som kommer på feil side av en gjeng med svært teknologiske undergjordiske alver. Så kommer det trusler som gjør at de må jobbe sammen. Er en stund siden jeg har lest bøkene, men jeg har lest alle 5 over 4 ganger. :P

Alver
Teknologi
Intelligens
Evil.

Hadde jeg nettopp lest ut en av bøkene skulle jeg gjerne skrevet mer, men du får ty deg til å lese wikipedia-artikkelen for nå.
Vis hele sitatet...


Hei, vent litt. Jeg tror jeg har lest den boka. Er hovedrollen en liten gutt som er veldig smart og har planer om å ta over verden eller noe lignene?

Sitat av CaCO3.Siri Vis innlegg
Stikk en tur innom et bibliotek og les deg gjennom hyllene - det finnes mye grei fantasy der ute, [COLOR="DarkRed"]dog kun et fåtall kan konkurrere mot Harry Potter[/COLOR].
Vis hele sitatet...
Forsto ikke helt den siste der. Meg som er ordblind sikkert ..
Sitat av Deexc Vis innlegg
Hva kan jeg forvente av bøkene? (spenning, osv...)
Vis hele sitatet...
Spenning, fantasy og innblikk i menneskelig forfall.

Bøkene handler om spedalske Thomas, som faller i koma. Der opplever han en alternativ verden, som har kun tror er en drøm.

Disse finnes også som lydbøker.
Det mørke tårn av Stephen King, det er hans svar på ringenes herre.
Deexc's Avatar
Trådstarter
93 7
Sitat av optimus111 Vis innlegg

Disse finnes også som lydbøker.
Vis hele sitatet...
Har lyst til å lese var en spøk at jeg er ordblind hvis det var det du tenkte på xD
Hørtes bra ut xD
Sitat av Deexc Vis innlegg
Hei, vent litt. Jeg tror jeg har lest den boka. Er hovedrollen en liten gutt som er veldig smart og har planer om å ta over verden eller noe lignene?
Vis hele sitatet...
Jess, det er det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Belgariaden (The Belgariad) av David Eddings. Det er ikke noen komedie, men den inneholder da humor, og den er definitivt en av mine favorittserier. Har sikkert lest den noen titalls ganger. Oppfølgeren The Malloreon er også absolutt verdt å titte på.

Begge seriene er på fem bøker hver, bør leses på engelsk. Belgariaden er oversatt til norsk, men det finnes såvidt meg bekjent ingen norsk oversettelse av The Malloreon ennå.

Du kan også ta en titt på The Elenium og The Tamuli av samme forfatter.
Sist endret av robhol; 31. januar 2010 kl. 17:11.
Vil du ha spenning, kjærlighet og humor ville eg gått for The wheel of time av Robert Jordan.

Noen andre serier eg har lest med action, kjærlighet, dog ikke så mye humor er The night angel trilogy, mistborn og the dark elf trilogy. Ingen av disse har humor i samme grad som harry potter, men er veldig gode serier.

Edit: og ikke minst the sword of truth(som tv-serien legend of the seeker er basert på) bokserien begynner veldig bra men dabber desverre av mot slutten. Men absolutt verdt å lese.
Sist endret av Hatred; 31. januar 2010 kl. 18:09.
Tidshjulet/ Wheel of Time av Robert Jordan som flere har nevnt er konge. Forfatteren døde dessverre før han fikk fullført, men det er en annen kis som skriver ferdig nu. Den første av de tre siste kom ut i høst og den er faktisk knallgod.

Historien har alt, kjærlighet, humor, action, magi osv. Og det er mer enn nok å drømme seg bort i (12 bøker så langt, bra tykkelse på dem er det også).
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Er ikke sikker på om noen har anbefalt den enda, men her er den uansett ;P

De Fire Og Han Som Gjør Galt Verre. (typo på verre ?)

Det er en fantasy triliogi skrevet av en norsk forfatter. Bøkende er proppa med humor og spenningsmomenter.

Hva den handler om får du finne ut sjæl, men kan virkelig anbefale den!
Kan si meg enig at De Fire Og Han Som Gjør Galt Verre er en spennede bok, men mener å huske at de ikke faller under "klassisk fantasy?" tenker da på enorme fiktive verdener osv :S
Silmarillion er en bok du lever deg ekstremt hardt inn i...
Skrevet av Tolkien og er på en måte Forhistorien til Ringenes herre, hvordan verdenen ble skapt og mye andre interresante ting du kanskje ikke helt forsto i ringenes herre filmene...
Leser du denne klarer du ikke la være i å kaste deg på Hobbiten, unfinished tales og kanskje ringenes herre bøkene (en gang til? )
Sist endret av Atuhl; 31. januar 2010 kl. 19:52.
+1 på Gardens of the Moon! Sjukt bra serie, og episk som fy. Handlar om eit imperium som er midt i x antall felttog på forskjellige kontinent. Sleng inn ein haug med gudar, demonar, magikarar, eldgamle udødelege rasar (ingen alvar, hobbitar eller orkar!), ein alien-gud, ein drøss sarkastiske og kyniske soldatar med alt for mykje sprengstoff, litt kontinent-utslettande magi, flygande byar og den råaste barbaren sidan Conan (Han angriper ein by i lag med to kompisar, og det er berre lett oppvarming ), og du har ein liten aning om kva dette går ut på. Det skadar heller ikkje at serien er ferdig i år (siste boka kjem til sommaren).
Thomas Covenant prøvde eg å lese, men etter 100 sider så hadde eg berre lyst til å banke opp Thomas. Då likte eg Gap-serien til samme forfattaren mykje bedre (det er scifi med fint lite humor, men ein av dei mest intenst spennande seriane eg har lest).
Edit : Forresten så har me jo nokre ypperlige norske fantasy-forfattarar og : Tor-Åge Bringsværd og Øyvind Myhre f.eks.
Sist endret av drMannevond; 4. februar 2010 kl. 19:43.
Gå For Pratchett
De beste fantasy bøkene jeg har lest er Wheel of time, eragon-serien, ringenes herre+ resten av bøkene til tolkien ( silmarillion, unfinished tales, hobbiten, tales of tom bombadill osv), artemis fowl-serien, the belgariad, dark tower av stephen king.
for tiden leser jeg twilight-serien. Sinnsykt bra.
Ser at Trilogien til Christopher Paolini (Eragon, Den Eldste, Brisingr) har blitt nevnt et par ganger. Er halvveis på Den Eldste, og må si jeg føler at disse bøkene er utrolig inspirert av Ringenes Herre. Don't get me wrong, flotte bøker og bra historie.

Men om du er ute etter en inzane utsøkt historie så ligger Silmarillion på toppen. Og når Silmarillion er ferdiglest, ja da er det bare å begynne på Húrins Barn, Hobbiten og Ringenes Herre, og resten av verdens beste forfatters verk. Hvordan alle disse bøkene er fletta sammen er bare helt utrolig.
Action humor og kjærlighet, da må Phillip Pullman med "Den mørke materien (the dark matter) " være mitt best skudd. Ser den har blitt nevnt tidligere, men vil bare nevne den igjen Fantastiske bøker, de har fått ødelagt ryktet sitt (IMO) etter at den første boka "Det gyldne kompasset" ble filmatisert, og fått et barnslig barnebokstempel i panna. Men som alltid : Boka er bedre :P


Andre bøker: Som nevnt tidligere Terry Pratchet - Discworld. Ikke altfor mye kjærlighet enda (er midt i 2. bok selv) men de er skrevet på en så ekstremt underholdende måte og har mye sarkasme mellom linjene.

Dragonlance: Det er mer et univers enn en bokserie, fordi det er skrevet så mange bøker rundt denne settingen. Det jeg anbefaler deg å lese derfra er "The chronicles trilogy" første boka er Dragons of autumn twilight Andre bøker er "Legenden om tvillingene" (triologi) og "Legenden om Huma" (standaolone bok, etter at du har lest Chronicles. Det kan være ganske tunge bøker å begynne på, ikke så lettlest som Harry potter og den mørke materien, men et fullt ut råspikka fantasy eventyr!
Sitat av Zepplin Vis innlegg
Den mørke materien ( http://en.wikipedia.org/wiki/His_Dark_Materials ) av Philip Pullman er etter min mening en fantastisk fantasy bokserie. Bør absolutt leses om du liker Harry Potter-bøkene.
Vis hele sitatet...
KP for den, herlig serie!

Anbefaler også denne feite boka.

http://www.barum.folkebibl.no/bilder/narnia.jpg

Sidene er lenger enn i Harry Potter, det merkes. Jeg leste denne ut på en sommer. Veldig bra bok.
Kan anbefale Bartimeus-Trillogien av Jonathan Stroud!

Veldig gode bøker, men den er vel ikke akkuratt klassik fantasy.