Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2385
Fullmånen tittet frem her om natten og det måtte selvsagt foreviges. Kritikk?

(Klikkbart bilde for høyere oppløsning)

4,0s @ f/13, ISO 1250, 18 mm
oj. nesten imponerende at du har fått med detaljene både i den mørke himmelen og den lyse oppkjørselen

stilig bilde, likte spesielt tegneserielooken du av en eller annen grunn fikk på himmelen
Likte månen. Prøvde og ta bilde av månen her om dagen, men får bare en "sol"
Sitat av excubated Vis innlegg
oj. nesten imponerende at du har fått med detaljene både i den mørke himmelen og den lyse oppkjørselen

stilig bilde, likte spesielt tegneserielooken du av en eller annen grunn fikk på himmelen
Vis hele sitatet...
kunne nesten (uten at jeg har fårt mye peiling på fotografering) likne på HDR.

uansett, jeg digger bildet, nå kommer julestemningen
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg

uansett, jeg digger bildet, nå kommer julestemningen
Vis hele sitatet...
Som Viva sier, så kommer jeg også skikkelig i julestemning!
Likte spesielt månen og oppkjørselen med juletreet.

Har du lyst å avsløre litt av det du har gjort for å få bilde slik?
Sist endret av ZyPreXa; 3. desember 2009 kl. 22:06.
er det manipulert?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg tipper at det er brukt to eksponeringer.
HøyRisiko Psykopat
Han avsløre jo litt hvordan han har fått det til da, 4 sekunders lukkertid
Jeg syntes himmelen ser sykt redigert ut.
offtopic, er det fra vardeåsen? : )
Bortsett fra tegneseriehimmelen så ser det ut som ethvert gult borettslag som ender på "-åsen", "-lia" eller "-bakken" her til lands
For å komme med litt konstruktivt her likte jeg jevnt over bildet; MEN, det er noen elementer som "looks abit shopped" i mine øyne.
- Månen har en litt for heftig outer glow
- Himmelen har ingen konturer eller nyanser, kun en HELT svart overflate med hvite prikker. Nattehimmelen pleier vel også å ha et tydelig hint av blå? Syntes det ble litt drøyt ihvertfall.

Forgrunnen gjorde mye bra med julelysene og snøen, men jeg får litt HDR-feeling her. Tipper at du, siden du skriver at det er én eksponering, har lysnet/mørknet forgrunn (fram tom. gule hus) og bakgrunnen for seg selv?

For å komme med litt mer ros syntes jeg det var en spennende komposisjon. Interessant valg av format, syntes at bildet gjorde seg utmerket til formatet. De to fokuspunktene i bildet, månen og julelysene i treet, er begge plassert langs det gyldne snitt, bra.

Alt i alt et godt bilde, jeg skal gi deg det, men det lukter litt for mye av himmelen din.
Dette er absolutt touched ja. Han legger ikke sjul på det. Men tør jeg spørre om hvorfor du bruker så høy ISO når det er svarte natta? Ikke helt fan av beskjæringen. Komposisjonsmessig ser det ut som om dette er i en serie bilder hvorav hovedbildet ikke ble tatt bak alle husene, men mer 'foran'.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
er det bare jeg som reagerer på at det er tre identiske stjerner som er like store? det virker redigert. utenom det er motivet rotete og trekker vekk fokuset. lyset er bra og det virker som et HDR-bilde
Sitat av dynamite Vis innlegg
Men tør jeg spørre om hvorfor du bruker så høy ISO når det er svarte natta?
Vis hele sitatet...
Hæ? Er jo klart det vel. Det er jo som du selv sier midt på svarte natta, og da kan det være kjekt med litt mer lysfølsomhet slik at man slipper å eksponere i en liten evighet. (Om man ikke har noe imot støy, vel og merke)
Sist endret av grudgE; 4. desember 2009 kl. 06:30.
Takk for tilbakemeldinger! Mange spørsmål, skal forsøke å svare på de.

Jeg valgte såpass høy lysfølsomhet (ISO) nettopp fordi det var natt. Jeg ville ha litt ekstra dybdeskarphet (derav f/13), og for å slippe å ha så alt for lang lukketid satte jeg altså ISO til 1250. Kamerastativ var ikkeeksisterende; jeg måtte holde kameraet stødig på en isfylt verandakant mens jeg stod barbeint(!) i snøen i -8˚C – enda en grunn til å ikke ha så lang lukkertid.

Mange kommentarer på himmelen: Ja, den er etterbehandlet. Ble kanskje i kraftigste laget, men er i det store og hele fornøyd.

Det er ikke HDR, kun en enkelt eksponering. Har foretatt noen lokale justeringer, men ingen nedenfor horisonten.

Og det er ikke Vardeåsen. I høyere oppløsning skimter man Steinsfjorden i bakgrunnen.
Himmelen ser ut som noe fra barne tv. Egentlig ser vel hele bildet ut som noe fra barne tv.
Er det utbrenthet jeg ser midt på høyre side?
Julestemningbilde!
Jeg synes bildet var flott, det eneste jeg kan rakke ned på er at det ser manipulert ut.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Helt greit bilde. Forgrunnen blir faktisk litt for dominerende her. Litt usikker på formatet da det er langdt og smalt. Men fikk litt julestemnig anyway Burde kuttet bildet rett under juletreet
Fint bilde! :-) Noen som har tips om hvordan månen blir fin? Som en annen person i forumet får jeg også bare en "sol" når jeg prøver å ta av månen.
Et godt tips kan være å eksponere både for månen og for resten av motivet og sette det sammen i etterbehandlingen. Husk å bruke stativ, lav lysfølsomhet (ISO) og liten blender (høyt f-tall).
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av galningen Vis innlegg
er det manipulert?
Vis hele sitatet...
Sitat av froskenfredrik Vis innlegg
sette det sammen i etterbehandlingen.
Vis hele sitatet...
Ja altså? Dette lurer jeg på.
Å eksponere to bilder, eller å ta to forskjellige bilder, er et godt tips og en vanlig metode ved månefoto, men det er ikke det jeg har gjort her.

Mitt bilde er til dels manipulert, i den forstand at jeg har justert lokalt og i det små på himmelen slik at månen og enkelte stjerner er fremhevet og retusjert. Jeg er enig i at det ble litt i overkant, noe jeg også ser av kommentarene.

Men det er da også derfor jeg postet det her i fotograferingsunderforumet, for å få tilbakemeldinger, og ikke under skryteplassen. Og tilbakemeldingene takker jeg for!