Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1460
Hei går pr. dags dato på skole, siste året.
Har forstått at det er ingen vits i å vite litt om alt men heller spesialisere seg innen noe, og heller ikke vits i å sertifisere seg innen alt.
Det jeg lurer på er egentlig hva jeg selv skal velge, det vi har gått gjennom, og gjennstår er:

A+
N+
CCNA
Microsoft office.
ITIL
Windows 7 70-680
Windows Server (MCITP)
Microsoft System Center
MS Lync Server 2010
MS sharepoint server 2010
MS exchange server 2010
vmware esxi 5.1
Linux
Citrix

Det er ikke alt vi har gått like dypt i og det sier seg vel selv mtp. at det er 2 års studie, men så lenge det er interessant så er bøkene på plass.
Egentlig så fenger alt (nesten) og alt er gøy (nesten), dessverre, dette er litt av problemet med å bestemme seg, derfor hadde det vært greit med innspill om hva som er lurt og gå for, hva det går ann å få jobb innen, og ikke minst hva gir best inntekt.

Det som er helt uinteressant er Office, makan til kjipe greier skal en lete lenge etter, nivået på linux er heller ikke bra nok så det krever masse jobb.

ITIL sier alle at er veldig viktig så da er jo den klar, ellers så er jeg usikker....

Kjør på med tips og gjerne erfaringer.
Sist endret av SinHazzard; 7. november 2013 kl. 22:18.
Sikkerhetsklarert
Itil er waste med mindre du skal jobbe i virkelig store firma.
iTil er egentlig bare sunn fornuft (best practice) satt i system når det gjelder arbeidsflyt.

Spørsmålet er hva du vil jobbe med. CCNA gir deg verdifull nettverkskunnskap/forståelse. Ellers så har du jo en god del å velge mellom blandt windows server der ser jeg. Vmware esxi er jo også ganske interessant.

Hva som er lettest å få jobb i og hva som blir best betalt tror jeg ikke du finner noen fasit på. Firmaet jeg jobber i betaler godt og er på utkikk etter noen som kan windows server ut og inn, vi vektlegger ikke office og win 7 kunnskap, ei heller vmware.

Jeg tror dette bunner ut i hva du selv har lyst til å lære deg. De fleste arbeidsgivere gir deg videre kursing også.
Sist endret av Pjukern; 7. november 2013 kl. 22:25.
Jeg tror du kan gjøre deg selv ganske attraktiv på jobbmarkedet om du blir supergod på enten Lyncserver, Sharepoint eller Exchangeserver. Det er noe mange bedrifter er interessert i å bruke og IT bedrifter derfor gjerne vil tilby. Jeg jobber i en bedrift som er blant de beste på blant annet Lync server, ikke mange setter opp lync for en bedrift på noen få timer i følge Microsoft, og bedriften har derfor også blitt Microsoft Hosting Partner de siste årene. Om du kan tilby slik kunnskap vil du også kunne heve en ganske god lønn.
Not VIF
Trådstarter
Greit nok det med at ITIL er waste, men visstnok så teller det veldig positivt og er blitt ettertrakktet, (skolen leier også ut konsulenter og foteller at det og CCNA er lurt nå).

CCNA er spennende, Server er spennende, og Vmware må jo være fremtiden, uavhengig bedrift, etterhvert.
Har jo lyst til alt og sier at dette skal jeg jobbe med etter nesten hver modul, der er problemet.
Anbefaler CCNA. Er en del arbeid, men du sitter igjen med mye kunnskap som du kan bruke i arbeidslivet.
Det ser også veldig bra ut på papiret.

Ellers er vell ITIL også noe å tenke på da mange arbeidsgivere ser dette som et stort pluss.
CITRIX og LYNC er jo noe mange bedrifter bruker, så ville holdt en finger på de også.

Alt i listen ser forsåvidt interessant ut, men tror du vil ha størst nedslagsfelt med CCNA, ITIL, CITRIX og LYNC.
Anbefalller som et minimum og ta A+ og N+ da dette gir litt over "gjennomsnittet" med forståelse på hvordan pcen jobber og hvordan nettverk fungerer (oppsett, instalasjon, vedlikehold feilsøking mm)

ellers så er jo ESXI, Citrix og CCNA veldig spesialisernde mot sine fagfelt når det kommer til M$ Sertifiseringer se på server 2012 for windows og 2013 for exchange, lync og sharepoint
Er innen bransjen selv og min erfaring så langt er at du må kunne Windows Server (2008R2, 2012) og de viktigste Windowsteknologiene som Exchange, Lync og AD. Det er spesielt viktig å kunne AD siden dette er en helt sentral teknologi i et større Windowsmiljø. Dernest er det en fordel å kunne powershell / scripting, wmare / hyper-V / virtualisering generelt sett. Mye avhenger nok av hvilke produkter bedriften bruker selv, men Windows er helt sentralt.

Desverre er jeg Linux-drifter selv og markedet for Windows- og Linuxkompetanse kan ikke sammenlignes, så har du ønske om å bli drifter må du kunne Windows
Not VIF
Trådstarter
Så egentlig sier dere at ITIL og AD er helt essensielt, men har dette noe for seg hvis jeg f.eks skal jobbe med nettverk da? Digger CCNA og er jo mulig med CCNP etter det, spørsmålet er jo om jeg får ok lønn + jobb, og i tillegg slipper å reise østlandet rundt daglig.
Og hva med Windows Server og CCNA sertifiseringer sammen, har det noe som helst for seg i det hele tatt?

Og dette med lønn er viktig, ettersom nesten alt er kult og spennende, er det noe som betaler seg bedre enn andre?
Hvis du ønsker en bra betalt jobb bør du kanskje gå litt utenfor de opptråkkede løypene...
Velg for guds skyld noe du har interesse for, ikke tving deg gjennom noe du hater kun fordi du har hørt at det gir grei lønn. Finn ut hva du virkelig brenner for på den listen der, og følg hjertet, så skal du nok se at jobbene finner deg før eller senere. Lidenskap er noe veldig mange arbeidsgivere ser etter på jobbintervju forresten.