Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 2909
Hei Jeg har selv kameraet canon eos 550d, men vil ha et kamera som gir skarpere bilder, og er rett og slett bedre. Kan canon eos 5d mark II være noe for meg? Jeg pleier mest å ta portrett og natur bilder. Har fra førav en 18-55mm, 50mm f/1.8 II og 55-200mm objektiver! Har sett de har kameraet til 12 000 på Japan photo nå. Trenger hjelp, takk
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Har fra førav en 18-55mm, 50mm f/1.8 II og 55-200mm objektiver! Har sett de har kameraet til 12 000 på Japan photo nå. Trenger hjelp, takk
Vis hele sitatet...
Ditt 18-55 og 55-200 vil ikke passe til et 5Dmk2. Enkelt og greit. Fullformatskamera som 5D passer kun med EF-objektiv, mens 18-55 og 55-200 er EF-s (s betyr at de kun passer til crop sensor kamera av typen APS-C)

Husk at dyr og god optikk er MYE viktigere enn et dyrt kamera for å få skarpe bilder. 5Dmk2 vil være GENIALT til portrett mtp fullformat, men du må kjøpe optikk i 6K-12K-klassen for at det skal være verdt det. Et 60D er et meget godt fotografisk kamera! (selv om knappene på 60D er like morsomme å bruke som det er å ha kols).

60D pluss litt fin L-optikk ville passet deg fint kan jeg tenke meg
550d skal jo være et veldig bra kamera. Jeg har både 400d og 60d, godt fornøyd med begge
Om du ikke får skarpe bilder med det uansett hva du gjør, vil jeg tro du gjør noe feil, eller at det er noe galt.

Det er ikke utstyret det kommer an på, men den som bruker det
Trådstarter
18 0
Blir skarpe bilder, men ikke så skarpe bilder som jeg vil ha det til. Blir med "skittent" på motivet. Foreksempel når jeg tar portrett bilde inne, så vil jeg ha det til en fin bokeh aktig bakgrunn og motivet i skarphet. Derfor lurte jeg på om 5d II var bedre?
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Blir skarpe bilder, men ikke så skarpe bilder som jeg vil ha det til. Blir med "skittent" på motivet. Foreksempel når jeg tar portrett bilde inne, så vil jeg ha det til en fin bokeh aktig bakgrunn og motivet i skarphet. Derfor lurte jeg på om 5d II var bedre?
Vis hele sitatet...
5Dmk2 vil til det du nevner der være bedre. Men da må du må oppgradere ALT utstyret ditt
Trådstarter
18 0
Hvordan utstyr bør jeg kjøpe da? Kan jeg bruke 50mm f/1.8 II og Kan jeg kjøpe EF 75-200mm?
Kan vel si deg med en gang at du sannsynligvis ikke vil få noen skarpere bilder med et annet kamera. Har du eksempler på bilder du mener er uskarpe? Og hva slags lukkertid/blender har du brukt?
Trådstarter
18 0
Bruker ofte en kort lukkertid 1/50, men bruker mest AV. Blenderen har jeg på 1.8 som regel
Tror du bør prøve deg litt frem med innstillinger først, kanskje? (Jeg aner ikke noe om erfaringen din, så tipper nå...) Litt dumt å bruke 12 000 hvis du egentlig har alt du trenger.
Trådstarter
18 0
harr hatt speilrefleks i 1 år nå, og er ganske trygg på innstillingene Har endel kamerabøker også som jeg har brukt mye! Er ikke proff, men føler for å gå videre
Et tips er å kjøpe en kit-pakke fra USA når kursen er lav. Da følger det et Canon 24-105 L objektiv med i pakken, og med tanke på at du har en 50 mm fra før av, vil jeg si du dekker det meste for en god stund. Husk og regn med mva og frakt.

Akkurat nå ser det ikke ut som om du sparer så mye, men det er verdt å følge med. Kan lett spare noen lapper.
Trådstarter
18 0
Hvor kan jeg kjøpe det da? / hvor på nettet
Sist endret av karoo0; 3. januar 2012 kl. 18:34.
http://www.bhphotovideo.com/ er en bra side. Finnes sikkert mange andre også, men den kan jeg i hvert fall gå god for.
Du kan jo også se om du finner et fint brukt 5d første gen.? De tror jeg ligger på et veldig greit prisnivå. Ganske gammelt, men utrolig bra kamera vil jeg si.

Da har du igjen penger til optikk også.

Men dette må du vurdere selv.
Trådstarter
18 0
Ja, det kan jeg jo. Men det er vel bedre enn 550d?
Det vil jeg si, men det er et gammelt kamera. Så du vil miste en del av den nyere teknologien.
Les litt rundt på Internett og tenk over dine behov.

Om du tjener eller tenker på å tjene penger på fotografering ville jeg lett investert i et Canon 5DmkII og en bedre linse. Langt fra umulig å tjene inn pengene du har brukt på utstyret.
Ville heller brukt penger på bedre optik enn rett på 5D om du ikke har sånn supermye peiling..
Trådstarter
18 0
Kan man bruke 50mm f/1.8 II objektivet på 5dmkII og 5d? Kan jeg også bruke EF 75-300mm?
Begge er EF, så de kan brukes.
Som allerede nevnt så får du ikke bedre bilder med et dyrere kamera, ikke gå i den fella som så mange andre. "Alle" tror at de tar mye bedre bilder med dyrere kamera.

Lukkertider på 1/50 håndholdt kan gå bra, men ofte så blir det bevegelsesuskarpet på så lange lukkertider.
Hvis du på død og liv skal bruke penger så ville jeg heller lagt penger i god optikk.
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Bruker ofte en kort lukkertid 1/50, men bruker mest AV. Blenderen har jeg på 1.8 som regel
Vis hele sitatet...
1/50 er jo ikke kort lukkertid. Og hva mener du med "skittent" på motivet? Blir det kornete? Da har du kanskje høy iso.
Håper du finner ut av det, det er virkelig dumt å bli skuffet over et dyrt kamera hvis feilen ligger i innstillingene dine.
Lykke til
Sikker på at du treffer 100% med fokus også?
Og som sagt, har du noen eksempelbilder du kan vise oss? Og betrakter du bildet i 1:1 når du vurderer skarpheten?

Og 50 mm f/1.8 på f/1.8 er ikke akkurat den blenderen det plastrøret er skarpest på heller.
Sist endret av Wipeout; 3. januar 2012 kl. 22:06.
Trådstarter
18 0
Jeg fikk høre at 5d var skarpere i fokus enn 550d og fikk mere bokeh aktig bakgrunn (som jeg er interresert i, fordi jeg tar mest portrettbilder). Japp, mange bilder blir "kornete". Prøver å stille på isoen flere ganger, men når den kommer over 800 blir det kornete. Ja, jeg er ganske sikker på at jeg treffer med fokus. Skal se om jeg finner noen eksempelbilder
FF gir mindre dybdeskarphet enn crop, men dette kan enkelt kompenseres med god optikk på kamera du allerede har.

(Har forøvring ingen problemer med bokeh på cropkamera med 70-200 f/4)

Og det er objektivet som avgjør hvor skarpt det er og det har lite relevanse hva skalgs kamera du har, men mindre kamera må inn til justering.
Trådstarter
18 0
Men hva slags objektiv vil du anbefale til canon eos 550d, for å få skarphet på motivet men bokeh bak?
Bokeh på portrett kan du fint få til med de objektivene du allerede har. 50 mm er f.eks. ganske skarp hvis du blender ned litt.

85 mm f/1.2 er jo knall, men kanskje litt dyrere enn du har sett for deg?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
karoo0: You're doing it wrong!

Du er et typisk eksempel på «jeg kan sikkert bare hive penger på problemet for å få bedre bilder!»

De pengene du har så inderlig lyst til å bruke på utstyr har du antagelig måttet legge inn innsats for. Bruk heller innsatsen på det å lære om foto.

Kunnskap er mye billigere.
Sitat av c#mn Vis innlegg
Et 60D er et meget godt fotografisk kamera! (selv om knappene på 60D er like morsomme å bruke som det er å ha kols).

60D pluss litt fin L-optikk ville passet deg fint kan jeg tenke meg
Vis hele sitatet...
Det er kols å bruke 60D, så 60D vil passe ham bra? Kameraet han allerede har er også «et meget godt fotografisk kamera», 60D er tyngre, og vanskeligere å bruke. Jeg gjentar at det er brukerfeil vi har å gjøre med.
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Bruker ofte en kort lukkertid 1/50, men bruker mest AV. Blenderen har jeg på 1.8 som regel
Vis hele sitatet...
Som bl.a. Snavs nevner er ikke 1/50s kort lukkertid.

Joda, du har sikkert hørt «1/<brennvidde>», men
  1. Det anbefales å ha kortere
  2. Du bruker 1.6x crop, som i Canons tilfelle betyr at du må gange med 1.6. Så om du vil bruke den regelen med 50 mm blir det 1/(50*1.6)s = 1/80s.
Kjøper du sånn fænsishitkamera og dyre objektiver:
  • Kommer du ikke til å ta bilder så ofte, fordi det er tungt å drasse rundt. Selv om du tror noe helt annet nå.
  • Kommer placeboeffekten til å viske i øret ditt at du har bedre bilder.
  • Kommer du til å kløne mer med kameraet, i stedet for å konsentrere deg om fotografi.
What to doooo?!
  1. Les Fixing Unsharp Images. Gratis artikkel det tar mindre enn 15 minutter å lese.
  2. Post eksempelbilder her.
  3. Bruk kortere lukkertid.
  4. Les newbietråden.
  5. Lær enkel postprocessing for å få skarpere bilder. Hvordan finner du ut ved å følge regel 2.
Det er du som må forbedres. Ikke utstyret ditt (:
Trådstarter
18 0
Takk for svar
MEN... det jeg mener med dette her er at jeg vil oppgradere kameraet, fordi jeg føler jeg har vokst litt fra det. Jeg vil få til klarere og bedre bilder. Det er derfor jeg vurderer å kjøpe nytt kamera, men beholde det gamle utstyret. Har hørt om mange som oppgrader fra f.eks 500d til 600d eller 7d. Og har også hørt at 5dmkII er veldig bra på portrett bilder med et klart motiv i fokus og BLURRY bakgrunn!
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Takk for svar
MEN... det jeg mener med dette her er at jeg vil oppgradere kameraet, fordi jeg føler jeg har vokst litt fra det. Jeg vil få til klarere og bedre bilder. Det er derfor jeg vurderer å kjøpe nytt kamera, men beholde det gamle utstyret. Har hørt om mange som oppgrader fra f.eks 500d til 600d eller 7d. Og har også hørt at 5dmkII er veldig bra på portrett bilder med et klart motiv i fokus og BLURRY bakgrunn!
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke vokst fra det hvis du fremdeles mener 1/50 er kort lukkertid....og du kommer nok til å bli skuffet. Gå en plass og få prøvd et i det minste, det virker jo som om du lukker ørene for hva vi sier.
Trådstarter
18 0
Skrev bare feil på den lukkertiden, for pleier ikke å bruke det så mye. Bruker for det meste AV, hvor jeg ikke stiller inn lukketiden, men bare blender, iso osv. Skal få gått på japan photo og prøvd det og 600d. Men det jeg mener med at jeg har vokst fra det, er at jeg har lyst på et bedre kamera med KLARERE farger, og bildekvalitet!!

5d= 21 megapixl
550= 18 megapixl
Tror du virkelig at 3 mp utgjør all verdens forskjell? I realiteten så vil du ikke kunne se forskjell på bildefilene.

Og ikke vil du få klarere farger heller, og ikke bedre bilder heller. Ikke noe vondt ment, men tror nok ikke du har vokst fra kameraet ditt. Tror du skal ta en runde til med det hvis du fortsatt tror at et kamerabytte gjør underverker med bildene dine.

Fotograferer du i .jpg eller RAW forresten? Og venter fortsatt på eksempelbilder.
Sist endret av Wipeout; 4. januar 2012 kl. 22:14.
Trådstarter
18 0
Nei, tror ikke det utgjør så mye forskjell! Men har lest masse om kameraet og det får alltid skryt for å ha så god bildekvalitet, noe som jeg er på jakt etter. Tror bildene da blir bedre med 5dmkII enn med 550d/500d?

Tar bilder som oftest i RAW!
Nei, bildene dine blir nok ikke spesielt mye bedre med enn 5D MkII. Kanskje i hodet ditt, men ikke i praksis.

Og hvis du skulle kjøpe et 5D MkII, hva skal du da bruke av optikk? 50 mm. din yter ikke bedre på FF for å si det sånn.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Skrev bare feil på den lukkertiden, for pleier ikke å bruke det så mye. Bruker for det meste AV
Vis hele sitatet...
Du bruker AV, og er overrasket over at du får uklare bilder, antagelig grunnet lang lukkertid som gir motionblur, fordi kamera driter i fornuftig lukkertid?
Skal få gått på japan photo og prøvd det og 600d.
Vis hele sitatet...
Du aner ikke hvor uinformert du virker atm. 550D har samme sensor som 600D.

Just so you know. Hey, kanskje du bør gå for en H4D-50 i stedet? Da får du jo flere «megapixl», og jeg «har lest masse om kameraet og det får alltid skryt for å ha så god bildekvalitet».

Det er forøvrig heller ikke vanskelig å finne massevis av stoff om «Å herregud hvor jeg har lyst til å knulle de som laga 550D as! Er jo såååå bra bildekvalitet!»
Men det jeg mener med at jeg har vokst fra det, er at jeg har lyst på et bedre kamera med KLARERE farger, og bildekvalitet!!
Vis hele sitatet...
Joda, du er så utvokst at du tydeligvis ikke har fått med deg at du kan gjøre innstillinger på kontrast og skarphet i kameraet.

De eneste som faktisk kan se forskjell på forskjellige sensorer fra samme merke er særinger som Ken Rockwell, og folk som jobber hos t.d. Nikon.
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Tror bildene da blir bedre med 5dmkII enn med 550d/500d?
Vis hele sitatet...
Nei. Som jeg har sagt før: «med FænsiKamera2000™ får du like shitty bilder, men i høyere kvalitet».

Hadde det vært opp til meg hadde du fått TilfeldigAnalog35mm™, bruksanvisning og en håndfull filmruller, for deretter å dumpe deg et sted du ikke kommer deg unna så lett. Da får du bra bilder.

Såh, som du sikkert merket for lenge siden begynner jeg å bli mektig irritert på deg. Du kom hit for et par dager siden, tydeligvis ikke en newb, men noob. Ignorerer det folk med lang fartstid som Wipeout forteller deg, og vil egentlig bare ha vår «tillatelse» til å kjøpe et dyrere kamera.

Du orker sannsynligvis ikke å lese Letter to George engang.

Men faen. Hvorfor skriver jeg dette? Du har jo ikke lyst til å lese dette! Og vi er jo her for å skrive det du vil lese!

Det du vil lese:

Med kameraer er det som med mye annet: Du får det du betaler for. Kjøp det dyreste du har råd til. Joda: svir kanskje i lommeboka nå, men du vil takke deg selv når du ser bildene det tar
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Som allerede nevnt så får du ikke bedre bilder med et dyrere kamera, ikke gå i den fella som så mange andre. "Alle" tror at de tar mye bedre bilder med dyrere kamera.

Lukkertider på 1/50 håndholdt kan gå bra, men ofte så blir det bevegelsesuskarpet på så lange lukkertider.
Hvis du på død og liv skal bruke penger så ville jeg heller lagt penger i god optikk.
Vis hele sitatet...
Nettop, kjør på med et fastobjektiv som Sigma 30mm 1.4, Sigma 50mm 1.4 eller Canon 1.4. Da får du bokeh som du er ute etter og en god del mer skarphet.
Sist endret av snickersogtwist; 5. januar 2012 kl. 21:44.
Sitat av Letter to George
You realize, in a moment of exquisite clarity which also elicits just a faint touch of existential panic, that you miss shopping. You find yourself diving into shopping for things you know you're not going to buy. Desultorily, you check prices, read reviews. You find yourself getting uncharacteristically snarky on forums you frequent.
Vis hele sitatet...

Lenge siden du har kjøpt noe swag Jonta?
Trådstarter
18 0
JONTA: Unnskyld meg, men det var unødvendig å skrive! Jeg er ikke en proff fotograf og har derfor mange spørsmål. Det jeg mente at jeg følte jeg hadde vokst fra kameraet mitt var at jeg synes ikke bildene ble noe bra, men har prøvd en venns 7d og synes bildene blir bedre med det kameraet, selvom jeg bruker begge kameraene på samme sted og med samme linse. Tar til meg alt som blir sakt i denne tråden, men har også mange spørsmål. Har skjønt at jeg burde satse på bedre utstyr enn et bedre kamera. "wipeout" har gitt meg gode råd, tips og meninger, som jeg setter pris på. Det med innstillinger på kontraster og skarphet på bildet visste jeg ikke gikk ann å gjøre i AV, så du kan gjerne fortelle meg hvordan jeg skal gjøre det, så kanskje jeg får til litt bedre bilder. "Og vi er jo her for å skrive det du vil lese", er helt feil. Dere har egne meninger, og jeg har egne spørsmål og ting jeg lurer på. JEG (med stor JEG) trodde 5dmkII var et bedre kamera i forhold til bildekvalitet, iso og slikt enn 550d. Men det viser seg jo gjennom det du sier at det er like bra? Du må skjønne at jeg ikke er en proff fotograf, og derfor har mye jeg må forstå og lære. Så kom med heller tips til meg, enn å hakke ned på meg!
Høres ut som om karoo0 leter etter unnskyldninger for å blåse av 12-13 000 på utstyr han ikke vet om han har samvittighet til å kjøpe. Minner mye om kognitiv dissonans.

karoo0: Hvorfor skulle en 5d gjøre bildene dine så sylskarpe som du tror? Kjøp deg bedre objektiver! Objektivene er viktigere enn kameraet de sitter på.

Hva skal du gjøre når du så har kjøpt en 5d? Løpe rundt med nåværende objektiv og innbille deg at bildene ser bedre ut?

Du sier du har 18-55mm, 50mm 1.8 og 55-200mm.

18-55mm antar jeg er kit-objektivet du fikk med kameraet. Suger skit. Sett dette objektivet på den skinnende nye 5D-en din og du ender opp med å ødelegge speilet fordi det er et EF-S-objektiv.

50mm 1.8 er et genialt godt og skarpt objektiv med tanke på prisen. Prisen står virkelig ikke i stil til bildekvaliteten du får, kun byggekvaliteten.

55-200mm-objektivet står i stil til prisen på alle områder.

18-55mm- og 55-200mm-objektivene er for folk som ikke vil noe med bildene sine. For de som bare vil ta noen bilder for familiealbumet sitt.

21mp vs 18mp er ingenting. Hvor ofte har du i det hele tatt behov for 18mp? Høy mp er kjekt å ha for å printe virkelig store bilder. Jeg er sikker på at du i de aller fleste tilfeller hadde klart deg med med så lite som 5-6mp (fortsatt meget store bilder). MP betydde noe for 10 år siden, ikke nå.

Forresten, bryr du deg om værtetting? Tar du bilder i regn, støv, etc.? 5D har værtetting, men så lenge du stiller opp med drittobjektiver, så finner "været" veien inn i kameraet fordi objektivene dine ikke er værtettet. Med andre ord må du punge ut for de dyre L-objektivene likevel.

Jeg er trolig påvirket av feberen jeg har, så jeg beklager om jeg er krass, men det virker som om du har mer enn nok med ditt 550d-kamera (som er et fabelaktig kamera).
Sist endret av Markmus; 5. januar 2012 kl. 23:10.
Trådstarter
18 0
Takk for fint og sakelig svar, som jeg faktisk skjønte mye av
Ja, har skjønt at jeg må ha tak i bedre utstyr om jeg skal gå opp i kamera. Hovedsaken er jo da om jeg skal gå opp til 5d og kjøpe bedre objektiv, om det da blir bedre bilder. Har også 75-300mm objektiv, men hjelper vel ikke så mye, hehe!
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Takk for fint og sakelig svar, som jeg faktisk skjønte mye av
Ja, har skjønt at jeg må ha tak i bedre utstyr om jeg skal gå opp i kamera. Hovedsaken er jo da om jeg skal gå opp til 5d og kjøpe bedre objektiv, om det da blir bedre bilder. Har også 75-300mm objektiv, men hjelper vel ikke så mye, hehe!
Vis hele sitatet...
For å si det slik, så høres det ut som om du har lyst til å gjøre mer ut av bildene dine enn at de skal rett inn i familiealbumet.

Men du må ikke gå i fellen som er å se seg blind på kameraet (eller utstyret i det hele tatt). Jeg kunne kjøpt meg en 1d mkiv med de beste objektivene og likevel ikke fått bildene mine inn i Natural Geography. Det er nærmest en klisjé, men mesteparten handler om den som trykker på knappene. Du vil bli overrasket over hvor mye virkelig gode fotografer kan gjøre med billig utstyr. For å dra det litt ekstremt ang. billig utstyr, så kan du se DigitalRevCom sine videoer på youtube hvor de gir drittbillige kameraer (type lego) til profesjonelle fotografer og likevel produserer gode bilder. Her er et eksempel:

http://www.youtube.com/user/DigitalR...89/40c3tmRCNFg

I stedet for å gå rett på 5D mk2, så kjøp deg god optikk først. Dette må du jo nesten uansett ha for å utnytte 5D-en maksimalt. Hva med en 24-105mm f/4 IS L til ca 8 000 og en 70-200mm f/4 IS L til 9 000? Dette er to meget gode objektiver som virkelig vil heve kvaliteten på bildene dine. De vil ikke heve utførelsen, det er det kun du som kan

Fantasien er den største begrensningen til en fotograf, ikke utstyret (selv om det har mye å si det også).
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Det med innstillinger på kontraster og skarphet på bildet visste jeg ikke gikk ann å gjøre i AV, så du kan gjerne fortelle meg hvordan jeg skal gjøre det, så kanskje jeg får til litt bedre bilder.
Vis hele sitatet...
RTFM.
Så kom med heller tips til meg
Vis hele sitatet...
Tips i dette innlegget, under "What to doooo?!". Gratis ekstratips som du sikkert ikke vil følge, men som du innen 20 år innser er fornuftig: Analogt 35mm-kamera med 50mm-objektiv. Om du vil ha bra bilder altså.

Bruker man betydelig med tid på noen andre, og ser at dette hverken kommer fram eller blir gjengjeldt, så mister man *poff* lysten til å hjelpe vedkommende. Dette er det mange som ikke har fått med seg, både på nFF og i den vide verden.

Informasjon pakket inn i bomull og servert på sølvfat kommer så snart konsulenthonoraret lander i posten.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Lenge siden du har kjøpt noe swag Jonta?
Vis hele sitatet...
Nope. Fortsatt den allergien mot utakknemlige folk som ikke innser at det kreves innsats fra deres side.
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Takk for fint og sakelig svar, som jeg faktisk skjønte mye av
Ja, har skjønt at jeg må ha tak i bedre utstyr om jeg skal gå opp i kamera. Hovedsaken er jo da om jeg skal gå opp til 5d og kjøpe bedre objektiv, om det da blir bedre bilder. Har også 75-300mm objektiv, men hjelper vel ikke så mye, hehe!
Vis hele sitatet...
(Saklig, ikke sakelig)

For pokker, hva er forskjellen på det Jonta og Markmus sier til deg? Ingenting!
Nå gjør du den store feilen av å ta ting folk sier personlig.

Hvis du leser det sånn ca ALLE svarer deg, så vil du se at de anbefaler deg ikke å oppgradere enda. Ikke hvis ditt insentiv for oppgradering er at du vil ha skarpere eller bedre bilder eller whatever. Det er sant som det sies, det er fotografen som lager bildene, ikke kameraet. Om enn det høres helt latterlig klisjé ut. For all del, gå gjerne ut og blås av 12-13 laken på fotoutstyr som mest sannsynlig er overkill bra nok, fordi det vil gi deg rom til å vokse - men tatt i betraktning det du sier til oss, så vil det kameraet du allerede har, gi deg akkurat det samme. Når du ber om råd og hjelp, nytter det ikke å avfeie de som ikke er enig med det du hadde håpet på.

Jeg står på rådet mitt enda. Hvis du har noe spesifikt du er misfornøyd med med det kameraet du har nå(les: bildefilene du lager med det), så ta noen eksempelbilder og last dem opp her, så kan vi se om vi kan hjelpe deg, ikke med å bli fattigere, men kanskje flinkere? Hei, jeg er ikke den til å lære bort "motivteori", gylne snitt og alt det der, men det må vi vel klare, som en kollektiv effort.
Gjør som du vil.
Nå vil jeg ha kaffe.
Forresten karoo0, hvis du likevel er fast på at du skal kjøpe deg 5D mk2, vent i det minste til 5D mk3 kommer ut. Sist jeg leste er den på markedet før sommeren eller i starten av sommeren, og da vil prisene på 5D mk2 antakeligvis falle ytterligere.
Jeg spør igjen, siden jeg ikke har fått respons :

Har du noen eksempler på uskarpe bilder? Og hvilket objektiv har du tenkt til å bruke på et evt. 5d MkII?
Trådstarter
18 0
Åja, visste ikke at det kom en 5dmkIII. Da burde jeg ihvertfall vente (om jeg skal kjøpe det)! Takk for svar alle sammen! Har blitt klokere på å velge bedre optikk, og heller beholde kameraet mitt og finne ut mer av det! Leste litt på nettet om det, og fant faktisk mange bra bilder med 550d, som var tatt med andre objektiver og så fantastiske ut! Beklager jeg hisset meg litt opp over din kommentar, Jona Er veldig innterresert i å lære meg foto, og har lest et par bøker. Har funnet ut mye jeg kan gjøre med kameraet, så gleder meg til å finne ut mer! OG jeg visste faktisk ikke at 600d og 550d var omtrent like i bildekvalitet. For det jeg er på utkikk etter er bedre bildekvalitet, men om jeg kan oppnå dette med mitt 550d, så beholder jeg jo selvfølgelig det (ihvertfall for en stund). Vet desverre ikke hvordan jeg skal legge inn bilder her, men fortell meg det gjerne. Så skal jeg få lagt ut eksempler på bilder med støy som jeg mener det blir alt for mye av, hehe! Dere har vært veldig tålmodige med meg, og jeg er ikke akkurat den proffeste fotografen heller! Leste også en annen tråd hvor personen spurte (som hadde 500d), om han fikk bedre bildekvalitet ved å gå opp til 5dmkII, 7d eller 600d. Han fikk mange kommentarer om at dette burde han gjøre, så stod vel mye på det jeg også selvom jeg har 550d det. Men er det riktig?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av karoo0 Vis innlegg
Vet desverre ikke hvordan jeg skal legge inn bilder her, men fortell meg det gjerne. Så skal jeg få lagt ut eksempler på bilder
Vis hele sitatet...
Står i newbietråden.
Leste også en annen tråd hvor personen spurte (som hadde 500d), om han fikk bedre bildekvalitet ved å gå opp til 5dmkII, 7d eller 600d. Han fikk mange kommentarer om at dette burde han gjøre, så stod vel mye på det jeg også selvom jeg har 550d det. Men er det riktig?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvilken tråd du mener. Tipper dog han ikke klagde over uklare/uskarpe/whatever bilder, men noe annet. I tillegg finnes det massevis av folk som skriver ting som ikke stemmer.
Bare sånn for moro skyld så dro jeg frem go kameraet mitt

Canon EOS 300D med "gamle" kitobjektivet 18-55 uten IS som alle skal ha til at er så jævlig crappy.


bare sånn for å prøve meg frem. Ikke noe fancy motiv eller lyssetting. Men det ser skarpt nok ut for meg og bokeh er ikke så ille mtp. objektivet og blender f/8.

Bilder ligger ute i 100% også, for dere som liker å runke til pixler.
Sist endret av Wipeout; 6. januar 2012 kl. 15:30.
Trådstarter
18 0
Oi, det bildet hadde jo bra skarphet