Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 32057
Morna

Nå har jeg sittet oppe i hele natt å prøvd å finne på noe nytt å drive med, da noen av de gamle hobbyene mine ikke er så interessante lengre..
Så bare ramlet det ned i hode på meg. Jeg har jo alltid likt pene steiner og krystaller, men til tross har jeg ikke en eneste sten eller krystall hjemme, men plenty av hylleplass som står ubrukt, så nå jeg har fått en intens lyst på å begynne å leite etter krystaller og steiner, som f.eks. bergkrystall, ametyst, osv, men jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne?

Hvilke type områder bør jeg lete i? Jeg har en bokserie som omhandler både mineraler og edelstener, men uttrykkene der er så tekniske at jeg like gjerne kunne prøvd meg på kinesisk. Dessuten nevnes det ikke i hvilke miljøer man kan finne dem.

Jeg har en fantastisk natur rett utfor husdøra mi. På den ene siden har jeg havet 7 meter fra husveggen, og på den andre siden står det fjell med mye skog, og ei svær elv som kommer ned. Dog er fjellene ganske små (nordnorsk standard :P ) Ligger også noen grus/sandtak i nærheten.

Jeg sliter altså med å finne ut Hvor jeg finner hva, og hva jeg finner hvor.
Tusen hjertelig takk til den som orker å hjelpe meg
Sist endret av Klorofyll; 12. januar 2013 kl. 07:26.
Tror du kan finne en del på nags.no/
Takk Takk
Har nå lest igjennom nags og noen av sidene de linket til.
Mye nyttig info, men fortsatt lite eller ingenting som direkte forklarer det jeg trenger å få forklart :P
Tenker jeg tar meg en tur på biblioteket på mandag. De har kanskje noen bøker jeg kan lese.
Kan det være lurt å spørre ved et museum?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Ser tråden er litt gammel(4 mnd...) Men regner med du fortsatt er interessert(?)
Lever selv på et område med fredet steinkultur. Så har begynt å interessere meg for dette selv.

Prøver å lære litt her: http://www.mindat.org/minloclist.php?m=4003&l=12362 - Der er det vel endel mineraler, samt hvor i Norge det er funnet forekomster av de.

Fant også store mengder forekomster av svart(Curl) Tourmaline i Telemark, for en stund siden... Vi snakker nok 400kg+
Om du har lyst på store forekomster av Ametyst så er Bjørnsund plassen.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hvor er Bjørnsund plassen?
▼ ... flere år senere ... ▼
Tips til geode fangst i Troms? Blir vel lite utenlandsk ferie i år så blir fjell og sjø denne sommeren