Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1755
Ungdomsrebell
13 0
For ca. et år siden tenkte jeg at jeg skulle bli fotograf og kjøpte meg et Nikon D5100 som jeg brukte veldig lite. Har tatt det opp nå nylig og er som sagt nybegynner og har ingen erfaring innenfor foto, liker forsåvidt å ta bilder og lærer meg manuelle innstillinger nå. Hvis det er noen som har noen gode tips og kan komme med konstruktiv kritikk til disse bildene takker og bukker jeg
Ps. syns selv bildene er ganske fine, unngå drittslenging

Album: http://imgur.com/a/XBVXv
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Likte godt Wheelbarrow og Bay!
Bildet med kattefiguren fungerte best

Konstruktiv kritikk ellers: De andre bildene var undereksponert (slik som nr 1 og rosen),
ellers syns jeg motiv var kjedelig (som feks Bay)
Hmmm, ja det var også det siste bildet, det var tamt og uten farger eller gnist

Tips på veien å lære:
Eksponering og lys (Exposure time, exposure compensation og ISO)
Det gylne snitt (eller engelsk: Rule of thirds)
Brennvidde og dybdeskarphet. (det ser du effekten av på Orchid feks, men snittet i bildet gjør det noe rotete

Så stå på du, dette lærer man kun ved å prøve og feile!

hilsen amatørfotograf
Ja det var noen helt OK bilder du har der.

Likte spesielt Rosebildet, Den hvite stikker ut på en bra måte uten å bli for "høylydt". Til neste gang kan du tenke på det gyldne snitt, eller "rule of thirds" som det også er kjent som. Poenget med det er at om det du tar bilde av ligger på et av stedene der linjene krysses så vil det harmonere bra i bildet. De fleste kameraer har dette innebygd så se etter det i menyene. Kan også hete "Grid".

Jeg foreslår å gå ned på kne, legge deg ned eller finne en eller annen snodig vinkel å ta bilder fra. Det er mye mer spennende enn å stå rett opp og ned, som jeg får litt inntrykk av at du har gjort.

Viktigst av alt er å eksperimentere. Det skal som regel ikke mer enn noen få justeringer til for å se om en ide funker eller ei.
Sist endret av F4celess; 28. april 2013 kl. 00:59.
Ungdomsrebell
Trådstarter
13 0
ellers syns jeg motiv var kjedelig (som feks Bay)
Vis hele sitatet...
Hehe! Egentlig litt overrasket over akkurat det der, syntes selv "Bay" var et av de mest spennende bildene! Alle har sin egen smak, I guess!
Sitat av ehHallis Vis innlegg
Hehe! Egentlig litt overrasket over akkurat det der, syntes selv "Bay" var et av de mest spennende bildene! Alle har sin egen smak, I guess!
Vis hele sitatet...
Rent fototeknisk så har jeg ikke peiling, men jeg likte "Bay". Det var interessant. Jeg tror "Bay" og "Wheelbarrow" hadde vært mer spennende i sort/hvitt.
Prøv deg fram, ta mye bilder. Se andres bilder og forsøk å herm litt, men ikke mye, for da finner du ikke din egen stil. Se bilder på store sider. Flickr har en del fine!

Ha med deg kameraet hvor en du går (der det er praktisk mulig) for blinkskudd kan komme plutselig, og oftere enn når du forsøker å tvinge dem fram

Lykke til!

Bloggen min har en del fototips om du vil lære litt mer
Ungdomsrebell
Trådstarter
13 0
Sitat av caperno Vis innlegg
Rent fototeknisk så har jeg ikke peiling, men jeg likte "Bay". Det var interessant. Jeg tror "Bay" og "Wheelbarrow" hadde vært mer spennende i sort/hvitt.
Vis hele sitatet...
Svart / hvitt
Trillborra
http://imgur.com/yaS32d7
&
Bæy
http://imgur.com/mV3nqPb
Sist endret av ehHallis; 28. april 2013 kl. 03:04.
Sitat av ehHallis Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette ble bra. Fortsett å leke deg med kameraet, teste ut nye ting og eksperimentere med innstillinger. Wonder is the beginning of wisdom, var det en gang en gammel greker som sa.
Sitat av ehHallis Vis innlegg
Hehe! Egentlig litt overrasket over akkurat det der, syntes selv "Bay" var et av de mest spennende bildene! Alle har sin egen smak, I guess!
Vis hele sitatet...
Ser fler som liker Bay, så det kan bli en kult-klassiker, stå på!
Var jo ikke galt dette, men de mangler veldig særpreg, føler jeg.

Studér Det gyldne snitt (som en anna nevnte her), og komposisjonsprinsipper.
Da blir bildene straks mye mer interessante å se på, om du gjør ting riktig

Småting jeg plukker på:
Det éne håndtaket på trillebåra stikker utenfor bildet. Det funker jo helt fint, men du bør tenke over alle disse detaljene, da de kan ha mye å si på bildets helhetlige inntrykk.
Tar du med hele håndtaket kan det gi mer "luft" og ryddighet i bildet, føler jeg da

En annen ting jeg ville prøvd å unngå er lyktestolpen som er foran det moderne huset, jeg ville heller prøvd å gå til siden slik at lyktestolpen ikke står direkte forann huset, men kanskje heller i det gyldne snitt (eller evt utenfor hele motivet i det hele tatt).

Lykke til
Sist endret av Alzo88; 29. april 2013 kl. 15:38.
Ungdomsrebell
Trådstarter
13 0
Sitat av ErnieBall Vis innlegg
Ser fler som liker Bay, så det kan bli en kult-klassiker, stå på!
Vis hele sitatet...
Ja, det hadde vært noe!
hadde vært fint med noen folk i bildene da