Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2164
Har noen elektrorelaterte spørsmål som jeg ikke har klart å finne gode svar på etter å ha søkt på nett.


Ingen strøm i N-leder
Det sies at hvis nettet er i balanse(går lik strøm i alle 3 faser) skal det ikke gå noen strøm i N-lederen, men hvordan går dette seg til?
I en vanlig bolig benytter du jo N-lederen til alle normale kurser, men de 3 faselederne er fordelt utover, så skulle tro at det gikk mest strøm i N-lederen, da den benyttes til alle kursene. Det går jo strøm i N-lederen fra belastningen og hvertfall til nærmeste kurs, så hvorfor og hvor i fordelingen er det strømmen forsvinner fra N-leder over i de andre fasene? Har ikke funnet noen god forklaring på dette.



Resonanseffekt fasekompensering

Er det noen "fasit" på hvor mye man skal fasekompensere en motor?
Man vil jo gjerne ha den med så høy effektfaktor som mulig, men hørt det kan oppstå resonanseffekt hvis man putter inn en like store kapasitiv belastning som induktiv(effektfaktor = 1) Etter hva jeg har forstått vil denne resonanseffekten føre til at strømmen mellom motor og kondensatorbatteriet kan øke/svinge.
Er det riktig forstått, og hva burde man eventuelt sette effektfaktoren til, 99%?

+
Hvordan har det seg at noen motorer har relativt ulik effektfaktor? Hva er det som bestemmer hvor mye reaktiv effekt en motor trekker, oppbygning og størrelse?


Likestrøm fra pluss til minus.
Majoriteten sier at strømmen går fra pluss til minus i likestrøm. Etter å ha søkt litt på nett ser jeg at det er endel folk som påstår at den egentlig går fra minus til pluss og det ser ut som om diskusjonen rundt dette har pågått en stund og at det er mye uenigheter rundt det.

Hvilken skal jeg ta som utgangspunkt når jeg skal benytte meg av høyrehåndsregelen for magnetfelt?
Sist endret av Birdview; 31. mai 2018 kl. 21:43.
elektroner går fra legeme med høy ladning til legeme med lav ladning

motsatt sorry
Sist endret av anon7618; 31. mai 2018 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Birdview Vis innlegg
Ingen strøm i N-leder
Det sies at hvis nettet er i balanse(går lik strøm i alle 3 faser) skal det ikke gå noen strøm i N-lederen, men hvordan går dette seg til?
I en vanlig bolig benytter du jo N-lederen til alle normale kurser, men de 3 faselederne er fordelt utover, så skulle tro at det gikk mest strøm i N-lederen, da den benyttes til alle kursene. Det går jo strøm i N-lederen fra belastningen og hvertfall til nærmeste kurs, så hvorfor og hvor i fordelingen er det strømmen forsvinner fra N-leder over i de andre fasene? Har ikke funnet noen god forklaring på dette.
Vis hele sitatet...
Dei tre fasane ligg 120° ute av fase med kvarandre, og nøytralpunktet er midten på ein stjernekopla trafo. Wikipedia har ei grei forklaring av det. Kort sagt er grunnen at straumane i sum er lik null når dei er like i dei tre fasane, fordi dei kanselerer kvarandre.

Det fungerer kun i eit balansert system; er det ikkje nær perfekt balanse (t.d. trefasemotor), men derimot distribuert over fleire apparat som i boliger vil det gå straumar i N-leiar.
Sitat av Birdview Vis innlegg

Resonanseffekt fasekompensering

Er det noen "fasit" på hvor mye man skal fasekompensere en motor?
Vis hele sitatet...
Nok. Kraftlaga stiller typisk krav til fasevinkel i store installasjoner, og moderne frekvensomformarar kan spise reaktiv effekt til frokost.
Sitat av Birdview Vis innlegg
Hvordan har det seg at noen motorer har relativt ulik effektfaktor? Hva er det som bestemmer hvor mye reaktiv effekt en motor trekker, oppbygning og størrelse?
Vis hele sitatet...
Ja, f.eks. slip og mengde jern vil virke inn. Generelt sett er det vanskeligere å få små motorer effektive enn store motorer.
Sitat av Birdview Vis innlegg
Likestrøm fra pluss til minus.
Hvilken skal jeg ta som utgangspunkt når jeg skal benytte meg av høyrehåndsregelen for magnetfelt?
Vis hele sitatet...
Straumretninga er frå pluss til minus. Det skal du nytte i høgrehandsregelen. Elektrona beveger seg frå negativ til positiv, men det har stortsett ikkje praktiske bruksområder i elektro og elektronikk. I fysikk kan det ha ein del bruksområder.
N-leder i et 400 V TN vil bli splittet fra PEN lederen i fordelingen (kombinert jord og N-leder) som kommer fra transformatoren. Den ene fasen på automatsikringen vil bli koblet til enten L1,L2 eller L3 og den andre fasen kobles mot N-leder. Slik vil strømmen bli fordelt på de tre fasene og man oppnår å få et balansert anlegg. Som han over her sier så er det bare når lasten er lik på alle fasene at det vil gå null strøm i N-leder. (Dette kan bevises med Kirchoffs strømlov).

Man fasekompenserer som regel for å få ned forsyningsstrømmen og få mindre tap (De reaktive effektene vil "jobbe" ilag og utlikne hverandre for mindre reaktiv effekt i last). Det er som regel oppgitt effektfaktor på komponenter og i praksis kan den aldri være større enn 1 ,pga friksjon/varmetap som i motor.

"Etter hva jeg har forstått vil denne resonanseffekten føre til at strømmen mellom motor og kondensatorbatteriet kan øke/svinge."
Det er heller kanskje resonansfrekvensen du tenker på. For å oppnå resonansfrekvens må reaktansen til spolen være lik reaktansen til kondensatoren, deretter kan man finne en frekvens der strøm og spenning er i fase.

Hovedregel for spenningsretningen, er at den går fra pluss til minus. Men det kommer helt an på hvor du setter ditt referansepunkt, du velger selv å definere spenningsretning.
"Øko-Terrorist"
Det stemmer at strømmen går fra negativ til positiv, når Ampere skrev sine teorier antok han at den gikk fra positiv til negativ. Senere er det påvist at det motsatte er korrekt, men siden de eksisterende formlene virket uansett retning er den gamle tenkemåten beholdt da det egentlig ikke spiller noen rolle.
Sist endret av tr80r; 1. juni 2018 kl. 01:11.
Trådstarter
17 2
Sitat av shiftnøkkel Vis innlegg
Man fasekompenserer som regel for å få ned forsyningsstrømmen og få mindre tap (De reaktive effektene vil "jobbe" ilag og utlikne hverandre for mindre reaktiv effekt i last). Det er som regel oppgitt effektfaktor på komponenter og i praksis kan den aldri være større enn 1 ,pga friksjon/varmetap som i motor.
Vis hele sitatet...
Enig i at man gjør det for å få ned forsyningsstrømmen og ikke belaste netteier sitt nett unødvendig, men den reaktive effekten til motor vil vel ikke minske, men derimot i steden pendle mellom motor og fasekompenseringen?

Kabling mellom fasekompensering og motor må vel dimensjoneres etter tilsynelatende effekt.

Varmetap er aktiv effekt og påvirker ikke effektfaktoren. Tror du mikser med virkningsgrad.

Sitat av shiftnøkkel Vis innlegg
Det er heller kanskje resonansfrekvensen du tenker på. For å oppnå resonansfrekvens må reaktansen til spolen være lik reaktansen til kondensatoren, deretter kan man finne en frekvens der strøm og spenning er i fase.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig det var frekvens, men det er resonans effekt som står i de gamle notatene mine. Skal være noe man må passe på når man kjører på egen generator, men ikke noe som kan forekomme i det offentlige fordelingsnettet fordi cos phi aldri er 1, da mange ulike reaktive forbrukere er koblet til.


Ang. DC strøm ser jeg det hevdes litt forskjellig selv her.
Definisjonen på strøm er jo "elektroner i bevegelse" så hvis elektroner går fra minus til pluss forstår jeg ikke hvordan strømmen går fra pluss til minus.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Birdview Vis innlegg
Definisjonen på strøm er jo "elektroner i bevegelse" så hvis elektroner går fra minus til pluss forstår jeg ikke hvordan strømmen går fra pluss til minus.
Vis hele sitatet...
Konvensjon. Det er i praksis fullstendig uproblematisk, og har du bruk for å vite retninga elektrona faktisk beveger seg i, framgår det stortsett av kontekst. For å forstå halvleiarar må du ta hensyn til det, men du må ikkje ta hensyn til det for å rekne på korleis transistorer eller dioder oppfører seg. Sjå på straum som imaginære postitive ladningsbærarar som beveger seg frå pluss til minus i elektro. Sjå på straum som elektroner som går frå negativt til positivt potensiale i fysikken.