Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 13250
Hei Freaks!
Iløpet av neste uke skal jeg sette opp en ny watercooled-loop i systemet, med andre ord betyr det at jeg må rengjøre radiatorene/blokkene/tubene med bakteriefritt væske/destillert vann.
Har søkt litt rundt og ser at det er relativt tungvindt å lage destillert vann ved koking, fordampning og kondensering. Er det andre væsker jeg kan ta ibruk til å rengjøre systemet på?
-Vil batterivann funke (selges på bensinstasjoner og Biltema)?
-Er det merkverdig forskjell mellom destillert og sterilisert vann (selges på apotek)?
Vet noen om steder i Oslo hvor man får kjøpt "destillert vann"?
Ja, batterivann er destillert og kan brukes til ditt bruk.
Sterilisert vann er så rent H2O at du visstnok ikke en gang bør drikke det (diverse celler takler ikke elektrolyttbalansen?), men det bør fungere helt fint til vannkjøling, jeg kjøper selv sterilt van n på apoteket til bruk i humidor, koster rundt 17 kr/l, så ikke spesielt dyrt med tanke på hva drikkevann på flaske koster (som kun er hentet opp fra diverse naturlige kilder)..
Flott. Da går jeg for batterivann eller sterilisert vann, avhengig av pris pr.liter. Bensinstasjonen selger vist dette mye dyrere enn Biltema fant jeg ut.

Jeg ser at både batterivann og sterilisert vann koster så og si det samme.
Hvem ville dere gått for?
Ser Biltema skal ha 19,90 per liter batterivann, og når apoteket da tilbyr renere (sterilisert) vann til 17 kr literen så hadde ikke jeg nølt iallefall (men forbered deg på rare spørsmål fra apotekansatte siden dette vanligvis ikke står fremme i butikken).
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Um jeg finner ikke noe apotek som seller (sterilisert) vann for under 70 kroner literen? hvilket apotek fant du det fra???
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sterilisert vann til 70 spenn?? Er flasken av gull?
Sitat av kenzen99 Vis innlegg
Um jeg finner ikke noe apotek som seller (sterilisert) vann for under 70 kroner literen? hvilket apotek fant du det fra???
Vis hele sitatet...
Google finner det meste =)

http://www.apotek1.no/produkter/ster...1000ml-883314p
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du vet det sikkert, men de første gangene du flusher igjennom, så kan du bruke vanlig vann, istedenfor å sløse dyrebart vann, har du mye grums/alger, så flush igjennom med vann og eddik og la det stå litt før du flusher på nytt.

Sist jeg renset mitt, så dukket det mer og mer opp fra radiatoren, etter rensen sank tempen 12 grader
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Hvorfor bruker vi ikke bare Destillert vann i loopen hele tiden? Eller vil det også bli fult av grums like fort?
Hva med ionebyttet vann? Eller blir det så og si det samme som destillert?

Vil uansett tro det tar lengre tid før det kommer grums med rent vann, men at det kommer etterhvert. Ioner løser seg vel delvis opp fra deler i systemet uansett.


Kom til å tenke på noe mer.. hva om man kjører EDTA-løsning i skiten, så eventuelle Ioner binder seg?
Sist endret av fotonewbie; 3. juni 2014 kl. 14:46.
Hvorfor ikke bruke 50 prosent glykol som i bilene?

Tåler frost, varme, er giftig så det ikke blir alger, og forhindrer korrosjon! Mener tettheten til glykol er større enn for vann, da får du jo bedre kjøling?
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Hvorfor ikke bruke 50 prosent glykol som i bilene?

Tåler frost, varme, er giftig så det ikke blir alger, og forhindrer korrosjon! Mener tettheten til glykol er større enn for vann, da får du jo bedre kjøling?
Vis hele sitatet...
skal jo fortrinnsvis bruke destilert vann i kjølesystemet på biler og da
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Mener tettheten til glykol er større enn for vann, da får du jo bedre kjøling?
Vis hele sitatet...
Det som er essensielt her er varmekapasiteten til glykol. Ser at Wikipedia har oppgitt denne til å være ca halvparten av det reint vatn har.
Betre å heller køyre ei 90/10 blanding for å forhindre algevekst, unngå korrisjon, men behalde varmekapasiteten så mykje som mogleg



Heigre
Bruk destilert vann da dette ikke leder strøm. Så om det lekker er det ikke fare for kortslutning.
kjøp destilert vann fra biltema el.l. funker som snus

hva ialledager skal man med sterilisert vann? er det risk for at pc'n får hyppigere virus?
Uvaksinert 👍
Batterivann er IKKE destilert, destillert vann er kokt og så kondenserer dampen til rent destillert vann. Batterivann er kun filtrert for å få ut mineralene. Her selger de 2.2L til 49,- http://www.techbay.no/product.html/t...ategory_id=232
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Man får destillert batterivann også, ikke bare avmineralisert.
Har uansett ikke noe å si, da dette er mer enn rent nok for å rense kjølesystemet i en maskin.
Uvaksinert 👍
Sitat av Fleff Vis innlegg
Man får destillert batterivann også, ikke bare avmineralisert.
Har uansett ikke noe å si, da dette er mer enn rent nok for å rense kjølesystemet i en maskin.
Vis hele sitatet...
Veldig få selger destillert batterivann da avmineralisert er mye billigere å lage, du får ikke destillert vann på biltema, shell, statoil ell. som hyllevare. Mulig man kan bestille destillert vann hos f.eks en shell stasjon, men det som er i hylla er bare avmineralisert. Har prøvd å skaffe destillert selv men ingen i nærheten har det som standard hyllevare.