Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1564
Hei! Jeg skal kjøpe meg en laptop til rundt 10 000 kr. Og jeg står litt mellom kjøp av MacBook eller en eller annen ultrabook med windows. Er det lurt å kjøpe ny MacBook nå? Er det noen som har noen aktuelle alternativer til MacBook?

Driver mye med mediarelaterte ting, så vet at man kan få litt mer ytelse med windows-laptop. Men hørt at Mac er veldig vennlig når det gjelder sånt og fungerer stort sett rett ut av boksen. Aldri rørt Mac før, noen andre som har vært i samme bås som har noen tips?

Takk!

Kom over den her nå, virket jo billig med tanke på at den samme nesten koster 12 000 på Apple sin egne hjemmeside.
Sist endret av OberstApfel; 23. august 2015 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva skal du bruke den til, spesifikt? Mediarelaterte ting er litt vagt. Hvis du skal redigere video trenger du fort litt skjermkort, etc.

Sånn generelt sett så er Mac kun verdt det hvis du har et spesifikt ønske om å bruke noen av softwaren som er eksklusiv til Mac. Logic, Gargeband, Final Cut, etc.

Har eid en Macbook pro nå i godt over et år, og er vanvittig fornøyd med kjøpet. Men det skal sies at mange av funksjonene jeg setter pris på, setter jeg pris på fordi jeg driver mye med mediaarbeid selv. For eksempel: hvis Macen din går tom for strøm lagres sessionen din uansett, så du mister aldri arbeid. Uansett. For folk flest nyttig, for meg -- og kanskje deg -- fullstendig uvurderlig.

Bare tenk på Mac som en dyrere PC, som ikke nødvendigvis gir deg bedre ytelse, men som har en del features folk er villig til å betale premium for. Spørsmålet er hvor mye de er verdt for deg.
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

DDR4 er vel kanskje på vei, så kjøp heller brukt eller billig maskin nå, og kjøp bedre senere.
Det skal vertfall jeg gjøre.

Skulle jeg kjøpe så dyr laptop bør den ha: Samsung SM951 SSD, PCIe M.2 256GB
1600/1200MB/s - 256 GB bulk http://digitalimpuls.no/PC-komponent...09-p0000116210 SSD disk i minstefall.

Samt skylake (i7-6500U)
Et greit alternativ er Asus ZenBook UX305 (koster 9000 på Expert): http://www.tek.no/artikler/test-asus...k-ux305/167263
Penis
Trådstarter
Takk for tipsene folkens!

Har nå begynt å titte litt på den her. Noen som har noen erfaringer med Multicom sine laptops? Ser at tilbakemeldingene på hjemmesiden er gode, men dog nesten litt for gode.
Sitat av OberstApfel Vis innlegg
Takk for tipsene folkens!

Har nå begynt å titte litt på den her. Noen som har noen erfaringer med Multicom sine laptops? Ser at tilbakemeldingene på hjemmesiden er gode, men dog nesten litt for gode.
Vis hele sitatet...
Ser ut som et greit kjøp, men ville tenkt på resale value... Multicom er ikke et like bra brand som eks. Asus. PC'en jeg henviste til er eks. verdens tynneste 13 tommers laptop for øyeblikket... Det er den ikke når du selger den en gang, men den er nok fortsatt ganske tynn sammenlignet med nypris laptoper for en OK bruktpris.
Penis
Trådstarter
Sitat av nikita Vis innlegg
Ser ut som et greit kjøp, men ville tenkt på resale value... Multicom er ikke et like bra brand som eks. Asus. PC'en jeg henviste til er eks. verdens tynneste 13 tommers laptop for øyeblikket... Det er den ikke når du selger den en gang, men den er nok fortsatt ganske tynn sammenlignet med nypris laptoper for en OK bruktpris.
Vis hele sitatet...
Men leste flere steder at den Asusen er helt elendig når den skal gjøre noen tyngre oppgaver. Da føler jeg det er verdt det med en større laptop så lenge den yter litt bedre. Ytelsemessig føler jeg den multicomen virker best, også mye bedre lagringsplass. Men Asusen virker mye smudere: støyløs, tynn og lett. Vanskelig valg.