Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1512
Ifølge NAV blir jeg minstepensjonist og kan ta ut si 200 000 i året etter fylte 67 år. Det er mye penger i forhold til hva jeg har idag og hva jeg trenger, jeg lever på ca. 50 000 kr/året.
Petter Smart-ideen er å låne penger med sikkerhet i pensjonen slik at jeg kan pensjonere meg 10 år tidligere. Jeg låner f.eks. 1 million kr og lever på 100 000 kr i 10 år til 67 år, for deretter å leve på redusert pensjon på 100 000 kr i 10 år. Eller pensjonere meg 47 år og leve på 50 000 kr/året i 20 år uten å tenke mer på penger.
Problemet er kanskje å få lån? Långiver må kalkulere inn risiko for å dø før 77 år da lånet er tilbakebetalt så det blir vel dyrere, men uansett?
Ja, problemet er å få lån. Ingen vil låne deg 1 mill uten sikkerhet.
Du kan ikke ha fremtidig pensjonsinntekt som sikkerhet, for utlåner vet jo ikke om du vil leve lenge nok til å starte nedbetalingen. Det er nok ingen som vil deg noe lån med sikkerhet i fremtidig pensjon. Beklager.

Btw 200 000 er svært lite penger å leve for. Tror du må gjøre noe med innstillingen din, ellers vil du få en trasig pensjonisttilværelse. Åssen kan du leve på 50 000 kr? Bor du på gutterommet om spiser fra kjøleskapet til mor?

Fremfor å spekulere på å få lån uten sikkerhet, og tenke på tidligpensjon burde du ikke heller forsøke å fokusere på å skaffe deg minst et par tre hundre tusen å årsinntekt slik at du kan leve brukbart? 50K høres ut som et liv der du er prisgitt å kunne snylte på andre mennesker. Det må være veldig slitsomt over tid.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du kan ikke ha fremtidig pensjonsinntekt som sikkerhet, for utlåner vet jo ikke om du vil leve lenge nok til å starte nedbetalingen. Det er nok ingen som vil deg noe lån med sikkerhet i fremtidig pensjon. Beklager.

Btw 200 000 er svært lite penger å leve for. Tror du må gjøre noe med innstillingen din, ellers vil du få en trasig pensjonisttilværelse. Åssen kan du leve på 50 000 kr? Bor du på gutterommet om spiser fra kjøleskapet til mor?

Fremfor å spekulere på å få lån uten sikkerhet, og tenke på tidligpensjon burde du ikke heller forsøke å fokusere på å skaffe deg minst et par tre hundre tusen å årsinntekt slik at du kan leve brukbart? 50K høres ut som et liv der du er prisgitt å kunne snylte på andre mennesker. Det må være veldig slitsomt over tid.
Vis hele sitatet...
Det stusser jeg også litt over... 50K i året, da må du jo leve ubehagelig...
Tror nesten dette må være en tulletråd. Ingen kan leve på 50K i året. Da må du bo i telt i skogen og selv da vil det være kjipt og trangt økonomisk. Under 4200 i måneden som skal dekke alt du trenger i livet. Det dekker jo ikke mat, klær og strøm engang. Så kommer utgifter å dekke bokostnader, lege, tannlege, hårklipp, forsikringer etc. Nei dette må være bare tull.
Sist endret av random67489; 30. august 2018 kl. 22:25.
Bare husleia mi er på 5k i mnd. Og jeg bor billig. Så skjønner ikke hvordan du greier deg.