Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1121
kan cannabis føre til schizofreni?
Står alt om det her:
http://www.fmr.no/index.php?id=73720

Et annet viktig spørsmål knyttet til langt tids gjentatt bruk av THC/hasjisj, er om bruken kan utløse latent sinnssykdom av schizofren type. Data bl.a. fra Sverige har gitt indikasjoner i denne retning. Mange vil hevde at bare personer med en viss disposisjon på forhånd vil kunne oppleve en slik effekt av langvarig cannabisbruk. De utløste tilstander synes å kunne være av lang varighet og vil være vanskelig å skille fra sinnssykdom som ikke har oppstått som følge av cannabisinntak.
Vis hele sitatet...
Er det noen nffbrukere som har opplevd dette, eller lignende symptomer?
Sist endret av Little Joey; 14. februar 2006 kl. 20:04.
Jepp! som den første her på forumet tørr jeg faktisk påstå at det har jeg opplevd. Men, det var fordi jeg var disponibel for det, og fordi jeg trippet ganske mye iløpet av en kort periode. Slet veldig med å finne ut hvem jeg selv var, siden jeg i like situasjoner var forskjellige personer. Diagnosen jeg endte opp med kan kalles paranoid-schizofren(aldri testet psykiatrisk fordi jeg ikke turte å miste sertifikatet, men har pratet med leger og psykiatrikere i ettertid), og den ambefales ikke å oppsøke. 1 1/2 års mareritt og psykosemedisin som funket på en måte slik at det ikke funket. Uansett, konsekvenser av handlinger.
Oppdelingen(det schizofrene) sluttet når jeg kuttet ned på hasjrøykinga, men sliter fortsatt veldig med det paranoide iforhold til ting/(og personer) jeg bryr meg om.
Så, cannabis alene kan, hvis en er latent, etter lang tids bruk(eller kort tids bruk); (det er flere faktorer inne i bildet) føre til den sykdommen. Spørsmålet om det er unntaket eller regelen er ikke opp til meg å diskutere.

(ps! svart på i fylla, håper jeg svarte korrekt...)
Forbundet mot rusgift trekker jo alltid frem det værste med rusmidler, og feier
alt det positive under teppet. Allikevel er det så klart en helserisiko, både fysisk
og mental, ved bruk av de fleste rusmidler.

Jeg tror allikvel ikke man skal være så rask som fmr til å skylle på hasjen...
Selvfølgelig ikke, men allikevel er det en fare for det. Det er ganske mange unge som har fått utvidet sine psykiske problemer ved hasjrøyk. Gjelder i tifellene hvor det allerede var problemer.