Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1708
Hei!

Slik jeg har forstått det er Canon 550D et halvformat kamera. Jeg tenker å kjøpe meg et Canon EF 24-105mm f/4 IS USM som jeg har forstått er beregnet til fullformat? Hvordan vil dette fungere? Bør jeg avstå fra å kjøpe?
Søk på crop faktor og les litt om det, så skjønner du nok. Her er en video der de viser forskjellen ved bruk av linse på et fullformat og et crop: http://vimeo.com/14832168 (5d er fullformat, 7d er ikke)

Linsen er bra den, men om jeg var deg ville jeg heller kjøpt en 24-70, eller 35mm i L - serien. Koster litt mer, men mye bedre.
Sist endret av Beastie; 15. desember 2011 kl. 22:02.
Nå er litt av saken at jeg får den for 5400, ville du fortsatt anbefalt et annet objektiv?
Sitat av Parkett Vis innlegg
Nå er litt av saken at jeg får den for 5400, ville du fortsatt anbefalt et annet objektiv?
Vis hele sitatet...
Det er et veldig bra objektiv, så jeg tror nok du blir fornøyd. Og 5400 er jo en bra pris når det koster omtrent 7000 nytt.
Bruker selv nevnte objektivet på 60D som har samme cropfaktor som 550D. Byggekvalitet, skarphet, fokusmotor, bildestabilisatoren... Alt er fantastisk, som man jo skal forvente av et L-objektiv.

Det eneste ankepunktet er en noe liten blenderåpning med F4 hele veien. Lysmessig er det ikke noe problem, med tanke på en meget kapabel bildestabilisator, men du mister muligheten til å leke med dybdeuskarphet.

24mm kan være en noe smal start på et cropkamera. Selv har jeg et 10-22mm USM som brukes når 24mm blir for mye, men majoriteten av bildene blir tatt med 24-105'en.

Nærmeste alternativ er som Beastie nevner 24-70mm F2.8L. Det gir en mer begrenset tele og ingen bildestabilisator, men større mulighet for dybdeuskarphet og mulighet til å ta bilde av bevegende motiver i dårligere lysforhold. Jeg vurderte dette nøye, men fant ut at 24-105'en var et bedre valg for meg. Jeg har ikke angret. Her er det ikke noe fasitsvar, du må vurdere hva som er viktigst for deg.

Jeg vil anbefale disse testene før du bestemmer deg:
http://www.the-digital-picture.com/R...ns-Review.aspx
http://www.the-digital-picture.com/R...ns-Review.aspx

5400 kr er en god pris. Objektivet koster forøvrig 8000 kr på sitt billigste, ikke 7000 kr som nevnt over.
Sist endret av djemb; 15. desember 2011 kl. 22:42.
Takk for svar dere, tror jeg går for objektivet. Har også et 50mm f/1,8 som jeg kan bruke ellers. Kanskje 10-22mm vil være et alternativ i fremtiden. Riktig som du sier at det koster rundt 8000 kr på sitt billigste.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Parkett Vis innlegg
Slik jeg har forstått det er Canon 550D et halvformat kamera.
Vis hele sitatet...
Det finnes AFAIK ingenting som heter «halvformat». Det finnes mellomformat, men dét er noe ganske annet (:
Sitat av Beastie Vis innlegg
(...) linse (...) Linsen (...)
Vis hele sitatet...
Objektiv(!)
om jeg var deg ville jeg heller kjøpt en 24-70, eller 35mm i L - serien. Koster litt mer, men mye bedre.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne med 24-70? OK, men 35? O.o

24-105 er antagelig objektivet jeg ville gått for om jeg ble tvunget til å ha bare ett objektiv, som det i tillegg skulle være zoom på. De få bildene du har lagt ut her tilsier at det vil passe bruksområdet ditt også.

Med Canon sitt system finnes det kameraer som takler både EF-S- og EF-objektiver (de med APS-C-sensor, som hos Canon har 1.6x crop), og de som kun takler sistnevnte (de med APS-H og Fullformatssensor).
Sitat av Jonta Vis innlegg
Objektiv(!)Å sammenligne med 24-70? OK, men 35? O.o
Vis hele sitatet...
Objektiv da, om du skal pirke så mye

Hm? Hvilken sammenligning? Pris du tenker på?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nei. Brennvidde.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Nei. Brennvidde.
Vis hele sitatet...
Det er jo greit å la han sjekke litt ut før han kjøper et L-objektiv, da de er såpass dyre (), og 24-105 er vel den linsen i serien som ligger nederst med tanke på kvalitet.

Men nå får han jo 24-105 billig, så da er valget enkelt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Beastie Vis innlegg
Det er jo greit å la han sjekke litt ut før han kjøper et L-objektiv, da de er såpass dyre ().
Vis hele sitatet...
Hø? «La ham sjekke litt»? 35mm f/1.4 koster en del mer enn 24-105, og det er på langt nær en erstatter mtp. brennvidde.

Forøvrig heter det fortsatt «objektiv» (:
Jeg vet ikke hva du legger i mye, men etter en sjekk hos B&H vil en 24-105 koste 7702 kr inkl mva og 35mm 9127 kr inkl mva. Dette er en forskjell på 1425 kr. Personlig syns jeg ikke det er så stor forskjell.

To helt forskjellige objektiver, det er jeg enig i. Det ene er et standard, mens det andre er et fast.

Jeg har vel ikke sagt at 35mm er en erstatter for 24-105mm. Innlegget mitt sier hva jeg ville kjøpt om jeg skulle investert i et L-objektiv.

Edit: Og om jeg skriver linser ved en senere anledning, må du bare finne deg i det
Sist endret av Beastie; 16. desember 2011 kl. 00:52.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så ikke poenget med å lage en ny tråd.
Jeg har et lite dilemma. Har for øyeblikket ett 24-70mm f/2.8 objektiv, den har ikke IS, men stor blender. Vurderer nå å skaffe 24-105mm som har IS, men ikke like stor blender. Har 60D som brukes så og si bare til film. Merker jeg savner IS noe fryktelig, men er redd for å miste lys mtp. filming innendørs o.l. Noen med erfaringer angående dette? Hva er mest vært å ha?

Er enten eller her altså, har ikke råd til å ha begge
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sigøynerblod: Vel, IS eliminerer vibrasjon fra den som holder kamera, ikke det som filmes/fotograferes. Så om du har en løsning à la Steadicam ville jeg gått for blender.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Sigøynerblod: Vel, IS eliminerer vibrasjon fra den som holder kamera, ikke det som filmes/fotograferes. Så om du har en løsning à la Steadicam ville jeg gått for blender.
Vis hele sitatet...
Om man ikke har steadicam eller shoulder rig da, hva ville du gått for? Da tenker jeg all-around, inne, ute, lyst, mørkt.
Brukte selv 24-105 som eneste objektiv på en 20D i nesten 2 år, og det var svært få ganger at jeg savnet noe som var videre enn 24 mm.

Det er i tillegg et meget godt objektiv og på et cropkamera så vil det tegne omtrent like skarpt som et 24-70. L optikk koster litt mer i innkjøp, men de taper seg lite i verdi og du kommer antageligvis til å ha objektivet for resten av livet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sigøynerblod Vis innlegg
Om man ikke har steadicam eller shoulder rig da, hva ville du gått for? Da tenker jeg all-around, inne, ute, lyst, mørkt.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker omtrent kun fastobjektiver, vet ikke hva du filmer, om du har mulighet til å ta med deg lyskilder, og heller ikke om du har behov for f/2.8 eller den ekstra brennvidden.