Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4918
Hei!

Hvis man vil lære seg et nytt språk i dag, hvor skal man begynne?

Koster det mye for ordentlig opplæring?
kan man få en lærer, evt via nett?

Helst ikke henvis til Youtube o.l da jeg trenger hjelp til fordypning.

De språkene jeg tenker på er tysk, fransk eller italiensk.
Det er veldig mye bra du finner på nettet. Har hørt mye bra om "doulingo"
Fins kurs, nettkurs eller privatlærer. Husker når Finn hadde Småjobber kategori at mange med et annet morsmål tilbudte språkundervisning. Du kan jo prøve å annonsere etter en som kan språket i Småjobbergrupper og språkgrupper på Facebook? Et kjapt søk nå kom hvertfall opp grupper som Nordmenn i Tyskland, og sikkert noen som har bodd der i mange år og kan språket, og en gruppe som heter Tysklærere i Norge, Fransklærere i Norge, Vi som elsker Italia, Nordmenn i Italia, fins sikkert en haug av muligheter å finne noen som syns det er fint med en liten sideinntekt.

Også fins det apper som DuoLingo da, selvom den ikke er like bra som et ordentlig kurs og går mer på standard ord og setninger.
Prøv 5iver. Mange som tilbyr skype kurs
Linguaphone er bra, men er dyrt.

https://linguaphone.co.uk/

Har du sett på Voksenopplæring i kommunen din?
Du kan fint lære språk på universitetet.
Der kan du ta en full bachelor/master, eller plukke enkeltemner og lære den veien.
Koster deg 500 i halvåret og etter det jeg erfarer er det en god måte å lære på. Da får du lærer, oppgaver, studiegrupper og i det hele tatt.
Jeg kan ikke gå via skolegang, siden jeg ikke har fullført videregående.

I tillegg er jeg 22 år, så har ikke krav på voksenopplæring.

Det må bli eventuelt med en privat lærer e.l, men vanskelig å finne innen rimelighetens grenser.
Om en lærer tar 500kr for 45 minutter, så er ikke det en mulighet for meg.
Sist endret av TilfeldigT; 8. desember 2020 kl. 14:25.
Skal du lære et språk ordentlig så må du også sørge for at du eksponeres for språket så du faktisk har en mulighet til å bruke det enten passivt eller aktivt. Enkle grep som å bytte språk på telefon og andre ting du bruker, undertitler på filmer og serier, og eksponering gjennom fremmedspråklige filmer og serier er enkle grep. Duolingo er nevnt og funker nok greit for grunnleggende ting innen populære språk som tysk, spansk og fransk. Språkkurs i klasserom eller online kan være dyrt men som regel verdt det da du kan få bevis på fullført undervisning.
Jeg bor i Tsjekkia og har tilegnet meg et relativt høyt nivå i tsjekkisk gjennom eksponering, klasseromsundervisning og å tvinge meg selv til å bruke språket. Jeg snakker og forstår russisk på et greit nivå også takket være metodikken over. Du kan komme et stykke på vei ved å skaffe deg en ordbok samt språkkurs i bokformat. Gammeldags, men det funker.
Duolingo vet jeg flere som har benyttet aktivt som en del språkopplæringen. Skal vist være veldig bra for å raskt øke ordforråd og lære vanlige fraser. Det er dermed flott for å lære seg basic forståelse. Takle enkle samtaler osv. Vet at de jeg kjenner som startet med duolingo har fylt på med mer underveis. Et par har tatt språkkurs lokalt. Mens et par andre har tatt online lessons. Å ta timer online fra private kan sikkert gjøres ganske rimelig i dagens samfunn og situasjon. Og dermed blir det kanskje mulig å få litt "mengdetrening" via skype, vurdering av tekster sendt på epost og mange samtaler via skype.

Før corona så var det jo mange som reiste feks til Italia for å ta språkkurs. Universitetet i Bergen har også hatt noen klasser en kunne følge utenlands.

Det er 2 deler som begge er viktige. Det ene er jo praktisk fremmedspråk. Altså stort nok ordforråd til at en klarer å kommunisere. Da blir vel språket raskt det vi merker godt når vi møter folk som har flyttet til Norge som ennå ikke behersker norsk. Vi forstår det de sier, men de sier det ikke korrekt, litt ugrei grammatikk og roter med tid feks. Slikt tror jeg er lettere å pusse på om en skriver tekster og får konkret tilbakemelding på tekstene. Om du finner en språklærer som kan hjelpe deg via skype el. så sørg også for at få hjemmelekser. Forsøk også feks å lese nyheter på ditt nye språk, og kanskje også lese bøker eller noveller på det språket.

Be om å skrive om noe som er dagsaktuelt. Eller historisk. Ja gjerne av typen "stil", at du skriver noe håndfast på ditt nye språk vil sikkert gjøre det enklere for deg. Diskuter neste time hva som ble feil, og hvordan du unngår slike feil fremover. Rinse and repeat.

Er det rundt 2000 ord de sier vil dekke de fleste samtaler? Om en har et eller flere spesialfelt så må en sikkert ta det på toppen.
Sist endret av _abc_; 8. desember 2020 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.