Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 939
har tenkt og formatere pc'en min men har ikke noe form for disker eller noe og er ganske grønn på ditte emnet, noen som kan hjelpe ?
Uten noe restoremedie \ installasjonsmedie for ditt OS er det helt umulig å "reinstallere".

Formatere == Å slette alt på disken din slik at du sitter med en fin murstein.
så jeg sliter altså?
Ja.

Enten kan du kjøpe installasjonsmedie fra din lokale IT-forhandler, eller laste ned ulovlige kopiere og håpe på å ikke bli oppdaget.
forøvrig når jeg fikk pc'en tilbake fra reklamasjon så stod der: forøvrig mye dårlig programvare på denne maskinen, diverse tredjeparts viftekontrollere (tipper speedfan). tuningsprogrammer osv.
forstår ikke helt hva tuningsprogammer er, noen som vet?
Kan være hva som helst, og siden vi ikke vet hva slags jallasoftware og drittprogramvare du har lagt inn kan vi neppe svare på det.
Du kan evt bytte til linux. Da finnes det hundrevis a distrubisjoner som du kan bruke. Virusfritt og enkelt. Jeg anbefaler imidlertid, i og med du er "grønn" på området rundt reinstallasjon og formatering, at du drar til din lokale it-butikk og spør om de gjør det for deg.

Har du imidlertid en gammel datamaskin stående, kan du leke deg med piratversjoner av Windows eller distrubisjoner av linux å se hvordan prosessen fungerer. Skru den i stykker, sett den sammen. Det er det du lærer av.
Sist endret av Zalox; 6. oktober 2010 kl. 22:58.
Å formatere en PC er egentlig en ganske smal sak. Var litt redd første gang jeg installerte Linux, men jeg bare leste på nettet en liten stund og klarte det lett.

Brenn Windows eller Linux på en DvD eller minnepenn, og følg en guide på nettet.
▼ ... flere år senere ... ▼
jeg skal formatere pcen min men det var ikke noen cd med når jeg fikk den, den har windows 8, den har ikke installasjonsmedie. va skal jeg gjøre ?
Du har trolig en lapp klistret på maskinen din med produktnøkkel?
Last ned korrekt versjon fra nettet, brenn til dvd/minnepenn og installer.

evt. finnes windows i bukta..
Sitat av Darkness Vis innlegg
jeg skal formatere pcen min men det var ikke noen cd med når jeg fikk den, den har windows 8, den har ikke installasjonsmedie. va skal jeg gjøre ?
Vis hele sitatet...
Windows 8 har ingen klistermerke med key. Derimot ligger det på hovedkortet (husker jeg rett)
Installere du rett versjon, vil den sjekke opp mot det og skal da fungere.

På Windows 8, er det også en funksjon, "Gjenopprett fabrikkinnstillinger" hvor du kan velge å formatere diskene i tillegg.
Denne krever ingen installasjons CD/medie. Usikker om denne er like effektiv som om du legger inn alt fra scratch. Dessverre følger det med mye søppel med Windows 8...
Funksjonen ligger under Innstillinger>Endre PC-Innstillinger>Fjern alt, og installer Windows på nytt.
Sist endret av OutOfOrder; 11. november 2013 kl. 00:55. Grunn: glemte noe