Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 7164
Hei, bor i en leilighet på 90kvm. Det er en gammel bygård med store vindu som lekker endel.

Har 3 soverom, bad, stue og kjøkken.

Varmer opp 1 av soverommene om natten, så har jeg en 2000w ovn på stua og en 900w ovn i gangen. Disse er på fra 15:00 til 23:00 hver dag cirka. Har også varmekabler på badet som er på cirka 75% av max temp.

Fikk strømregning på over 1,800kr og synes dette er veldig høyt. Den måneden jeg fikk regningen har jeg også omtrent kun brukt den ovnen på 900w og fyrt i peisen hver dag.

Noen som vet om bedre oppvarmingskilder? Alle ovnene er av typen Mill og har wifi. Det er ikke jeg som eier leiligheten så kan ikke bytte ut vinduer og sette inn varmepumpe. Kan også nevne at leiligheten er av jugendstil så det er nok ikke bare å sette inn nye vindu for huseier.

Tips?
Uvaksinert 👍
Har du ovner under vinduene?
Sitat av daffe Vis innlegg
Har du ovner under vinduene?
Vis hele sitatet...
Ovnen på 2000w står delvis under 1 av 3 vindu på stuen. Resten står et godt stykke unna vinduet.
Tykke gardiner, og vær nazi på å lukke dører mellom rom. Eventuelt tetningslister hvis dørene har gliper.

Det oppleves også kaldere enn lufttemperatur skulle tilsi å sitte nær en kald vegg. Du kan f eks ha veggtepper, bokhylle eller noe der du sitter, eller la være å ha sofa og sitteplasser mot yttervegg. Rigg deg så til med te, ullteppe, katt og/eller kjæreste.
vifter vil hjelpe mye
Og ta på ullsokker
Mange stearinlys/telys varmer bra
Jeg ser for meg 3 praktisk mulige tiltak, der noe er tidligere nevnt.

– Du skriver, at du fyrer i peis. Når du fyrer med ved, så er peis i ordets rette forstand, en av de minst effektive metodene av vedfyring. Der blåser mye av varmen rett ut av pipa, men kråka blir glad da. Hvis du har god nok trekk i pipa, har mulighet til å koble til en ovn (til), da er en moderne rentbrennende ovn mye mere effektiv.
– Jeg har en oljeovn på 2 kW med "termostat". Når jeg brukte den alene, så syntes jeg den ikke virket så bra. Jeg satt i stua og frøs. Men når jeg satte en vifte bak den, så varmet den mye bedre. Da er det også sjeldent, at ovnen blir noe særlig varm også. Da er det generelt uproblematisk å ta i på de fleste delene. Sammen med at varmen blir spredd mye bedre. Men da går også ovnen mere på "full pinne".
– Som Entropi er inne på. Så hjelper det en del, om du kler deg bedre, og senker innetemperaturen. Formelen for varmetap er Q=U*A*ΔT
Der:
Q = varmetapet
U = varmetapskoeffisient eller isolasjonsevnen til veggen om du vil
A = areal
ΔT = temperaturforskjell (innetemperatur - utetemperatur) Altså f.eks. hvis det er -20 °C ute og 20 °C inne, så blir det 20-(-20)=40 (det greieste er å regne med grader K(elvin), da blir det ikke tull med fortegn.
Sammen med å henge opp tepper o.l., som egentlig forbedrer verdien på U.

Ellers så er varmepumpe den absolutt den mest effektive måten å fyre via elektrisitet. Så det er muligens noe å mase litt om til huseier.
Jeg har nærmere 2 lapper i strøm på de kaldesste månedene og jeg er rigid å holder innetemp på 20.

Mindre ovner under vinduene og tetningslister vil hindre kaldtrekk å gjøre det lunere.

Slutt å varm opp soverom. Vinterdyne. Sett opp døra til soverom før du legger deg.

90kvm er jo ganske stort.
Isoler rundt vinduene med tetningslister, pledd/laken/etc, bruk vifter til å holde sirkulasjonen i lufta i gang, sånn at varmen vandrer, telys og lys, og hva hen over meg sa: vinterdyne.