Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3757
hei... jeg har bare en liten formening om en side.. den kalles www.klara-klok.no.. jeg syns dette er en rævva side.. den såkalte ruskonsulenten gjør jo ikke noe annet enn å si at rusmidler farlig og at ikke gjør ditt og ikke gjør datt.. poenget med en rusrelatert side er jo og svare folk på spm på de spør om og ikke svare at det er farlig osv.. hvorfor gjør denne siden dette.. Dette er props til freakforum.nu som faktisk består av folk med personlige erfaringer som faktisk gir deg svar på det man spør om.. takk.. freakforum
Dere har hjulpet meg på lang vei..
Det er jo helt vanlig å sy inn litt moral og folkevett i svarene. Jeg gjør det ofte selv.
Så lenge man faktisk får svar på det man spør om, så ser jeg ikke problemet i at
man får en liten advarsel på kjøpet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Enig med felix_poker her, litt sunn fornuft skader ingen. Ang. klara-klok så er det vel helsesøstre, leger og lignende som svarer på spørsmålene, og de svarer vel i tråd med sin utdanning. Kanhende de er forpliktet til å ha en kritisk tone også.

Men joa, svarene du får på en side som nFF er helt klart annerledes, både på godt og vondt
Nå er jo rusmidler farlig da, å de som bestrider det bør revurdere sine kunnskaper. Klara-Klok henvender seg vel først og fremst til ungdom, og er drevet at staten via forskjellige eiere. Dermed er det ikke rart at de oppfordrer til det som er nasjonens offisielle standpunkt.

Ulovlige rusmidler er farlige - derfor er de ulovlige. Ruskonsulenten hadde gjort en dårlig jobb hvis hun oppfordret folk til å bli narkomane...

nFF kan ikke sammenlignes med Klara-Klok, eierne av nFF har vel strengt tatt ikke de samme hensiktene som staten.
Sitat av DezQuetoz
Ulovlige rusmidler er farlige - derfor er de ulovlige.
Vis hele sitatet...
Alkohol dreper mer mennesker på verdensbasis enn alle ulovlige rusmidler til sammen.

Edit: Så kommer sigaretter i tillegg. Ditt argument holder ikke vann, selv om det selvfølgelig er åpenbare faremomenter ved misbruk av ethvert rusmiddel. Og spiser du bare gulrøtter blir du blind, vet du.
Sist endret av Gilgamesj; 1. februar 2006 kl. 09:55.
Ruskonsulenten anbefaler vel heller ikke alkohol.
Sitat av Gilgamesj
Alkohol dreper mer mennesker på verdensbasis enn alle ulovlige rusmidler til sammen.
Vis hele sitatet...
Lurer på hvor mange ganger vi har hatt den samme diskusjonen nå, poenget ditt er riktig. Men argumentet mitt holder vann likevel, av den enkle grunn av at alkohol er lovlig i de fleste kulturer. Er det også uendelig mange ganger mere utbredt, dermed kommer skadene i hopetall også.

Jeg er ikke noen fanatiker selv, har ikke noe i mot diverse opplevelser. Men man kan ikke forvente at Nordland Fylkeskommune oppforder ungdomskoleelever til å ta alt de kommer over...
Sitat av Thedeeq
Ulovlige rusmidler er farlige - derfor er de ulovlige. Ruskonsulenten hadde gjort en dårlig jobb hvis hun oppfordret folk til å bli narkomane...
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke den legale stausen til en substans som definerer hvor stor risiko som er forbundet med det. Det finnes mange legale substanser som er farligere enn endel forbudte, formfett er jo en klassiker i så måte
Hvis du leser forordet i Jonathan Ott's bok Pharmacotheon ( http://www.erowid.org/library/books_...acotheon.shtml ) så sammenligner han statistikkene på alkohol, sigaretter, heroin og div andre illegale substanser, og det ser ikke ut til at man skal føle seg for trygg bare fordi rusmidlet man bruker er legalt.
Jeg er helt enig i at ruskonsulenter bør oppfordre folk til å holde seg unna rusmidler, men de bør samtidig gi relevant informasjon til de som ber om det.

Forøvrig, LSD, ikke giftig innenfor normale doseringer og dersom det tilrettelegges av profesjonelle psykologer/terapeuter er det veldig liten sjanse for at en evt. bad-trip resulterer i varige mèn. Til tross for dette er det ulovlig, enn så lenge.
Mistakes have been made
Sist endret av noössphere; 1. februar 2006 kl. 22:56.
LSD brukes jo i visse former for behandling innen psykiatrien i USA av godkjennte psykologer/psykiatere, bl.a. mot post-traumatisk stress blant krigsveteraner. Men hvorvidt dette er en god behandlingsmåte strides de lærde om. Mannen som oppfant LSD mener det er et fantastisk medikament
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Er du sikker på det commie? At du ikke blander med MDMA nå? Såvidt jeg vet er all forskning på LSD strengt forbudt i USA så sant du ikke får spessiel forskningsløyve av FDA og diverse andre instanser, noe som er svært, svært vanskelig å få (hvis du leser f.eks. Strassmans reise gjennom byråkratiet for å få forskningsløyve på DMT i boken DMT: The spirit molecule, så får du et ganske godt bilde av dette).

Russland derimot har visst nettop lovliggjort forskning med LSD.
commie: Feil, det er kommet ett FORSLAG om å tillate bruk av LSD i psykriatrien. Dette var ganske nylig, så tviler sterkt på at det kan være innført allerede, hvis det noengang blir det.
Hvis minoriteten mener noe og majoriteten mener det er feil, da har minoriteten feil...
Slik er det vel bare.
Er jo utrolig mye piss de skriver der

Edit: http://www.klara-klok.no/rusmidler/s...../db/svar.txt

7 pils ..ja altfor høy rus i din alder


http://www.klara-klok.no/rusmidler/s...../db/svar.txt

Haha den var god å ..Jeg sier ikke bensin sniffing er bra men det blir sikkert det samme som og si til en røyker at man kan dø ...Nei kan man det ?

..det er utrolig mye dritt vi får trykket ned i oss når vi er unge


Mulig jeg vil bli klassifisert som en komplett idiot nå: Men er ikke mange narkotiske stoffer forbudt fordi det skaper sosiale problemer eller noe ?

Jeg synes FF gir ett mye bedre svar på spørsmål en rusmidler enn Klara Klok ihvertfall
Sist endret av St.Vitus; 2. februar 2006 kl. 11:44.
Sitat av St.Vitus
..Jeg sier ikke bensin sniffing er bra men det blir sikkert det samme som og si til en røyker at man kan dø ...Nei kan man det ?
Vis hele sitatet...
Når 60% av hjernen består av fett, er det vel nokså logisk at det innebærer visse konsekvenser å smøre den full av avfettingsmiddel?
Må si at Klara-Klok ikke akkurat er den mest nøytrale kilden for å skaffe seg kunnskap om diverse rusmidler. Når man hensiver til sider som www.dopinfo.no/main.html så sier vell det egentlig seg selv. Noe av det som står der er nøyaktig så provoserende som å lese det Statens Helsedirektorat har skrevet om samme tema.

PS. Fant forresten noe heller innteresant når jeg prøvde å finne MindBlow spillet

http://www.mindblow.dk/sider/dobbeltliv.html <--- fant egentlig ikke den historien verken trist eller sannsynlig.
Sitat av Thedeeq
Lurer på hvor mange ganger vi har hatt den samme diskusjonen nå, poenget ditt er riktig. Men argumentet mitt holder vann likevel, av den enkle grunn av at alkohol er lovlig i de fleste kulturer. Er det også uendelig mange ganger mere utbredt, dermed kommer skadene i hopetall også.
Vis hele sitatet...
Muslimer har ikke lov til å bruke alkohol, men så har dem vel lov til å røyke tjall i noen av landene.
Sitat av Starra
Ruskonsulenten anbefaler vel heller ikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Nei, men de forteller at "Du må spe drikkingen over flere timer, og husk Fylla er ikke målet!" (en som stilte spørsmål om hvorfor han spydde de to første gangene han drakk)

ruskonsulenten der gjør en god jobb, for ulovlige rusmidler ER jo farlige. Men han gir ikke noe preken til mindreårige som drikker (som forøvrig også er ulovlig) - noe han gjør til alle når de spør om f.eks hasj.
Jeg har lenge hatt ønske om å lage en side. Type www.dopinfo.no , og lignende. Bare med fakta. Uten propaganda fra staten, og andre uvitne sjeler.

Tenk deg hvor mye oppstyr det ville skapt. Om noen faktisk begynte å spre ordentlige fakta rundt rusmidler, dets effekter, fordeler og bakdeler.

Noen andre som er lystne på ideen? Ha skrivekunnskaper, erfaring, vett og vær litt rebelsk da vel.

Er så lei av at "alle" "kan alt så godt", og "vet hva som er best" men allikevel ikke har peiling.
Typ. dopinfo.no hadde ikke vært en dum idè - selv om vi har erowid.org.

Jeg støtter deg!
Noen her som vil påstå at de har godt av å misbruke rusmidler, uansett hvilket det er snakk om?

Jeg synes klara-klok gjør en bra jobb, fordi ungdom i lav alder burde ikke ruse seg, siden hjernen ikke er fullt utviklet.
Med tanke på at de (til tider) formidler feil informasjon, så er jeg ikke enig der. Skremselspropaganda, spør du meg.
Sitat av L0rdMeL
Noen her som vil påstå at de har godt av å misbruke rusmidler, uansett hvilket det er snakk om?
Vis hele sitatet...
MISbruk av rusmidler er aldri bra nei, men
jeg har tro på at det er mulig å nyte godt av "rusmidler" hvis de blir brukt i
en fornuftig kontekst, med måte.
Sitat av nohope
Typ. dopinfo.no hadde ikke vært en dum idè - selv om vi har erowid.org.

Jeg støtter deg!
Vis hele sitatet...
Siden er herved under planlegging. Kontakt meg på en msg, dersom interessen fortsatt er der.
Ettersom at rusmidler er usunt og unødvendig synes jeg skremselspropaganda er greit nok (for barn).
Som Lordmel sier bør ikke barn ruse seg (ikke voksne eeeegentlig heller). så noen hvite løgner kan jo ikke akkurat skade.
Når de "hvite løgnene" resulterer i statig økende "narkotisk utforsking" blant barn og unge, som igjen (desverre) resulterer i flere dødsfall, ødelagte sinn og uttallige andre problemer, så støtter jeg ikke skremselspropagandaen.

Folket trenger fakta.
Mange har fakta som "Det ekke fali".
Rett fakta er bra, men det er alt for mange som tar lett på det.
Fins jo personer som mener formett(o.l.) ikke er farlig.
Oi her har vi ett så langt svar som detkan bli ..Oi vanskelig faginformasjon da må det være riktig

http://www.klara-klok.no/rusmidler/s...../db/svar.txt

..Jeg må seriøst finne på noe for å lure denne jævla ruskonsulenten som bare virker bitter på verden fordi de tøffe gutta ikke ville ta han med når de skulle drikke ..

Ja nå kommer noen seriøst å hate meg fordi denne dumme posten ..Alt jeg vet er at jeg liker tobakk og alkohol og har kunnskaper nok om de at jeg føler det trygt for meg å bruke det
Hva er det som er så ille med det svaret?
Jeg synes det svaret var helt greit jeg, litt overdramatisert kanskje, men det er ikke
"løgn". Alkohol er faktisk veldig skadelig, fysisk sett.
Hva er problemet med en side som prøver å beskytte ungdom mot noe som er skadelig? Jeg syntes siden er et godt tiltak og har mange gode svar. De er kanskje overdrevet litt, men du ville fått akkurat samme svar hvis du hadde spurt legen din.

Det virker mer som at du er bitter fordi du ikke er gammel nok til å drikke alkohol selv. Men slik loven er nå så kan ikke de anbefale rusmidler. Alkohol / rusmiddel diskusjonen er jo tatt opp fem tusen ganger så du finner fort ut hva folk mener om det med ett søk.

Slik lovverket er i dag så får vi bare respektere at man får slike svar av leger og ruskonsulenter. Ta deg en diskusjon med en av dem, kan banne på at de har like mange gode svar på hvorfor du ikke skal ruse deg som du har spørsmål til hvorfor man ikke for lov til å ruse seg.

Hva baserer du din kunnskap på? Dette er tross alt leger som har tatt en syvårig utdannelse innen feltet og har mye erfaring fra før av. Hvor lenge har du drevet med alkohol? Tre-fire år?
Sitat av Vexillum
Muslimer har ikke lov til å bruke alkohol, men så har dem vel lov til å røyke tjall i noen av landene.
Vis hele sitatet...
Muslimer har ikke lov til å ruse seg på noen måter. Det er derimot et fåtall som faktisk følger akkurat den regelen.
DonVito: Kan du vise til eksempler hvor Klara-Klok sprer direkte feilinformasjon?
klaraklok er bånn i bøtta.

en kompis spurte om hva som kunne skje dersom man prøvde speed.

svaret ble (helt nøyaktig skrevet): speed er narkotika, ikke prøv.


weeee, veldig - veldig god hjelp!
Ærlig talt, når man henvender seg til Klara-klok angående rusmidler...
Hva forventer dere egentlig?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ja, det fins ting som rustelefonen og lignende der man kan henvende seg om slikt.
Sitat av Deezire
Hva baserer du din kunnskap på? Dette er tross alt leger som har tatt en syvårig utdannelse innen feltet og har mye erfaring fra før av. Hvor lenge har du drevet med alkohol? Tre-fire år?
Vis hele sitatet...
Men husk at 7 år ikke gir deg orakel status for det (som en sa i en annen tråd) ..Men at de ikke har rett var ikke det jeg mente
virker ikke som at de kan så veldig mye om rusmidler på klara klok

http://www.klara-klok.no/sok/svar.tp...../db/svar.txt

"kokain er beroligende"

og les denne:

http://www.klara-klok.no/rusmidler/s...../db/svar.txt

når ble stack MDMA
og denne: http://www.klara-klok.no/rusmidler/s...../db/svar.txt
Sist endret av halla; 11. februar 2006 kl. 11:56.
Det var mye feilinfo der ja!

"Store og lysstive pupiller er nesten ensbetydende med at en har fått i seg et dempende preparat."
Eh... div. psykedelika er jo kjent for å gi utvidede pupiller, men f. eks. opiater gir jo
knappenålspupiller! Kokain og hasj er jo heller ikke "dempende" stoffer nei...

Og "beis" er kola? Hah! Dette var jo helt latterlige saker!
Sitat av halla
virker ikke som at de kan så veldig mye om rusmidler på klara klok

http://www.klara-klok.no/sok/svar.tp...../db/svar.txt

"kokain er beroligende"

og les denne:

http://www.klara-klok.no/rusmidler/s...../db/svar.txt

når ble stack MDMA
og denne: http://www.klara-klok.no/rusmidler/s...../db/svar.txt
Vis hele sitatet...
Oi jeg kan ikke tenke på hvor mye bråk den datteren fikk da moren fikk svaret av ALLVITENDE-Klara ...Hva hvis datteren faktisk hadde bare drukket litt alkohol og blir beskyldt av moren for å snorta kola og satt skudd med heroin...
Flott at faktisk noen fant feil informasjon der ..Når det kommer til seksualitet synes jeg det ikke er noe galt å ha omgang med dyr mens man slår seg selv på skinkene for det mente Klara at var galt
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Synes klara klok er formulerer helt greie svar på det de får spørsmål om. Selv om de kan være litt overkritiske til tider så vet vi alle att det er slik de er og vil altid være. Så lenge de ikke lyger sjikkelig så fungerer det helt greit.
Sitat av z10an
Synes klara klok er formulerer helt greie svar på det de får spørsmål om. Selv om de kan være litt overkritiske til tider så vet vi alle att det er slik de er og vil altid være. Så lenge de ikke lyger sjikkelig så fungerer det helt greit.
Vis hele sitatet...
Men de svarene som ble gitt i de tilfellene halla linket til var jo fullstendig gale.
De viser til www.bks.no . Den siden så ut som en DÅRLIG skoleoppgave om "det faglige angående narkotika". Noe fra siden: Hasj: "Ferske brukere pleier ikke å like virkningene", LSD: "LSD omsettes som pulver, løses opp i vann og så tas gjennom munnen."

Også det FIIIINE designet! De BER jo om å bli tatt seriøst jo!
Sitat av adrian nor
De viser til www.bks.no . Den siden så ut som en DÅRLIG skoleoppgave om "det faglige angående narkotika". Noe fra siden: Hasj: "Ferske brukere pleier ikke å like virkningene", LSD: "LSD omsettes som pulver, løses opp i vann og så tas gjennom munnen."

Også det FIIIINE designet! De BER jo om å bli tatt seriøst jo!
Vis hele sitatet...
Påstanden om at ferske brukere ikke liker virkningene er understøtta av studier, som du kunne lese om i linken som fulgte etter.

Blå Kors er en seriøs organisasjon, og Hans Olav Fekjær, som har samla informasjonen på den sida, er en av de mest høgt respekterte rusforskerne i Norge. Han har et temmelig nyansert og informert syn på cannabis og andre rusmidler.

Fra Wikipedia: "LSD is produced in crystalline form and then mixed with excipients or diluted as a liquid for production in ingestible forms."

Og design har sjølsagt ingenting med troverdighet å gjøre.
Jeg ville vel heller henvist ungen min til klara-klok.no framfor norskfreakforum.no. Unger påvirkes lett.
Sitat av forever_k
Og design har sjølsagt ingenting med troverdighet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Åja? Ville du bestilt på denne siden? Helt ærlig.
Sitat av Krakken
Åja? Ville du bestilt på denne siden? Helt ærlig.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg trenger ikke en flygebil akkurat nå.
Leser en del på klara klok tro meg det er stor humor der innimellom, fjortiser som lurer på all slags merkelig og sm skrvr snt så klara ikke forstår noenting av det

Uansett, det jeg vil si er at de kan godt svare skikkelig der. Ungdommer spør om hvor mye de bør drikke når de er så og så store og 15 år gamle. De får til svar at IKKE DRIKK DERE ER IKKE GAMLE NOK FY FY.
Jeg hadde svart: du er ikke så veldig gammel enda, så du bør ikke drikke så mye...og så anbefalt x antall øl osv. Kanskje sagt noen mindre flasker øl enn det de faktisk bør drikke, så hvis de går over min "grense" så er de fortsatt ikke så fulle som fjortiser ikke trenger å bli. Spør de, så vil de ha svar. Da drikker de kanskje ikke mer enn jeg sier. Istedenfor å helle i seg massevis, fordi at jeg sier det er farlig og fy-fy, ikke drikk i det hele tatt. De vet jo at de ikke har lov, men de vet ikke hvor mye som er lurt å drikke.

Forresten, likte et svar som kom en gang. Hva er det beste middelet mot bakgrus? Svar: Ikke drikk. (+ tips om vann osv men det sto øverst, på egen linje...) men likevel, igjen, de vet at de kan utgå bakrus med å ikke drikke, men det er jo ikke det de spør om hva med å svare ungdommer og ikke leke bestemor?
Troverdighet krever ikke god design. Målgruppen er det essensielle.

BKS er en side som er laget av Blåkors, for fagfolk. Det er en rik samling av lenker som egentlig er basisen der. Fagfolk i rusomsorgen som skal ta seg av dere drittunger når dere har blitt 25år å ordentlig narkiser, behøver kansje å vite noe mer om ting en det dere gjør.

Når dere slæpper dem fordi de er så dumme, så kan dere jo prøve å komme dere ut av rusen selv. Uten hjelp fra Blåkors og de andre organisasjonene tiltakene som vi har i Norge.
Sitat av forever_k
Påstanden om at ferske brukere ikke liker virkningene er understøtta av studier, som du kunne lese om i linken som fulgte etter.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg de første gangene var de beste, bortsett fra gang nr. 2, hvor jeg mista HELT kontrollen.
Jeg vet at mange deler mitt syn på dette. Her om dagen snakket jeg og en god venn
(SilverKhan) om nettopp dette, og han sa at den første gangen han røyket var en av
de beste...

Ellers er jeg enig i alt du skrev
Lukt på ølkorken og henfall til prostitusjon og narkotika og lev et kort liv som fattig og ensom etterfulgt av en brå død