Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4667
Jobbet i år som sommervikar på en lokal daligvarebutikk, har tidligere jobbet der, både som deltidsansatt og vikar så forventet ingen overraskelser.

Etter å ha sett over lønnslippene for de to månedene jeg jobbet har jeg merket meg at jeg ikke har fått utbetalt UB-tillegget, det samme gjelder mine vikar-kollegaer. Vi kontaktet butikksjefen og har fått beskjed om at det skulle vi jo få utbetalt.

Tok også kontakt med fagforbundet som forklarte at sommervikarer, med den stillingsbeskeivelsen, ikke har krav på UB-tillegg. I den anledning lurer jeg på om ikke dette er noe som burde bli opplyst om ved ansettelse? I kontrakten står det at man følger reglene for Handel og Kontor og Landsoverkomsten, som vil si tariffavtalen, denne har ingen av vikarene fått utdelt eller fått noe som helst opplysning om. Det står hvilken grunnlønn man skal ha i kontrakten.

Etter ferievikariatet var over har jeg fortsatt i 50% vikariat for en ansatt som ble sykemeldt, jeg antar at jeg får utbetalt ub-tillegget for den forrige måneden når lønnen kommer, om ikke skal jeg ta en snakk med noen.

Uansett, er det noe jeg/vi burde få opplyst før ansettelse? Eller er det meningen at vi skal lete frem til dette i tariffavtalen selv?
To sentrale spørsmål:

Hvor mye har du jobbet? Hva står i kontrakten?
Sist endret av Spelly; 10. september 2013 kl. 18:14.
Hei, jeg trenger litt mer info før jeg kan hjelpe deg.. Er dere under landsoverenskomsten VIRKE/HK eller Samfo/HK?
Sitat av Spelly Vis innlegg
To sentrale spørsmål:

Hvor mye har du jobbet? Hva står i kontrakten?
Vis hele sitatet...
Har jobbet tilnærmet 100% i de to sommermånedene, med unntaket av en uke per måned som var tenkt som ferie.
Påfølgende måned har jeg jobbet 50%.

I kontrakten står det grunnlønn per time, samt henvisning til avtalen mellom Samfo/HK, kan skrive det ordrett om det er ønskelig.

Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Hei, jeg trenger litt mer info før jeg kan hjelpe deg.. Er dere under landsoverenskomsten VIRKE/HK eller Samfo/HK?
Vis hele sitatet...
Samfo/HK.
§7.9 i LoK Samfo/Hk Regulerer utbet. av UB tillegg på følgende vis:

"Ordningen gjelder også for deltidsansatte med en gjennomsnittlig arbeidstid på 12 timer eller mer per uke. Ekstrahjelp med 12 timer eller mer per uke omfattes også av ordningen."

Kilde: https://www.handelogkontor.no/portal.../1/7786002.PDF

Så lenge du har i gjennomsnitt jobbet over 12 timer per uke 48 timer per. mnd så skal du omfattes av UB ordningen. Denne er ufravikelig og et brudd på Tariffavtalens landsoverenskomst som du er omfattet av..

FERIEVIKARER OMFATTES IKKE AV DENNE ORDNINGEN.

(Jeg er tidl. butikksjef i coop.. 4 år. samt at jeg har god peil på arb.rett

Og ja, det er ikke arbeidsgivers ansvar å opplyse deg om innholdet i tariffavtalen. Det er det den lokale tillitsvalgte sitt ansvar. Samt at du må være organisert for å omfattes av ordningen.. Men. Det som er vanligst i Coop er å omfatte alle under den samme tariffen uansett.

Men som sagt i ditt tilfelle har du vært ansatt som ferievikar. Når du nå vikarierer for en som er syk skal du i teorien på en annen kontrakt som VIKAR i den stilling som du vikarierer for. Denne skal være tidsbestemt.

Ser at du har vært ansatt deltid\vikar forut for feriejobben.. fikk du utbet. ub tilegg da?
Sist endret av Mxzyzptlk; 10. september 2013 kl. 19:50.
Ja, har jobbet av og på tidligere i omtrent 4 år, ved siden av skole o.l. Alltid fått utbetalt tillegget og er selvfølgelig organisert.

Snakket med fra HK som sa det samme som deg, han nevnte også at om man har vært ansatt før ferieperioden startet skulle man ha ub tillegg, slik at ikke vikarer kunne bli gitt større stilling uten å få ub tillegget pga en endring i arbeidskontrakten fra vikar til ferievikar.

Ja, så siden tillitsvalgte på butikken ikke sa noe om dette, kan vi kreve etterbetaling på tillegget pga det? Eller er det bare å innse at vi ikke får noe?

Forventer selvfølgelig å få tillegget for denne måneden når jeg jobber som vikar.

På en annen side er dette fryktelig dumt for butikkene rundt om, jeg vet at ingen av de som jobbet som ferievikarene i år orker å gjøre det samme neste år, grunnlønnen i butikkyrket er ikke akkurat høy, som du sikkert vet, så når man da kan få like god lønn, om ikke bedre, andre steder er det enkelt å velge bort.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, har jobbet av og på tidligere i omtrent 4 år, ved siden av skole o.l. Alltid fått utbetalt tillegget og er selvfølgelig organisert.

Snakket med fra HK som sa det samme som deg, han nevnte også at om man har vært ansatt før ferieperioden startet skulle man ha ub tillegg, slik at ikke vikarer kunne bli gitt større stilling uten å få ub tillegget pga en endring i arbeidskontrakten fra vikar til ferievikar.

Ja, så siden tillitsvalgte på butikken ikke sa noe om dette, kan vi kreve etterbetaling på tillegget pga det? Eller er det bare å innse at vi ikke får noe?

Forventer selvfølgelig å få tillegget for denne måneden når jeg jobber som vikar.

På en annen side er dette fryktelig dumt for butikkene rundt om, jeg vet at ingen av de som jobbet som ferievikarene i år orker å gjøre det samme neste år, grunnlønnen i butikkyrket er ikke akkurat høy, som du sikkert vet, så når man da kan få like god lønn, om ikke bedre, andre steder er det enkelt å velge bort.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver er pliktig til å holde seg innenfor tariffavtalen. Alt annet bør du ta affære med. Det er irrelevant om du er blitt informert om hvordan tariffavtalen er oppbygd eller ikke i forhold til hvilke rettigheter du har som arb.giver skal opprettholde..

Hvis de ikke holder seg til avtalen bør de jaggu vise til lovhjemmel eller hjemmel i Hovedavtalen eller landsoverenskomsten. Du skal ha UB. Period. Også etterbetalt.
Sist endret av Mxzyzptlk; 10. september 2013 kl. 20:07.
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Arbeidsgiver er pliktig til å holde seg innenfor tariffavtalen. Alt annet bør du ta affære med. Det er irrelevant om du er blitt informert om hvordan tariffavtalen er oppbygd eller ikke i forhold til hvilke rettigheter du har som arb.giver skal opprettholde..

Hvis de ikke holder seg til avtalen bør de jaggu vise til lovhjemmel eller hjemmel i Hovedavtalen eller landsoverenskomsten. Du skal ha UB. Period. Også etterbetalt.
Vis hele sitatet...
Ja, i min nåværende jobb er jeg enig. Men den kontrakten jeg hadde for sommeren var det spesifisert ferievikar, så da går jeg ut ifra at butikken har rett i å ikke ha utbetalt UB tillegget.

For spørsmålet, kanskje litt dårlig stilt, var om butikken har gjort en feil ved å ikke informere om dette ved ansettelse, det være seg tillitsvalgt eller butikksjef, eller om det er slikt man skal lese seg opp på selv.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, i min nåværende jobb er jeg enig. Men den kontrakten jeg hadde for sommeren var det spesifisert ferievikar, så da går jeg ut ifra at butikken har rett i å ikke ha utbetalt UB tillegget.

For spørsmålet, kanskje litt dårlig stilt, var om butikken har gjort en feil ved å ikke informere om dette ved ansettelse, det være seg tillitsvalgt eller butikksjef, eller om det er slikt man skal lese seg opp på selv.
Vis hele sitatet...
Om du blir ansatt som ferievikar for sommeren, men har innehatt stilling i butikken som utbetalte UB så skal ordningen med utbetaling av ubekvemstillegg fortsette da du ommfattes av unntaket av unntaket. Butikken gjør ingen feil ved å ikke informere. De gjør en feil ved å ikke utbetale. Det er ingen som har en lovpålagt eller tariffpålagt plikt å opplyse deg om spesielle innhold i en tariffavtale. Dette er noe en arbeidstaker bør sette seg inn i selv....
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Om du blir ansatt som ferievikar for sommeren, men har innehatt stilling i butikken som utbetalte UB så skal ordningen med utbetaling av ubekvemstillegg fortsette da du ommfattes av unntaket av unntaket. Butikken gjør ingen feil ved å ikke informere. De gjør en feil ved å ikke utbetale. Det er ingen som har en lovpålagt eller tariffpålagt plikt å opplyse deg om spesielle innhold i en tariffavtale. Dette er noe en arbeidstaker bør sette seg inn i selv....
Vis hele sitatet...
Takk, da fikk jeg en oppklaring i det.

Det siste halve året før ferien startet jobbet jeg ikke, var altså tilkallingsvikar det siste året omtrent før ferien startet, antar at på tross av at jeg ikke har jobbet så har jeg enda krav på ub tillegget ettersom kontrakten ikke gikk ut før sommerferien begynte.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Takk, da fikk jeg en oppklaring i det.

Det siste halve året før ferien startet jobbet jeg ikke, var altså tilkallingsvikar det siste året omtrent før ferien startet, antar at på tross av at jeg ikke har jobbet så har jeg enda krav på ub tillegget ettersom kontrakten ikke gikk ut før sommerferien begynte.
Vis hele sitatet...
Korrekt
▼ ... noen uker senere ... ▼
For å dra opp en gammel tråd håper jeg at noen igjen kan svare her.

Jeg snakket med sjefen, som snakket med lønnsavdelingen, som sa at siden jeg var ansatt som tilkallingsvikar og ikke hadde noen faste vakter hadde jeg uansett ikke krav på tillegget. Har jeg misforstått hva du mente Mxzyzptlk?

Begynner nå å bli mektig lei av hele greia ettersom jeg heller ikke har fått tillegget for de månedene jeg har jobbet vikar for hun som var 50% sykemeldt. Har nå personlig sendt en epost til lønnsavdelingen for å se hva de sier til meg, og om dette ikke ordner seg hadde det vært hyggelig om noen kunne fortelle meg om jeg misforstår eller om jeg skal ta dette videre til fagforbundet om jeg nok en gang får avslag.