Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6478
Jeg ønsker og lade ett 12v forbruks batteri fra bilen mens jeg kjører. Hvordan gjør jeg det enklest mulig?

Kan jeg bare starte bilen så koble startkabler fra bil batteri til forbruks batteri og kjøre avgårde ?
Kan du ikke bare lade den via Strøm uttaket i bilen(sigaretttenneren)? Kan være det går litt sakte tho siden man lader så vidt jeg vet tilvanlig batterier med litt flere volt en det selv er på.
Hvilken bil har du?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Hvilken bil har du?
Vis hele sitatet...
kia picanto
Hvorfor ikke bare kjøpe deg en lader? Jeg bruker denne og er veldig fornøyd: https://www.jula.no/catalog/bil-og-g...ilader-006297/


Men ja, du kan gjøre det. Men da må du sørge for at kablene ikke løsner, da kan bilen din i Værste fall begynne å brenne. Så anbefaler deg å kjøpe deg en lader istedet.
Er det et bly-batteri som skal lades?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Jeg har lader til hus men ønsker og lade forbruksbattteri mens jeg kjører pga jeg bruker det på en eletrisk påhnegsmotor, fisker i ett vann og så reiser til neste vann- slik kan det gå i noen dager før jeg reiser hjem.

Det er bly-batterier gele og vanlig lukket med veske.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Er batteriet du skal lade større eller mindre enn bil-batteriet(Ah)? Det kan hende generatoren får problemer med å levere nok strøm, eller at det går sakte.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Kan jeg bare starte bilen så koble startkabler fra bil batteri til forbruks batteri og kjøre avgårde ?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke noe om bilelektronikk. Men i teorien så bør vel det fungere. Googlet kjapt Dynamo til kia picanto og fikk opp 70A.

Så om du har 2 x 70A batterier så tar det 2 timer kjøring å lade opp fullt.

Dynamoer blir slitt, det vet jeg, iallefall uten vedlikehold osv. Men det burde gå fint å gjøre som du har tenkt, men ville gjort det litt mer gjennomført enn å bruke startkabler.

F.eks så kan du dimensjonere og trekke kabler til bagasjerommet, og lade det der. Hvis du har god kortsluttningsbeskyttelse av noe slag...

Biltema har utstyret som du trenger.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Står et 32A batteri i bilen. Batteriene jeg ønsker og lade er 90A opp til 130A.
Ang dynamo så aner jeg ikke hvor mye den lader.
Det kan være forskjellig indre motstand i bilbatteri og ekstra batteriet ditt. Skal man koble på flere batterier bør det være like batterier helst.

Men ja, du kan paralelkoble batteriene og de vil ta lading, men du kan risikere og ødelegge noe pga grunnen over. Ville kjøpt en lader på biltema, koster bare noen hundrelapper. Er ikke sikkert dynamoen din lader nok heller hvis du bruker mye strøm i bilen.
Går helt fint men du bør absolutt koble på skillerele ellers risikerer du at batteriene utlader hverandre, google er din venn
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Jeg kan ikke noe om bilelektronikk. Men i teorien så bør vel det fungere. Googlet kjapt Dynamo til kia picanto og fikk opp 70A.

Så om du har 2 x 70A batterier så tar det 2 timer kjøring å lade opp fullt.

Dynamoer blir slitt, det vet jeg, iallefall uten vedlikehold osv. Men det burde gå fint å gjøre som du har tenkt, men ville gjort det litt mer gjennomført enn å bruke startkabler.

F.eks så kan du dimensjonere og trekke kabler til bagasjerommet, og lade det der. Hvis du har god kortsluttningsbeskyttelse av noe slag...

Biltema har utstyret som du trenger.
Vis hele sitatet...
Er ikke bare batteriene som trenger strøm, radio, vifte, tenning, AC, lys... uansett så lader det ikke med 70A hele tiden, vedlikeholdslading av batteri er på 1-5A (rundt der). Bilbatteriet vil trekke omtrentlig det, så om båtbatteriet er tomt får det vel en 40-50A max. Det lønner deg å skru av andre forbrukere, høy musikk, lys om du kjører på dagen, AC. Så gjør du jobben lettere for generatoren og kan minske slitasjen.

Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Er ikke bare batteriene som trenger strøm, radio, vifte, tenning, AC, lys... uansett så lader det ikke med 70A hele tiden, vedlikeholdslading av batteri er på 1-5A (rundt der). Bilbatteriet vil trekke omtrentlig det, så om båtbatteriet er tomt får det vel en 40-50A max. Det lønner deg å skru av andre forbrukere, høy musikk, lys om du kjører på dagen, AC. Så gjør du jobben lettere for generatoren og kan minske slitasjen.
Vis hele sitatet...
RETTELSE

Skrev det forrige i farta, tenkte meg ikke helt om.

Et startbatteri lades av strømmen som er til overs etter alle forbrukeren har fått sin del, så ladingen vil gå veldig sakte, om i det hele tatt. Som han over sa må du også tenke på utlading, et større batteri krever flere elektroder, og vil hente de fra startbatteriet. Generatoren er heller ikke laget for å lade et ekstra batteri, som i tillegg er dobbelt så stort. Jeg anbefaler å teste det først, la bilen stå på tomgang, og koble til båtbatteriet. Synker turtallet, prøv å skru av alt annet som trenger strøm. Er det fortsatt lavt, så betyr det at generatoren fortsatt sliter med å levere nok strøm til batteriet. Om du er villig og har manuell girkasse, kan du kjøre på høyt turtall hele tiden, kanskje det går da (=mer strøm). Men det sliter mye mer på motoren samt lommeboka... anbefaler å ikke gjøre dette, evt kan du ettermontere en krafti6cere generator, om det finnes til din bil.
Sist endret av Mekkern; 20. mars 2020 kl. 17:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det kan være lurt med en batteriskiller som hindrer at startbatteriet tømmes: https://www.sparelys.no/index.php?pa...mart&Itemid=39
Sitat av Mekkelek Vis innlegg

Et startbatteri lades av strømmen som er til overs etter alle forbrukeren har fått sin del, så ladingen vil gå veldig sakte, om i det hele tatt. Som han over sa må du også tenke på utlading, et større batteri krever flere elektroder, og vil hente de fra startbatteriet. Generatoren er heller ikke laget for å lade et ekstra batteri, som i tillegg er dobbelt så stort. Jeg anbefaler å teste det først, la bilen stå på tomgang, og koble til båtbatteriet. Synker turtallet, prøv å skru av alt annet som trenger strøm. Er det fortsatt lavt, så betyr det at generatoren fortsatt sliter med å levere nok strøm til batteriet. Om du er villig og har manuell girkasse, kan du kjøre på høyt turtall hele tiden, kanskje det går da (=mer strøm). Men det sliter mye mer på motoren samt lommeboka... anbefaler å ikke gjøre dette, evt kan du ettermontere en krafti6cere generator, om det finnes til din bil.
Vis hele sitatet...
Å kjøre på høyt turtall har ingenting for seg, det lades like fort på tomgang som på 5000rpm pga regulatoren i dynamoen, en dynamo vil heller ikke ha noe som helst problemer med å lade 2 batterier, har i bilstereosammenheng hatt 2x80ah batterier som ble ladet av en 110a dynamo og den leverer faktisk 110a om den må og det et da mer en nokk til å drive de elektriske apparatene i bilen og samtidig lade begge batteriene, en bil med flatt batteri (10-11v) bruker ca 1 time på tomgang for å lades opp samtidig som andre elektriske komponenter i bilen drives og det er veldig kort tid sammenlignet med en batterilader som lader med 5-10 ampere, det tar lengre tid med 2 batterier og sliter mer på dynamoen ja men det går helt fint
Sist endret av freebird; 23. mars 2020 kl. 10:34.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av freebird Vis innlegg
Å kjøre på høyt turtall har ingenting for seg, det lades like fort på tomgang som på 5000rpm pga regulatoren i dynamoen,
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette ?
Virker rart siden strøm aggregat går opp på turtall når man bruker strøm.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Er du sikker på dette ?
Virker rart siden strøm aggregat går opp på turtall når man bruker strøm.
Vis hele sitatet...
Du får mere strøm ved høyt turtall. Men har du nok strøm selv ved lavt turtall, er ikke høyt turtall nødvendig. Har med forholdet energiproduksjon og energiforbruk.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av freebird Vis innlegg
Å kjøre på høyt turtall har ingenting for seg, det lades like fort på tomgang som på 5000rpm pga regulatoren i dynamoen, en dynamo vil heller ikke ha noe som helst problemer med å lade 2 batterier, har i bilstereosammenheng hatt 2x80ah batterier som ble ladet av en 110a dynamo og den leverer faktisk 110a om den må og det et da mer en nokk til å drive de elektriske apparatene i bilen og samtidig lade begge batteriene, en bil med flatt batteri (10-11v) bruker ca 1 time på tomgang for å lades opp samtidig som andre elektriske komponenter i bilen drives og det er veldig kort tid sammenlignet med en batterilader som lader med 5-10 ampere, det tar lengre tid med 2 batterier og sliter mer på dynamoen ja men det går helt fint
Vis hele sitatet...
Spenningsregulatoren regulerer spenningen, selv om den makser på et visst punkt hjelper høyere turtall. Jo oftere magnetene passerer viklingene i generatoren, jo mer strøm produserer man, og de passerer hverandre oftere jo høyere turtall man har. Ellers er det fint med en med erfaring, ble interessert i dette selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Er du sikker på dette ?
Virker rart siden strøm aggregat går opp på turtall når man bruker strøm.
Vis hele sitatet...
I straumaggregat har du ein motor (prime mover) som er tilpassa generatoren, og generatoren er einaste lasta. Dvs. at du gjerne har PM på 5kW og generator på 4.5kVA.

I ein bil er realiteten at du har PM på 80kW og generator på 3kW. PM kan levere 3kW på 1000rpm, utan problem.

Spenningsregulatoren regulerer eksitasjonsstraumen til generatoren. Magnetfeltet kjem altså ikkje frå permanentmagneter stortsett, men frå eidn elektromagnet. Ved å variere styrken på det regulerer du spenninga.

Turtallet vil gi frekvensen. Det er imidlertid ikkje så himla viktig på bil, ettersom du likeretter det du får ut frå generatoren uansett. For moderne dioder er skilnaden på 10Hz og 500Hz relativt irrelevant; det er uansett for låg frekvens til at recoverytid (typisk i nanosekund til mikrosekund-området) og kapasitans spelar inn.
▼ ... over en uke senere ... ▼
En bil generator prøver hele tiden å holde konstant spenning, som er ca. 13.8 til 14.4 volt.

Et bly batteri kan ikke hurtiglades, det tar tid å lade.

Før du starter bilen vil spenningen være 12.6V, dette stiger så til 14V når bilen kjører, da dynamoen hever spenningen.

Typisk vil et tomt batteri lades med 5-8A, og synker gradevis til 0 etterhvert.

Dersom du kobler mange tomme batterier på en dinamo vil den prøve å levere så mye strøm den kan for å opprettholde spenningen på 13.8V.

Belaster du den over angitt strøm vil spenningen synke, den klarer ikke levere mer.

Det er to måter å lade et blybatteri på:

Konstant spenning. Batteriet påtrykkes 13.8V og suger til seg strøm som blir mindre etterhvert.

Batteriet kan påtrykkes 13.8V kontinuerlig uten å ta skade.

I Norge pga. Lav temperatur er denne ofte 14-14.4V.

Andre metode, batteri lades med 1/10 av kapasitet til spenningen når 14,4 volt. Lader frakobles og batteriet er fult.

Bly batteri er super enkelt å drifte med fast spenning, derfor brukes denne teknologien enda I biler da det er enkelt og driftsikkert.
Altså kan du gjerne paralellkoble, men for å lade fra tomt til fult vil gjerne ta 24 timer... så derfor bruker en ofte hjemmelader.
Sist endret av Tekniker2; 4. april 2020 kl. 18:34. Grunn: Siste setning