Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1011
Hei hei,

Har sjekket litt rundt på nettet og funnet ett par løsninger, men tenkte jeg ville høre med de kloke hodene på forumet om det er noen gode idèer å hente.

I bunn og grunn så har jeg noen rack servere stående hjemme jeg har tenkt å ta i bruk som leke-maskiner. Jeg satt opp den første i går, en eldre 1U Supermicro maskin. Serveren og alt fungerer som det skal, men det bråker noe helt for jævlig. Serveren står på mørkloftet og jeg kan høre svak during i stua, noe som ikke er aktuelt i lengden.

Maskinen er løftet fra gulvet, så det er ikke during som forårsaker lyden, det er rett og slett viftestøyen.

Så i bunn og grunn .. Hva foreslår dere som mulig løsning for å forhindre denne støyen? Jeg vil gjerne at løsningen blir så billig som mulig da Jens Stoltenberg og resten av kommunist-apene har puttet fingrene så langt ned i lommene mine at det kiler på pungen, i årets skatteoppgjør.
Nye, stillere vifter? Går utifra at de du har i nå er en del år. Du får og kjøpt lyddempende matter.
Viftene i servere generelt er laget for å vare i all evig tid og gi nok kjøling, ikke for stillhet. Det er også et 1U kabinett, og da er du limitert til 40mm vifter, og de går bestandig fort og bråkete.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kommer også helt an på hvilke servere vi snakker om, eksempel :

HP DL360 G4, moderat støy
HP DL360 G4p massivt støynivå, dette pga p'en på slutten som står for performance, ingen strømsparing, full last hele tiden.

Gamle servere bråker generelt sett som fy, for å si det slik jeg merket bortimot ingen støyøkning fra å gå fra en DL380G4 -> en bladehylle med to blades og 6 turbinvifter, men det er jo bare nubs som kjøper seg hus \ leilighet uten plass til serverrom.

Forøvrig hvis du går til innkjøp av en nyere server (g6 \ g7 HP f.eks) vil denne være så stille at du kan bruke den som desktop under normal last og normal ambient temperature.
Java's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg er egentlig ikke ute etter å kjøpe ny server, ei heller mod'e den som står og går nå. Tenkte mer på noen smarte løsninger ifht skap eller noe sånt

Ender vel bare opp med at jeg smeller sammen en liten boks med litt isolering og passer på luftgjennomstrømning.
Panisk depressiv
1U Supermicro har fire eller fem vifter, litt avhengig av konfigurasjon. For å minske vibrasjonene er det doble, motsatt roterende vifter som snurrer 10-11 kRPM under drift. Hvis serveren står alene og i normal romtemperatur kan du prøve å fjerne annenhver vifte, men følg med på temperaturen.

De fleste 1U-modellene til Supermicro har fire 3,5" hot-swap i front, hvis de er fulle av 15 kRPM SCSI eller SAS-disker bør du kanskje være litt forsiktig med å fjerne vifter.

Du kan også se om du kan overstyre viftehastigheten i IPMI, det er i såfall bedre enn å røske ut vifter.

Hvis du har en modell med to strømforsyninger, plugg inn begge. Serveren kan kjøre på én, men lyden av én stresset strømforsyning er langt verre enn lyden av to som tar det lugnt.

En rack-server er et ekstrem-miljø for datakomponenter og er ikke kompatibel med møblerte hjem...