Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2794
Er i en tung økonomisk situasjon. Noen som har erfaring eller hvordan man går frem med tanke på gjeldssanering? Forbrukslån og kredittkort på 600 k. Har møte med gjeldsrådgivning nav om 2 uker men trenger litt input fra folk som har vært i lignende situasjon.
R.i.p 23.04.2021
Ble for mye her tilslutt så lot bare alt gå til namsmannen.trek på 5,5k i mnd men alt blir betalt tilsutt istedet for og drive og ta opp nye lån og få mer gjeld.
Sist endret av Tarm; 4. september 2019 kl. 21:16.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Ble for mye her tilslutt så lot bare alt gå til namsmannen.trek på 5,5k i mnd men alt blir betalt tilsutt istedet for og drive og ta opp nye lån og få mer gjeld.
Vis hele sitatet...

Ok. Smart. Har egen bolig og forsørger to barn. Så best og la alt mulig gå til namsmann basically?
Sitat av Tarm Vis innlegg
Ble for mye her tilslutt så lot bare alt gå til namsmannen.trek på 5,5k i mnd men alt blir betalt tilsutt istedet for og drive og ta opp nye lån og få mer gjeld.
Vis hele sitatet...
Det hørtes ut som en veldig dyr og langvarig løsning dersom gjelden er stor.
Se her;
https://www.politiet.no/tjenester/na...gjeldsordning/

Hvis du lar alt gå til namsmammen vil de tvangsselge boligen din på et tidspunkt. Ikke så lurt det...
Med gjeldsordning er det muligheter for å beholde egen bolig.
Har du egen bolig som du ikke har belånt maksimalt (og ikke har missligholdt) så kan du ta en prat med banken din + kreditorene også for å se om du kan gjøre ting over til huslån og ikke ha det som forbrukslån. Da blir det mer håndterlig
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det hørtes ut som en veldig dyr og langvarig løsning dersom gjelden er stor.
Vis hele sitatet...
Det er jo hele poenget med gjeldssanering. Hvis gjelden blir for stor altså. Man får en sum man skal betale i året i løpet av noen år. Når den tiden er løpt ut blir resten slettet. Gjeldssanering er kun lønnsomt ved veldig mye gjeld. Tror ikke 600k er nok men kommer jo ann på hvor mye du tjener så klart
Hvis du fortsatt har unngått namsmann og betalingsanmerkninger må du snarest få til en betalingsordning med de du skylder penger. Du står litt friere før det går så langt.
Sitat av 420master Vis innlegg
Det er jo hele poenget med gjeldssanering. Hvis gjelden blir for stor altså. Man får en sum man skal betale i året i løpet av noen år. Når den tiden er løpt ut blir resten slettet. Gjeldssanering er kun lønnsomt ved veldig mye gjeld. Tror ikke 600k er nok men kommer jo ann på hvor mye du tjener så klart
Vis hele sitatet...
Jeg svarte på et innlegg hvor det tipses om å la hele gjelden gå til namsmannen for tvangstrekk/betalingsordning, men da vil det komme ekstra gebyrer pluss at gjelden blir værende til den er betalt uavhengig av hvor lang tid det tar.
Takker sir var folkens. Skal sette meg ned imorgen å sende søknad til de tradisjonelle bankene og se om noen ønsker en løsning. En annen utradisjonell bank ringte tidligere idsg å tilbydd lån på 500 k med pant i bolig 7 %rente 25 år 3.900 kr måned.
Sitat av 420master Vis innlegg
Det er jo hele poenget med gjeldssanering. Hvis gjelden blir for stor altså. Man får en sum man skal betale i året i løpet av noen år. Når den tiden er løpt ut blir resten slettet. Gjeldssanering er kun lønnsomt ved veldig mye gjeld. Tror ikke 600k er nok men kommer jo ann på hvor mye du tjener så klart
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på gjeldsordning og å ha pågående trekk gjennom namsmann. For å få åpnet forhandlinger om gjeldsordning vil det første være å se på hvor gammel gjelden er, dernest hvor mye det er og om vedkommende i overskuelig fremtid har mulighet til å betale den ned. Som hovedregel må man belage seg på å selge boligen under gjeldsordningsperioden.
Sitat av RaphaelD Vis innlegg
Takker sir var folkens. Skal sette meg ned imorgen å sende søknad til de tradisjonelle bankene og se om noen ønsker en løsning. En annen utradisjonell bank ringte tidligere idsg å tilbydd lån på 500 k med pant i bolig 7 %rente 25 år 3.900 kr måned.
Vis hele sitatet...
Du må ikke finne på å ta et sånt lån impulsivt. Det lånet der er mye dyrere enn gjelda di. Og enda har du ikke dekt opp gjelda på 600k men har fortsatt 100k i restgjeld. Har du budsjettert med det?

Mye rare svar her, jeg har gjennomført frivillig gjeldsordning gjennom Namsmannen. 600k er mer enn nok hvis du ikke er i stand til å betale det ned over en 10-årsperiode. Det er det de kaller "varig ute av stand til å betale ut gjelda". Det er mange som får beholde hus så fremt det er normale boutgifter, huset er jo i de fleste tilfeller belånt det er ikke ditt uansett. Det er det som er greia med gjeldsordning at du får beholde boutgifter og livsopphold etter gjeldende satser. Resten går til kreditorene over en periode på 5 år og etter det slettes det. Du har ingenting å tape på en gjeldsordning annet enn å gå blakk i 5 år men fortsatt bo og leve trygt.

Et annet krav er at du selv må ha forsøkt å komme til en ordning med kreditorene. Dette kan du gjøre med gjeldsrådgiver i NAV. Uansett bør du jo gjøre litt selv å sørge for at du har fullstendig oversikt over all gjeld/kreditorer. Navn på kreditor, saksnummer og beløp. Hvis dette ikke lar seg nedbetale søker du gjeldsordning.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du må ikke finne på å ta et sånt lån impulsivt. Det lånet der er mye dyrere enn gjelda di. Og enda har du ikke dekt opp gjelda på 600k men har fortsatt 100k i restgjeld. Har du budsjettert med det?

Mye rare svar her, jeg har gjennomført frivillig gjeldsordning gjennom Namsmannen. 600k er mer enn nok hvis du ikke er i stand til å betale det ned over en 10-årsperiode. Det er det de kaller "varig ute av stand til å betale ut gjelda". Det er mange som får beholde hus så fremt det er normale boutgifter, huset er jo i de fleste tilfeller belånt det er ikke ditt uansett. Det er det som er greia med gjeldsordning at du får beholde boutgifter og livsopphold etter gjeldende satser. Resten går til kreditorene over en periode på 5 år og etter det slettes det. Du har ingenting å tape på en gjeldsordning annet enn å gå blakk i 5 år men fortsatt bo og leve trygt.

Et annet krav er at du selv må ha forsøkt å komme til en ordning med kreditorene. Dette kan du gjøre med gjeldsrådgiver i NAV. Uansett bør du jo gjøre litt selv å sørge for at du har fullstendig oversikt over all gjeld/kreditorer. Navn på kreditor, saksnummer og beløp. Hvis dette ikke lar seg nedbetale søker du gjeldsordning.
Vis hele sitatet...
Takk for et skikkelig konkret svar. Er det noe idé å kontakte de tradisjonelle bankene som DnB o.l for å få refinansiert forbruksgjelden med pant i bolig? Da er rentene adskillig lavere. Uansett venter med å ta noen store avgjørelser før jeg møte med gjeldsrådgiver men det er ikke før om en måned. Lang ventetid.
Hvofor tok opp så mye gjeld? Selv eier jeg ikke kredittkort. Har kun boliglån. Fatter ikke at folk er så dumme. Du har deg selv å takke.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du må ikke finne på å ta et sånt lån impulsivt. Det lånet der er mye dyrere enn gjelda di. Og enda har du ikke dekt opp gjelda på 600k men har fortsatt 100k i restgjeld. Har du budsjettert med det?
Vis hele sitatet...
Nå pleier vel forbrukslån stort sett å ha høye renter. Har du regnet på rentene på forbrukslånet da? Selvfølgelig blir det mye dyrere enn hva selve gjelda er. Og en kan vel betale ned hele lånet uansett hvilket lån en har? Selv om vi har huslån beregnet på 40 år så trenger ikke vi å vente til hele 40 år har gått med å betale ned lånet.

Men å se etter bedre alternativer er jo helt noe annet.
Sist endret av Jens1; 5. september 2019 kl. 15:17.
Sitat av olebull Vis innlegg
Hvofor tok opp så mye gjeld? Selv eier jeg ikke kredittkort. Har kun boliglån. Fatter ikke at folk er så dumme. Du har deg selv å takke.
Vis hele sitatet...
Ja det er jævlig dumt av meg men når man har vært inne i den spiralen lenge voksen gjelden og problemene ytterligere. Er ikke her for å høre hvor utrolig dum jeg er men søker råd og hjelp.
Sitat av RaphaelD Vis innlegg
Takk for et skikkelig konkret svar. Er det noe idé å kontakte de tradisjonelle bankene som DnB o.l for å få refinansiert forbruksgjelden med pant i bolig? Da er rentene adskillig lavere. Uansett venter med å ta noen store avgjørelser før jeg møte med gjeldsrådgiver men det er ikke før om en måned. Lang ventetid.
Vis hele sitatet...
Du må jo bare forhøre deg rundt, så velger du den metoden som kommer deg mest tilgode. Første en burde gjøre er å forhandle seg frem til en bedre avtale. Som rfa nevnte tidligere, hvis du ikke har belånt boligen maksimalt kan du høre om du ikke kan få omgjort det til boliglån. Ja, så kan en høre med forskjellige banker så er det vel bare å velge den som kommer med beste tilbudet?

Høres jo nesten ut som at du her sitter på en verdi du kan benytte deg av. Det er jo bare å bruke den for alt det er verdt.

Sitat av RaphaelD Vis innlegg
Ja det er jævlig dumt av meg men når man har vært inne i den spiralen lenge voksen gjelden og problemene ytterligere. Er ikke her for å høre hvor utrolig dum jeg er men søker råd og hjelp.
Vis hele sitatet...
Var selv økonomisk rotete tidligere. Håper du kommer deg ut av dette. Hvis du hører med bankene og får avslag uansett hvor du snur deg hen så kan det være en mulighet å forsøke igjen https://www.husbanken.no/tilskudd/refinansiering/
Litt usikker akkurat på den der men vil dra den frem som ett forsøk det er verdt å prøve hvis det er slik at en står i fare for å miste boligen.

Ting er ikke så mørkt her. Du har drete deg ut, ferdig med det. Men løse dette skal være en mulighet. Gjeldsordning råder jeg deg til å holde deg unna, og det vil du nesten helt garantert få avslag på hvis det er slik det høres ut som, at du sitter på verdier. Selv det lånet med 7% rente er å foretrekke fremfor gjeldsordning. Du får en mulighet og det kan jo være det går skeis ved en senere anledning?

Er selv under gjeldsordning. Det er ingenting som heter at du blir nødt til å selge boligen din. Selv tok jeg nå opp huslån etter jeg hadde startet på gjeldsordningen. Slik sett fikk jeg bedre økonomi til å betale kreditorer. Det var jo slik at en da fikk avdragsfrihet på huslånet under gjeldsordnings perioden, og lånet ble ett kommunalt lån. Men jeg var nok blant noen av de få heldige. Men med barn generelt og langvarig dårlig økonomi (vet ikke hvordan livssituasjonen din er) kan det jo være at en blir prioritert. Selv hadde jeg ett par andre "fordeler" når jeg søkte. Så kommer det vel an på i hvilken kommune en søker.
Dette er ett alternativ hvis en ikke får hjelp i andre banker, regner med at det da må gjelde at en klarer å håndtere lånet. Har du ikke økonomi til å håndtere 7% rente så har du jo ikke det. Da kan en henvende seg til kommunen og spørre hvordan utsikten er.

Håper det ikke ble for rotete skrevet.

Sitat av olebull Vis innlegg
Hvofor tok opp så mye gjeld? Selv eier jeg ikke kredittkort. Har kun boliglån. Fatter ikke at folk er så dumme. Du har deg selv å takke.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har en seg selv å takke, det vet vel 99% av de som havner i en slik situasjon. Kom du inn hit kun for å sparke en som ellers ligger ganske langt nede, for å fortelle hvor idiot en har vært? Uten å komme med ett eneste forslag, du som er så flink økonomisk av deg? Skam på deg!
Sist endret av Jens1; 5. september 2019 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som Reitan så fint sa en gang: ''Renter er en avgift på utoldmodighet''.
Nå vet ikke jeg hva TS har brukt pengene på. Men i de fleste tilfeller gjelder sitatet til Reitan. Skal du bruke penger på reise eller ny tv, er det smartere å heller spare seg opp til dette!
Sist endret av olebull; 5. september 2019 kl. 19:10.