Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2271
på de fleste skjermer er det noe som heter "Degauss".. klikker du på den, rister skjermen i noen sekunder. Hva er det godt for?
Har du noen gang hvert borti skjermen med en magnet eller høytaler, da får skjermen litt rare farger, Degauss`en gjør at skjermen får tilbake sine normale farger og at all den statiske strømen på skjermen går vekk.
Ok... takk for svaret
The Rhymenocerous
polle's Avatar
heh, haytalere ved siden av skjermen er morro, jeg prøvde dette med ett par stykk, det ble ett riktig farge harem.
kan umulig være bra for skjermen!
Stemmer det, Skjermen kan bli sånn for alltid
Det er litt kjipt å betale MASSE penger for ny skjerm fordi man lekte seg med en magnet i 2 min.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Har du noen gang hvert borti skjermen med en magnet eller høytaler, da får skjermen litt rare farger, Degauss`en gjør at skjermen får tilbake sine normale farger og at all den statiske strømen på skjermen går vekk.
Vis hele sitatet...
dette funket ikke på meg! fant den knappen det var kuult men detn skjedde ik no med skjermen når jg holdt en magnet intill den!
Opprinnelig postet av Xylotion
Har du noen gang hvert borti skjermen med en magnet eller høytaler, da får skjermen litt rare farger, Degauss`en gjør at skjermen får tilbake sine normale farger og at all den statiske strømen på skjermen går vekk.
Vis hele sitatet...
Hva med strålingen fra mobiler ? Påvirker den skjermen ?
Hadde en skruttrekker som jeg holdt forran midtpunktet av skjermen da ble det rare farger. degauss virket ikke jeg tenkte "faen hva har jeg gjort" skrudde av og på skjermen fremdeles samme problem, trykket frebrilsk på degauss knappen og til slutt var skjermen normal igjen..
hehe, pass på
Opprinnelig postet av wiz


Hva med strålingen fra mobiler ? Påvirker den skjermen ?
Vis hele sitatet...

U bet.. Ståler som bare det.. Men bare hvis du har moben klint inntli skjermen...Men den tar neppe skade av det. Isåfall burde min ha vært svart for lenge siden Lar nemlig moben ligge helt inntil så at jeg har mobilen i hånda straks noen ringer..og det sier dutteridutteridutteri å høytalerne mine
Opprinnelig postet av vidder


Lar nemlig moben ligge helt inntil så at jeg har mobilen i hånda straks noen ringer..og det sier dutteridutteridutteri å høytalerne mine
Vis hele sitatet...
ja.. det var gode tider.. men nå bruker jeg desverre headphones
lurer på om jeg skal kjøpe høytalere bare for å få durreidutti'n
Better than thou.
Hvis du ønsker deg duttiduttidu uten pc høytallere kan du alltis slå på tv'en, og slå av lyden eller no. Funker biff.
Hvorfor bruker du ikke høytallerene forresten? Hodetelefoner er for bussen og LAN.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Carlo
Hvis du ønsker deg duttiduttidu uten pc høytallere kan du alltis slå på tv'en, og slå av lyden eller no. Funker biff.
Hvorfor bruker du ikke høytallerene forresten? Hodetelefoner er for bussen og LAN.
Vis hele sitatet...
kanskje han har crappy pchøyttalere.
Opprinnelig postet av Gusto


kanskje han har crappy pchøyttalere.
Vis hele sitatet...
ingen høytalere faktisk
Hvis du har ordentlige hode telefoner er det mye bedre enn store høytalere..

jeg bruker stereoen vanlighvis (har koblet pcen til stereo) men jeg får ikke dutteri lyden.. savner den litt =)
Du kan jo kjøpe ett par høytalere på biltema/clas olson til xx kroner da... max 100
Og koble til de i tillegg
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Deugauss er en avmagnetiseringsknapp. Dvs, hvis du feks vil ha et par høyttalere nære skjermen (kanskje ved LAN feks), så vrenger skjermbildet seg pga magnetfeltet. Degauss nullstiller dette, slik at høyttalerne kan stå der. At skjermen tar noe skade av det tviler jeg sterkt på. Da må du event. ha noen _fete_ magneter stående en veldig god stund
Det skal mindre til enn du tror...
Jeg hadde en bitte liten magnet som hadde en radius på max 4 cm.. Med den klarte jeg å ødelgge en 36" tv...
Tipper jeg holdt den inntil i max 10 sekunder.
Men nå er det ikke sikkert Pcskjermer er like følsomme som tver da..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
En TV er jo som regel ikke skjermet i det hele tatt, og har heller ikke en degauss knapp. Tv'en må stå uten strøm en god stund for at det skal blir bra igjen. Dvs med ledningen ut av veggen.
Degauss funksjonen er til for å avmagnetisere skjermen. Innvendig i monitoren ligger det en kobberspole rundt bilderøret (også kalt CRT). Denne skal som nevnt tidligere fungere som en avmagnetiseringspole for å få riktig bildegeometri og farger. En CRT skjerm er delt inn i 3 soner. Sone1 er i senter av skjermen, sone 2 er også i senter av skjermen, men et godt stykke utenfor sone 1. Sone 3 er alle fire hjørnene. I sone 3 skal du imidlertid være nøye med skarpheten hvis du kjøper CRT skjerm. Det er i hjørnene du bl.a. avslører om en skjerm er bra. Er sone 3 tilnærmet like skarp som sone 1, så har du et bra utgangspunkt.

En annen sak du imidlertid skal være observant på, spesielt i sone 3 er om fargene Rød Grønn og Blå (RGB) ikke ligger å flyter utenpå hverandre. Problemene med magnetisme er eliminert i TFT/LCD skjermer.

Visste du forresten at man må blande Rød, Grønn og Blå i en monitor/tv for å få hvitt? Nå vet du det.
P.S. Tv apparater utfører Degauss funksjonen idet man slår på apparatet. Dette forutsetter at hovebryteren er avslått, eller som "Sjeselongen" sier: Napp ut kabelen til apparatet. D.S.
Degauss er avmagnetisering.
Opprinnelig postet av Zar0niX
Degauss er avmagnetisering.
Vis hele sitatet...
NÆÆ? HELTEN MIN!!
Opprinnelig postet av mongob0ffel


NÆÆ? HELTEN MIN!!
Vis hele sitatet...
NÆÆ? Du må vel nesten være HELTEN min du og da vel
Ok, det holder ..