Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 785
Jeg har 4 nesten identiske servere, som jeg ønsker å bruke som "en maskin". Jeg vil bruke dette til fildeling lokalt i nettverket, ps3 media server, web (gjerne virtualmin, da jeg har erfaring fra det) og helt sikkert noe annet også. Jeg ønsker at clusteret "hvis jeg kan kalle det for det?" skal ha en ip adresse, istedenfor 4 ulike.

3 av maskinene består av :
2 x 2.8 Ghz dual core intel xeon prosessorer
2gb ram
2 x gbit nettverk

Maskin 4 er noe større :
2 x 3.2Ghz dual core intel xeon prosessorer
3gb ram
2 x gbit nettverk

Jeg har 14 146gb 15k sas disker som passer i maskinene. Jeg tenkte å fordele disse slik at hver server har 3 montert. Dette blir da 12 disker i drift, og 2 i reserve i tilfelle noe dør.

Hva bør jeg se på for å få dette til ? Tips, triks ?

Jeg kan også legge til at dette er dell poweredge 2850 maskiner. Den som er noe større,er versjon II av samme maskin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gløym ideen din. For det første er ikkje eit cluster spesielt velegna som filtenar, ettersom du får relativt mykje ekstra kompleksitet i form av synkronisering og distribusjon, som gir overhead.

For det andre, så gir diskane dine totalt 2TB. Det er mindre enn en av dei største diskane du får i dag, rett nok litt raskare, men det forsvinn fort i overhead om du skal distribuere det.

For det tredje vil det bruke meir straum enn nødvendig (har en Netgear NAS-boks som bruker 60W og har 8TB diskplass...).

Om du går for eksisterande maskinvare, så stapp diskane i samme maskin i det minste. For alt anna er bortkasta ressurser. Om du insisterer på å gå viare med løysinga di... då kan du t.d. sjå på Hadoop FS, som er laga for distribuering med høg ytelse.
Jeg skjønner tanken din, men det er disse serverene jeg har til rådighet nå, og jeg vil gjerne bruke de.

La oss si at jeg vil bruke 2 av de i ett cluster til web for redudans. Hvordan vil dette fungere i praksis ? Maskinene vil være identiske, med like stor lagringsplass. Jeg ønsker å ha muligheten til å ta en av de ned for rengjøring, bytting av disk, eventuelt oppgradering av ram uten at websidene mine går ned.
Sitat av pondus148 Vis innlegg
Hva bør jeg se på for å få dette til ? Tips, triks ?
Vis hele sitatet...
Selg skrapet, kjøp NAS og 4 disker. Det gir deg langt mer lagringsplass, mindre støy, mindre strømregning og langt mindre problemer med å få skiten til å fungere
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pondus148 Vis innlegg
La oss si at jeg vil bruke 2 av de i ett cluster til web for redudans. Hvordan vil dette fungere i praksis ? Maskinene vil være identiske, med like stor lagringsplass. Jeg ønsker å ha muligheten til å ta en av de ned for rengjøring, bytting av disk, eventuelt oppgradering av ram uten at websidene mine går ned.
Vis hele sitatet...
Du ser på ulike løsninger for failover. T.d. kan du ha frontend som sjekker kva tenar som er oppe, og viaresender requests til den som er oppe. Squid kan sikkert masserast til å gjere nettopp det, varnish kan gjere det, eller du kan gå for ei lavnivå løsning som t.d. CARP.

Forøvrig så forstår eg ikkje behovet for å reboote servere så ofte at det er problematisk - du vinn meir oppetid på å kjøpe deg UPS... Og vil du leike med ulike nettverksprotokoller og tenester? Sure, men da bør du skaffe dei ei lærebok og gå gjennom oppgåvene i den, eller lese gjennom fjorårets årganger av t.d. ;Login: og studere prosjekta som er omtalt der...
Du trenger en managed switch som støtter teaming av switchportene... Og NICene i serverne må også støtte samme hastighet..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FusionPower Vis innlegg
Du trenger en managed switch som støtter teaming av switchportene... Og NICene i serverne må også støtte samme hastighet..
Vis hele sitatet...
Nei, beklager, men det er...feil løsning. Teaming / etherchannel / trunking etc er en metode for å køyre samme link over fleire porter, for å få auka hastighet.
Jepp! Sorry, tenk og og tolket helt feil her.... My bad!