Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1480
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hey, så jeg var i filippinene for rundt 8 måneder siden, vi besøkte noen som hadde en hund, denne hunden hadde også unger. men jeg bestemte meg for og prøve og klappe moren, da glefset hun over handen på meg men så ikke noe sår eller blødning etter det, bare litt ubehag der litt. bør jeg bekymre meg for rabies?
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rabies har et raskt forløp. Sykdommen debuterer med smerter og ubehag i og rundt bittstedet, samt sykdomsfølelse. Deretter følger uro, depresjon og angstanfall. Voldsom hyperaktivitet, aggresjon, hyperventilasjon, øket spyttsekresjon og krampeanfall. Hydrofobi (redsel for vann). Gradvis økende pareser og koma. I ca. 20% av tilfellene utvikles lammelser og koma uten forutgående fase med kramper. Sykdommen har alltid dødelig utgang etter symptomdebut, vanligvis etter 2-7 dager.


https://www.fhi.no/nettpub/smittever...mer-og-forloep
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
^ så sa hadde jeg vell vært dau til nå visst det var en infeksjon?
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Inkubasjonsperioden varierer mye, fra 10 dager til mer enn et halvt år, vanligvis rundt to måneder, og virus kan ikke overføres gjennom hel hud. Hvis dette var for 8 måneder siden, så trenger du nok ikke å bekymre deg for rabies.
Anonym bruker
"Oppblåst Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal sies at det er en veldig normal reaksjon fra tispe med valper å prøve å jage bort fremmede og ikke noe tegn på rabis eller sykdom. Det at du ikke fikk noe sår eller brudd i huden viser at hun i første gang prøvde å advare deg. Tipper på hun også knurret til deg på forhånd med at du ikke hørte/overså det? ;-)