Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  508 100506
Hei! I forbindelse med Eidsiva bredbånd sin overgang til Altibox sin infrastruktur, så har de fjernet muligheten for å koble egen ruter direkte til fiber mediakonverteren.
Jeg må dermed bruke ISP sin ruter i "bro modus" for få riktig IP adresse.
Ønsker fortsatt å ha pfSense brannmuren min direkte tilkoblet mediakonverteren, så lurte på om noen på forumet her har peiling på hva slags config som må til for dette.
Ut ifra informasjon jeg fant på nett virker det som Altibox leverer bredbånd via Vlan 102. Eidsiva sin kundeservice sa imidlertid at bredbånd ble levert via Vlan 1122 og IPTV via Vlan 1022.
Har prøvd å opprette Vlan 1122 som WAN interface med MAC adressen til ISP ruteren på pfSense brannmuren min, men ser ikke ut til at jeg får noen IP. Noen som har noe tips på hvordan dette kan løses?
Har i utgangspunktet tenkt å fjerne mediakonverteren også til fordel for sfp modul, men er avhengig av at tilkoblingen mot ISP fungerer først....

Betaler for statisk IP om det har noe betydning.
Forresten, om noen har unifi dream machine (pro) og Q22 der man må bruke IP-TV vlan - kan man muligens teste ut dette scriptet:

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Jeg har ikke testet det selv, men ser ut som det er samme problematikk for KPN (ISP i nederland) som for Altibox.. med vlan og igmp proxy etc..

Dog ser dette ut til å bli et ikke-problem med model A av boksen - selv bruker jeg bare apple-tv altibox app nå (ikke super ideelt). Men om jeg vil bruke altibox poeng til å betale for netflix abbo ser det ut som jeg må punge ut for ny boks..
Sitat av Mrbutthurt98 Vis innlegg
Hei! I forbindelse med Eidsiva bredbånd sin overgang til Altibox sin infrastruktur, så har de fjernet muligheten for å koble egen ruter direkte til fiber mediakonverteren.
Jeg må dermed bruke ISP sin ruter i "bro modus" for få riktig IP adresse.
Ønsker fortsatt å ha pfSense brannmuren min direkte tilkoblet mediakonverteren, så lurte på om noen på forumet her har peiling på hva slags config som må til for dette.
Ut ifra informasjon jeg fant på nett virker det som Altibox leverer bredbånd via Vlan 102. Eidsiva sin kundeservice sa imidlertid at bredbånd ble levert via Vlan 1122 og IPTV via Vlan 1022.
Har prøvd å opprette Vlan 1122 som WAN interface med MAC adressen til ISP ruteren på pfSense brannmuren min, men ser ikke ut til at jeg får noen IP. Noen som har noe tips på hvordan dette kan løses?
Har i utgangspunktet tenkt å fjerne mediakonverteren også til fordel for sfp modul, men er avhengig av at tilkoblingen mot ISP fungerer først....

Betaler for statisk IP om det har noe betydning.
Vis hele sitatet...
Nettverket fungerte plutselig med Vlan 102, fikk også en SFP modul av Altibox i posten så fikk koblet ut mediakonverteren i samme slengen
Sliter fælt med å få åpnet porter etter å ha blitt flyttet over til nytt system av Altibox. Har riktignok klart å få satt opp min egen ruter (Asus ac86) slik at Altibox's hjemmesentral kan pakkes bort, men får altså ikke til portene.

Er eneste løsning å betale Altibox 29kr mnd for statisk IP, eller finnes det en vei rundt dette?
Sitat av Teigen Vis innlegg
Sliter fælt med å få åpnet porter etter å ha blitt flyttet over til nytt system av Altibox. Har riktignok klart å få satt opp min egen ruter (Asus ac86) slik at Altibox's hjemmesentral kan pakkes bort, men får altså ikke til portene.

Er eneste løsning å betale Altibox 29kr mnd for statisk IP, eller finnes det en vei rundt dette?
Vis hele sitatet...
Eidsiva?

I såfall blir du vel cgnated med mindre du kjøper statisk ip.
Hvilke ip får du på din asus? 100.64.x.x eller en offentlig adresse?
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Eidsiva?

I såfall blir du vel cgnated med mindre du kjøper statisk ip.
Hvilke ip får du på din asus? 100.64.x.x eller en offentlig adresse?
Vis hele sitatet...
Eidsiva ja, med 100.66.x.x Så da er det bare å bestille statisk ip, skjønner jeg?
jepp, du blir cgnated så da er det ingen mulighet for portforward.

Sett opp tjenestene på ipv6 heller, du har støtte for dual-stack til egen router.
Hvis jeg får ordnet meg fast ip, er det da noe hokus pokus å få åpnet porter fra min Asus-router, eller må jeg fram med Eidsiva sin?
Sitat av Teigen Vis innlegg
Hvis jeg får ordnet meg fast ip, er det da noe hokus pokus å få åpnet porter fra min Asus-router, eller må jeg fram med Eidsiva sin?
Vis hele sitatet...
Du gjør det direkte på asus dersom du har det koblet opp likt som nå når du får 100.66.x.x på din egen router.