Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3896
Hei! Har vært på besøk hos slektninger litt utenfor Ålesund og fikk tatt noen turer rundt omkring i området. Fikk selvfølgelig med meg kamera og selv om været ikke var helt perfekt fikk jeg knipset noen motiver. Noen tips til neste gang? Noen som vet hvordan man ikke får så rødt skjær i bildene når man bruker graderte gråfiltre?

1:
http://fc04.deviantart.com/fs46/i/2009/198/7/7/Breathe_by_loffe123.jpg

2:
http://fc00.deviantart.com/fs48/i/2009/201/b/c/Flyndre_by_loffe123.jpg

3:
http://fc09.deviantart.com/fs47/i/2009/201/b/8/Lundefugl_by_loffe123.jpg

4:
http://fc03.deviantart.com/fs46/i/2009/199/1/c/Emblemstranda_by_loffe123.jpg
jeg ELSKER første og siste!
Fantastisk. Rett og slett fantastisk!
1 og 3 falt i smak her hos meg
fantastisk er det på Runde og atlanterhavsparken du har tatt bilda?
Applaus til deg
Men er det en illusjon eller er ikke horisonten rett på bilde nummer fire?
Og hva er den sorte skyggen i venstre hjørne på nummer to?
var saker det der i forhold til Oslo ? hæhæ

Pene bilder btw!
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av oxygen1111 Vis innlegg
fantastisk er det på Runde og atlanterhavsparken du har tatt bilda?
Vis hele sitatet...
Runde, Flø, Atlanterhavsparken og litt diverse Har noen som jeg ikke har rukket å gå igjennom som jeg kan legge ut etterhvert.

Sitat av GothQueen
Applaus til deg
Men er det en illusjon eller er ikke horisonten rett på bilde nummer fire?
Og hva er den sorte skyggen i venstre hjørne på nummer to?
Vis hele sitatet...
Den er nok ikke helt rett, men det skal fikses etterhvert
Den store skyggen til høyre hjørne er et hode, det til venstre vet jeg ikke helt
Jeg holdt nesten på å ramle ut av stolen! Ingenting annet enn fantastisk!
Nydelige bilder loffe!

keep em' coming
loffe's Avatar
Trådstarter
Er hos en kompis i Sverige nå, og for å få tilbake normal døgnrytme døgnet vi i natt. Tok noen bilder ved stranda kl 5 om morgenen. Ka tycks?

http://fc06.deviantart.com/fs49/f/2009/202/5/8/Tanum_by_loffe123.jpg
Sitat av loffe Vis innlegg
Er hos en kompis i Sverige nå, og for å få tilbake normal døgnrytme døgnet vi i natt. Tok noen bilder ved stranda kl 5 om morgenen. Ka tycks?

http://fc06.deviantart.com/fs49/f/2009/202/5/8/Tanum_by_loffe123.jpg
Vis hele sitatet...
Damn.Jeg vet kåmmende spørsmål kan høre idiotisk ut (har ikke pæjl på bilder),
men bruker du photoshop eller lignende?eller er det bare bra objektiv du bruker?
Han bruker lang lukkertid for å få den "is" effekten, pluss at han er ekstremt god til å finne motiver
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Han bruker lang lukkertid for å få den "is" effekten, pluss at han er ekstremt god til å finne motiver
Vis hele sitatet...
O.t,men betyr "lang lukketid" at bilde blir tatt "sakte"?
Det vil si at det vil samles mye mer lys på sensoren, du kan sikkert kalle det "sakte". På slike bilbilder der du ser at bilen er "strekt" utover blir det brukt lang lukkertid.
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Damn.Jeg vet kåmmende spørsmål kan høre idiotisk ut (har ikke pæjl på bilder),
men bruker du photoshop eller lignende?eller er det bare bra objektiv du bruker?
Vis hele sitatet...
Bruker selvfølgelig Photoshop endel, ja. Hvis det er av interesse har jeg brukt disse verktøyene i PS: Levels, Curves, Saturation, Contrast, Vignettering og Unsharp mask. Har også brukt dodge og burn tool noen steder på steinene. Ellers er det brukt to graderte gråfiltre for å unngå overeksponering ved himmelen og kitobjektivet på Canon EOS 400D (så objektivet er ikke spesielt bra). Har også brukt 3,20 sek lukkertid noe som vil si at bildesensoren fanger opp alt som skjer foran kamera i 3,20 sek fra jeg trykker på knappen. Derfor bruker jeg også stativ for å ikke få bildene uskarpe. Håper du skjønte litt mer nå?
Sitat av loffe Vis innlegg
Bruker selvfølgelig Photoshop endel, ja. Hvis det er av interesse har jeg brukt disse verktøyene i PS: Levels, Curves, Saturation, Contrast, Vignettering og Unsharp mask. Har også brukt dodge og burn tool noen steder på steinene. Ellers er det brukt to graderte gråfiltre for å unngå overeksponering ved himmelen og kitobjektivet på Canon EOS 400D (så objektivet er ikke spesielt bra). Har også brukt 3,20 sek lukkertid noe som vil si at bildesensoren fanger opp alt som skjer foran kamera i 3,20 sek fra jeg trykker på knappen. Derfor bruker jeg også stativ for å ikke få bildene uskarpe. Håper du skjønte litt mer nå?
Vis hele sitatet...
Haha.Jeg skjønner selfølgeli ikke en dritt,men fikk lyst og skjønne mer når jeg ser på bildene.
Bruker du raw-format når du redigerer?

7kr8.. Prøv å les litt på wikipedia. http://no.wikipedia.org/wiki/Lukker
Ehm, Loffe, er ikke disse bildene redigert slik at det blir HDR?
Disse bildene var skikkelig kule, spesielt det siste.

Du har vel ikke tilfeldigvis det i stoooort format? Type 1680x1050++.
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Ehm, Loffe, er ikke disse bildene redigert slik at det blir HDR?
Vis hele sitatet...
Nei, har bare brukt én eksponering. Gjelder alle bildene, men tar i Rawformat så får jo frem endel detaljer! Liker ikke HDR så veldig godt egentlig
EOS 400D er ikke best på .jpg heller da. Lønner seg alltid å ta i råformat slik at du får utnyttet motivet fullt ut
Du tar fabelaktige bilder, har du en pris på noen av disse? (Send PM; Kunne fint passet på veggen her)
Må bare få det klart; utrolige bilder. Hvis det er noe man skal pirke på, noe man kan unngå (), er det rekkverket på bilde Nr, 2.
Uansett! Fantastisk!
Ay caramba. Dette var spennende! Utrolig hvordan du har mekket for å få bildene så klare som de er, med det dynamiske omfanget. Jeg tenkte med en gang at dette var noe HDR-mas, men heldigvis tok jeg feil. Takk for bildene, de var meget inspirerende! De var faktisk så inspirerende at jeg hiver meg i bilen med kamerasekken og stativet, ut for å knipse!
Hm, har veldig lyst til å gå inn for å ta masse tøffe bilder, evt bli fotograf. Har ikke lagt ut noe særlig med bilder, og jeg har tatt mange bilder siden, men skulle gjerne likt å vite hvordan du klarer å lage bildenene dine så fabelaktige (literally). Har du noen god guide på nettet som jeg kan grave meg nedi, eller er alt dette funnet på selv?

Bildene dine ser ut som malerier!
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Hm, har veldig lyst til å gå inn for å ta masse tøffe bilder, evt bli fotograf. Har ikke lagt ut noe særlig med bilder, og jeg har tatt mange bilder siden, men skulle gjerne likt å vite hvordan du klarer å lage bildenene dine så fabelaktige (literally). Har du noen god guide på nettet som jeg kan grave meg nedi, eller er alt dette funnet på selv?

Bildene dine ser ut som malerier!
Vis hele sitatet...
Kjøp et speilrefleks kamera og spring ut og ta bilder. Jo fler man tar desto flinkere blir man til slutt. Det er i første omgang det aller beste og enkleste.
Sitat av Vangen Vis innlegg
Kjøp et speilrefleks kamera og spring ut og ta bilder. Jo fler man tar desto flinkere blir man til slutt. Det er i første omgang det aller beste og enkleste.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at jeg er ganske flink til å ta bilder med tanke på teknikk (ISO, blender, lukkertid, snitt osv) men det er redigeringen av bildene som jeg sliter med. Når jeg legger det inn i photoshop, så ender det egentlig bare med at jeg fikser på kontraster, saturation og cropper det perfekt. Jeg har lett etter en guide som er fin for å lære seg basics når det kommer til redigering av bilder, og da snakker jeg generell basics, ikke hvordan man retusjerer en nese

Dessuten så har jeg EOS 400d
Sist endret av bendiks; 22. juli 2009 kl. 03:42.
Uhm... Du justerer lys og kontrast, av og til legger man på et filter eller to for å justere enkeltområder, det er grunnleggende. Veldig grunnleggende.
Hva grunnleggende er det du lurer på? Hvor grunnleggende? I hvilket program? Er man ny og ikke har behov for alt for mange pirkefunksjoner og dill så er PS Elements supert også kan man investere i et abonement på Digital Foto.
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Jeg vil påstå at jeg er ganske flink til å ta bilder med tanke på teknikk (ISO, blender, lukkertid, snitt osv) men det er redigeringen av bildene som jeg sliter med. Når jeg legger det inn i photoshop, så ender det egentlig bare med at jeg fikser på kontraster, saturation og cropper det perfekt. Jeg har lett etter en guide som er fin for å lære seg basics når det kommer til redigering av bilder, og da snakker jeg generell basics, ikke hvordan man retusjerer en nese

Dessuten så har jeg EOS 400d
Vis hele sitatet...
Hvis du snakker om generell basics så er det ikke så mye mer enn å fargekorrigere, forsterke farger, bruke curves etc. Det som er det viktigste er å velge disse verktøyene fra den svarte og hvite sirkelen under layerpaletten. Da kan du lage masks og redigere isolerte deler av bildet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Bilde 2: Jeg får jo assosiasjoner ja, når det gjelder dette bygget, denne personen med sin medbrakte skygge. Og bygget er nok i kategorien bedehus, uten at jeg skal gå dypere inn i den saken.
Det har forgått mye opp igjennom tidene på slike forsamlingshus, vil jeg påstå, som ikke tåler dagens lys.
Liker innhold, plassering av elementer og skyggespill, samt kontrast og hva nå enn det heter alt.
Dog savner jeg et lite lysglimt en plass i bildeflaten, som muligens hadde tilført noe dybde i bildet.
Fikk mange sterke fornemmelser når jeg ser det og syntes du har fått frem mye mystikk og fine toner og kontraster. Et kreativ og artig foto. Liker komp. og utsnittet godt.
Et nydelig stykke arbeid, et motiv som de fleste vel ville gått rett forbi.