Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1129
Hei,

Jeg har hele sesongen av f.eks. two and a half men på ipaden.
Jeg får spilt av halvparten av episodene, mens enkelte får jeg opp følgende feilmelding på:
cant play audio due to AC3/DTS Patent?
jeg har prøvd apper som OplayerHD , cinexplayer , vlc , ingen fungerer.

Noen som har opplevd dette før?

Jeg trodde mkv filer blir spilt av uansett jeg.
eventuelt hvordan endrer jeg dette på enklest mulig måte?
Sist endret av datahjelp; 28. juli 2015 kl. 17:27.
MKV er bare en container, og man kan putte en mengde forskjellige lyd- og videoformater inni en slik.
AC3 og DTS er tungt patentert og det er såvidt jeg vet vanskelig eller umulig å lovlig lage en avspiller for disse uten å betale noe. Jeg er ikke kjent med iOS, men på Android er det få spillere som takler dette. Ett unntak er VLC, som såvidt jeg kan huske spiller av alt, ihvertfall på Android.
Trådstarter
Sitat av GalFisk Vis innlegg
MKV er bare en container, og man kan putte en mengde forskjellige lyd- og videoformater inni en slik.
AC3 og DTS er tungt patentert og det er såvidt jeg vet vanskelig eller umulig å lovlig lage en avspiller for disse uten å betale noe. Jeg er ikke kjent med iOS, men på Android er det få spillere som takler dette. Ett unntak er VLC, som såvidt jeg kan huske spiller av alt, ihvertfall på Android.
Vis hele sitatet...
jeg prøvde også VLC der funket ingen av filene.
Men er det ikke rart at enkelte filer funket i de andre programmene?

Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette?
Noe sted leste jeg det gikk an å konvertere noen av filene til noe annet for å få det til å fungere?
Dolby eier patentet AC3-kodeken og har bestemt seg for å ta penger for bruken av den der det er mulig, så apper som tidligere støttet avspilling kostnadsfritt ble tvunget til å fjerne muligheten. I praksis betyr dette at ingen gratisapper støtter AC3 pr i dag. Jeg regner med at hvis du konverterer lydsporet til aac eller mp3 så skal det gå med VLC.