Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4440
Nå til høsten starter jeg på yrkesfaget Bygg- og Anleggsteknikk, og etter det jeg har forstått er det å starte på påbygging etter yrkesfag veldig vanskelig. Grunnen til dette skal være at man går gjennom det "vanlige" pensumet i veldig liten grad, og kunnskapene fra grunnskolen faller da også samtidig enklere bort. Jeg tenker da hovedsakelig på alle fag, men mest historie, som det sist gang jeg sjekket var satt av 0 timer til.

Det jeg da lurer på er om dere har noen gode råd for en ung gutt som ønsker å holde kunnskapene sine ved like. Og siden jeg faktisk spør om dette, forstår dere sikkert at jeg ikke hinter til å lese i lærebøker som jeg kjøper selv, men heller en slags tjeneste på Internett. Har allerede funnet en nettside som heter Kahn Academy. Er denne å anbefale? Kom gjerne med flere innspill om andre nettsider som dere tror kan komme til nytte.

Takker på forhånd for alle svar!
Det beste hadde vel vært å spørre en av skolene som tilbyr allmenn påbygg og få vite hva pensumet er? Hvilke bøker som brukes og hvilke temaer som omhandles.
Kahn Academy er å anbefale. Han forklarer ting grundig, og er lett å forstå.
Da jeg hadde om fysikk hjalp Kahn Academy meg veldig.
Det skader vel heller ikke å lese litt i bøker heller :P
Trådstarter
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Det beste hadde vel vært å spørre en av skolene som tilbyr allmenn påbygg og få vite hva pensumet er? Hvilke bøker som brukes og hvilke temaer som omhandles.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i førstepost, er jeg allerede klar over dette. Det jeg leter etter er en tjeneste (helst gratis), som jeg kan bruke. Men skal nok lese litt i tillegg!
Sist endret av Avatar; 14. juli 2013 kl. 00:40.
tror heller grunnen til att påbygg er vanskelig etter yrkesfag er fordi folk er så kjei og har blitt vant til å ikke ha det så hardt. Selv er jeg ferdig med vg2 data og elektronikk, og kunne aldri i verden tenkt meg å ta påbygg nå til høsten, er så kjei alt av almenfag. Tanken på 10-12 timer norsk i uka gjør meg syk.
Trådstarter
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
tror heller grunnen til att påbygg er vanskelig etter yrkesfag er fordi folk er så kjei og har blitt vant til å ikke ha det så hardt. Selv er jeg ferdig med vg2 data og elektronikk, og kunne aldri i verden tenkt meg å ta påbygg nå til høsten, er så kjei alt av almenfag. Tanken på 10-12 timer norsk i uka gjør meg syk.
Vis hele sitatet...
Er nok noe i den duren ja :/ Selv var jeg ganske heldig å få 6 på Norsk eksamen. Synes det er ett av de beste fagene jeg
siste halvåret tror jeg det var 5 av 14 som gadd å møte opp i almenfagene, fordi de hadde det så chill i elektrofagene, så tanken på å jobbe og skrive var kvalmt.
http://ndla.no/ er å anbefale. Her finner du nok alt som du trenger til pensum
Tja, største problemet med påbygg er at du får absolutt all norsken samtidig. Naturfagen og matematikken er grei nok; det er bare å være forberedt på å måtte jobbe litt ekstra i starten for å komme igang, men deretter burde det gå greit.

De 12 timene du har med norsk i uka er derimot drepen for mange. Er litt usikker på hvordan man egentlig kan forberede seg på dette; men tror å lese bøker og holde skrive-kunnskapene ved like er det nærmeste man kommer.
Khan academy er veldig bra. Men han har bare realfag så vidt jeg vet. Skal du ha fysikk kan jeg også anbefale Per Husum.
http://www.google.com/search?q=per%20husum

Lokus har vel en del du kan titte på også hvis du kan skaffe en bruker.
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tja, største problemet med påbygg er at du får absolutt all norsken samtidig. Naturfagen og matematikken er grei nok; det er bare å være forberedt på å måtte jobbe litt ekstra i starten for å komme igang, men deretter burde det gå greit.

De 12 timene du har med norsk i uka er derimot drepen for mange. Er litt usikker på hvordan man egentlig kan forberede seg på dette; men tror å lese bøker og holde skrive-kunnskapene ved like er det nærmeste man kommer.
Vis hele sitatet...
Tenker litt på å skrive en bok; mest for meg selv, men jeg får vurdere om jeg skal gjøre noe mer med den når jeg blir ferdig. Har allerede startet med et planleggingsskjema, da jeg vet av egen erfaring at arbeid krever dette. Dette gjør jeg for å holde skrivekunnskapene vedlike, men samtidig fordi jeg liker godt både det å skrive og lese.

Sitat av Brekkelol
http://ndla.no/ er å anbefale. Her finner du nok alt som du trenger til pensum
Vis hele sitatet...
Skal sjekke ut denne, samt Kahn Academy, Per Husum og Lokus som dere andre anbefaler.
Sist endret av Avatar; 14. juli 2013 kl. 13:03.
Tok påbygging etter yrkesfag, ingen problemer. Jobbet så i mange år og tok forkurs ingeniør (fullførte ikke pga jobbtilbud) og igjen så var ikke dette noe problem. Tror ikke du skal bekymre deg for at er vanskelig.
Trådstarter
Sitat av stianue Vis innlegg
Tok påbygging etter yrkesfag, ingen problemer. Jobbet så i mange år og tok forkurs ingeniør (fullførte ikke pga jobbtilbud) og igjen så var ikke dette noe problem. Tror ikke du skal bekymre deg for at er vanskelig.
Vis hele sitatet...
Er nok ingeniør jeg sikter på ja. Hvordan det går med påbyggingsåret er vel individuelt fra person til person. Om det går bra med deg, betyr ikke det at det samme skjer med meg. Er fortsatt åpen for alle typer tilbakemeldinger om det er mer å legge til!
Sist endret av Avatar; 18. juli 2013 kl. 01:28.
Om man legger inn litt innsats tror jeg ikke historiefaget skal være noen utfordring, men ønsker du å forberede deg på forhånd er mitt beste råd å låne pensumboka fra skolebiblioteket og lese et kapittel i ny og ne. Rent statistisk er det derimot matematikken du burde bekymre deg for, og skal du bli ingeniør i tillegg er denne ekstra viktig. Sett av en dag til å pugge R1-matte og finn ut hvor lett du takler det, så vet du hva du har i vente.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Er nok ingeniør jeg sikter på ja. Hvordan det går med påbyggingsåret er vel individuelt fra person til person. Om det går bra med deg, betyr ikke det at det samme skjer med meg. Er fortsatt åpen for alle typer tilbakemeldinger om det er mer å legge til!
Vis hele sitatet...
Viss det er til trøst: På forkurs ingeniør var alle lærerne veldig klar over at mange hadde kanskje hatt 20-25 år bak seg i arbeidslivet, og de var ekstremt flinke til å lære bort på en måte som alle skjønte. Selv jeg som var dårligst i matte på skolen fikk til matte så bra som jeg aldri før har gjort :-)
Påbygg er noe av det chilleste jeg har vært med på. Det var jo bare kos fra ende til annen. Tror ingen jeg gikk dette sammen med fant pensum noe videre vanskelig heller.
Sitat av moret Vis innlegg
Påbygg er noe av det chilleste jeg har vært med på. Det var jo bare kos fra ende til annen. Tror ingen jeg gikk dette sammen med fant pensum noe videre vanskelig heller.
Vis hele sitatet...
har akkurat samme erfaring. Vanskeligheten og hvor tungt påbygg er var virkelig overdrevet. Det var nesten chill, og man fikk alt inn med teskje. Klarer man ikke komme gjennnom påbygg har man egentlig ingenting å gjøre på videre studier - som krever mye større arbeidsmengde og selvdisiplin.
Tror ikke du trenger å bekymre deg noe spesielt.
Ett godt alternativ er å ta fagene som privatist mens du går yrkesfaglig, da kan du gå rett fra 2 år på yrkesfag og inn på høyskole/universitet.
Og om ikke du får til alle fagene så kan du ta påbygg uten problemer.
Etse og Moret: Gikk dere offentlig påbygg eller via privat? Og hvor gamle var dere?

Jeg har uansett akkurat samme erfaring, men jeg gikk på Sonans privatgymnas og gikk opp som privatist. Det var utrolig greit. Da fikk jeg et intensivkurs som varte 4-5 mnd. Bare eksamensrettet undervisning. Ingen møteplikt heller(som kan være en fordel for enkelte)

Men grunnen til at jeg spurte dere hvor gamle dere var, er fordi jeg selv var relativt gammel. Jeg var 23 år og hadde fullført yrkesutdanning og jobbet noen år. Men min erfaring er at mye av det som gjør det enklere er modenhet og motivasjon. Samt at man lærer jo faktisk en del på 5 år.

Men for å svare direkte til TS: Det er ikke så mye å tenke på.
Sitat av Avatar Vis innlegg
Er nok ingeniør jeg sikter på ja. Hvordan det går med påbyggingsåret er vel individuelt fra person til person. Om det går bra med deg, betyr ikke det at det samme skjer med meg. Er fortsatt åpen for alle typer tilbakemeldinger om det er mer å legge til!
Vis hele sitatet...
Da kan du søke rett på forkurs ingeniør, da sparer du et år.
Sitat av murloc Vis innlegg
Etse og Moret: Gikk dere offentlig påbygg eller via privat? Og hvor gamle var dere?
Vis hele sitatet...
Offentlig, tok det rett etter 2 år på yrkesfag - hvor jeg ikke hadde gjort annet enn å slacke. (Elektro krevde nesten ikke mer enn at man møtte opp der jeg gikk).
Offentlig.
Også etter 2år med yrkesfag(kokkfag) med slacking.

Jeg tok også r2(matte) og 2fy(fysikk) som valgfag på påbyggingsåret.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Begynn å abonnere på en avis. Utrolig hva man får med seg da. Dessuten får man idéer til hva man kan søke opp og lese om på nettet; for eksempel bakgrunnen for konflikter, personer og historiske hendelser.

Om du liker historie så fins det uendelig mange bøker med ulik grad av dybde og bredde. Om du vil stille rustet til historie på påbygg, så sjekk ut kompetansemålene for kursene og gå ut fra det. Tror du finner dem på udir sine nettsider.

Ser at flere her fremstiller påbygg som chill, men jeg vet om flere som får sjokk og gir opp. Strykprosenten er dessuten skremmende. Det skal jo være mulig å gjøre det bra, men da må man vite hva man går til. Du virker motivert, så kanskje du har en sjans.

Sats først på å gjøre det bra de to årene på byggfag, og det kan være lurt å gjennomføre læretid (to år) før påbygg også. Hør med rådgiver og lærere, pluss evt. folk som har tatt ulike utdanningsløp som kan erfaringsdele.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Begynn å abonnere på en avis. Utrolig hva man får med seg da. Dessuten får man idéer til hva man kan søke opp og lese om på nettet; for eksempel bakgrunnen for konflikter, personer og historiske hendelser.

Om du liker historie så fins det uendelig mange bøker med ulik grad av dybde og bredde. Om du vil stille rustet til historie på påbygg, så sjekk ut kompetansemålene for kursene og gå ut fra det. Tror du finner dem på udir sine nettsider.

Ser at flere her fremstiller påbygg som chill, men jeg vet om flere som får sjokk og gir opp. Strykprosenten er dessuten skremmende. Det skal jo være mulig å gjøre det bra, men da må man vite hva man går til. Du virker motivert, så kanskje du har en sjans.

Sats først på å gjøre det bra de årene på byggfag, og det kan være lurt å gjennomføre læretid (to år) før påbygg også. Hør med rådgiver og lærere, pluss evt. folk som har tatt ulike utdanningsløp som kan erfaringsdele.
Vis hele sitatet...
Takker Å gjøre det bra de to årene jeg har byggfag er selvfølgelig førsteprioritet! Som en bærebjelke for Norskfaget, har jeg som nevnt tidligere i tråden påbegynt takekartet til en bok. For de andre fagene (om det blir tid selvfølgelig), vil jeg nå bruke de sidene jeg har fått anbefalt. Takker for all tilbakemelding jeg har fått! Nå er det jo en del år til jeg eventuelt skal ta påbygg da, så mye kan jo skje på den tiden
Sist endret av Avatar; 9. august 2013 kl. 23:44.