Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 2606
Satt hos en kamerat i går, og fant ut vi skulle teste den nye laptopen hans. Han hadde et trådløst nettverkskort liggende, og vi heiv det i.

Maskinen fant så en fin linje, og kameraten min ble selvfølgelig dritglad. Gratis 10 Mbit-linje rett inn i sofaen...hvem ville ikke blitt glad...

Så er spørsmålet mitt:
Hvor stor er sjansen for å bli tatt for noe å surfe på andres nett?
Straff?
Jeg mener...hvis han begrenser nedlastinga til kvelder og netter, så er det vel neppe så stor sjanse for at de merker det?

Noen som har noen erfaringer e.l. å dele?
Er vel ikke ulovlig det vel?

Føler noen for å dele ut en 10mbits nettlinje til hvem som helst så burde de vel få lov?
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Bør vel heller være de som gir ut linja som skal få straff (hvis det skal gis noen), hvis han sitter hjemme i stua med laptop?

Kan jo spille dum også, da. Si at man ikke skjønte det helt og hvorfor det var sånn osv.
Spille dum funker...

"hee!!? eg trodde DEN DER ledningen ga meg sånn internett-greie"

"nei, den er til øretelefonene".

"åh"..
Det er vel en slags gråsone. Men tviler på at de har utstyr til å triangulere signalet. Bare han ikke oppgir opplysninger som kan knyttes til han over linja så er det nok ikke noe prob.
Opprinnelig postet av necro
Er vel ikke ulovlig det vel?

Føler noen for å dele ut en 10mbits nettlinje til hvem som helst så burde de vel få lov?
Vis hele sitatet...
De fleste ISPer har klausuler i kjøpskontrakten som forbyr dette, da det fører til tapt inntekt i form av tapte kunder. Min ISP krever 70,- ekstra i måneden for å ha fire PCer koblet på samme linje.
Martin: Det er jo bare en fordel da, alle pc'ene får like rask hastighet. mens med ngt har du lov å dele med så mange pc'er du vil, men da deler du en linje... det som er tvilstilfellet er jo siden det ikke er i samme husstand, de er naboer!

edit: fant ut at avidi løy, deler linja akkurat slik man gjør med ngt og alle de andre!
Sist endret av devotio; 1. oktober 2003 kl. 18:05.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Har dere noen peiling på hvem/hvor linja kommer ifra? Nabo, bedrift eller noe?
very impotent freak
Delusional's Avatar
"Ingenting er ulovlig, før du blir tatt", hehe. Alvorlig talt, vis linjen bare henger og slenger er det vel fordi naboen har en type trådløst nettver og kammeraten din er en heldig jævel, som har flaks eller noe. Problemet
i dette tilfeller blir vel kanskje naboen...
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Vet hvem som "eier" linja ja...
Opprinnelig postet av chnes
Martin: Det er jo bare en fordel da, alle pc'ene får like rask hastighet.
Vis hele sitatet...
Fordel og fordel, fru Blom. Fire PCer på én linje er ikke mye å skryte av. Tror du misforsto meg.

... det som er tvilstilfellet er jo siden det ikke er i samme husstand, de er naboer!
Vis hele sitatet...
Her er det ikke noe tvilstilfelle. Naboen har uansett skrevet en kontrakt. Sannsynligheten er ganske stor for at den omhandler antall brukere på linjen. Så å si at siden naboen eier linja, og dermed gjelder ikke kontraken, holder ikke.

Tilbake til emnet: Jeg tviler på at det er ulovlig å scanne etter åpne nettverk. Når det gjelder å utnytte de derimot, ville jeg ikke satset lønna mi på at det er lovlig.

I noen stater i USA er wardriving/-walking/-chalking faktisk lov. Med den enkle begrunnelsen at eierne selv er ansvarlige for sikkerheten på nettverkene sine. Gode utnyttingsmuligheter med andre ord.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Tviler på at kontrakten her omhandler antall brukere.
Linja hører til BI, og der drar jo folk med seg laptop's osv. og kobler til og fra maskiner i hytt og helvette...
very impotent freak
Delusional's Avatar
Det er ikke en mulig å bli tatt da!
Jeg vil nå også si det at det er eieren av linja som er den skyldige.

Det har vært så mye i media om nettopp sikring av trådløst nettverk osv.

Det skal så fryktelig lite til for å sikre det, så hvis det var helt åpent uten at han slapp å "hacke" seg inn på det, så sier jeg bare surf og last ned til krampa tar deg.
Opprinnelig postet av ninja5000
.. Linja hører til BI, og der drar jo folk med seg laptop's osv. ..
Vis hele sitatet...
Aha, en slik nabo. Du får be din venn om å ta med seg litt kritt og skrive )( på veggen. Veldig viktig at det er kritt, siden det er forbudt å grise til andres eiendom med permanente tegn. ;-)
Er vel ikke ninja og kompisen sin feil at naboens trådløse nettverk driver og "forstyrrer" laptoppen hans med båndbredde vel?

sånn nabo vil jeg også ha!

Spille dum funker...

"hee!!? eg trodde DEN DER ledningen ga meg sånn internett-greie"

"nei, den er til øretelefonene".

"åh"..
Vis hele sitatet...
LOL!!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er jo latterlig av BI at de ikke kjører WLAN'et på spesifiserte MAC adresser, dette kan misbrukes veldig kraftig til alt mulig slags ulovligheter, dere kan jo heller prøve å opplyse BI om dette å muligens få en "belønning" for dette
blir kansje litt vanskelig å binde opp mot mac vist det er en hel masse studenter som styrer ... heller en firewall klient som styrer i-net bruken...
Opprinnelig postet av Delusional
Det er ikke en mulig å bli tatt da!
Vis hele sitatet...
Hvis det du prøver å si at det ikke er mulig å bli tatt, så er svaret JO. Det er mulig. Ikke veldig sannsynlig, men det kan jo være en BI sikkerhetsgeek som bestemmer seg for å leke litt. Man vet jo aldri. Det man kan gjøre er å sette opp tre maskiner rundt området du vil beskytte og "triangulere" signalet. Dette blir omtrent som en slags honeypot. Noen som skrev en rapport om det for en stund siden. Den mottar signaler fra wardrivere samtidig som den varsler om at noen snylter vilt til IT avdelingen eller whatever. Men siden BI har _mange_ studenter som sikkert bruker samme nett er det sikkert gangske trygt.

edit: Fant en som snakker om noe av det samme som artikkelen jeg leste gjorde.

- Don't sit in one place for too long. Just like cell phones, it is possible to triangulate your position. I was talking to a guy out in California that's working on a Stumbler detector. Basically it consists of three Honeypot WiFi routers set up in a triangle. When you walk inside the boundary...BAM, he's got ya.
Vis hele sitatet...
One of the good guys
2rs1's Avatar
Vet iallefall at hos telenor så har du ikke lov til å dele linja utenfor din egen hustand. Så i dette tilfellet er det da naboen som gjør feil. Men om du har lov til å bruke det er jo en helt annen sak.

Mitt tips må være kjør på, det er 10mbit gratis internett. Men bruk linja med litt vett. Blir dere tatt for det så tviler jeg på at noen kan straffe dere for det.

[edit] Oj, leste litt feil jeg. BI kan vel umulig merke om det kommer en laptop til på linja [/edit]
Sist endret av 2rs1; 27. august 2003 kl. 22:26.
Hmm. Har du kjørt linjetest på den?
Hva om det kun er det lokalenettverket han har hjemme som er 10mbit?
bruk linja til upping, ikke server etc. enda en 10 mbit leech blir for dumt . med upping er du mest sannsynlig safe om eieren er en dass, siden han da mest sannsynlig bare leecher kazaa, og vil fortere merke om det er downloaden det er noe galt med.

over til topic:
sjekk ut hvem som eier linja (sikkert nevnt), og lag en egen profil over vedkomne der du har kartlagt hvor god vedkomne er med IT. er du heldig møter du en tufs som har betalt folk for å sette opp utstyret. har selv brukt chello fra besteforeldrene mine fordi en i et rekkehus noen steinkast avgårde har et usikkert nett. smooth siden ingen har bygget ut akkurat der besteforeldrene mine bor, selv om det er ved bryn. merkelig. men uansett, disse folkene som eier linja har jeg jo fått kontakt med, og heldigvis for meg så var dette snakk om en dame på 36 år som kun brukte det til email etc, og som hadde fått med noe trådløst stasj med compaqlaptopen lefdal prakket på henne.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Om linja tilhører BI, og de er så hjernedøde at de ikke klarer å sikre seg, så får de ha det så godt. De har nok såpass med maskiner at de ikke legger merke til en til på nettverket.

My opinion: bruk det så mye du gidder.

HJ
Så er spørsmålet mitt:
Hvor stor er sjansen for å bli tatt for noe å surfe på andres nett?
Vis hele sitatet...
Den er veldig liten i dette tilfelle, iom at det er en skole med mange brukere innpå hver dag.

Straff?
Vis hele sitatet...
Ikke rare greiene vil jeg tro.. max en bot elns..

Jeg mener...hvis han begrenser nedlastinga til kvelder og netter, så er det vel neppe så stor sjanse for at de merker det?
Vis hele sitatet...
korrekt! Be kameraten din kose seg med linja du, det hadde jeg gjort jaffal
Jeg hadde et start.no abonnemang en gang. så gikk jeg over til tiscali og brukte det i ca et år.. Og en gang det klikka litt så fant jeg igjen det gamle start abonnemanget og prøvde det.. jeg brukte det en god stund.. så gikk jeg over til tiscali igjen. Jeg fikk aldri noen regning fra start for den tiden jeg brukte abonnemanget deres.. jeg bruker det av og til nå også hvis jeg overskrider tiscali forbruket. Blir jeg ikke registrert av start eller noe sånt? er nestn et år siden jeg brukte det for første gang uten å betale.. har ikke hørt noe fra dem!
Hvis eieren kan noe om data kan ha jo lett sette opp en pakke sniffer, å stjele alle passorene dine osv.
Opprinnelig postet av jdG
Jeg fikk aldri noen regning fra start for den tiden jeg brukte abonnemanget deres..
Vis hele sitatet...
"Regningen" fra start får du på telefonregninga. Altså du bruker vanlig telefon takst
oida.. ja det kan hende.. jaja, så lenge ikke morra mi merker det så er det gratis internett for meg! hihi..
hvordan finner man en linje. linjer detter bare rett i fanget til en.
▼ ... over en måned senere ... ▼
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
ja
Opprinnelig postet av AtXbYeA
Er jo latterlig av BI at de ikke kjører WLAN'et på spesifiserte MAC adresser, dette kan misbrukes veldig kraftig til alt mulig slags ulovligheter, dere kan jo heller prøve å opplyse BI om dette å muligens få en "belønning" for dette
Vis hele sitatet...
heh...tenk igjennom hva du skrev en gang til. tror du virkelig driftsjefen gidder å legge til alle føkkings mac adressene til flere hundre studenter i routerne slik at ikke noen skal snylte på linja? at de burde sikre det er en ting, men det holder med 128bits wep, det holder unna for de værste idiotene, vil man inn så kommer man inn nesten uansett.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Hehe...jeg fant forresten en trådløs forbindelse i stua mi også. 850/385 Ngt. Så nå har jeg to linjer...min og naboen sin
På skolen vår legger de in MAC adressene... Alle PC'ene som skal koble seg til må inn til systemadministrator og han må klargjøre de... helvetes styr!
Men er jo en grei måte å sikre det hele på :-)
De gjør det på skolen vår også.
Å si at det er lovlig fordi linja bare ligger og slenger er ikke holdbart. Det blir som å si at hvis jeg glemte å låse bilen min gjør du ingenting ulovlig om du kjører avgårde med den. Sånt funker ikke. Forskjellen er innbrudd og tyveri, men begge er ulovlige. Men er du forsiktig med nøyaktig HVA du bruker linja di til, er du vel ganske sikker. Downloads går bra, generell surfing (spesielt innloggingssteder) og icq og lignende anbefales ikke fordi du lett kan spores opp ved å kjøre capture av pakkene dine.
Men det som er forskjellen er at det er klare lover om at det ikke er lov å ta en ulåst bil. et ulåst nett fins det ikke noen lover for at man skal "stjele".
Bruk linja så lenge den varer. Blir du tatt, er det ikke værre enn at BI stenger linja for personer utenfor skolenettet.

Blir det værre si bare at du kjøpte maskinen med en "sånn derre internet pakke".

Uansett, jeg vil også ha slike naboer!
Den internasjonale (Amerikanske?) skolen i oslo (som ligger i bærum!) delte internett trådløst til alle naboene. 11 Mb! hadde ikke bryd meg om naboen hadde gjort det. (selv om jeg tviler at disse folka som jeg har til naboer vet hva internett er...)
Det blir som å si at hvis jeg glemte å låse bilen min gjør du ingenting ulovlig om du kjører avgårde med den.
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller si at det blir som å gå gjennom hagen til naboen når porten står åpen.
Opprinnelig postet av docoma
Jeg ville heller si at det blir som å gå gjennom hagen til naboen når porten står åpen.
Vis hele sitatet...
et der var genial sagt... det er akkurat slik det er!
Opprinnelig postet av veggiss
men det holder med 128bits wep, det holder unna for de værste idiotene, vil man inn så kommer man inn nesten uansett.
Vis hele sitatet...
BI bergen kjører det, merklig at stavanger ikke gjør det samme?
Jeg har også plukket opp ett 54mbits nett hjemme hos meg, men signalet er for dårlig til at jeg klarer å holde meg på linja lenge om gangen. Finnes det noe antenneforsterkere eller noe jeg kan kjøpe?
Toast: jeg har hørt at det går ann å sette en pringels boks som antenne, hvordan dette funker er jeg ikke helt sikker på. det er en fordel å vite hvor basen er da du må peke den mot basen.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Linja til BI Stavanger er herved "låst" med det der Telenor-greiene som bl.a. Rainbow Hotel-kjeden bruker...
Opprinnelig postet av docoma
Jeg ville heller si at det blir som å gå gjennom hagen til naboen når porten står åpen.
Vis hele sitatet...
Denne sammenligningen KAN ligne. Hvis naboen din leier plenen til en ganske høy pris og du har picnic der uten å spørre.