Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 775
Hei.

Går tredje året på Studiespesialierende, og angrer nå sterkt på at jeg ikke dro på utveksling andre året. Jeg har tenkt lenge på hva jeg kan gjøre. Har lest en del på nettet men det står mest om og ta Mastergrad og slikt, men det jeg lurer på er om det er noen slags ett års studie i USA (Helst New York), hvor jeg bor hos en vertsfamilie eller på et slags "campus". Jeg tenker ikke å dra dit for og ta noen stor utdanning, helst for og se hvordan kulturen, miljøet O.L er der i forhold til Norge. Også for og få noen bekjente, med tanke på at jeg har tenkt å reise litt rundt i USA etter jeg er ferdig med å gå skole.

Noen som vet noe om hvilke tilbud det er?

Håper på mange informative svar!
Gå på høgskole eller universitet i Norge -> Ta utplassering et år gjennom skolen.
Siden du går studiespesialisering så regner jeg med at du ikke er ferdig med skolegangen nå.
Flere jeg gikk i klassen med som hadde et år i statene gjennom høgskoleutdanningen.
Trådstarter
88 3
Sitat av moret Vis innlegg
Gå på høgskole eller universitet i Norge -> Ta utplassering et år gjennom skolen.
Siden du går studiespesialisering så regner jeg med at du ikke er ferdig med skolegangen nå.
Flere jeg gikk i klassen med som hadde et år i statene gjennom høgskoleutdanningen.
Vis hele sitatet...
Er ikke ferdig med skolegangen enda nei, men ved utplassering gjennom høyskole eller universitet, kommer det jo sikkert ann fra fag til fag om du kan ta ett år i utlandet? Hvilke fag gikk du og hvor dro de som dro på utplassering?

Blir mye spørsmål her nå men er nysgjerrig.
Sitat av Luffern Vis innlegg
Hei.

Går tredje året på Studiespesialierende, og angrer nå sterkt på at jeg ikke dro på utveksling andre året. Jeg har tenkt lenge på hva jeg kan gjøre. Har lest en del på nettet men det står mest om og ta Mastergrad og slikt, men det jeg lurer på er om det er noen slags ett års studie i USA (Helst New York), hvor jeg bor hos en vertsfamilie eller på et slags "campus". Jeg tenker ikke å dra dit for og ta noen stor utdanning, helst for og se hvordan kulturen, miljøet O.L er der i forhold til Norge. Også for og få noen bekjente, med tanke på at jeg har tenkt å reise litt rundt i USA etter jeg er ferdig med å gå skole.

Noen som vet noe om hvilke tilbud det er?

Håper på mange informative svar!
Vis hele sitatet...
Utveksling er veien å gå. Lånekassen finansierer ikke første året ved utdanningsinstitusjoner i USA, og høyere skolegang der er ikke kjent for å være billig. Så jeg vil anbefale å begynne på et studie du synes virker interessant i Norge, for så å søke deg utenlands.
Sitat av Luffern Vis innlegg
Er ikke ferdig med skolegangen enda nei, men ved utplassering gjennom høyskole eller universitet, kommer det jo sikkert ann fra fag til fag om du kan ta ett år i utlandet? Hvilke fag gikk du og hvor dro de som dro på utplassering?

Blir mye spørsmål her nå men er nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk på dataingeniør ved Høgskolen i Oslo.
De som dro til statene(som jeg vet om, det var sånn 140stk i klassen så hadde liksom ikke kjempeoversikt) dro til California Institute of Technology og University of Hawaii.
Men, jeg hadde også ei venninne som stort sett fikset skole-utplasseringen på egenhånd og tok turen til en skole som det egentlig ikke var noen avtale med. Så det er stort sett mulig å dra hvor du vil så lenge du er villig til å legge ned arbeid selv.

De fleste skoler har mulgiheter til delstudier i utlandet. Om du gjør en liten egeninnsats så finner du fort en lignende side sånn som dette for de aller fleste skoler i landet: http://www.uio.no/studier/utland/nord-amerika/usa/
Trådstarter
88 3
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg gikk på dataingeniør ved Høgskolen i Oslo.
De som dro til statene(som jeg vet om, det var sånn 140stk i klassen så hadde liksom ikke kjempeoversikt) dro til California Institute of Technology og University of Hawaii.
Men, jeg hadde også ei venninne som stort sett fikset skole-utplasseringen på egenhånd og tok turen til en skole som det egentlig ikke var noen avtale med. Så det er stort sett mulig å dra hvor du vil så lenge du er villig til å legge ned arbeid selv.

De fleste skoler har mulgiheter til delstudier i utlandet. Om du gjør en liten egeninnsats så finner du fort en lignende side sånn som dette for de aller fleste skoler i landet: http://www.uio.no/studier/utland/nord-amerika/usa/
Vis hele sitatet...
Takker for informasjonen. Skal gå på skole i Trondheim, men fant noe informasjon om studie i utlandet på nettsidene til HIST og NTNU.
Som nevnt ovenfor er det mange muligheter, enklest er nok gjennom et norskt studie som tilbyr utveksling (NTNU har i hvertfall et program for politisk vitenskap som sender studenter til UC Berkeley i California).. Ellers kan du gjøre som meg, og fikse alt selv, og søke skolen direkte. American College er også verdt å sjekke, med dem går du første året (forbereding) i Norge, deretter 3 år i USA, LINK