Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5585
Jeg finner ikke noen sider der det står informasjon til lærlinger om lærlingelønn. Hvor mye man har krav på etc. Noen som vet av noe slikt?

Da tenker jeg spesiellt på institusjonskokk hvis noen lurte.
du skal ha utbetalt like mye som en fagarbeider har på et år , tilsammen iløpetav læreperioden din.
Fase^'s Avatar
Trådstarter
Jeg vet det, men alikevel sier det meg ikke mye. Vil vite eksakt beløp pr måned.
Det kommer ann på hvilke avtaler fagarbeiderene har i din bedrift. Når jeg jobbet som automatiker lærling for en del år siden fikk jeg 40%, 60%, og 80% av fagarbeider lønn (steg for hvert halvår).
Fase^'s Avatar
Trådstarter
Det vet jeg også. Men sier meg ikke mye heller.
Off er trøtt. Leste ikke den nederste linjen din.
Sist endret av kjpuck; 21. februar 2005 kl. 02:14.
Fase^'s Avatar
Trådstarter
Har for det første lyst å vite hva et års fagarbeiderlønn er. Skal flytte fra hjemmet når jeg går lærling så jeg har ikke så lyst å sitte med skjegget i posthuset når jeg lager et regnskap for pengebruken pr måned.

Jeg ser for meg ca. 5k i måneden i lærlingelønn de første månedene før skatt + 4k i støtte fra lånekassen som borteboer. Kan dette stemme?
Jammen herregud... Du må jo finne ut hvor mye de tjener der du har tenkt å begynne å jobbe. Så kan jo du bare regne det ut selv... Lønninger varierer fra plass til plass...
Det er ikke fast lønn for lærlinger.
Det som teller er hva de som er fast har som lønn, så har du en viss prosent av det.
Ring de du har fått læringplass med og spør de.
Det er den eneste måten å finne det ut på.
Sist endret av Starra; 21. februar 2005 kl. 04:04.
Kan jo bare snakke for meg selv... Er IKT-lærling i kommunen.

Estimert fagarbeiderlønn per år 222 800.

Begynte med 30% av fagarbeiderlønn, økte til 40% etter et halvt år, økte til 50% etter et år, øker til 80% etter å ha vært der 1,5 år.

Borteboerstipend fra lånekassen er ca 3200 per/mnd, i 11 måneder.

Første halvåret vil du sikkert ha utbetalt ca 5000 kr/mnd fra jobben ja (jeg hadde 4800 i sin tid).
Da jeg økte til 40% hadde jeg utbetalt 5800. Nå i 50% har jeg 7200. Regner med et kraftig hopp når jeg øker til 80% neste mnd, men har ikke regnet ut hvor mye.

Hvis du får deg en jobb i det private har du som oftest mulighet til å få litt mer penger (kommer helt an på hva bedriften er villig til å betale).
Men jeg som automatikker lærling (eller skal bli), har kun 1,5 års lærlingtid. Skal jeg da i løpet av 1,5 år ha samme lønn som en ferdig utdannet automatikker får i løpet av 1 år? Det blir jo masse penger ut av det jo
Human-Xit: Se min første post.
Sitat av kjpuck
Human-Xit: Se min første post.
Vis hele sitatet...

Sorry, men da kan jeg spørre deg hvor mye penger du tjente i lærlingtida di?

Btw: det finnes mange ekstra ordninger på forskjellige arbeidsplasser. Der hvor jeg mest sannsyneligvis kommer inn, får man itillegg til lønna, stipend.
Som du sier så er det mangen tillegg på forskjellige plasser så det er ikke så lett å sammenligne.

Mener å huske jeg fikk ca 26000 pr mnd det siste halvåret, dette innkluderte 50%(?) offshore tillegg.
jeg er lærling i en kommune som IKT-Driftsoperatør, uten noen tillegger her og der.
Hovedtariffen vår er vel på 221000,- eller noe sånt. Tjener først 30%, 40%,50% så 80%. i tillegg har jeg borteboerstipend på 3106 og deltidsarbeid på siden..

30%: 5545 Brutto, 48** netto,
40% 75** Brutto, 6102 netto..

* = er ikke 100% sikker, resten av tallene er på krona til meg iallefall.

Håper det hjalp deg noe

EDIT: morgenskriveleifer.
Sist endret av cokeloop; 21. februar 2005 kl. 12:34.
Fase^'s Avatar
Trådstarter
Ja må vel ringe å styre. Men da regner jeg med rundt 5 tusen i lønn i starten å ca 3.5 i borteboerstipend.
Cokeloop: Lønna di suger! Jeg er også IKT-lærling og baserer meg på 282k over 2år.

Som nevnt mange ganger her er det ikke tariffen til yrket man skal basere seg på, men hva de andre ansatte i bedriften har i lønn. Likt arbeid skal lønnes likt uansett om man er lærling eller ikke.
Fase^'s Avatar
Trådstarter
voktern: grunnen til at lærlinger tjener mindre er jo fordi at de er under skolegang. Alltså 50% læring å 50% skole for å si det på en annen måte. Derfor et års fagarbeiderlønn på to år.
Men herregud mann les posten min.
Man skal tjene 1 årslønn på 2 år i lære, begynner på ca 43 kr timen, jeg gjorde hvertefall det
ja mulig lønna mi suger, men er desverre ikke jeg som bestemmer det

Jeg vet at en kolega av meg tjener 282k året, men vi er bare 6 stk på IT avd og kun 2 stk har samme lønn såvidt jeg vet..
50% fagarbeiderlønn er det vanligste, som regel fordelt 30, 40, 50, 80, listet halvårsvis. Fagarbeiderlønn varierer fra bedrift til bedrift. Enkelte få bedrifter gir også elevene sine høyere satser (altså over 50% av fagarbeiderlønnen).
Per i dag er det vel ikke så mange lærlingeplasser å få at en kan velge og vrake? Ta det du får!
Hvorfor i all verden skal man ta det man får når man har krav på så mye mer? Nei stå på retten din.

Jeg tok i bruk advokat og fikk dratt opp lønna mi 60k og kan ikke akkuratt si at jeg angrer. Jeg er statlig ansatt så jeg fikk ikke noen problemer med arbeidsgivern min. Kan skjønne at det er dritt om man er i privat sektor da det kan gå utover det sosiale.
Hva med å ringe fagforeninga til det yrket du skal i lære som? De vet jo alt om slikt.

Selv begynte jeg med 19,20 i timen (utbetalt 18,- etter skatt og fagforeningskontingent). Dette var i 97, som trykkerlærling, og det var vanlig tariff. Steig til det dobbelte etter et halvt år, og doblet igjen da år to begynte. Etter 1,5 år i bedriften fikk jeg 80% av fagarbeiderlønn.
Slutta på dagen da jeg bestod fagprøven, uten noe å gå til, selv om jeg kunne hatt 165 kr/time - som var jævlig bra i 99 - ihvertfall i forhold til de fleste kameratene mine...
Fase^'s Avatar
Trådstarter
Sitat av voktern
Som nevnt mange ganger her er det ikke tariffen til yrket man skal basere seg på, men hva de andre ansatte i bedriften har i lønn. Likt arbeid skal lønnes likt uansett om man er lærling eller ikke.
Vis hele sitatet...
Leste den delen jeg
Sitat av voktern
Som nevnt mange ganger her er det ikke tariffen til yrket man skal basere seg på, men hva de andre ansatte i bedriften har i lønn. Likt arbeid skal lønnes likt uansett om man er lærling eller ikke.
Vis hele sitatet...
Enten missforstår jeg hva du mener, eller så er du på bærtur. I en bedrift med tariffavtale så er det den som regulerer lønnen, enten du liker det eller ikke. De forskjellige tariffavtalene har forskjellige lønnsbestemmelser, og det vil være lønnsforholdene på den plass du er lærling som vil være det som regulerer lønnen.

I tariffavtalene er det egne lønnsbestemmelser for lærlingene, som regulerer nivået på lønna. Men prinsippet er at det arbeidet du utfører består av en verdiskapningsdel og en opplæringsdel. I begynnelsen av lærlingeperioden vil det være mest opplæring og minst produktivt arbeide. Derfor vil lønnen være lav i begynnelsen, og deretter stige gjennom hele lærlingeperioden, i takt med att verdiskapningsdelen øker.

For å finne ut hva du vil få betalt, må du derfor først finne ut hvilken bedrift du skal være på, og deretter ta kontakt med fagforeningen der.
Jeg tjener som kokkelærling 49 kr timen mener jeg å huske. Dette er 2. halvår. Du skal stige hvert halvår.

Ta kontakt med opplærlingskontoret der du bor så får du svar på det. De hjelper deg med alt som har med jobben din å gjøre.
Sitat av Human-Xit
Men jeg som automatikker lærling (eller skal bli), har kun 1,5 års lærlingtid. Skal jeg da i løpet av 1,5 år ha samme lønn som en ferdig utdannet automatikker får i løpet av 1 år? Det blir jo masse penger ut av det jo
Vis hele sitatet...
Jeg er automatikerlærling nå, og har vel ca en 9-10k utbetalt i måneden, og er på steg to av lærlingtiden. Er ikke helt sikker på utbetalingen av den grunn at jeg aldri har hatt en lønning uten overtid og slikt, derfor får jeg mer utbetalt og det blir feil å ta med dette.

Jeg får heller ikke det samme som en fagarbeider får på et år, det tror jeg ingen automatikerlærlinger får. Hadde vi gått 2,5 år skulle vi fått dette, men vi går "glipp" av det første året, så derfor hopper vi rett på steg 3, og da har vi samme prosentsatser oppover som en elektrikerlærling. Så totalt vil en elektrikerlærling tjene mer på lærlingtiden, mens fra steg 3, vil lønnen være lik.

Hva man tjener avhenger også fra sted til sted, jeg og de andre lærlingene som jobber i mitt firma tjener en god del mer enn andre som gikk i klassen min, som nå er ansatt i andre firma, det er snakk om en betydelig sum også. Men der igjen har ikke jeg noen mulighet for stipend, som jeg vet noen av de andre som gikk i klassen min har, så de har kanskje mer utbetalt på grunn av dette. Hva en lærling tjener er totalt umulig å si før du er ansatt i et firma, og hører her hva lønnen er.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Siden vi er i samme fylke Fase: http://www.kok-troms.no/Felles/Lonna.htm
Hvorfor bry seg om lønna? Vist du tjener fett og absolutt ikke trives på jobben da? Vist man tjener lite og jobber på en kjempe bra plass? hva ville du ha valgt da?
Det kommer helt an på hvilken økonomisk situasjon man er i.... Akkurat nå kunne jeg heller tenkt meg en fett betalt drittjobb, men det måtte vel vært i en begrenset periode.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen bedrifter kan gi deg 50% igjennom hele lærlingetiden, istedet for en stigning.