Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2177
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hei,

Jeg har en ZYXEL P-2812HNU-F3 modem som jeg får internett fra. Ute i verkstedet ville jeg også ha internett, men siden dette er 100m ifra men det går likevel strøm over, valgte jeg en slik adapter som sender internettet gjennom stikkontakten.

En annen grunn til at jeg trengte internett i verkstedet var fordi jeg har montert opp et IP kamera pga tyveri.

Internettet virker helt fint ute i verkstedet etter å ha koblet dette opp, men får å få tilgang til IP kameraet så er jeg avhengig at modemet, routeren i verkstedet (netgear) og kameraet er på samme ip adresse (subnet?) (10.0.0 xxx).

Jeg endret IP adressen i routeren til noe i det samme subnettet som modemet, 10.0.0.74 eller noe i den duren, modemet er 10.0.0.138 og kameraet er 10.0.0.136.

Alt virket strålende og jeg la inn DNS server i modemet så jeg kunne på tilgang til kameraet på mobil hvor enn jeg var.

Men gleden varte ikke lengre enn ca 1,5år (ikke så værst det da)
Da fikk jeg plutselig ikke lengre tilgang til kameraet. Jeg prøvde det meste, og det viste seg at routeren i verkstedet var problemet. Jeg hadde internett der ute og slikt fortsatt.

Så jeg resatte den og da jeg skulle forandre IP adressen dens ifra 192.168.1.1 (netgear) til 10.0.0.74 så kommer det bare opp at WAN subnet ip adresse er i konflikt, velg en annen adresse, eller noe sånn.

Las masse om problemet på nettet og prøvde mye forskjellig. Klarer fint å få endret adressen på routeren så lenge den ikke er koblet til modemet. Men når jeg kobler den til etter å ha endret, så virker ingenting likevel.. og jeg klarer ikke å koble meg innpå routern via modemet når jeg taster inn 10.0.0.74 i nettleseren.. Så noe er jo feil...

Er helt hjelpesløs, har holdt på siden ettermiddag idag og nå orker jeg ikke mer..

Noen som har peiling?
Ridder av 1. klasse
Det første som slår meg er hvorfor i alle dager du har en router i garasjen i stedet for en switch? Da hadde du spart deg for veldig mye konfig og arbeid.

Men, ut i fra det du sier, så høres det veldig ut som at adressen du prøver å tildele routeren (10.0.0.74) allereder er i bruk. Det vil si at modemet har tildelt den IP adressen til noe annet (PC, nettbrett, mobil o.l.)
Det du må gjøre er enten å sjekket DHCP serveren i modemet og frigjøre 10.0.0.74 adressen, eller velge en annen IP adresse til routeren. Du kan jo gi routeren IP adressen 10.0.0.70 og se om ikke det hjelper.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Det første som slår meg er hvorfor i alle dager du har en router i garasjen i stedet for en switch? Da hadde du spart deg for veldig mye konfig og arbeid.

Men, ut i fra det du sier, så høres det veldig ut som at adressen du prøver å tildele routeren (10.0.0.74) allereder er i bruk. Det vil si at modemet har tildelt den IP adressen til noe annet (PC, nettbrett, mobil o.l.)
Det du må gjøre er enten å sjekket DHCP serveren i modemet og frigjøre 10.0.0.74 adressen, eller velge en annen IP adresse til routeren. Du kan jo gi routeren IP adressen 10.0.0.70 og se om ikke det hjelper.
Vis hele sitatet...
Bruker en trådløs router som et access point der ute for å ha trådløs internett. Routern heter Netgear WNR612v3. Har prøvd å bruke mange forskjellige 10.0.0.xx adresser, men samme problem på alle..
Sist endret av griped; 22. juni 2015 kl. 01:20.
Ridder av 1. klasse
Nå er ikke jeg kjent med akkurat den routeren du har, men hvordan ser WAN setup ut, med tanke på tilkoblings metode? eks. Dynamisk IP, Statisk IP, PPPoE osv.

Noen routere har en funksjon, hvor du kan velge AP mode (aksesspunkt mode), vet ikke om du har den muligheten, eller om du har gjort det?
Uvaksinert 👍
Routeren på versktedet skal ikke kobles opp på WAN, du sier jo at du skal bruke den som AP og da skal du altså ikke bruke WAN, dhcp på den skal også slås av og den må få ip fra hovedrouteren din. Mange bokser kan settes i AP og da går dette av seg selv og alt vil være på samme nett.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Nå er ikke jeg kjent med akkurat den routeren du har, men hvordan ser WAN setup ut, med tanke på tilkoblings metode? eks. Dynamisk IP, Statisk IP, PPPoE osv.

Noen routere har en funksjon, hvor du kan velge AP mode (aksesspunkt mode), vet ikke om du har den muligheten, eller om du har gjort det?
Vis hele sitatet...
WAN setup i verksted routeren ser slik ut ca http://support1.gearguy.com/useruploads/images/genie%20mtu.png

Bare det eneste som er ticket ut som default er "disable port scan and dos protection"

Jeg inbiller meg at når jeg satte opp routeren for 1,5år siden så brukte jeg en setup wizard CD som fulgte med, inne i denne wizarden så var det en plass jeg ticket av for at denne routeren kun skulle virke som AP. Men jeg finner ikke denne CD'n, og det burde da gå an å sette opp routeren riktig uten?

Sitat av daffe Vis innlegg
Routeren på versktedet skal ikke kobles opp på WAN, du sier jo at du skal bruke den som AP og da skal du altså ikke bruke WAN, dhcp på den skal også slås av og den må få ip fra hovedrouteren din. Mange bokser kan settes i AP og da går dette av seg selv og alt vil være på samme nett.
Vis hele sitatet...
Ja, hvordan kobler jeg den ifra WAN? mener du at internettkabelen fra modemet ikke skal gå inn i WAN porten på verksted routeren?
Nettverkskabel fra modemet må inn i en LAN port. Deretter må du skru av DHCP på den trådløse routeren. Sett opp en gateway ip som er innenfor modements subnet. Da skal du fortsatt få WLAN, men den trådløse routeren fungerer som et rent aksesspunkt og det er modemet som tildeler ip til enhentene som kobler seg på.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Nettverkskabel fra modemet må inn i en LAN port. Deretter må du skru av DHCP på den trådløse routeren. Sett opp en gateway ip som er innenfor modements subnet. Da skal du fortsatt få WLAN, men den trådløse routeren fungerer som et rent aksesspunkt og det er modemet som tildeler ip til enhentene som kobler seg på.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd dette nå, og da funker alt helt fint, utenom trådløs internett ute i verkstedet. Når jeg logger meg inn i routeren og kjører den "Smart Setup Wizard" får jeg bare opp denne beskjeden: "

No Ethernet Cable is Plugged into the Router Internet Port

Make sure that the cable is securely plugged into both broadband modem port and the router internet port.
After you have checked the Ethernet cable. click Try again."

Hvis jeg så kobler kabelen fra modemet inn i internet porten (WAN port) så blir det bare IP krøll og routeren i verkstedet forandrer Ip til en helt annen random.

Update:

danielsk hadde rett. Jeg har internett også ute i verkstedet selv om det står at det ikke er internet når jeg logger inn på routeren. Så da virker alt som det skal da

Men syntes det er litt rart også, er veldig sikker på at jeg brukte WAN inngangen de første 1,5årene da alt virket. Men men, takk for hjelpen
Sist endret av griped; 22. juni 2015 kl. 20:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette her vil nok løse problemene dine, ved å sette den i AP mode så vil den deaktivere DHCP server, NAT o.l. Bare følg denne guiden fra Netgear http://kb.netgear.com/app/answers/de...ode-%28ap-mode