Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2411
Har en nortel baystack 48port switch stående i huset med 4stk SFP porter.
La bare et rør ut til garasjen så her må både strøm og nettverk gå.
Tenkte på å legge fiber ut istedenfor vanlig cat5 kabel, noen som har erfaring med bruk av dette?

Selve termineringen av fiber, og slikt har jeg selv erfaring med fra jobben, så det skal gå bra, er med hvordan hardware snakker sammen jeg er ute etter.

I garasjen trenger jeg nok ikke mer enn en switch med 8 RJ45 porter, men den må jo ha SFP port da.

Må enhetene i begge ender av SFP koblingen være av samme fabrikant for at dette skal fungere sammen?
Eller kan jeg ha nortel switchen min i ene enden, og en helt annen type i garasjen, evnt en mediaconverter og så en standard switch?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor skal du ha fiber til garagen? Med mindre det er over 100 meter, så vinn du ingenting på det. Cat6 takler fint gigabit over 100m.

Du må ha sfp-modul av samme type i begge ender, for din bruk vil det vel sei 1000BASE-SX, som er multimode fiber. Men einaste du oppnår er at du har litt mindre penger i lommeboka etterpå...
Trådstarter
tenker mer på støy ifbm at den må legges i samme rør som strømtilførselen.
Selve fiberen koster lite, har ikke kikka på STP modulene enda hva de koster.
SFP modulen må støttes av switchene da?

Alternativt er jo en vanlig mediaconverter, og de koster jo ikke mer enn noen hundrelapper. Men er jo litt kjekt å bare kunne koble fiberen direkte i switchen når jeg har muligheten..

edit, fant SFP modul fra nortel til 200kr så merker nok ikke det på lommeboka..
Men blir litt overkill med en rackmontert switch i garasjen, så da blir vel utfordringen å finne en liten switch med SFP port..
Sist endret av badacid; 26. juli 2015 kl. 21:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av badacid Vis innlegg
tenker mer på støy ifbm at den må legges i samme rør som strømtilførselen.
Vis hele sitatet...
Neglisjerbart problem. Bruk skjerma kabel, og kopl skjermen til jord i ein ende. Har erfaring med bruk av ethernet i tavler, og det er ikkje problemer med straumer på eit par kiloampere frå relativt støyete frekvensomformere...
Jeg vil si meg enig i slashdot sitt svar, bruk av fiber i dette tilfelle er veldig overkill.

Men fiber er et spennende område med store fordeler, jeg selv har begynt å se litt på fiberløsninger for filserveren, slik at jeg kan koble husets filserver opptil switchen med SFP+, hovedsakelig fordi jeg ønsker meg 10G forbindelse. Men en komplett SFP+ løsning for filserveren er litt i overkant av hva jeg hadde tenkt å betale, så dette er midlertidig satt på vent. Muligens det blir en julegave til meg selv.
SFP 10Gbps koster ca USD 100 pr koblingspunkt. Fiberkabel får man vel til godt under 1 krone pr meter...
Sitat av nudo Vis innlegg
SFP 10Gbps koster ca USD 100 pr koblingspunkt. Fiberkabel får man vel til godt under 1 krone pr meter...
Vis hele sitatet...
Men jeg trenger også SFP+ PCI-E kort til serveren og ny switch med støtte for SFP+, i tillegg til SFP+ moduler og kabel. Så dette blir fort noen tusen.
Eneste grunn til å legge opp fiber mellom garasje og hus, er om man er plaget med tordenvær og ødelagt utstyr.
Bortsett fra det, så er det både billigere og enklere å legge opp vanlig skjermet cat6.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
SFP 10Gbps koster ca USD 100 pr koblingspunkt. Fiberkabel får man vel til godt under 1 krone pr meter...
Vis hele sitatet...
Pluss terminering. Cat6 er i praksis billegare, og støtter lang nok avstand for dei fleste privatpersoner.

Å få terminert et fiberpunkt koster i praksis minst tusenlappen.
Enig med prosjektet til badacid, sjølv om det er tottalt unødvendigt for privat bruk som nevnt over fleire ganger. Når man først har skjøtemaskin for terminering er det bare å sette opp ein mediaconverter på kvar side med rx/tx single modus. Gjorde det for ein privat kunde som eg jobbet for, vi begge visste det var unødvendigt, men synest det var artigt å ha fiber mellom etasjene.

Seinare når dei fiber modulane til svitsj blir billigare kan du gå over på dei. Per idag, er det alt for mykje å teste "for gøy".