Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2041
Hei freakere,

Jeg bruker sjeldent mobilen til annet enn å sjekke mail via hjemmenettet, men behøver et norsk telefonnummer i anledning jobben.

Brukte Chess i alle år før de ble en del av Telia, som nå forteller meg at mitt abonnement (0,- i måneden, betalte kun for det jeg brukte) vil bli overført til et annet abonnement innen 2 uker med en startpris på 249,- per måned.

Ønsker da å finne en annen operatør som tilbyr et abonnement uten månedsavgift. Hvilke muligheter har man?

Sitat av Rosander Vis innlegg
Vis hele sitatet...
I følge denne siden så finnes det ingen abonnementer uten fast månedsavgift for personer over 13 år. Dette er alarmerende.
Sitat av CoroCoro Vis innlegg
I følge denne siden så finnes det ingen abonnementer uten fast månedsavgift for personer over 13 år. Dette er alarmerende.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det skremmende?
Det er prisen du betaler for å være tilkoblet infrastrukturen.
Nå som ingen ringer lenger og data er såpass billig så må de hente penger ett sted for de kundene som ikke benytter betalte ekstratjenester og abonnement med store datapakker.

Men det finnes fortsatt kontaktkort både med og uten månedlig betaling.
Du kan benytte kontantkort.
Sitat av CoroCoro Vis innlegg
I følge denne siden så finnes det ingen abonnementer uten fast månedsavgift for personer over 13 år. Dette er alarmerende.
Vis hele sitatet...
Nei, for de havner ikke i en tråd som handler om billigste mobilabonnementer. Må heller være alarmerende at folk fortsatt bruker kontantkort. Kjenner du noen over 13 som bruker mobil mindre enn hva månedsavgiften kommer på?

Trenger en ett telefonnummer i forbindelse med arbeid så står vel arbeidsgiver for den kostnaden?
Sist endret av Jens1; 2. august 2019 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Kjenner du noen over 13 som bruker mobil mindre enn hva månedsavgiften kommer på?
Vis hele sitatet...
Jeg er over 43 og innså på et punkt at jeg pga. messenger, imessage og hovedsaklig bruk av wi-fi fremfor mobildata osv. ikke var i nærheten av å få valuta for pengene jeg betalte for mitt 199,- kr/mnd abonnement, så jeg byttet til kontantkort og har ikke sett meg tilbake. Bruker kanskje 10-20 kr på mobilbruk pr. mnd nå, men da utnytter jeg også skamløst at stort sett alle har abonnenter hvor de ringer "gratis" ved å sende dem en melding via en av de ovennevnte kanalene hvor jeg ber dem ringe meg opp. Hadde alle gjort som meg hadde det med andre ord ikke funket, men vil anbefale TS å gjøre det samme. Bruker Talkmore selv, men alternativer finnes vel.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvorfor er det skremmende?
Det er prisen du betaler for å være tilkoblet infrastrukturen.
Nå som ingen ringer lenger og data er såpass billig så må de hente penger ett sted for de kundene som ikke benytter betalte ekstratjenester og abonnement med store datapakker.

Men det finnes fortsatt kontaktkort både med og uten månedlig betaling.
Vis hele sitatet...
I alle år helt frem til forrige måned var det mulig å ha et norsk abonnement uten fast månedsavgift hos en eller annen operatør. Nå virker det til å ha blitt utryddet. Alt jeg ønsker er et norsk telefonnummer uten å måtte betale for ting jeg ikke bruker.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Du kan benytte kontantkort.
Vis hele sitatet...
Bor ikke i Norge for øyeblikket og kan ikke akkurat svippe innom Narvesen for å handle kontantkort. Men om jeg fikk en bekjent til å gjøre meg en tjeneste, så går dette ut på at jeg melder meg ut av medlemskapet hos operatøren min (Telia) og får kjøpt et kontantkort som det medfølger et nytt telefonnummer på? Telefonnummeret mitt opphever vel å eksistere når jeg melder meg ut av Telia, antar jeg. Beklager ignoransen min, men har aldri vært uten et abonnement før, og har alltid fått det overført mellom operatørene (hatt samme nummer siste 17 årene).

Sitat av voktern Vis innlegg
Vis hele sitatet...
50-lapp i måneden virker som det greieste alternativet på det norske markedet per i dag. Skulle bare ønske at man ikke trenger å betale bare for å ha et aktivt telefonnummer.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei, for de havner ikke i en tråd som handler om billigste mobilabonnementer. Må heller være alarmerende at folk fortsatt bruker kontantkort. Kjenner du noen over 13 som bruker mobil mindre enn hva månedsavgiften kommer på?

Trenger en ett telefonnummer i forbindelse med arbeid så står vel arbeidsgiver for den kostnaden?
Vis hele sitatet...
Spiller lite rolle hva andre folk driver med. Det er alarmerende at noe som har vært gratis, nå koster penger. Dette er min subjektive mening.

Angående arbeidet, så jobber jeg frilans og det er hendig med en alternativ kontaktmetode for klienter enn kun via mail. Representerer Norge i arbeidet og er kjekkest med et norskt nummer, som har vært gratis for meg i alle år helt frem til forrige måned.

Sitat av mr_jeeje Vis innlegg
Jeg er over 43 og innså på et punkt at jeg pga. messenger, imessage og hovedsaklig bruk av wi-fi fremfor mobildata osv. ikke var i nærheten av å få valuta for pengene jeg betalte for mitt 199,- kr/mnd abonnement, så jeg byttet til kontantkort og har ikke sett meg tilbake. Bruker kanskje 10-20 kr på mobilbruk pr. mnd nå, men da utnytter jeg også skamløst at stort sett alle har abonnenter hvor de ringer "gratis" ved å sende dem en melding via en av de ovennevnte kanalene hvor jeg ber dem ringe meg opp. Hadde alle gjort som meg hadde det med andre ord ikke funket, men vil anbefale TS å gjøre det samme. Bruker Talkmore selv, men alternativer finnes vel.
Vis hele sitatet...
Takker for innspill. Det høres absolutt ikke dumt ut.
Sitat av CoroCoro Vis innlegg
I alle år helt frem til forrige måned var det mulig å ha et norsk abonnement uten fast månedsavgift hos en eller annen operatør. Nå virker det til å ha blitt utryddet. Alt jeg ønsker er et norsk telefonnummer uten å måtte betale for ting jeg ikke bruker.



Bor ikke i Norge for øyeblikket og kan ikke akkurat svippe innom Narvesen for å handle kontantkort. Men om jeg fikk en bekjent til å gjøre meg en tjeneste, så går dette ut på at jeg melder meg ut av medlemskapet hos operatøren min (Telia) og får kjøpt et kontantkort som det medfølger et nytt telefonnummer på? Telefonnummeret mitt opphever vel å eksistere når jeg melder meg ut av Telia, antar jeg. Beklager ignoransen min, men har aldri vært uten et abonnement før, og har alltid fått det overført mellom operatørene (hatt samme nummer siste 17 årene).



50-lapp i måneden virker som det greieste alternativet på det norske markedet per i dag. Skulle bare ønske at man ikke trenger å betale bare for å ha et aktivt telefonnummer.



Spiller lite rolle hva andre folk driver med. Det er alarmerende at noe som har vært gratis, nå koster penger. Dette er min subjektive mening.

Angående arbeidet, så jobber jeg frilans og det er hendig med en alternativ kontaktmetode for klienter enn kun via mail. Representerer Norge i arbeidet og er kjekkest med et norskt nummer, som har vært gratis for meg i alle år helt frem til forrige måned.



Takker for innspill. Det høres absolutt ikke dumt ut.
Vis hele sitatet...
Nei?
Ett abonnement I vanlig forstand inkluderer i nyere tid en gitt mengde sms, tellerskritt og data mot en fast kostnad hver måned.

Ett kontantkort lar deg ha ett nummer uten månedlig betaling hvor du enten kan betale kun det du bruker eller bestille månedspakker med samme innhold som ett abbonement men du må kjøpe denne pakken hver mnd i stedefor at det går automatisk.

Linken jeg ga deg viser vanlige abonnement, alle tilbyderne har også kontantkort.

https://mycall.no/kontantkort
Jeg har jobbnummer som dekker alle mine behov men jeg har også mycall kontant som privat nummer hvor jeg fyller på en 50 lapp hver 12.mnd eller noe sånt for at nummeret ikke skal bli slettet.
Sitat av CoroCoro Vis innlegg
Men om jeg fikk en bekjent til å gjøre meg en tjeneste, så går dette ut på at jeg melder meg ut av medlemskapet hos operatøren min (Telia) og får kjøpt et kontantkort som det medfølger et nytt telefonnummer på? Telefonnummeret mitt opphever vel å eksistere når jeg melder meg ut av Telia, antar jeg. Beklager ignoransen min, men har aldri vært uten et abonnement før, og har alltid fått det overført mellom operatørene (hatt samme nummer siste 17 årene).
Vis hele sitatet...
Du trenger fortsatt en operatør for kontantkort.
Tipper du overfører telefonnummer på samme måte som ellers.

Sitat av CoroCoro Vis innlegg
50-lapp i måneden virker som det greieste alternativet på det norske markedet per i dag. Skulle bare ønske at man ikke trenger å betale bare for å ha et aktivt telefonnummer.
Vis hele sitatet...
Femti kroner per måned er jo småpenger i dag.
Hopp over en iskrem i måneden og ha heller tilgang på telefon.

Det er mye som har vært "gratis"/billig, men ikke er det lenger.
Ikke se på hva slags gebyrer du betaler hver gang du betaler noe med nettbanken i Norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CoroCoro Vis innlegg
Spiller lite rolle hva andre folk driver med. Det er alarmerende at noe som har vært gratis, nå koster penger. Dette er min subjektive mening.
Vis hele sitatet...
Du kan snu litt på det.

For inntil ca. tjue år sidan var telefoni ein reell kostnad. Ein plass rundt 1990-1995 vart fasttelefonprisane så låge at folk ikkje lenger tenkte på det som eit luksusgode, mennoko ein ukritisk gjorde; du tenkte ikkje før du ringte fasttelefon.

Mobiltelefoner har hatt samme priskurva, og i dag er bruken av telekommunikasjonstenester de facto gratis. Eg betaler per månad, og om eg ringer til ein venn i USA, eller til naboen så er marginalkostnaden for det identisk: 0,-

I eit marked der marginalprisen for å ringe naboen har gått frå 25 øre minuttet, til 0,- per minutt, og prisen for å ringe folk i USA effektivt sett har gått frå eit par kroner per minutt til 0,- per minutt er det ikkje spesielt overraskande at kostnadsstrukturer endrer seg på relativt kort tid.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nei?
Ett abonnement I vanlig forstand inkluderer i nyere tid en gitt mengde sms, tellerskritt og data mot en fast kostnad hver måned.

Ett kontantkort lar deg ha ett nummer uten månedlig betaling hvor du enten kan betale kun det du bruker eller bestille månedspakker med samme innhold som ett abbonement men du må kjøpe denne pakken hver mnd i stedefor at det går automatisk.

Linken jeg ga deg viser vanlige abonnement, alle tilbyderne har også kontantkort.

https://mycall.no/kontantkort
Jeg har jobbnummer som dekker alle mine behov men jeg har også mycall kontant som privat nummer hvor jeg fyller på en 50 lapp hver 12.mnd eller noe sånt for at nummeret ikke skal bli slettet.
Vis hele sitatet...
Takker for innspill og personlige erfaringer. Jeg har vært så heldig at jeg har betalt 0,- i måneden for de månedene jeg ikke sendte sms/ringte, databruk har jeg så og si aldri benyttet meg av. Fint var det at regningene kom på 6 kr og noen ganger 20 kr totalt per måned.

Ser jo gunstigheten bak et fast (relativt lavt) månedsbeløp hvis man faktisk sender sms, ringer og bruker data nogenlunde hver dag. Det er vel folk flest nå om dagen.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Du trenger fortsatt en operatør for kontantkort.
Tipper du overfører telefonnummer på samme måte som ellers.

Femti kroner per måned er jo småpenger i dag.
Hopp over en iskrem i måneden og ha heller tilgang på telefon.

Det er mye som har vært "gratis"/billig, men ikke er det lenger.
Ikke se på hva slags gebyrer du betaler hver gang du betaler noe med nettbanken i Norge.
Vis hele sitatet...
Da sjekker jeg først og fremst om Telia tilbyr kontantkort, så jeg slipper å bytte operatør, som er litt vrient siden jeg ikke befinner meg i Norge.

Er enig i at 50 kr kan sees på som småpenger, er bare det at jeg ikke bruker mobilen nok til at 50 kr rettferdiggjøres. Men innser så at 0,- per måned (uten bruk) er en ting av fortiden, og må bare innrette meg etter det hvis jeg skal ha et norsk telefonnummer.

On a sidenote: Er Skandiabanken Norges beste bank? Har hørt fra flere at gebyrene deres er lave. Hos Sparebank 1 betaler jeg f.eks. 400 kr i året for å ha et VISA-kort hos dem, og kontantuttak i utlandet ligger på 45-60 kr ekstraavgift per uttak.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan snu litt på det.

For inntil ca. tjue år sidan var telefoni ein reell kostnad. Ein plass rundt 1990-1995 vart fasttelefonprisane så låge at folk ikkje lenger tenkte på det som eit luksusgode, mennoko ein ukritisk gjorde; du tenkte ikkje før du ringte fasttelefon.

Mobiltelefoner har hatt samme priskurva, og i dag er bruken av telekommunikasjonstenester de facto gratis. Eg betaler per månad, og om eg ringer til ein venn i USA, eller til naboen så er marginalkostnaden for det identisk: 0,-

I eit marked der marginalprisen for å ringe naboen har gått frå 25 øre minuttet, til 0,- per minutt, og prisen for å ringe folk i USA effektivt sett har gått frå eit par kroner per minutt til 0,- per minutt er det ikkje spesielt overraskande at kostnadsstrukturer endrer seg på relativt kort tid.
Vis hele sitatet...
Setter pris på innsikten din. Det var bare et spørsmål om tid før muligheten for "betal kun for det du bruker" ble utryddet. Det var riktignok en fin affære, det var det.
Fikk forøvrig endret abonnementet til Telia kontantkort, 50 kr i året som minstepris. Da var dagen reddet.