Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4762
God kveld alle sammen.


Jeg har vurdert i flere år å ta en bachelor, men ting har bare skjedd i livet, så det har liksom ikke passet i det hele tatt å tatt steget videre.

Nå har jeg 2 små unger og fast jobb, men vil gjerne liksom ha fullført for å komme litt bedre ut av det senere i livet om jeg skulle finne på å søke en ny jobb.

Pr dags dato jobber jeg som en web-utvikler, men tenker å ta en bachelor enten innen utvikling eller systemdrift.

Men pga jobb og 2 barn er ikke 100% på skole noe alternativ da noen må betale for å gi mat til familien og huset.


Er det noen som vet av noen universiteter som har bachelor nettbasert?

Krav:
1. Inntak på Generell Studiekompetanse. Ingen spesielle krav som R1 matematikk etc da jeg ikke har dette.
2. Ikke Noroff, kristiania osv der man betaler i stygge dommer pr semester.


Jeg har holdt på å søkt en del på nettet den siste uken, men det eneste jeg finner er NTNU som har informasjonsbehandling, men der trenger man Matematikk R1 eller S1+S2, noe jeg ikke har.


Jeg takker for alle svar også får alle ha en fin kveld.
Tja om du er trygg på at du faktisk vil gjennomføre så kan du vel i prinsippet ta det hos hvem som helst selv om det koster skolepenger? Du får jo studielån selv om du jobber, så kan du bruke studielån til å dekke skolepengene. Om du klarer å tenke at du investerer i din egen fremtid så er det kanskje lettere å svelge at du må låne penger til studiene?

Evt. kan du jo sjekke om du kan få tatt de fag du mangler feks matte?
Vet dessverre ikke om noen «gratis», nettbaserte bachelorstudier innen IT, men... I disse koronatider så er det meste tilrettelagt hjemme/remote-jobbing, med forelesninger og innleveringer på nett, og omtrent alt av obligatorisk oppmøte er forduftet, også på «vanlige» studier som tradisjonelt har vært fysisk på campus. I tillegg så har jeg også inntrykk av at studieveiledere og emneansvarlige osv gjerne godtar litt «slækk» i oppmøtekrav o.l., særlig når man har såpass gode grunner som du. Så jeg ville egentlig sett på studiealternativene du har på nærmeste universitet/høyskole og vurdert å bare søke direkte. Spør du en veileder først, så vil de helt sikkert fortelle deg at studiet har obligatorisk oppmøte, men om du bare begynner rett på, og «tar det som det kommer», så finner du nok en løsning! Og om det er noen enkeltemner der emneansvarlig bare slår seg helt vrang og nekter å la deg bestå om du ikke møter opp fysisk, så kan du utsette dem/samle dem i et semester det kanskje passer å ta «fri», eller rett og slett velge dem bort og velge noen andre emner i stedet. På bachelorgrader er det jo ofte stor valgfrihet av emner. Tipper det ordner seg!
@_abc_ Takk for svar. Det er en grei tankegang, men jeg kvalifiserer desverre ikke til stipend / studielån.


@Realist1 Takker for godt utfyllende svar. Med gratis så mente jeg egentlig bare vanlig semesteravgift og ikke 70-80k pr semester som f.eks Noroff.

Men jeg skal sjekke med veileder på NTNU å se om det finnes noen mulighet her. Takk
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
@Realist1 Takker for godt utfyllende svar. Med gratis så mente jeg egentlig bare vanlig semesteravgift og ikke 70-80k pr semester som f.eks Noroff.

Men jeg skal sjekke med veileder på NTNU å se om det finnes noen mulighet her. Takk
Vis hele sitatet...
Ja, skjønte det! 600 kr i halvåret er «gratis» i mine øyne.

Hvis du spør en veileder, så tipper jeg du får til svar at de ikke har studier du kan ta remote, og at det er obligatorisk oppmøte. Men i praksis, hvis du bare begynner på studiet, så tror jeg du finner en løsning i de fleste fag. Det blir da emneansvarlig i de enkelte emnene du må godsnakke med, etter at du har begynt på studiet.

Men for all del, det skader jo ikke å høre! Bare vær forberedt på at det godt kan hende studieveilederen gir deg negativt svar, uten at du trenger å la deg hindre av det.
@Realist1 takk igjen ��
Ja, jeg får bare sjekke litt. Jeg vet mange universiteter har snakket om utdanning over nett i lang tid. Mange helse studier og økonomi er over nett, så h orfor ikke IT tenkte jeg, men det var det det var minst av tilgjengelig

Finnes mange studier i utlandet, men det koster i hvert fall flesk.

Men skal søke litt ekstra rundt i dag også får jeg sende noen eposter eller bare som du sier, melde meg opp og satse ��
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
@_abc_ Takk for svar. Det er en grei tankegang, men jeg kvalifiserer desverre ikke til stipend / studielån.

Vis hele sitatet...
Om du finner en løsning som passer din familiære situasjon og jobbsituasjon uten at du må betale opp mot 80 000 + i skolepenger per studieår er jo det det billigste alternativet. Men om du ikke finner en løsning på det så kan du jo sjekke med lånekassen hva som skal til for at du skal få lån hos dem?

De eneste kravene fra lånekassen er vel at man er norsk statsborger?
For studenter fleste blir jo endel omgjort til stipend etter fullført og bestått, men i ditt tilfelle med full jobb vil du sikkert komme over grensen, slik at det meste vil bli lån. Men du trenger jo bare låne til evt. skolepenger.

Selv folk som har havnet i unåde hos lånekassen pga for sen betaling vil få lån igjen om de ikke har makset ut antall år med studiestøtte straks de ajour med innbetaling, og selv de som har makset ut kan få utvidet om det foreligger gode grunner, var slik før i det minste.

Håper du finner en løsning, det er gull verdt å komme igang med utdanning når den indre motivasjonen er sterk. Og det må den jo være i ditt tilfelle som vurderer studier på toppen av alt som skjer i hverdagen.

Fra lånekassens sider:

Studier ved alle universiteter og godkjente høgskoler gir rett til støtte fra Lånekassen i inntil 8 år.
Alle studenter får basislån

Basislån kan alle studenter få, og dette er navnet på det de fleste kaller studielån. Basislånet er et lån, ikke et stipend, men inntil 40 prosent av dette lånet kan bli gjort om til stipend hvis du ikke bor sammen med foreldrene dine, du består utdanningen din og har inntekt og formue under grensene.
Vis hele sitatet...
Mulig å sjekke opp hvilke høgskoler/universiteter som har mulighet for å melde seg opp som emnestudent om du ikke finner noe fornuftig. På Høgskolen i Molde har de nå nettstudie (årsstudium) i IT (ikke noe ekstrabetaling i forhold til å være normal student tidligere). Jeg tok dette selv før det ble et nettstudie, var kun på skolen i noen av fagene. Etter dette fant jeg emner som så interessante ut, og tok disse uten å fysisk møte på skolen da jeg jobbet veldig mye - endte til slutt opp med nok poeng til å kunne få en 'sammensatt bachelor i IT & Juss', som da var hoved- og sekundærgruppen jeg tok med fag. Om du ikke har planer om å ta master er dette en grei løsning.
@lroedal så man kan ta årsstudier med flere fag og få en sammensatt bachelor i IT?

Dette har jeg ikke fått beskjed om tidligere.
Har ingen planer om master da den daglige situasjonen ikke passer med dette.

Jeg skal sjekke med en rådgiver å se hva som kan være alternativer
Ja, med mindre kravene er endret nylig (hvilket jeg tviler på) er det fint mulig. Jeg fullførte min i... 2017? Det er noen krav til sammensetting, med forbehold om at jeg kanskje husker feil på antall poeng:
- Du må ha 60 poeng i hovedgruppen med fag (da går det på fagkoder). Som et eksempel har it-fag hos høgskolen i Molde fagkoden IBE - programmering er IBE151 f.eks.
- Du må ha 45 poeng i sekundærgruppen med fag (en annen fagkode)
- Alle øvrige fag du tar teller på poengsummen, men du kan ikke ha mindre enn 7.5 poeng på en fag-gruppe. Om du f.eks. tar faget HEL123 på fem studiepoeng uten å ta noen andre fag med denne fagkoden, vil ikke de fem poengene telle på totalen.

I tillegg må dekan på skolen din godkjenne 'søknaden' om å omgjøre poengene til en bachelor, men forsto det slik at det var en ren formalitet så lenge du oppfyller kravene. Rådgiver på skolen (evt. kan du bare kontakte studentweb direkte) kan nok gi deg eksakte svar på hva kravene er (i fall jeg husker feil poengsummer).
Tusen takk @lroedal. Skal ta å sjekke ut dette
Leste ikke alle svarene så beklager om det allerede er nevnt.

Har du snakket med jobben om de kan dekke det? Er faglig påfyll, vinn vinn begge to!
Da kan du få tilrettelagt studie gjennom bedrift så du får fri når det er forelesninger.

du sa privat ikke var aktuelt men her bidrar isåfall bedriften også eller tar alt.

Jeg vet bi har slik skolegang. Der det er beregnet at du er i arbeid. Intensivt og lange dager forelesning (2 ganger hver 3 mnd eks).
Så arbeider du med prosjekter utenom og leser gjennom alt pensum til neste samling.

Her er det mulighet for selskapet ditt også og få gjort noen nyttige prosjekter hvis skolen legger det opp slik. Noe som er viktig å få frem ved søknad.

Samboerne min gjorde for litt siden gjennom jobb. Men var master program hun fulgte og var innenfor ledelse å sånnt.

Bare et forslag, bedriften kan være villig til å hjelpe.

Du kan lese litt mer om den type skole gang hun gjorde her. Ganske sikker på at det finnes lignende for andre yrker også