Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6034
Jeg er sjokkert at ingen har nevnt "A song of ice and fire" serien av George RR Martin her. Den er uten tvil den beste fantasy serien noen gang skrevet. Det er riktignok ikke high-fantasy, men brilliant serie. Menneskene i bøkene føles ekte og realistiske. Her er det ikke de onde mot de gode, det er gårsoner istedet slik som i virkeligheten. Imens Eriksson går i bredden, så går Martin i dypden. Fantastiske bøker og veldig mørke. Den første boken er "A game of thrones". Jeg anbefaler alle på det sterkeste å lese disse bøkene. (Noe som er litt fett, er at HBO har kjøpt opp rettighetene til bøkene. De holder på å filme piloten nå.)

Prince of nothing serien av R. Scott Bakker er også fantastisk, veldig bra skrevet. Veldig mørk serie denne også.

Jeg likte godt de første wheel of time bøkene, men ettersom Robert Jordan begynte å melke serien, så ble den drit kjedelig. Sword of truth serien hadde noen få gode bøker i begynnelsen også, hvis man ser bort i fra at Terry Goodkind ikke kan skrive bra. Etter de første bøkene begynte Terry goodkind å inkludere sin filosofi inn i bøkene som gjorde at de ble søppel. (Må innrømme at jeg har lest alt av Jordan og Goodkind.)

Gentleman bastard serien av Scott Lynch er en kort trilogi som er underholdene. Den minner om Ocean's eleven i en fantasy verden. Morsomme con-men.
Mistborn serien av Brandon Sanderson er også en trilogi som er underholdene. Interessant og orginalt magi-system.
blekkblod, blekkhjerte og blekkdød er veldig gode bøker,kansje mest for litt yngre folk..
de er skrevet av Cornelia Funke.
og otoriens tid,består av flere bøker men er helt fantastiske.avalon er også veldig bra men husker ikke navnet på forfatteren.
Sitat av shakin Vis innlegg
Alkymisten folkens, alkymisten
Vis hele sitatet...
Er denne å anbefale? Var sååå nær å låne den i går, men ble Agamemnons Datter isteden gitt
Sist endret av gulunderstrek; 20. januar 2009 kl. 15:44.
Sitat av Redstorm Vis innlegg
Terry Brooks(alle egentlig, den norske oversettelsen suger men)
Terry Goodkind(The Sword of Truth serien)
David Eddings(alle bøkene, ikke bare The Belgariad som imo blir litt barnslig i forhold til de andre seriene han har skrevet)
Steven Eriksson(A Tale of the Malazan Book of the Fallen serien)

Anbefaler dem på engelsk, men jeg vet ikke om biblioteket ditt har de.

ps. som alle de andre har skrevet; the hitchhikers guide er genial!
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med Restorm her, kan kun snakke når det gjelder The Sword of Truth serien av Terry Goodkind og Malazan Book of the Fallen av Steven Eriksson, da det er de eneste jeg har lest av de han nevnte. Første boken heter til Goodkind heter Wizards First Rule og er en fantastisk bra bok.

Ellers kan jeg annbefale The Runelords av David Farland, Malazan Book of the Fallen av Steven Eriksson, A Song of Ice and Fire av George R. R. Martin og The Dark Elf trioligien av R. A. Salvatore.

Av disse er Terry Goodking favoritten, men er dog ikke helt ferdig med Sword of Truths serien.
Sist endret av eppes; 20. januar 2009 kl. 16:05.
Sitat av Gusto Vis innlegg
Jeg er ikke så veldig bevandret i fantasy-verdenen - har lest et par fantasy-bøker her og der pluss de obligatoriske Tolkien-bøkene. Forresten er jeg i bok tre av Wheel of Time

En siste fantasy-serie jeg har lest alt av er Thomas Covenant, the Unbeliever - av Stephen Donaldson.


Det har kommet 8 bøker i serien, og Donaldson holder nå på med de to siste (i the Last Chronicles)
Vis hele sitatet...
Ja, nå fant jeg endelig en torrent på de bøkene som lydbok også. Har letet lenge etter de.