Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4084
Hei!

Jeg har firmabil og blir fordelsbeskattet for dette.

En utfordring jeg har møtt nå er at jeg har fått beskjed om å betale all parkering utenom jobb privat (og ikke fra firmakonto)

Kan de kreve dette?

Jeg har funnet på nett at man må skatte mer om arbeidsgiver betaler dette, og det er greit. Men kan de kreve at jeg betaler parkering på en firmabil av egen lomme?

Jeg har ingen egen firmabilavtale på min jobb, så alle ‘’generelle’’ regler vil gjelde

Hadde jeg ikke hatt firmabil er jo dette en utgift jeg ikke hadde hatt. Jeg trodde i utgangspunktet arbeidsgiver skulle dekke alle kostnader ifbm. firmabil
Hvis du benytter firmabil utenfor arbeidstid og parkerer mot betaling er det vel bare rett og rimelig at du tar den regningen? Alternativt kan du vel la firmabilen stå på jobb og betale for kollektivtransport til og fra arbeidsplassen?
Om du har mulighet til å sette fra deg firmabil på jobb, ved endt arbeidsdag... Så er det rett og rimelig å betale for privat parkering fra egen lomme.... Men, om arbeidsgiver ikke åpner for å parkere den hos firma... Så, mener jeg dem bør inngå et slags kompromiss...
Helt vanlig at du selv må dekke parkering når du bruker bilen på din egen fritid. Dersom arbeidsgiver hadde dekket dette skulle det beløpet vært innrapportert og du skattet av det i tillegg til det du allerede skatter for firmabilen. Det som vel kanskje kan forsvares er at arbeidsgiver dekker parkering på din boligadresse dersom det er aktuelt.

Du finner mer info på det store nettet, for eksempel her: https://blogg.magnuslegal.no/firmabil-og-skatt
Effage's Avatar
Trådstarter
Det står ingenting i lenken om arbeidsgiver kan pålegge deg kostnader som f.eks. parkering på en firmabil.

Når dere skriver at det går an å parkere på jobb og ta kollektivt hjem - da hadde det ikke vært skattepliktig å ha denne bilen i det hele tatt - jeg fordelsbeskattes nettopp for å bruke den privat
Må du betale for og parkere den når du er hjemme?
Sitat av Effage Vis innlegg
Det står ingenting i lenken om arbeidsgiver kan pålegge deg kostnader som f.eks. parkering på en firmabil.

Når dere skriver at det går an å parkere på jobb og ta kollektivt hjem - da hadde det ikke vært skattepliktig å ha denne bilen i det hele tatt - jeg fordelsbeskattes nettopp for å bruke den privat
Vis hele sitatet...
Det står heller ingenting om at arbeidsgiver må ta kostnadene du har privat! Og det er fordi arbeidsgiver ikke er pålagt å betale for din private bruk av bilen. Noen gjør det, mange gjør det ikke fordi det fort kan bli forskjellsbehandling der noen kjører mye og parkerer dyrt, mens andre bare kjører mellom hjem og arbeid.

Utgangspunktet er at du beskattes fordi du bruker bilen privat, men det dekker kun tilgangen til bilen. Alle private kostnader som dekkes av arbeidsgiver skal innrapporteres i tillegg, noe som indirekte sier at du normalt dekker disse selv.
Som det står i artikkelen gjelder dette blant annet drivstoff, bompenger og parkeringsavgifter.
Uvaksinert 👍
Der er jo bare å google litt så finner man sikker 1000 svar som sier akkurat det samme. Alle sier hvis, dersom osv. så arbeidsgiver er ikke pliktig til å betale parkering, bom osv.


"Trafikkbøter, bompenger, osv.

Enkelte kostnader ved privat bruk av firmabilen, blir skattepliktig i tillegg dersom arbeidsgiver har dekket dem. Dette kan være kostnader til trafikkbøter, bompenger, ferge, piggdekkavgift, parkeringsavgift, drivstoff, reparasjoner og bilberging. Slike kostnader dekkes altså ikke av beskatningen som skjer etter det vi har beskrevet ovenfor. Du må derfor oppgi på skattemeldingen din at disse kostnadene skal være skattepliktige i tillegg fordi arbeidsgiver har dekket dem."

https://www.selandorwall.no/nyhetsar...abilbeskatning

"Utgifter til for eksempel parkering eller bompenger inngår ikke i standardtillegget. Dersom slike utgifter dekkes, må du skatte av dem som lønn hvis de er pådratt ved privatkjøring."
Sist endret av daffe; 31. juli 2019 kl. 08:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.